Skocz do zawartości

Paweł Prokop

Użytkownicy
  • Postów

    225
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

O Paweł Prokop

  • Urodziny 21.06.1977

O mnie

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Skąd
    Rzeszów
  • Zainteresowania
    Miłosnik Caravaningu
  • Zawód
    Informatyk, przedsiębiorca - Lenovo BP

Kontakt

  • Skype
    sequndo
  • Telefon
    509115116 Pn-Pt 9-17

Sprzęt

  • Sprzęt
    Przyczepa
  • Model
    Fendt 465SFB Tendenza
  • Holownik
    RENAULT Grand Scenic

Ostatnie wizyty

442 wyświetleń profilu

Osiągnięcia Paweł Prokop

Forumowicz

Forumowicz (3/3)

  1. SBS to taki rodzaj przewodu gazowego, który pękając zatrzaskuje się by zapobiec wyciekowi gazu z butli. Camperfit to przejściówka "szybko złączka", która może odpaść z butli wraz z zerwanym wężem.. wtedy zawór SBS na niewiele się zda. Jedyny plus butli z zaworem na szybko złączki jest taki, że wraz z odpadnięciem camperfita butla odcina gaz samoczynnie. Zauważ, że każda butla bez kamperfita ma zamknięty zawór gazowy. Bez kamperfita nie wydobędziesz gazu. Ponieważ wąż SBS jest spięty z kamperfitem mocnym połączeniem gwintowanym, jest raczej pewne, że odłączenie się węża od kamperfita jest niemożliwe. Zbyt wiele razy wiatr zdmuchną mi płomień bym jeździł z lodówką na gaz.
  2. Dla mnie zalety GasBanków są niezliczone - również tankuję na jednym podjeździe auto plus gaz (zewnętrzny przyłącz), to dopiero jest wygoda. Odpadło szarpanie się z wymianą butli w deszczu itp. Rozpoczynając wycieczkę zaczynam od zatankowania gazu a to zapewnia święty spokój. W końcu swobodnie korzystam z bojlera ciepłej wody, i wreszcie wykorzystuję zewnętrzny przyłącz gazowy do grilla. Generalnie odkąd posiadam Gasbanki, przestałem oszczędzać na zużyciu gazu. Możliwość jaką daje dotankowywanie butli sprawia, że gaz praktycznie nigdy się nie kończy w nieodpowiednim momencie. Kto wymienia butlę na nową mając 4 kg gazu w butli? i właśnie w takiej sytuacji GasBank można sobie dotankować i znowu cieszyć się pełną butlą gazu w dodatku za grosze! Problem z gazem pojawia się na dłuższych wycieczkach - daleko od domu, a dzięki gasbankom naprawdę znika jakikolwiek problem wymiany butli. Są regiony Polski, że punktów wymiany butli jest jak na lekarstwo a i tak potrzebny jest ten a nie inny rodzaj butli. " Panie to nie nasza butla - tej Panu nie wymienimy". Łaski bez... Stacji LPG jest więcej niż stacji paliw (ciężko znaleźć stację paliw bez LPG, ale nie jest trudno znaleźć samą stację LPG). Mówcie co chcecie, korzystam z Gasbanków rok czasu (od września 23r.) i spokój jaki zyskałem jest bezcenny. Bywało, że jeździłem po 100 km w jedną stronę by zdobyć gaz - chore prawda? Za granicą również nie mam problemów z tankowaniem gazu a możliwość jego uzupełniania jest praktycznie wszędzie. Znajdź przy jakiejkolwiek autostradzie butle na wymianę, a GasBank dotankujesz na każdej autostradowej stacji paliw. Piszecie, że się nie opłaca ale zapominacie, że w karawaningu nic się nie opłaca! Klima się opłaca? Kosztuje 2-4x więcej niż domowa podczas gdy korzysta się z niej kilka razy w roku... A czy automatyczny satelita za 6-10 k zł, by przez kilka dni w roku po 2 godziny na dobę oglądać TV - to się opłaca? Tak więc nie rozmawiajmy o opłacalności tylko ustalmy wspólnie, że wygody kosztują a posiadanie gasbanków gwarantuje wygodę właśnie.
