Skocz do zawartości

Opony do przyczepy


Paweł 66

Rekomendowane odpowiedzi

chyba nie zrozumieliśmy się - przyczepa stabilizuję jazdę na wprost - spróbuj wprowadzić w poślizg samochód z przyczepą

 

 

Zastanów się jakie siły działają na zestaw w momencie hamowania w czasie jazdy po prostej, szczególnie, gdy nie ma hamulca najazdowego. Przyjmij w założeniach, że siła działająca na hak (pchająca) nie działa idealnie wzdłuż osi pojazdu, bo taka jest rzeczywistość. A jak nie wierzysz, to może słyszałeś o czymś takim jak złożenie się zestawu (zwykle w kontekście TIRów). Nie życzę tego nikomu, ale to częsty przypadek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Wracając z wakacji na całkiem prostej drodze przyczepa nagle zaczęła tak wężykować, że ledwo ją opanowałem. Dopiero dość mocne hamowanie przywróciło stabilność zestawu. Może i przyczepa stabilizuje tor jazdy na wprost ale jedynie w warunkach laboratoryjnych, tzn, idealna nawierzchnia i żadnego ruchu powietrza, a w rzeczywistości drogi jakie są każdy widzi i nie tylko u nas a nawet przy bezwietrznej pogodzie mogą być mocne podmuchy od dużych samochodów jadących z przeciwka i wtedy cała teoria bierze w łeb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba nie zrozumielismy sie - przyczepa stabilizuje jazde na wprost - sprobuj wprowadzic w poslizg samochod z przyczepa

oj chyba nigdy nie zarzucila Ci przyczepa tylem samochodu, przekonalbys sie, ze piszesz bajki.

Mi zdarzylo sie to raz, jeszcze escortem z ping-pongiem kiedy dojezdzalem do swiatel hamujac lekko nagle zestaw mi sie zlozyl. Udalo sie wyprowadzic bo bylo to przy predkosci okolo 40km/h a nawierzchnia byla swiezo po deszczu ale byla to nasza pierwsza wyprawa a przyczepa a zdarzenie pamietam do dzis :blagac:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe camper4x4 ma troszkę racji ze stabilizacją, ale to w warunku takim:

- samochód ciągnie przyczepę (czyli nie ma mowy tu o hamowaniu)

- gradient jezdni jest albo zerowy, albo w przeciwnym kierunku do jazdy zestawu

- droga jest idealnie równa (zero kolein)

- auto napędzane jest przednią osią

- ruch płynu omywającego przyczepę jest laminarny (nie ma żadnych zawirowań)

 

W takim wypadku (spełnione wszystkie warunki) będzie ciężej tył auta wprowadzić w poślizg, jednak samo zdjęcie nogi z gazu spowoduje już całkowicie inny rozkład sił i wtedy wszystko zmienia nam się o 180 stopni i to "ogon kręci nam wtedy psem".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie wtrącić kilka słów

niektórzy lekceważą prawa fizeki

zestaw musi być w idealnej osi,

czym cięższa przyczepa tym silniejsze jest pchanie na auto , widziałem "przyczepe przed pojazdem"prawdopodobni gość ostro hamował i myślał że cycepa go wyhamuje,

w terenie chyba lepiej jest mieć dociążone 4x4 niż ciężką przyczepe - najlepiej równomiernie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawa dyskusja, poważnie. :blagac:

 

Pijący przepływem laminarnym piwo, siedzący na zerowym gradiencie stołka

i pozdrawiający Dyskutantów serdecznie, Troll. :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie wtrącić kilka słów

niektórzy lekceważą prawa fizeki

zestaw musi być w idealnej osi,

czym cięższa przyczepa tym silniejsze jest pchanie na auto , widziałem "przyczepe przed pojazdem"prawdopodobni gość ostro hamował i myślał że cycepa go wyhamuje,

w terenie chyba lepiej jest mieć dociążone 4x4 niż ciężką przyczepe - najlepiej równomiernie

 

ogólnie w terenie to czym lżejsze auto tym dalej zajedzie

 

dla porównania popatrz na dwa auta suzuki samuraj i mercedes G - tam gdzie mrec siedzi na mostach to samurai jeździ w kolo niego górą

 

często w grząskim terenie zwykły uaz radzi sobie dużo lepiej niż nie jeden nissan patrol GR -

 

Prawdę mówiąc coraz trafniej trafiają do mnie wasze argumenty, i właśnie mnie przekonaliście :blagac:

 

ale teraz pytanie bardziej techniczne

 

jeśli przyjmiemy że auto waży około 100 % - to jaka może być maksymalna waga przyczepy oczywiście w % masy auta aby nie cudaczyła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli przyjmiemy że auto waży około 100 % - to jaka może być maksymalna waga przyczepy oczywiście w % masy auta aby nie cudaczyła

Wg przepisów masa ciągniętej przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć rzeczywistej masy pojazdu holującego. Czyli 100%

W praktyce bardzo trudno znaleźć pojazd osobowy, który może ciągnąć taką przyczepę. Nie słyszałem o samochodzie osobowym, który by miał w dowodzie wpisaną DMC przyczepy większą od masy pojazdu :blagac:

Wg mnie w bezpiecznym zestawie przyczepa nie powinna przekroczyć 70% rzeczywistej wagi pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Tomii zmienił(a) tytuł na Opony do przyczepy

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.