Jump to content

All Activity

This stream auto-updates     

  1. Past hour
  2. Tomii

    Darmowe gminne miejsca campingowe ?

    Tylko co się nadaje?
  3. Today
  4. MARKON

    szpilki/śledzie

    Śledzie min 23cm metalowe, pas sztormowy i sznurki 3szt to podstawa, samych śledzi wychodzi ok 50szt, warto przeliczyć zaczepy, do sznurków 3szt 30cm
  5. @gusia-s jak przy 💶 to ja też zadam pytanie: W gotówce chce brać tylko euro jak będzie potrzeba płace kartą z przewalutowaniem na dany kraj. Czy teraz w CRO bezproblemowo za pole stacja restauracje zapłacę gotówką w € ?
  6. janekorka

    WISŁA JONIDŁO

    Witam. 16.07-18.07 z rodziną zawitaliśmy na camping Wisła Jonidło. Szesnastego wieczorem pogoda była deszczowa, ale już poranek niedzielny i niedziela słoneczna. Na mszę nie mieliśmy daleko , około 600m a później wybraliśmy się rowerami na górę Soszów. Żona i starszy syn spokojnie sobie wjechali na nią na elektrykach, a ja na tradycyjnym z przyczepką musiałem się męczyć (w trzecim elektryku pękła ośka w silniku lub się ukręciła). Żona chyba zadowolona bo niewiele się męcząc mogła wjechać dość wysoko😁, syn chyba również. W poniedziałek ścieżką rowerową pojechaliśmy na rowerach do Ustronia pod dolną stację kolejki na Czantorię. Zostawiwszy rowery na parkingu weszliśmy na Czantorię - widok z góry przepiękny 👏🙂. Po zejściu na dół wróciliśmy na camping i po spakowaniu wróciliśmy do domu. To był fajny wyjazd.😁
  7. Yesterday
  8. lbuster

    Bałkańska tułaczka

    No to ruszamy za zapowiedzianą Lefkadę. Pomysł żony, mi się kojarzyła jedynie z relacją @gusia-s. Tak więc czytamy ją przed wyjazdem - dziękuję Przed Lefkadą tunel za 3E z hakiem i później jakieś fotki. Po chwili zatrzymujemy się przed dłuuuugom korkiem. O pełnych godzinach most zwodzony jest otwierany dla morza a my jesteśmy jakieś 20 min po pełnej godzinie, więc mamy efekt. Widok na lewo i prawo W korku jeszcze takie fotki Widok na groblę za mostem I dojeżdżamy do mostu zwodzonego Za nim jedziemy przez groblę i widzimy słynny drewniany mostek,ale nie ma miejsca, by zaparkować więc lecimy dalej. Przejeżdżamy wzdłuż restauracji Po długich dyskusjach decydujemy się objeżdżać wyspę od lewej strony, czyli od wschodniej. CDN...
  9. czyś

    Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego

    Kwasiak, i to już nie zwykły, a EFB, wytrzyma te 4-5 lat, we współczesnych samochodach o 10-ciu można zapomnieć, i to nawet bez rekuperacji itp. EFB, czyli już znacząco bardziej odporny na rozładowanie, zdolny oddawać i przyjmować większe prądy ładowania/rozładowania, ok. 2-3x bardziej odporny na pracę cykliczną. O AGMie w samochodzie nie wspominam, bo AGM to tylko w kabinie, w komorze silnika temperatura go wykończy, częściej widuję EFB niż AGM-y. Wbrew pozorom obecnie spotykane obciążenia, pomijając sam rozruch (który przy obecnych technologiach zasilania trwa sekundy), to też obciążenia prądami o dużym natężeniu, dajmy na to elektrohydrauliczne pompy wspomagania, i kręcenie kołami na postoju, czy dogrzewanie świec jeszcze po rozruchu, dogrzewacz w układzie ogrzewania kabiny w dieslu - pobór idzie z aku, choćby przy pracującym silniku, i to po dobrych kilkadziesiąt amperów. Przy jeździe miejskiej jesienią i zimą, akumulator w samochodzie częściej jest w stanie niedoładowania, niż pełnego naładowania. Więc proszę, mity odłóżmy na bok. Aku w cepie nie ma porównania z samochodem, w cepie raczej korzysta się z aku głębokiego rozładowania/do pracy cyklicznej, z dodatkowo upancernionymi płytami, nie przeznaczonych do celów rozruchowych, albo w porywach - hybrydowych - taki w samochodzie nie pociągnąłby zbyt długo ( i vice versa). Co do przetwornicy - pociągnięcie z aku 80-100A to już sporo, i w zasadziem max prąd, który bezpiecznie można ciągnąć z aku AGM czy EFB 80-100Ah przez czas dłuższy niż kilkanaście sekund do pół minuty. To już cirka 1000-1200W odbiorniki - np. ekspres do kawy, mikrofala. Obciążenie tak dużym prądem trwa jednorazowo może 2 minuty (nagrzewanieanie ekspresu, zrobienie kawy kiedy pracuje i grzałka, i pompa, podgrzanie czegoś w mikrofali). Podobnie np. mover. Rozładowanie prądem 0,8-1C w przez minutę czy dwie, to dla takiego aku nie tragedia. Inaczej gdy podłączy się "domowy" czajnik elektryczny, "pełnoprogramową" suszarkę, mające po ok. 2000W. Z aku 12 V pobór prądu będzie dobijał pod 180-200A, przez 4-5-6 minut. A to już jest sporo większe obciążenie aku (ok. 2-krotnie większy prąd, i 50%dłuższy czas poboru). Wszystko jest dla ludzi, tyle że w granicach rozsądku. Są małe czajniki ok. 0,6-07L o mocy grzałki 800W, są suszarki o takiej lub mniejszej mocy. Nie sztuką jest kupić przetwornicę 2000W stałego poboru/4000W chwilowego (rozruchowego), podpiąć do aku 12V i obciążać ją w 100%, bo przetwornica "da radę", rozładowywać aku na max (trwałość cykliczna podawana jest zwykle dla cykli do 50% pojemności, a nie do odcięcia zasilania przy 10,5V oznaczajacego praktycznie całkowite rozładowanie aku), a potem psioczyć na akumulator, że AGM krótko wytrzymał. LiFePO4 wydaje się przy tym ideałem, ale również regularne dociąganie do możliwego nawet 80% rozładowania na cykl, czy rozładowywanie założonym dla danego aku max prądem rozładowania (przeważnie ok 1C, rzadziej 1,5C), albo skróci jego żywotność, albo w relatywnie krótkim czasie ujawni jego najsłabsze ogniwo (dosłownie).
  10. Suzu4x4

    Cywilizacyjny niedorozwój

    niezłe asy. pewnie janusze parawaningu wracały ze wczasów
  11. lbuster

    Bałkańska tułaczka

    Chciałbym się wrócić w czasie i dopowiedzieć, że @Koczaj zauważył, że straciliśmy daszek od komina Kolejny wydatek A na trasie z Peloponezu na zachodnie wybrzeże kontynentalnej Grecji złapała nas potężna ulewa - dacie wiarę Na szczęście w przyczepie nie mieliśmy basenu Na tą chwilę bardziej obawiam się o deszcz w zaparkowanej przyczepie. Cała przyjemność po naszej stronie Szkoda, że się nie styknęliśmy dzień wcześniej Wybieram trzecią bramkę Choć do chlania to mi baaardzo daleko
  12. Paweł7

    Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego

    Wszystko zależy od przeznaczenia. Weźmy choćby zwykły kwasiak rozruchowy, w samochodzie potrafią działać 10lat. Ale tam praktycznie zawsze jest w stanie permanentnego naładowania a prądy pobierane są spore ale krótkotrwałe. Przetwornica rzadko działa 10sekund. W samochodzie w zasadzie wykorzystujemy może 10% pojemności, oczywiście gdy normalnie używamy samochodu. W karawaningu, szczególnie zimowym rozładowujemy dość głęboko nasze akumulatory. A przetwornicami nie pomagamy w długim życiu. Zaznaczyć trzeba, że w LiFePo4 producenci też określają jakie prądy możemy i w jakim czasie czerpać. To tak trochę jak z rozrusznikiem, to silnik, dość mocny jak na swoje wymiary... Ale jak długo wytrzyma 5minutowe kręcenia...
  13. Misio

    Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego

    To właśnie przy LiFePO4 jest często mały prąd rozładowania... A żywotność...zobaczymy...kiedyś
  14. Suzu4x4

    Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego

    właśnie to samo chciałem napisać ... nowsze samochody mają często "inteligente" alternatory czy ładowanie rekupuracyjne i takie AGM też są katowane przez start/stop i ładowanie wysokim prądem przy hamowaniu a żyją min kilka lat. Więc jak taki AGM przy przetwornicy i czasem skrajnym rozładowaniu ( wielu się to zdarza) wytrzyma trzy lata to nie ma co narzekać. Ciekawe czy LiFePo4 będą wytrzymywać tyle cykli ile obiecują producenci
  15. Nie ma znaczenia jaką masz walutę na karcie, przeciez jak masz PLN to też zapłacisz.
  16. Ajjj, to już 8 lat jak na nim byliśmy 🙈 Te parcele na samym dole niestety tylko pod kampery lub namioty ale kemp. nawet na wyższych ok
  17. konrad_b