  3. Ze specyfikacji technicznych. I nie mylmy prądów rozruchowych z prądami ciągłymi. Jeśli mówimy o prądach rozruchowych, tak te mają znaczne nawet 980A. ALE... Prąd rozruchowy to prąd, który podawany jest przez maksymalnie 90 sekund (Niektóre akumulatory mają podawane prądy dla 60 sekund, rzadko które aż 120 sekund), po czym akumulator rozładowany jest do zera! Alternatory nie ładują akumulatorów wysokimi prądami! Akumulatory rozruchowe zdychają kiedy są użytkowane cyklicznie z nienaturalnymi (większymi niż zaleca producent), prądami rozładowywania. Nie spotkałem AGMa, który miałby prąd ładowania i rozładowania na poziomie wyższym niż 0.3C
  4. Akumulatory AGM zpośród wszystkich akumulatorów kwasowo-ołowiowych mają najwyższe prądy ładowania i rozładowywania rzędu 0.3C (C oznacza Capacity - POJEMNOŚĆ), czyli 0.3C oznacza tyle co 0.3*60Ah czyli do użytku w trybie ciągłym masz do dyspozycji 18A i takim też maksymalnym prądem możesz ładować ten akumulator by nie zniszczyć go przedwcześnie. Tryb ciągły oznacza obciążenia dłuższe niż 90 sekund (dotyczy ładowania i rozładowywania). Jeżeli producent podaje pojemność 100Ah dla prądu C20, oznacza to tyle co dzielenie czyli Pojemność/na 20 innymi słowy 100 Ah/20 = 5A - a więc takim prądem rozładowywany akumulator przez 20 godzin posiada pojemność 100Ah. Zwiększysz prąd, zmniejszysz pojemność akumulatora. Przy doborze akumulatora do moovera powinniście się kierować jego parametrami zapotrzebowania na energię elektryczną. Akumulatory LiFePo4 mają najlepsze parametry do tego celu sięgające prądów 1C. I tak, ogniwa LiFePO4 LF280K posiadające pojemność 280Ah są wstanie generować prądy użytkowe rzędu 280A co przy napięciu 12.8V daje 3584W mocy BEZ USZCZERBKU dla kondycji ogniw. Tymczasem ogniwa AGM przy akumulatorze 60 Ah dostarczą zaledwie 0.3C prądu czyli 216W! Zacznijcie więc od ustalenia mocy moovera. Osobiście posiadam moover AL-KO Mammut charakteryzujący się zużyciem prądu: prąd szczytowy 120 A (EA), prąd spoczynkowy maks. 5 mA Zatem 120A przy napięciu 12V jest nieosiągalne na akumulatorach AGM! Oczywiście akumulatory rozruchowe są w stanie wygenerować prąd takiej wielkości, jednak wyższe prądy niż 0.3C nie są wskazane. Do takiego moovera potrzebny jest akumulator, który zapewni prąd takich wielkości czyli najlepiej LiFePo4 o pojemności 120Ah i prądzie rozładowania 1C. Akumulator z elektrolitem płynnym, który generuje prąd rozładowywania ciągłego na poziomie 0.05C czyli 60W kompletnie się nie nadaje do tego celu. Moover będzie tylko szarpał i tyle. Nie rozróżniasz jednostek pojemności wyrażanych w Ah od jednostek wartości natężenia prądu wyrażonych w Amperach. Spójrz w specyfikację moovera i zobacz jakich natężeń przy napięciu 12V potrzebuje. Podgrzewacz wody Truma, jeśli przy napięciu 12V pobiera mocy 300 W to prąd jaki ciągnie to 25A a ten przy pojemności 100Ah akumulatora AGM mieści się w prądzie 0.3C, czyli możesz nim zasilać podgrzewacz. Pamiętaj tylko, że w akumulatorze 100Ah masz tylko 1200Wh, co oznacza, że zdrowy i nowy oraz w pełni naładowany akumulator odda energię w niespełna 4h i będzie doszczętnie rozładowany. Także akumulator 100 Ah jest stanowczo za mały do utrzymywania podgrzewacza o mocy ciągłej 300W
  5. Jest tu tyle niedomówień, że trudno odpowiedzieć na wszystkie.. Lodówka po zapłonie wymaga dwóch par i przekaźnika. Też mam wysoką lodówkę.. ale w niej grzałka to 175W co daje niespełna 15A. Trudno mi wyciągać wnioski z jakiego powodu Knaus nie podpina lodówek.. w takim razie po co produkować takie lodówki? Nie brnijmy w ten temat.. zrobiłem, używam i chłodzi bez zarzutów.. Co do boostera.. zależy jaki model PS sprawdź jaką masz lodówkę i jaką masz moc.. PS.. żarówka samochodowa świateł mijania często pobiera 55W. Zauważ jak cienkie przewody do niej idą.. nie dramatyzujmy więc, że gniazdo nie przeniesie prądu 20-25A..
