Skocz do zawartości
Rybki

Zmiana DMC w dowodzie

Rekomendowane odpowiedzi

Rybki

witam, założę nowy wątek nt. zmiany dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. wbrew negatywnym opiniom, i innych "cudów" które słyszałem i czytałem, chciałbym się podzielić informacjami, ponieważ można to zrobić, i wszystko zgodnie z prawem. jeżeli chodzi o przyczepę aby zmienić dmc w trzeba dokonać zmian konstrukcyjnych, jeżeli o auta tu można i w górę i w dół, jeżeli zmieniamy np. przeznaczenie auta.

bardzo ważne! wszystkie zmiany, muszą być dokonane w zakresie homologacji danego pojazdu,tzn. "zgodnie z danymi technicznymi producenta pojazdu." - tak więc, żeby w ogóle zacząć temat, należy sprawdzić np. na tabliczkach lub u producenta, lub przedstawiciela czy można.

 

zmiany konstrukcyjne muszą być przeprowadzone w ASO (jeżeli chodzi o auta i musi być kwit) z przyczepami już nie wymagany jest taki dokument.

 

następna sprawa to wizyta u rzeczoznawcy. bardzo ważne! rzeczoznawca, oprócz certyfikatu PZ Mot, musi mieć uprawnienia Ministerstwa Infrastruktury inaczej jego orzeczenie nie "przejdzie" jest po prostu nie ważne - koszt takiego orzeczenia ok.500zł.

 

jak już będzie wszystko ładnie opisane, z orzeczeniem technicznym od rzeczoznawcy jedziemy na Okręgową Stację Diagnostyczną. tam wiadomo oględziny i na tej podstawie wraz z orzeczeniem diagnosta wystawia dwa dokumenty; 1.Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym po zmianach konstrukcyjnych 2.Opis zmian dokonanych w pojeździe - koszt ok.180zł

ustawa nie przewiduje zmiany tabliczki (nie wiem jak w przypadku auta), zmiana tabliczki jest, gdy została zgubiona lub jest nie czytelna albo zardzewiała.

 

następny dokument to; Oświadczenie producenta lub przedstawiciela producenta, że pojazd; marka, model, rok, nr vin. był homologowany zgodnie z wnioskującymi danymi technicznymi na dmc.... np.1100kg (z 1300kg) to co pisałem wyżej...w necie można bez problemu wyszukać adresy i tam prosimy o taki kwit. wiedzą o co chodzi. jeżeli jest wszystko ok i można, to wystawią za niewielką opłatą 100-200zł

 

z tymi papierami i dowodem rej. idziemy do wydziału komunikacji....i tu się zaczyna :pad: nie będę się rozpisywał, ale możecie np. się nawet dowiedzieć, że nie można zmieniać dmc...:-] lepiej od razu iść do kogoś "wyżej" . pani po-kseruje sobie dokumenty i temat załatwiony - koszt to wymiana dowodu 54zł gdy nie bierzemy dowodu tymczasowego, nic więcej.

 

jak pisałem tabliczka zostaje stara, ale w papierach inne dmc...i co wtedy ? ITD i Policja, powiedzieli że patrzą przede wszystkim na vin. i to, co w dowodzie rejestracyjnym, ponieważ wydział dysponuje dokumentacją na podstawie której wpisał dane.

zawsze mogą też - w razie wątpliwości - zabrać dowód za pokwitowaniem w celu wyjaśnienia, ale tego nie robią...podobno?

 

 

podstawa prawna:

Dz. U. z 2007r. Nr 186, poz. 1322

┬ž 14. 4. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu wniosku o zmianę danych technicznych

pojazdu dotyczących mas i nacisków osi, zawartych w dowodzie rejestracyjnym, wynikającą ze

zmiany właściwych, określonych w przepisach warunków technicznych, do wniosku dołącza się:

1) dowód rejestracyjny pojazdu;

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że

pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

 

dodatkowe info.

https://powiatmyszkowski.eboi.pl/Procedure/Details/df10d1c6-68da-42ae-a1fe-b58e6f8f3691

 

powodzenia...:-]:ok::winner:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rybki

jeżeli, macie w przyczepie zamontowane urządzenie najazdowe, powinna być tabliczka, na niej informacja o zakresie dmc, w tym przypadku wynosi od 850kg do 1350kg

post-7943-0-69553400-1351937197_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
konrad_b

a dostaniesz od producenta 25letniej budki coś takiego

2) oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że

pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

?

 

czyli konkretnie czy np ja mając DMC 1000kg, mogę napisać do Hobby i dadzą mi papier na 1100kg ?

 

przerabiałeś temat ?

Edytowane przez konrad_b (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Blazey

Urządzenie najazdowe to nie wszystko, nie zapominajcie o osi, ona też ma określoną nośność.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rybki

Urządzenie najazdowe to nie wszystko, nie zapominajcie o osi, ona też ma określoną nośność.

