Skocz do zawartości

Zmiana DMC w dowodzie


Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, jacek00 napisał:

I jak Twoja sprawa? 

 

4 godziny temu, golob napisał:

pomyślałem wczoraj o @filipert

dzięki Panowie za doping ;)

dzwonię od czasu do czasu do SKO i nic się nie zmienia.

Dziś napisałem ponaglenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

 

dzięki Panowie za doping ;)

dzwonię od czasu do czasu do SKO i nic się nie zmienia.

Dziś napisałem ponaglenie.

:look: przypomnij ile czasu minęło?

26 minut temu, golob napisał:

A w SKO jakies terminy są? czy mają dużo czasu ?

1 miesiąc w przypadku spraw zwykłych i 2 miesiące w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych...

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, jacek00 napisał:

1 miesiąc w przypadku spraw zwykłych i 2 miesiące w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych

To tutaj pewnie korzystają z prawa do 3 miesięcy. Sprawa zwykła,  szczególnie skomplikowana przez urzędników. 

I weź tu wakacje zaplanuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 godzin temu, jacek00 napisał:
15 godzin temu, golob napisał:

A w SKO jakies terminy są? czy mają dużo czasu ?

1 miesiąc w przypadku spraw zwykłych i 2 miesiące w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych...

:lol:

14 godzin temu, jacek00 napisał:

:look: przypomnij ile czasu minęło?

od maja, to mamy... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 13.10.2022 o 15:35, jacek00 napisał:

1 miesiąc w przypadku spraw zwykłych i 2 miesiące w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych...

no i przyszło pismo po pół roku.

Napisałem ponaglenie i z uwagi na brak potwierdzenia ponaglenie na ponaglenie i znów brak potwierdzenia, aż w końcu wczoraj listonosz zapowiedział od furtki "SKO" :)

Spokojnie otwieram, sadząc, że to pisemne potwierdzenie przyjęcia ponaglenia a tu niespodzianka, jest rozstrzygnięcie.

Szybko szukam wytłuszczonej sentencji i czytam

"uchyla zaskarżona decyzję w całości i umarza postępowanie organu I instancji w całości"

:winner:

:yay:

ale, ale...

czytam dalej i okazuje się, że moje merytoryczne argumenty nie miały wpływu na rozstrzygnięcie.

SKO zwróciło uwagę, że wydanie dowodu rejestracyjnego i zmiany w nim są czynnościami materialno-technicznymi i Starosta nie miał podstaw aby wydać decyzję administracyjną. Starosta został pouczony, że ma się odnieść do mojego wniosku ponownie, ale tym razem zwykłym pismem (nie decyzja administracyjną, ani nie postanowieniem) a ja, jeśli nie będę zadowolony, to mogę się odwołać do WSA.

Czyli, że tak powiem restart :blink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, filipert napisał:

no i przyszło pismo po pół roku.

Napisałem ponaglenie i z uwagi na brak potwierdzenia ponaglenie na ponaglenie i znów brak potwierdzenia, aż w końcu wczoraj listonosz zapowiedział od furtki "SKO" :)

Spokojnie otwieram, sadząc, że to pisemne potwierdzenie przyjęcia ponaglenia a tu niespodzianka, jest rozstrzygnięcie.

Szybko szukam wytłuszczonej sentencji i czytam

"uchyla zaskarżona decyzję w całości i umarza postępowanie organu I instancji w całości"

:winner:

:yay:

ale, ale...

czytam dalej i okazuje się, że moje merytoryczne argumenty nie miały wpływu na rozstrzygnięcie.

SKO zwróciło uwagę, że wydanie dowodu rejestracyjnego i zmiany w nim są czynnościami materialno-technicznymi i Starosta nie miał podstaw aby wydać decyzję administracyjną. Starosta został pouczony, że ma się odnieść do mojego wniosku ponownie, ale tym razem zwykłym pismem (nie decyzja administracyjną, ani nie postanowieniem) a ja, jeśli nie będę zadowolony, to mogę się odwołać do WSA.

