Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

czym ciągasz swój domek? Może to coś starszego jak u mnie wtedy bym miał punkt zaczepienia.

Ciągałem fordem escortem, od tego roku będę laguną 1,9 DTI z 99 roku.

Jeszcze czeka mnie sprawdzenie gniazda przyczepowego, pewno nie obejdzie się bez wymiany na nowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hallo,halo

Witam wszystkich

Od niedawna jestem szczesliwym posiadaczem przyczepy Fleetwood Garland ale baruje sie z podlaczeniem gniazda 7pinowego typu 12s,jako ciagnika bede uzywalCitroena Berlingo 2,0 HDi.

Niestety nigdzie nie moge namierzyc schematu instalacji elektrycznej, a nie chce czegos "poprawic" (czyt. spieprzyc ), tym bardziej,ze przyczepa jest wyposazona w zasilacz do ladowania jej akumulatora no icala istalacje ktora zaleznie od opcji zasilana jest albo z autowego albo przyczepowego aku, gdzie sie podpiac z tym kabelkiem?

Moze ktos doradzi>?

:D

 

Bede wdzieczny

Pozdrawiam

Jedrek

_________________

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Boss kable z tego urządzonka powinny iść do pompki wody :D. Jest to transformator z jakimś przekaźnikiem. Pozwala to na korzystanie z wody (pompki) gdy przyczepa podpięta jest do auta. W momencie podłączenia się pod 230V, przełącza się tak że zasilane do pompki jest brane z sieci 230V (najpierw prąd jest wyprostowany i zamieniony na 12V).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hallo,halo

Witam wszystkich

Od niedawna jestem szczesliwym posiadaczem przyczepy Fleetwood Garland ale baruje sie z podlaczeniem gniazda 7pinowego typu 12s,jako ciagnika bede uzywalCitroena Berlingo 2,0 HDi.

Niestety nigdzie nie moge namierzyc schematu instalacji elektrycznej, a nie chce czegos "poprawic" (czyt. spieprzyc ), tym bardziej,ze przyczepa jest wyposazona w zasilacz do ladowania jej akumulatora no icala istalacje ktora zaleznie od opcji zasilana jest albo z autowego albo przyczepowego aku, gdzie sie podpiac z tym kabelkiem?

Moze ktos doradzi>?

 

Przyczepy zachodnie mają zasilanie wnętrza podłączone przez wtyk 7 pin w miejscu światła mgielnego tylnego. Ktoś, kto robił przegląd przyczepki do rejestracji musiał przełączyć zgodnie z naszą normą. Możesz spróbować podłączyć tak jak mam ja. Opisałem to na 12 str. tego tematu. Jast też i schemat. Działa to tylko przy włączonych swiatłach pozycyjnych, ale ponieważ jeźdimy cały rok na światłach, więc na przelotach uzyskasz całkiem dobre doładowanie akumulatora w przyczepce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
A ja zrobiłem tak: połaczyłem równolegle dwa aku. żelowe 100 Ah i przewodami 4 mm2 podłaczylem je do 13-to pinowego gniazda zamontowanego przy dyszlu ( pin 9 i 13 ). Gdy stoję dłużej podpinam wtyczkę do gniazda i nie ingerując w układ elektryczny przyczepy mam to co przewidział konstruktor. Ładuję prostownikiem BESTER 6A bezproblemowo - choć długo- gdy stoję na campingu z elektryką. By ładować aku. w czasie jazdy wystarczy wpiąc przewody do pin10 i 11. Pozdrowienia Adam. :niewiem:

 

Adamie,

 

Z tego co rozczytalem ze schematu gniazda 13-pinowego wynika ze piny 13 i 9 sluza do stalego zasilania wnetrza przyczepy z aku auta natomiast 10 i 11 do zasilania aku przyczepy z aku auta ale tylko przy wlaczonym zaplonie. Jesli cos pokrecilem to prosze o poprawienie.

 

A zatem przy podlaczeniu do pin 13 i 9 efekt jest taki ze jak zatrzymam silnik auta to aku z przyczepy nadal "zjada prad" z aku auta i po kilktu godzinach moze sie okazac ze juz nie rusze rozrusznikiem auta ale za to bede mial swiatelko w przyczepie na kilka godzin.

To troche niebezpieczne rozwiazanie bo np. wyobrazmy sobie sytuacje gdy ktos sie zatrzymuje na obiadek na jakims parkingu i zapomina o odlaczeniu kabla laczacego auto i przyczepe - to ma problem po tym obiadku.

 

Czy ja dobrze rozumuje ?