    Rav4 HEV 4x4 2022 jako holownik

    No ja szybciej niż licznikowe 100 nie jeżdżę, rav4 jechałem max 90-95, lub za tirem i podobnie jeździłem innymi holownikami Z tą samą przyczepą miałem okazję jeździć: C-Max 1.8 120KM benzyna+LPG palił 13-15l X3 2.0 150KM benzyna+LPG pali 14-16l Sportage 1.6 140KM +12KM MHEV ON paliła 8-9L I teraz rav4 pali 8.5-9.5 Te 3litry to sporo jak na 5km/h, dlatego pytałem o wiatr
  18. Jerzy i Beata

    Do mieszkańców Leszna i oklolic

    Czy może ktoś z mieszkających w pobliżu wypowiedzieć się na temat tego punktu sprzedaży rowerów? Po moim ,,śledztwie'' doszedłem, że jest to ul. Dworcowa 7 i wcześniej był to lombard. https://www.olx.pl/d/oferta/rower-elektryczny-engwe-ep-2-pro-szary-czarny-pomaranczowy-750w-12-8a-CID767-IDOSSfb.html?reason=seller_listing|normal Chcę zakupić u nich rower z wysyłką i dlatego pytam.
  19. Misio

    Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego

    Ja wcale nie czuje się expertem... Z gelem oczywiście... AGM to to już chyba nie do końca... Bo np Yuasa ma 850A...maxa...to obciążenie na poziomie 100-200A nie powinno zrobić im krzywdy...Tak samo ładowanie alternatorem...bo to są często akumulatory start/stop...i spokojnie one przyjmują powyżej 100A...
  20. G13

    Darmowe gminne miejsca campingowe ?

    Na przespanie nocy i przerwę w podróży się nadaje.
  21. Paweł7

    Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego

    Gdzieś wcześniej przeczytałem o zawiedzeniu się na aku ( AGM )... Chyba nikt nie zwraca uwagi na obciążanie tych akumulatorów dużymi prądami ( przetwornice ). IMHO to mocne przetwornice i niejednokrotne wręcz udarowe ładowanie ( w chwili uruchomienia silnika i np. CIRIX zwiera akumulatory ) żelowych/AGM aku je degraduje. Kwasowe z płynnym elektrolitem są bardziej odporne na takie traktowanie bo bąbelki w trakcie gazowania bez problemu się uwalniają, w żelowych i AGM nie mają takiej możliwości przez co kontakt z płytami jest coraz mniejszy. Wzrasta rezystancja wewnętrzna i maleje pojemność. LiFePo4 na pewno są lepsze od ww choćby ze względu na prądy ładowania i rozładowania. Kontroler Tracera wymieniłbym na Victrona choćby ze względu na szybkość śledzenia punktu max i zaufania do parametrów. Ja Tracera chyba po miesiącu wymieniłem na victona jak tylko zobaczyłem jego działanie.
  22. BUMERANG