Czyli, że tak powiem restart :blink:

Czyli SKO potwierdza to co od początku mówiłem. Że WK wydaje DR na podstawie otrzymanych danych i absolutnie nie jest organem władnym do ustalania tych danych technicznych. Ma wszystkie prawem wymagane dokumenty to ma obowiązek wydać DR z nowymi danymi i tyle. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 godzin temu, jacek00 napisał:

Czyli SKO potwierdza to co od początku mówiłem. Że WK wydaje DR na podstawie otrzymanych danych i absolutnie nie jest organem władnym do ustalania tych danych technicznych. Ma wszystkie prawem wymagane dokumenty to ma obowiązek wydać DR z nowymi danymi i tyle. 

Jacku, jak Ty cos ładnie przetłumaczysz, to świat wydaje się taki prosty :yes:

Zobaczymy jaki ruch wykona starostwo, profilaktycznie zapytałem ich mailowo co zamierzają, żeby czasem sprawa gdzieś nie ugrzęzła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

Jacku, jak Ty cos ładnie przetłumaczysz, to świat wydaje się taki prosty :yes:

Zobaczymy jaki ruch wykona starostwo, profilaktycznie zapytałem ich mailowo co zamierzają, żeby czasem sprawa gdzieś nie ugrzęzła.

IMO dla Ciebie dobrze się stało. Sprawa wraca do starosty, który musi pojazd zarejestrować, a jeśli odmawia rejestracji to musi podać podstawę prawną dlaczego nie może dokonać czynności materialno-technicznej. Czyli np odmowa może być z powodu tego, że nie dostarczyłeś np oświadczenia producenta, że Twój pojazd był homologowany na wnioskowane DMC - i to są podstawy do wydania decyzji odmownej, a nie że im się coś wydaje, że jest to niezgodne z prawem :D

Życzę powodzenia i gratuluję wytrwałości. Szkoda że ponaglenia nie napisałeś wcześniej ;) 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pie....le ; jakim cudem ten kraj jeszcze jakoś funkcjonuje ? ; w moim przypadku to widzę , że pomimo perturbacji z WK i tak to poszło w sprinterskim tempie , życzę wytrwałości  i szybkiego sukcesu . :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Taka sytuacja po 2 stronach mowy trawy (te same argumenty co pół roku temu)

BBFEE9FD-3692-4147-9CDC-B45518E08A1B.thumb.jpeg.d2df0f7d2583f28f3e5fa4d13722a275.jpeg

W dniu 6.11.2022 o 20:00, jacek00 napisał:

Szkoda że ponaglenia nie napisałeś wcześniej ;) 

Tym razem odpisałem w afekcie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, filipert napisał:

Taka sytuacja po 2 stronach mowy trawy (te same argumenty co pół roku temu)

BBFEE9FD-3692-4147-9CDC-B45518E08A1B.thumb.jpeg.d2df0f7d2583f28f3e5fa4d13722a275.jpeg

Tym razem odpisałem w afekcie ?

Czyli kolejny raz wydają decyzję administracyjną? Hmm... Czyli rozumiem, że składasz teraz skargę do WSA? 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, jacek00 napisał:

Czyli rozumiem, że składasz teraz skargę do WSA? 

Na razie poszły skargi na pracowników i pytanie czym jest ich pismo, oraz pytania o podstawy prawne niewykonywania czynności materialno-technicznych do których obligują ich przepisy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 22.11.2022 o 08:48, jacek00 napisał:

Czyli rozumiem, że składasz teraz skargę do WSA? 

Jak pisałem, złożyłem skargi i zażądałem odpowiedzi na pytania które czekają od kwietnia. 

Starostwo wysłało mojego maila do WSA, który błyskawicznie odesłał im z pouczeniem, że niedopuszczalne jest traktowanie moich pytań jako skargi wbrew moim intencjom (wiara w sądownictwo +3 ;) ).

No i wreszcie się doczekałem kolejnego pisma które nic nie zmienia:

Cytat

Odpowiadając na Pana skargę na działanie Wydziału Komunikacji i Transportu, informuję, że przeprowadzone zostało postępowanie wyjaśniające, w wyniku którego ustalono, co następuje.