 

A inne pytanie: skoro piny 10 i 11 zostaly z gory przewidziane do ladowania aku czy ktos sie orientuje czy moze to ladowanie odbywa sie w jakis inteligentny sposob? Chodzi mi o to czy jest tam jakies odciecie napiecia w przypadku nadmiernego naladowania ?

 

No i czy pod te piny do ladowania mozna by podpiac np. przetwornice 12V-220V zeby przy pracujacym aucie pobierala prad bezposrednio z alternatora a przy wylaczonym zaplonie juz tylko z aku przyczepy ?

 

Wielkie dzieki za wyjasnienia.

 

Pozdrawiam,

Mareko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mareko

A zatem przy podlaczeniu do pin 13 i 9 efekt jest taki ze jak zatrzymam silnik auta to aku z przyczepy nadal "zjada prad" z aku auta

Powyższe podłączenie jest właściwe tylko podczas jazdy kiedy alternator ładuje oba akumulatory. Podczas postoju, kiedy alternator stoi i nie ma z niego ładowania - oba akumulatory podłączone ze sobą równolegle wcale się nie przeładowywują czyli jeden z nich nie doładowywuje drugiego. Zachodzi wtedy między nimi proces chemiczny powodujący zniszczenie akumulatora słabszego i zubożenie pojemności akumulatora mocniejszego. Tylko dwa akumulatory takiego samego typu, o takim samym napięciu i pojemności mogą być połączone równolegle w stanie spoczynku czyli bez ładowania.

mareko masz rację, może dojść do sytuacji kiedy

juz nie rusze rozrusznikiem auta ale za to bede mial swiatelko w przyczepie na kilka godzin.

Przy czym akumulator tego rozrusznika nie zadziała już nigdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To troche niebezpieczne rozwiazanie bo np. wyobrazmy sobie sytuacje gdy ktos sie zatrzymuje na obiadek na jakims parkingu i zapomina o odlaczeniu kabla laczacego auto i przyczepe - to ma problem po tym obiadku.

Wystarczy do akumulatora w przyczepie dołączyć dwie diody na ok 10A i 50V i zabezpieczą Ci przepływ prądu do samochodu gdy staniesz lub wyłączysz silnik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalozmy taka sytuacje ze nie chce aby przyczepa brala jakikolwiek prad z aku auta. Odlaczam zatem pin 9 i 13 we wtyczce od przyczepy a zostawiam tylko 10 i 11. Mam wiec 2 sytuacje: jesli auto ma zgaszony silnik przyczepka korzysta ze swojego aku az ten sie rozladuje a gdy odpalam silnik wlacza mi sie ladowanie aku ale jednoczesnie moge w przyczepce podlaczyc wieksze obciazenia bo mam w miare staly prad z alternatora. Czy ja dobrze mysle i takie cos da sie zrobic i bedzie to tak dzialac jak mowie ?

Niech ktos mi odpowie dokladnie bo najgorzej jak sie czegos nie rozumie to nawet nie bardzo wiem o co pytac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mareko! Dobrze rozumujesz. Dwie diody - tak jak napisał Ed - załatwiają sprawę rozładowywania aku auta, wtedy 10 i 11 będą slużyły wyłącznie do ładowania aku p-py. Nie da się przeładować aku - zadba o to regler alternatora. Nie można podłączyć przetwornicy tak jak opisałeś - przewody mają za małą średnicę, musisz ją wpiąć bezpośrednio do aku, pobierany amperaż będzie olbrzymi. Przy mocy 1000 W aku samochodowy 75 Ah starczy Ci tylko na chwilę. Opisałeś tę przetwornicę w innym temacie. Pozdrawiam AdamH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy podlaczeniu do pin 13 i 9 efekt jest taki ze jak zatrzymam silnik auta to aku z przyczepy nadal "zjada prad" z aku auta i po kilktu godzinach moze sie okazac ze juz nie rusze rozrusznikiem auta ale za to bede mial swiatelko w przyczepie na kilka godzin.

 

Nie do końca!. Jeśli zainstalujesz w tym obwodzie przekaźnik np. taki, który włącza napięcie po 30 sekundach od uruchomienia silnika/włączenia zapłonu oraz odcina go w chwili zgaszenia silnika, to odseparujesz w ten sposób akumulator przyczepy w trakcie postoju i rozruchu silnika. Dzięki temu unikniesz stosowania diod prostowniczych (np. w celu zabezpieczenia się przed rozruchem z obu akumulatorów), a co się z tym wiąże dodatkowego spadku napięcia. Przekaźnik sam włączy i wyłączy obwód. Jest to jedyne bezpieczne podłączenie samochodu z przyczepą wyposażoną w akumulator.

