Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

Przewody z akumulatora auta 2x4mm, dalej prąd przez wtyczkę do przyczepy głównie na zasilanie lodówki czyli ok 8,5A Myślałem jeszcze o dodatkowej opcji doładowania akumulatora przyczepy. Akumulator potrzebuje jednak napięcia min 13,5V a ja się obawiam, że spadki napięcia nie pozwolą na prawidłowe ładowanie dodatkowego akumulatora więc pozostanie doładowywanie go prostownikiem.

Przy przewodach 2x4mm masz niewielki spadek napięcia, nawet przy włączonej lodówce. Śmiało możesz doładowywać akumulator w przyczepie alternatorem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Polecam zastosowanie przewodu – linki miedzianej - o przekroju żyły 2.5 mm, która może przesyłać prąd o natężeniu 25A

Paweł- 25A w lince 2,5mm2 przy ciągłym obciążeniu po pierwsze zagrzeje linkę niemiłosiernie, po drugie spowoduje znaczny spadek napięcia na takiej odległości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25A w lince 2,5mm2 przy ciągłym obciążeniu po pierwsze zagrzeje linkę niemiłosiernie, po drugie spowoduje znaczny spadek napięcia na takiej odległości.

 

Co oznacza "niemiłosiernie nagrzać"? :ok:

 

Sprawdzałem i producenci kabli gwarantują takie obciążenie dla podanych przekrojów. :ok: Oczywiście nie tych z chin, gdzie jest więcej izolacji i cyny czy alluminium w kablu niż miedzi.

 

Ponadto ja piszę o zastosowaniu linki 2.5 przekroju żyły do pracy w instalacji 15A. :) Czy nie jasno się wyrażam? :)

 

Po drugie, 15 A opisuję jako maksymalne natęzenie prądu dla obwodów!

Kiedy masz 15A w przyczepie? Ano wtedy (przynajmniej w mojej), gdy właczę wszystkie światła oraz wszystkie urządzenia - włącznie z TV i pompką!

 

Zakupiłem oryginalną wiązkę elektryczną (stąd ta ściąga z normą) i nie ma tam grubszego kabla jak 2.5 mm dla pinu 9 10 11 i 13!!

Jakoś nie mam spadków napięć i nic mi się "niemiłosiernie" nie grzeje! :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Producenci dają gwarancję! :ok:

 

Ponadto ja piszę o zastosowaniu linki 2.5 przekroju żyły do pracy w instalacji 15A. :ok: Czy nie jasno się wyrażam? :ok:

 

Po drugie, 15 A opisuję jako maksymalne natęzenie prądu dla obwodów!

Kiedy masz 15A w przyczepie? Ano wtedy (przynajmniej w mojej), gdy właczę wszystkie światła oraz wszystkie urządzenia - włącznie z TV i pompką!

 

Paweł, tylko akku będzie brał tyle ile w danym momencie będzie miał ochotę, a nie tyle ile linke mu powie ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akku będzie brał tyle ile w danym momencie będzie miał ochotę, a nie tyle ile linke mu powie ....

 

Ale jesteś uparty... :ok:

Pomyśl! :ok:

 

A bezpiecznik 15 A to od czego? :nie wiem:

Jeśli akumulator zacznie łykać więcej niż 15A to co on zrobi? :)

Ano pewnie się przepali i to jako pierwszy :ok:

 

W domu po co są bezpieczniki? Pewnie też służą do tego, żeby nie stopić instalacji elektrycznej! 16A najczęściej spotykane dla 2.5 mm miedzi drutu... Co robią jak włączysz jednocześnie więcej niż 16A? Ano też się palą lub wyłączają - jeśli automaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja uparty a Ty ............. - będe jechał i co 2 km wymieniał przepalony bezpiecznik. Rozwiązanie musi być takie, aby coś takiego nie miało prawa miejsca. I kto tu ma włączyć myślenie .........

A tak na marginesie wyluzuj, szkoda nerwów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano jesteś uparty... jeździsz z włączonymi wszystkimi urządzeniami? pokaz mi akumulator który łyknie więcej niż 15A - owszem 200Ah łyknie! Przy czym tylko wtedy, jeśli jest mocno wyładowany...

 

Ponadto wiesz co to jest regulator napięcia? To taki masz w swoim alternatorze, nie martw się nie będzie Ci się przepalał bezpiecznik. Gdyby tak było nikt nie stosowałby takiego rozwiązania!.

 

Mi się przepalał bezpiecznik gdy miałem włączoną lodówkę i akumulator był mocno wyładowany i gdy to wszystko było razem na 9 (13 masa). Bezpiecznik spalił mi się dosłownie 2 razy i to w sytuacji gdy postój był dłuższy niż 14 dni a akumulator spadł do 11.5 volta.