Złożył Pan wniosek o dokonanie zmian w dowodzie rejestracyjnym, załączając jednocześnie wydane przez producenta Hymer GmbH & Co.KG potwierdzenie unowocześnienia pojazdu marki Eriba Nova 620 o numerze seryjnym ............... VIN ......................................, dotyczące zmiany wartości parametru w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej/maksymalnej masy całkowitej – 2000 kg. Dotychczasowa dopuszczalna masa całkowita dla przedmiotowego pojazdu, wpisana do dowodu rejestracyjnego wynosi 1800 kg. W tym miejscu pragnę zwrócić uwagę, że dopuszczalna masa całkowita pojazdu wyprodukowanego w zgodności z konkretnym świadectwem homologacji musi odpowiadać wartościom ustalonym w procesie homologacji. Producent pojazdu wydając wyciąg ze świadectwa homologacji typu WE pojazdu określa dla konkretnego identyfikowanego numeru VIN pojazdu jego parametry techniczne, które nie mogą ulec zmianie poprzez jego oświadczenie o zmianie zapisów zawartych w przedmiotowym wyciągu, jak również poprzez wydanie kolejnego świadectwa zgodności. Podstawowe dane o pojeździe, w tym informacja dotycząca dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu znajdują się na tabliczce znamionowej, którą umieszcza producent. Dane zawarte na tabliczce, określone na każdym etapie kompletacji nowego pojazdu, odnoszą się do parametrów technicznych konkretnego pojazdu i nie mogą podlegać modyfikacjom. Reasumując, określony katalog parametrów technicznych wskazanych w świadectwie zgodności jest ujawniony na tabliczce znamionowej pojazdu, umieszczonej przez producenta pojazdu. Parametry techniczne pojazdu wykazane są również w dowodzie rejestracyjnym pojazdu i są identyczne, jak na zamieszczonej na pojeździe tabliczce znamionowej. Przypadki wykonania znamionowej tabliczki zastępczej reguluje § 36 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz.U. z 2022 r. poz. 1847) zgodnie z którym, organ rejestrujący, na wniosek właściciela pojazdu, wydaje w drodze decyzji, zgodę na wykonanie i umieszczenie tabliczki  znamionowej zastępczej w przypadku braku, utraty lub zniszczenia tabliczki znamionowej bądź utraty aktualności treści tabliczki znamionowej w zakresie określenia cech identyfikacyjnych pojazdu. Nie jest zatem możliwe, poza wyżej wymienionymi przypadkami, wymiana zarówno przez producenta, jak i przez diagnostę tabliczki znamionowej w zakresie treści pierwotnej podanej w momencie wyprodukowania pojazdu. Ponadto, § 3 ust. 2 ZAŁĄCZNIKA Nr 2 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach, stanowi, iż w przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości (Dz.U. z 2015 r. poz. 776 ze zm.). W przedmiotowym pojeździe nie doszło do zmian konstrukcyjnych, co potwierdza załączone do wniosku zaświadczenie o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu NR .............................................. z dnia 31 marca 2022 r. W związku z powyższym, tabliczka znamionowa, która znajduje się na pojeździe w chwili jego wyprodukowania na podstawie homologacji posiada wartości wiążące w zakresie zawartych na niej parametrów technicznych. Organem właściwym do spraw homologacji pojazdów, ich wyposażenia jest Transportowy Dozór Techniczny, zatem wystąpienie do TDT w sytuacjach budzących wątpliwość jest w pełni uzasadnione. Taka sytuacja miała miejsce w Pana sprawie. TDT utwierdziło w przekonaniu, iż wnioskowana przez Pana zmiana w dowodzie rejestracyjnym nie jest możliwa (uzasadnienie jw.). Decyzją z dnia 19 kwietnia 2022 r. została wydana decyzja odmawiająca dokonania zmiany stanu faktycznego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu marki Hymer o nr rej. PZ 187XW, od której się Pan odwołał do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. W tym miejscu należy podkreślić, że SKO w Poznaniu uchyliło decyzję organu I instancji w całości i umorzyło postępowanie ze względu na niewłaściwy, zdaniem Kolegium, tryb załatwienia wniosku (błędy proceduralne). Zdaniem SKO organ powinien zająć stanowisko w formie pisma, a nie decyzji czy postanowienia. Natomiast „ewentualne kolejne zastrzeżenia do takiego pisma organ powinien potraktować jako skargę na czynność materialno-techniczną i przekazać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu”, o czym SKO również Pana poinformowało. Zgodnie z decyzją Kolegium, kolejne Pana zastrzeżenia w przedmiocie dokonania zmian w dowodzie rejestracyjnym, zostały więc przekazane do WSA w Poznaniu, jako skarga na czynność materialną – techniczną. Natomiast pismem z dnia 7 grudnia 2022 r. WSA w Poznaniu zwrócił pismo organu rejestrującego wraz z aktami sprawy.