 

Zalety takiego rozwiązania:

- swobodny przepływ prądu ładowania akumulatorów w przypadku

włączonego alternatora,

- blokada prądów wyrównawczych pomiędzy akumulatorami

w przypadku wyłączenia alternatora po ładowaniu,

- separacja pomiędzy akumulatorami po wyłączeniu alternatora,

co umożliwia korzystanie ze zgromadzonej energii z każdego

akumulatora oddzielnie,

- separacja akumulatora startowego przeznaczonego tylko i wyłącznie

do rozruchu silnika spalinowego.

 

Co najważniejsze, wszystko będzie odbywać się automatycznie!

 

 

Mam wiec 2 sytuacje: jesli auto ma zgaszony silnik przyczepka korzysta ze swojego aku az ten sie rozladuje a gdy odpalam silnik wlacza mi sie ladowanie aku ale jednoczesnie moge w przyczepce podlaczyc wieksze obciazenia bo mam w miare staly prad z alternatora. Czy ja dobrze mysle i takie cos da sie zrobic i bedzie to tak dzialac jak mowie ?

 

I tak i nie! Dlaczego? Wszystko zależy od pojemności posiadanego akumulatora oraz od zapotrzebowania na prąd urządzeń podłączonych do obwodu 10,11.

 

Przykład: W mojej przyczepie instalacja jest wykonana z linki 2.5mm2 miedź. Do obwodu 10,11 mam podłączoną WYŁACZNIE! lodówkę (instalacja fabryczna - bez przeróbek!). Lodówka potrzebuje ok. 9 A prądu 12V (moc znamionowa 105W). Jeśli teraz do tego obwodu podpiąłbym rozładowany akumulator 100Ah, przy włączonej lodówce jako pierwszy spali się bezpiecznik jaki mam zainstalowany w tym obwodzie (15A).

 

Co jednak jeśli nie ma bezpiecznika? Nastąpi przegrzanie się instalacji i może dojść do pożaru. Jeśli posiadasz akumulator o pojemności np. 50Ah lub mniejszej, teoretycznie może Ci się to udać. Niestety przy większym obciążeniu tego obwodu, może dojść do spadku napięcia, a co za tym idzie lodówka przestanie chłodzić a akumulator nie będzie się ładował!

 

Dlatego polecam stosowanie przekaźników dla obu obwodów! (9,13 oraz 10,11).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykład: W mojej przyczepie instalacja jest wykonana z linki 2.5mm2 miedź. Do obwodu 10,11 mam podłączoną WYŁACZNIE! lodówkę (instalacja fabryczna - bez przeróbek!). Lodówka potrzebuje ok. 9 A prądu 12V (moc znamionowa 105W). Jeśli teraz do tego obwodu podpiąłbym rozładowany akumulator 100Ah, przy włączonej lodówce jako pierwszy spali się bezpiecznik jaki mam zainstalowany w tym obwodzie (15A).

 

Jesli sie nie myle maksymalny prad ladowania aku rzadko kiedy przekracza 6A. Jesli dodamy lodowke 9A to moze wystarczy zamiast 2.5mm2 dac w przyczepie przewody 3mm2 i bezpiecznik 20A.

 

Tylko co w sytuacji gdy mam oryginalna wiazke w aucie? Podczas ladowania te 15A (lodowka + ladowanie aku przyczepy) obciazy mi tez instalacje auta ktora juz nie jest w przekroju 3mm2 ?

A moze da sie podlaczyc lodowke TYLKO do aku w przyczepie bez podlaczania do auta zeby nie obciazac instalacji auta ? Ratunku ... jakie ja mam braki z fizyki ... :niewiem:

Czy lodowka podlaczona bezposrednio do aku przyczepy bedzie mi obciazac instalacje auta w przypadku gdy po wlaczeniu zaplonu na stykach 10 i 11 pojawi sie napiecie i rozpocznie sie ladowanie aku przyczepy?

 

A moze jednak pociagne ten dodatkowy kabel (np. 4mm2) z aku auta i spokojnie bede sobie grzal wode w bojlerze na 30A, korzystajac z alternatora bez stresu ze zajade aku w godzinke. Tylko pytanie czy ten dodatkowy gruby kabelek ma byc taki gruby tylko na plusie czy mase tez taka gruba trzeba ciagnac ? Wybaczcie ale nie wiem czy masa tez sie grzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.