  6. Ad 1.. Napięcie spada poprzez opór elektryczny. Długość przewodów oraz ich przekrój są czynnikiem decydującym o ich wielkości. Napięcie mierzone na na akumulatorze samochodu w trakcie pracy silnika wynosi 14.5V tymczasem to, które dociera do akumulatora przyczepy jest w wysokości 12.7 a z chwilą włączenia lodówki spada do 10.8 (przykład dla zrozumienia istoty boostera). Zatem Jeśli do akumulatora I lodówki dociera za niskie napięcie, te nie będą działać wlaściwie.. ładowanie akumulatora hotelowego jak i działanie lodówki będą nieefektywne. Booster ma za zadanie podwyższyć Napięcie do 14.5V właśnie i usprawnić proces ładowania akumulatora. Przy okazji lodówka otrzyma wyższe napięcie. W moim energobloku również jest jedno wejście 12V Batt+ To energoblok decyduje co w danym momencie jest źródłem zasilania. Nie zrozumiałeś tego co opisałem.
  7. Pozwól, że podpowiem Ci swoje rozwiązanie. Para 9 i 13 to zasilanie stałe.. ten obwód standardowo zasila lodówkę i energoblok. Lodówki często mają przekaźnik, do którego dostarczysz plus z 10 pinu. Plus po stacyjce na obwodzie 10-11, uruchamia w lodówce odbior prądu z 9-13. Dodatkowo równolegle zakładasz booster, który także jest sterowany plusem z przewodu 10. Reasumując: gasisz zapłon akumulator przyczepy jest odcięty, od instalacji auta, lodówka się wyłącza, a prąd akumulatora rozruchowego samochodu płynie do energobloku.. Akumulator przyczepy podłączasz osobnym przewodem w miejsce dla akumulatora w energobloku. W chwili obecnej masz instalacje, która działa tak: auto stale zasila energoblok parą 9-13, dodatkowo po zapłonie startuje ładowanie akumulatora poprzez booster i także lodówka pracuje dopiero po zapłonie. Gasisz silnik - lodówka przestaję chłodzić, akumulator nie jest ładowany. Energoblok ciągle zasilany jest z akumulatora auta (większość energoblokow tak wlasnie działa - akumulator przyczepy jest jak ups.. zaczyna działać jak nie ma zasilania ciągłego 9'13 lub 230v), dopiero jak odepniesz wtyk, energoblok przerzuca się na zasilanie zapasowe z akumulatora. Na postoju zasilasz lodówkę gazem. Przerwy w podróży masz prąd ale lodówka się wyłącza. Co dalej? Z akumulatora, możesz pociągnąć kabel bezpośrednio do lodówki. W ten sposób wzmocnisz jej pracę podczas jazdy (booster podnosi napięcie), oraz na postoju będziesz zasilać lodówkę z akumulatora przyczepy ale nie rozruchowego auta. Nie wiem, czy znajdziesz lepsze rozwiązanie.. W samochodzie kabel 4mm prowadzisz samodzielnie dla plusa i minusa 9/13 i przy samym akumulatorze rozruchowym zakładasz zabezpieczenie 25A. Taki zabieg jest dodatkowy ale pomaga zredukować spadki napięć. Jak coś to priv. Modyfikacja: Do energobloku zamiast prądu z 9/13 możesz puścić prąd 10/11. Kiedy zgasisz silnik, zgaśnie zasilanie lodówki z auta, przestanie ładować booster, energoblok straci zasilanie a to oznacza, że przerzuci się na prąd z akumulatora pokładowego przyczepy. Dodatkowo przewód z akumulatora do lodówki będzie zasilać lodówkę. To chyba jest idealne rozwiązanie dla Ciebie.
  8. Ktokolwiek miał do czynienia z którymkolwiek modelem pompki? Jak się ma w porównaniu do shurflo?
  9. Jak pisał jacek00, w sytuacji kiedy masz zakupioną już winietę D1, wtedy nie musisz już dokupować winiety... Screeny robiłem w celach udokumentowania sytuacji na dzień 15 maja 2023r. OOOO tak... wcześniej rzeczywiście było stanowisko, że kamper niezależnie od rodzaju i masy to obligatoryjny zakup winiety D2. sam to wyczytałem na starych stronach ematricy. Od niedawna jest nowy interfejs strony www a wraz nim nowe funkcjonalności, które powstały zapewne w odpowiedzi na potrzeby nowych regulacji prawnych. Możemy się cieszyć, że znacznie droższe winiety, nie uderzają w użytkowników kamperów do 3.5 T lub 7 miejsc.