Podsumowując, w wyniku prowadzonego postępowania wyjaśniającego, nie stwierdziłem działań przekraczających uprawnienia przez pracowników Wydziału Komunikacji i Transportu. Czynności podjęte w Pana sprawie miały na celu realizację wniosku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Natomiast przekazanie Pana pism jako skargi do WSA w Poznaniu, było realizacją decyzji SKO w Poznaniu.

Nadmieniam, że błędnie przywołał Pan § 5. ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1849). Przypuszczam, że miał Pan na myśli § 6 ust. 1 Załącznika nr 1do wyżej cytowanego rozporządzenia, który stanowi:

1. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu zmian, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy, organ rejestrujący, z zastrzeżeniem ust. 2-4, stosownie do zgłoszonych zmian:

1) przyjmuje dokument (dokumenty), o którym mowa w § 16 rozporządzenia o rejestracji pojazdów, określający nowe dane lub informacje;

2) stosuje odpowiednio art. 81 ustawy;

3) zamieszcza w bazie danych zmienione dane i informacje, z jednoczesnym zachowaniem poprzednich danych i informacji jako archiwalnych;

4) pobiera określone przepisami opłaty;

5) legalizuje odpowiednio tablice rejestracyjne zgodnie z przepisami rozporządzenia o legalizacji tablic rejestracyjnych;

6) dokonuje w dowodzie rejestracyjnym adnotacji o treści: "Zgłoszono zmianę danych" i zwraca właścicielowi dowód rejestracyjny do czasu wydania nowego dowodu rejestracyjnego;

7) wprowadza dane o pojeździe do centralnej ewidencji pojazdów;

8) przed teletransmisją danych pobranych z centralnej ewidencji pojazdów niezbędnych do wystawienia dowodu rejestracyjnego wyjaśnia i usuwa niezgodności tych danych;

9) zamawia spersonalizowany dowód rejestracyjny; przepis art. 74a ust. 9 ustawy stosuje się odpowiednio;

10) unieważnia dotychczasowy dowód rejestracyjny;

11) wydaje, za pisemnym potwierdzeniem właściciela pojazdu w karcie informacyjnej pojazdu, nowy dowód rejestracyjny albo przesyła nowy dowód rejestracyjny zgodnie z art. 74a ust. 7 ustawy, zamieszczając w karcie informacyjnej pojazdu informację o wysłaniu nowego dowodu rejestracyjnego.

Natomiast, odpowiadając na pytanie czym jest pismo KT.5410.02011.2022, wyjaśniam, że odpowiedzią na Pana wniosek. Przypomnę, że decyzja z dnia 19 kwietnia 2022 r. odmawiająca dokonania zmiany stanu faktycznego w dowodzie rejestracyjnym pojazdu marki Hymer o nr rej.................., od której się Pan odwołał, została przez SKO uchylona bowiem Kolegium wskazało, że odpowiedź na wniosek dotyczący zmian w dowodzie rejestracyjnym, powinna zostać sporządzona w formie pisma, a nie decyzji czy postanowienia. I tak też zostało uczynione. O każdym etapie załatwiana Pana wniosku, był Pan informowany.