    Cywilizacyjny niedorozwój

    https://moto.pl/MotoPL/7,88389,28772746,kulminacja-drogowej-patologii-wakacyjna-rozrywka-polskich-kierowcow.html
  23. Czytam Twoja relację @filipert duży szacun za włożoną prace i zakres. Ja mam nadzieje, ze tak głębokiej rewolucji nie będę musiał robić. Dojrzewam do decyzji by jednak do konstrukcji dochodzić od zewnątrz. Czy naprawiając od zewnątrz jest szansa by nie było potrzeby prucia środka? Zacieków w środku nie mam, jedynie zmarszczona trochę tapeta za oparciem, ale jest to w takim miejscu, że nie widać więc i w ogóle nie przeszkadza. Czy zdejmując listwy trzeba je zdjąć całkowicie po całej jej długości czy można tyko na pewnym fragmencie i na tym fragmencie dać nowe uszczelnienie? Boje się nadmiernego rozbabrania roboty bo przyczepa pod chmurką. Nie mam takiego garażu, hali, namiotu by się pod tym schować, więc roboty trzeba robić sprawnie. W większości będę robić to samodzielnie a jedyni tam gdzie będzie konieczność drugiej osoby to żona lub córka może wesprą. Jak przyjdzie wrzesień czasu będzie jeszcze mniej bo obowiązków będzie więcej a i pogody na prace zacznie brakować zacznie. Wiec roboty newralgiczne będę chciał robić jednym rzutem bo zabezpieczenie jakąś plandeka fragmentu gdzie będę robić może się średnio sprawdzić przy ulewny deszczu i wietrze. Teraz do pewnych prac mogę się przygotować, kupić różne materiały, itp ale obawiam się że dopiero po odsłonięciu konstrukcji moga się pojawić pewne przestoje bo trzeba będzie zamówić materiały, przygotować je, dociąć, doszlifować itp i to może wydłużyć proces a w miedzy czasie pogoda będzie różna a jednocześnie przyczepa rozszczelnienia. Ręce mnie świerzbią i dziś odkręciłem fragment listwy by sprawdzić jak to idzie. Gumowy pasek maskujący wkręty schodzi łatwo i łatwo się go z powrotem zakłada. Aluminiowa listwa także odchodzi łatwo. Pod listwa jest gumowa uszczelka kątowa, która jest przyklejona taśma prawdopodobnie butylowa do konstrukcji. Czy ta gumowa uszczelka jest do uratowania czy po takim zabiegu powinno się użyć nowej? Oczywiście jeśli się chce ja uzyc podobnie to na pewno wymaga to dużej pracy by ja wyczyścić z butylu, ale z drugiej strony mam wtedy dokładnie taką uszczelkę jaka być powinna, bo nie wiem czy łatwo byłoby dostać taką samą nową. Uszczelka gumowa Czy taśma butylowa powinna byc także kątowa czy jakaś płaska? Tu widać sa slady taśmy butylowej która także wygląda na kątową. Czy sa dedykowane taśmy do przyczep czy wystarczy każda, która ma określona szerokość, grubość? Widać, że aluminiowy kątownik trzyma także zderzak
  24. m_aniek

    Rav4 HEV 4x4 2022 jako holownik

    w Toyocie na szczęście F3 to suma DMC W c4 mam doświadczenie prawie z 10 lat i nigdy nie dobiłem do 13-14 litrów a trasy były różne i do chorwacji po austri szarpałem ze stałą prędkością ponad 120. Może te 14 to było jakieś dostosowanie komputera nie wiem zobaczymy następne sezony czy się ustabilzuje. Ale mam dość sensowną teorię że CVT ma gdzieś granice (prędkość plus buda - zapotrzebowanie na moc/moment) że elektryczne silniki nie mogą pomagać i dlatego powyżej pewnej prędkości może być tak znacząca różnica jak znajdę wydłumaczenie to podrzucę) Tu jest to dość dobrze opisane - https://blog.pgd.pl/moc-hybrydy-systemowa-czy-sumaryczna/ - innymi słowy powyżej pewnych obortów elektryk nie jest w stanie wspomagać a CVT jak kręci w górę to odcina się od elektyrka - wtedy spalanie może wzrosnąć Jeszcze Konrad pytanie przy jakich prędkościach było porównywalnie ? Bo przy tej 100km/h było podobne ale przy 105 już różnica 3 litrów
  25. Dzisiaj jeszcze nastąpił montaż klimatyzacji. Zdecydowałem się za sugestią @jacek00 na Webasto Cool Top Trail24. Jeszcze raz dziękuję Ci Jacku za pomoc w tym temacie . Poniżej zdjęcia jak ostatecznie zostało to u mnie zamontowane.
  26. Rachwalaki 2+3 dzieci Rachwalaki +3 dzieci
  27. konrad_b

    Rav4 HEV 4x4 2022 jako holownik

    Trzyma dość wysokie bo tam ma max moment, pewnie będzie to pod 4tys RPM Ja wcześniej sporo jeździłem wolnossąca benzyną i też ją czasem musiałem pokręcić na podjazdach, ale do 4tys RPM to rzadko U mnie w trybie ECO nie kreci tak wysoko i przyjemniej się jeździ, a jak trzeba depnać to mocy nie brakuje Trzeba przywyknąć 😎 Dużo, ws do diesla i do TB dustera Nie było wiatru ? U mnie spalanie porównywalne do diesla 1.6 140KM Solo też, teraz średnie mam 6.5l a jazda pół po A z prędkością 140km/h, drugie pół podmiejska i drogi krajowe A przejazd przez KRK w weekend 3.7l 👍
  28. konrad_b

    Wegry czekaja na nas.

    Byłem, ale tam nie ma kempingu przy basenach, a to jest warunek konieczny Trzy dni na parkingu nie będziemy koczować Wpadła jeszcze opcja Kisvarda ew Tiszaújváros i jest zapomniany Sarospatak Jak uda się wcześniej wyjechać, to jest szansa że się wbijemy do Bogacs A jak ruszymy w piątek, to będę kombinował inną miejscówkę
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...