Przy czym na normalnych 2-3 dniowych postojach z dużym użyciem energii nie było tak dużego natężenia! Po odseparowaniu jak ręką odjął.

 

Dla doładowań akumulatorów jest to bezpieczne rozwiązanie a do ładowania mocno wyładowanych, tylko wtedy jeśli lodówka będzie na osobnym obwodzie.

 

Gwarantuję Ci, że przy tak wykonanej instalacji nie spali ci sie bezpiecznik ani razu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co oznacza "niemiłosiernie nagrzać"? :ok:

Podłącz 25A (5750W przy 230V) na taką linkę i złap za nią za 20 minut, to się przekonasz...

 

Natomiast przy 12V porównaj przy takim obciążeniu (25A= 300W) napięcia na wejściu i wyjściu- przy ok 8m długości pary przewodów... :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniższy cytat powinien rozwiązać problem spadków napięć.

Z prawa Ohma wynika że im większy prąd będzie płynął przewodem tym grubszy musi być przewód. Orientacyjnie 1 metr przewodu (1 żyła) miedzianego ma rezystancję 20mOhm/mm2. Wymagany przekrój można łatwo obliczyć ze wzoru:

 

S[mm2]=(0.02xLxI)/U

gdzie:

S - szukany przekrój (nie średnica!) przewodu (w mm2)

L - długość przewodu

I - maksymalny prąd płynący w przewodzie

U - maksymalny założony spadek napięcia (zazwyczaj nie więcej niż 0.2 ... 0.3V)

uwaga: obliczenia dotyczą 1 żyły przewodu!

 

Przykład 1:

przewód 5 metrowy (2 żyły - +zailania i masa - w obu płynie taki sam prąd) 2.5mm2 ma rezystancję (20/2.5)x2x5 = 80 mOhm. Przy zasilaniu jednostki o poborze prądu do 5A daje on spadek napięcia max. 0.4V co można uznać za wartość dopuszczalną. Ale np. zasilanie wzmacniacza 2 x 75W który pobiera do 20A prądu owocuje spadkiem 1.6V a to już za dużo!

 

Przykład 2:

Mamy wzmacniacz 4x100W pobierający do 30A prądu, długość linii zasilania 6m, maksymalny spadek napięcia na 1 żyle przewodu 0.2V (czyli w sumie na całym urządzeniu będzie spadek 0.4V - po 0.2 na linię masy i zasilania)

S=(0.02x6x30)/0.2=18mm2 - stąd jasno widać że prądożerne wzmacniacze należy podłączać naprawdę grubymi przewodami!

 

Tekst oryginalny klik

 

Paweł napisz jeszcze jakie napięcie masz na klemach akumulatora w przyczepce podczas ładowania z samochodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ładowanie prostownikiem jest tak samo zdrowe dla aku co ładowanie alternatorem?

Zdrowsze, bo samochód stara sie jak najszybciej naładować akumulator, a prostownik ma zadany prąd ładowania i nie przekracza go, a to bardziej lubi akumulator

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy chyba za bardzo się rozgrzaliście prostownik jest urzadzeniem zamieniający prąd zmienny na stały i teraz jak masz ustawialny to daje tyle ile ustawisz pod warunkiem że prąd ładowania nie możę być wyższy niż tzw. prąd dziesięciogodzinny tzn. akum. 50 dzielimy na 10 i mamy prąd ładowania.Jeżeli mamy automatyczny to czym bardziej naładowany akum. tym ładawnie mniejsze i tak też robi alternator ( pradnica prądu stałego) i regulator wbudowany w ten alternator.Ja mam podobny dylemat ale myślę o kupnie małej baterii słonecznej za około 300zł.(20 wat) ja wiem że nie uzupełni całkowicie akum. ale opóżni potrzebę doładowania innym urządzeniem niż alternator. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy chyba za bardzo się rozgrzaliście prostownik jest urzadzeniem zamieniający prąd zmienny na stały i teraz jak masz ustawialny to daje tyle ile ustawisz pod warunkiem że prąd ładowania nie możę być wyższy niż tzw. prąd dziesięciogodzinny tzn. akum. 50 dzielimy na 10 i mamy prąd ładowania.Jeżeli mamy automatyczny to czym bardziej naładowany akum. tym ładawnie mniejsze i tak też robi alternator ( pradnica prądu stałego) i regulator wbudowany w ten alternator.Ja mam podobny dylemat ale myślę o kupnie małej baterii słonecznej za około 300zł.(20 wat) ja wiem że nie uzupełni całkowicie akum. ale opóżni potrzebę doładowania innym urządzeniem niż alternator. :hmm:

 

Alternator to trójfazowa prądnica prądu zmiennego w alternator wbudowany jest trójfazowy prostownik diodowy i regulator napięcia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.