No i wreszcie przyszły odpowiedzi na które czekałem od kwietnia

1. Jaka jest podstawa prawna odmowy załatwienia mojego wniosku niezwłocznie w dniu 17.03.2022? Proszę wskazać konkretny powód uniemożliwiający.
2. Jaka jest podstawa prawna w której jest zawarty wykaz dokumentów które muszę przedłożyć do wnioskowanej zmiany w Dowodzie Rejestracyjnym? Jakie to dokumenty i których dokumentów nie przedstawiłem?
3. Mój pojazd posiada oryginalną, nadana przez producenta tabliczkę znamionową z wartościami zgodnymi z wnioskiem. Czy i na jakiej podstawie, Wydział Komunikacji podważa prawidłowe oznakowanie mojego pojazdu objętego wnioskiem?
4. Na jakiej podstawie w piśmie do Transportowego Dozoru technicznego wskazano że wnioskowana zmian jest większa niż wynika ze świadectwa homologacji? Proszę o przedstawienie świadectwa homologacji z którego to wynika.

Cytat

Również niniejsza odpowiedź zawiera kwestie Panu już przedstawiane, niemniej jednak, poniżej przedstawiam odpowiedzi na ponawiane przez Pana pytania:

Ad 1. Organ niezwłocznie załatwia sprawy, w których wniosek jest bezsporny, zawiera wszystkie wymagane informacje i dokumenty umożliwiające organowi natychmiast załatwić sprawy. W Pana sprawie powodem uniemożliwiającym realizację wniosku jest zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej w pojeździe, co jest niezgodne z załącznikiem Nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022 ze zm.) oraz załącznikiem Nr 2 do Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. 2015 r. poz. 776 ze zm.).

Ad 2. Z uwagi na brak ustawowych przesłanek do realizacji Pana wniosku nie są wymagane dodatkowe dokumenty. Zgodnie z wcześniejszymi wyjaśnieniami, tylko w przypadku zmian konstrukcyjnych pojazdu nie naruszających dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, można dokonać zmian w dowodzie rejestracyjnym.

Ad 3. W przedmiotowym pojeździe nie dokonano zmian konstrukcyjnych. Tabliczka znamionowa oryginalnie umieszczona przez producenta zawiera parametr do 1800 kg, który się nie zmienił. Kolejna tabliczka przesłana Panu przez producenta nie spełnia wymogów określonych w przepisach, które wyżej zostały wskazane.

Ad 4. W Pana wniosku o dokonanie zmian stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym wydanym dla przyczepy specjalnej kempingowej marki Hymer nr rej. ............. nr VIN:............................. wskazał Pan zmianę maksymalnej masy całkowitej pojazdu do 2000 kg. Natomiast dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 1800 kg zgodnie z dowodem rejestracyjnym pojazdu. Tabliczka znamionowa dotychczas umieszczona na pojeździe zawiera informacje o parametrach technicznych zgodnych ze świadectwem homologacji. Świadectwo homologacji jest przedstawiane podczas pierwszej rejestracji pojazdu. Pana wniosek o zmianę DMC z 1800 kg na 2000 kg jest wnioskiem o zmianę parametru DMC większą niż to wynika ze świadectwa homologacji. Wobec powyższego tutejszy organ zwrócił się do Transportowego Dozoru Technicznego jako organu właściwego do wykonywania czynności związanych z homologacją pojazdów, przedmiotem ich wyposażenia lub części z prośbą o zajęcie stanowiska czy w przedmiotowym pojeździe już zarejestrowanym, dla którego zostało wydane świadectwo homologacji możliwa jest wymiana tabliczki znamionowej przez producenta pojazdu w zakresie ww. podstawowego parametru pojazdu i tym samym jego legalizacja z wartością większą niż wartość zawarta w świadectwie homologacji przedstawionej do pierwszej rejestracji pojazdu. Tutejszy organ nie posiada dokumentu homologacji z uwagi na fakt, iż dokument ten jest zbędny zarówno w procesie przerejestrowania jak i dokonania zmian stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym, dokument ten jest przedstawiany w organie podczas pierwszej rejestracji.

Starosta

Jan Grabkowski

:sciana:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.