  10. Nic nie piszesz o posiadanym bojlerze, który w zdecydowanej większości jest niezależny od pompy wody (zanurzeniowa czy ciśnieniowa)? Model przyczepy ani jej rok nie mają żadnego znaczenia, gdyż bojlery są często dodatkowym akcesorium, montowanym na życzenie użytkowników. Dlatego, zadbaj by włącznik bojlera - a takowy znajdziesz z pewnością gdzieś na meblach, był w pozycji OFF (grzałka sporo kosztuje a pali się kiedy bojler pracuje na sucho). Następnie uzupełnij wodę w zbiorniku i otwórz kran zimnej wody (do bojlera idzie zimna woda), dzięki czemu układ zimnej wody pozbawisz powietrza (pozostanie to co w bojlerze). Kiedy już z zimnej wody poleci ciągły strumień, wylewkę kranu przestaw na ciepłą wodę, kran zacznie prychać i kichać lecz trzymaj cały czas otwarty aż do momentu kiedy poleci ciągły strumień. Uzupełnij zbiornik z wodą. Instalacja została odpowietrzona z sukcesem.
  11. Nawet nie chyba co z pewnością. Wyłącznie na niej kupuję winiety sobie i znajomym od niepamiętnych czasów (przeszło 15 lat). Nie komentuję cen, bo te są nieraz połowę niższe względem pośredników ale wiadomo wygody kosztują a biznes polega na zarabianiu pieniędzy.? Ja również nie mam pozycji J w dowodzie. Co więcej ani w cepiku nie figuruje ta kategoria (w moim przypadku), a z tego co wiem, wszystkie urzędy komunikacyjne w Europie są ze sobą skomunikowane. Baza Cepik poprzez usługi sieciowe udostępnia dane o pojazdach. Dlatego ważne jest, by kupować winiety zgodnie ze stanem faktycznym pojazdu a nawet jego homologacją (max DMC i liczba miejsc). Jest pewne, że mając winiety D2 nie dostaniesz wezwania do zapłaty mandatu. Skąd wiem? Bo wielu znajomym dla ich spokojnej duszy kupowałem winietę D2. Niektórzy kupowali D1 i dostawali mandaty... oczywiście, trzeba się odwołać, udokumentować masę, maksymalną liczbę osób itd. A najlepiej okazać odpis homologacji i taki mandat zostanie anulowany. Obecnie zakup winiet jest o wiele prostszy, chociażby że względu na fakt, że po zalogowaniu do witryny ematrica jest dostępny przewodnik po winietach, którego kiedyś nie było. Na niego również warto się powołać przy ew. odwoływaniu się od mandatu. Generalnie odkąd zacząłem kupować winiety elektroniczne (mowa o Węgrzech), te zdrożały już ponad 300%❗ Dla przykładu: winieta 10 dniowa ciągle jest tańsza niż w Polsce JEDNORAZOWY przejazd zestawu na odcinku 162km Rusocin - Nowa Wieś ?‍♂️, który od 11 lutego 2012 roku kosztuje NIEZMIENNIE 71 zł... Jak dodać do tego e-toll, to okazuje się, że pół Europy można zjechać za cenę jednorazowych opłat drogowych w Polsce.
  12. Sprawdzalem w dniu 16 maja 2023 na oficjalnej stronie sprzedaży węgierskich winiet. Wybrałem przewodnik... "nie wiem jaka winieta dla mojego auta". Potem wskazałem kategorie RV, Następnie przewodnik zapytał mnie o liczbę miejsc z dowodu rejestracyjnego (wybrałem do 7 miejsc) a na koniec DMC pojazdu.. ( wybrałem do 3.5T), jak się domyślacie, wyszło mi: REASUMUJĄC D1 dla pojazdów rekreacyjnych do 3.5T lub do 7 miejsc, D2 dla pojazdów rekreacyjnych powyżej 3.5T lub powyżej 7 miejsc.
  13. Leharo camping https://www.campingvysoketatry.sk/en/ https://maps.app.goo.gl/HEMxN1WihQ3xG5Ku5
  14. MISIO, czy przypadkiem przywódcą SS był nikt inny jak HH (Heinrich Himmler)? Jeśli tak, to Heinrich, po polsku ma odpowiednik Henryk! Dodatkowo SS i HH to jakby analogiczne odwołanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.