 

zgadza się, i nie można przekroczyć nośności osi...jednak gdy mamy budkę z osią 1000kg, i chcemy zrobić na 1100kg, to w przypadku budki z w/w najazdem (850-1350), mieścimy się w danych technicznych i chyba można, po wymianie osi o większej nośności tzn.1200kg zwiększyć dmc na 1100kg....? :hmm:

trzeba z rzeczoznawcą przedyskutować temat.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gregorio

Tu opłata 500zł , tu 180zł, a tam jeszcze 200zł. Po drodze jeszcze ze trzy inne, aha i wymiana osi ..... Koszty się mnożą. Mocno trzeba rozważyć za i przeciw takiej operacji. Może prościej i taniej będzie zmienić po prostu przyczepę na taką o odpowiednich parametrach niewiem.gif No chyba, że ktoś jest strasznie przywiązany emocjonalnie do aktualnie posiadanej, wtedy koszty nie mają znaczenia smirk(1).gif W każdym razie dobrze wiedzieć, że taka możliwość istnieje waytogo.gif

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pasjonat

Przepraszam ale mowa jest o zwiększeniu pierwotnego DMC czy zmniejszeniu bo to jest różnica.

 

Jeśli chodzi o zwiększenie fabrycznego DMC to przepis mówi jasno i wyraźnie.

 

dz.ust155 /1232 z 2009

zał.4

┬ž 3. 1.

2. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia, pojazdu marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.

 

AMEN

 

I tu jest logika gdyż nie wystarczy zmienić oś na wystarczającą , czy też kółeczka , które mają większą wytrzymałość . Cała budowa , począwszy od spawów zastrzałów ram konstrukcyjnych , skończywszy na śrubach mają swą określoną wytrzymałość . Jest za wiele punktów konstrukcyjnych które należało by zweryfikować pod zwiększone obciążenie.

 

 

Jeśli chodzi o zmniejszenie to zapytam najpierw nieśmiało Z czego w przyczepie kempingowej mieli byśmy uszczknąć istotne kilka set kilo?

 

 

 

..................

następny dokument to; Oświadczenie producenta lub przedstawiciela producenta, że pojazd; marka, model, rok, nr vin. był homologowany zgodnie z wnioskującymi danymi technicznymi na dmc.... np.1100kg (z 1300kg) to co pisałem wyżej...w necie można bez problemu wyszukać adresy i tam prosimy o taki kwit. wiedzą o co chodzi. jeżeli jest wszystko ok i można, to wystawią za niewielką opłatą 100-200zł

.................

 

Do tego co słusznie zauważył konrad (doszukiwanie się dokumentacji przyczep z przed 20 lat ) dodam że producent może wystawić dokument na coś co wyprodukował ale nie na naniesione późniejsze zmiany.

 

Co do wagi to tak jak przy homologacji SAMa . Trzeba mieć papier z ostatecznego ważenia przed wizytą u diagnosty . Przy czym kwit nie może być z wagi gdzieś na złomowcu czy punktu skupu żywca tylko z wagi homologowanej do takich celów.

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ADRIAn

Dziękuje kol. Ryba 78 za wyjaśnienie procedury zmiany DMC bow.gif !

W moim holowniku DMC to 2210 kg. i te 10 kg. boli... sciana.gif Jest dużo fajnych przyczep o DMC 1300 kg. oslabiony.gif , a to już Viatool i B+E.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Rybki

Tu opłata 500zł , tu 180zł, a tam jeszcze 200zł. Po drodze jeszcze ze trzy inne, aha i wymiana osi ..... Koszty się mnożą. Mocno trzeba rozważyć za i przeciw takiej operacji. Może prościej i taniej będzie zmienić po prostu przyczepę na taką o odpowiednich parametrach

 

no jak wszędzie, są opłaty, wiadomo nic za darmo może gdzieś będzie taniej...ale jak masz np. część do wymiany bo uszkodzona albo zużyta różne ludzie mają przypadki...zmiana holownika, lub cepki, to też koszt tylko tego w euforii nie widzimy...:slina: ponadto, same roczne przejazdy i opłaty autostradowe, też kosztują i jak tak zebrać, całkiem sporo...:hmm:

druga sprawa, to nie wszyscy mogą mieć mniejszą budkę niż 4 osobowa, albo kupować holownik, pod kątem dmc nie przekraczającym 2000kg. każdy ma inne potrzeby, fajne optymalne duże auta jak dla mnie to dmc 2300-2500kg więc trudno połączyć z fajną sporą budą...i nie przekroczyć magicznej 3,5t. więc jeśli można...?

 

 

p.s.pasjonat jeżeli chodzi o przyczepę, to oczywiście obniżenie dmc.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
rafall

Lekko sie wtrace apropo zwiekszania DMC przyczepy gdyz sam jestem tym zainteresowany.Z tego co sie orientowalem w przypadku Hobby i nowszych modeli jest to mozliwe,co prawda nie wszystkich modalach ale jest.I gwarantuje to fabryka podajac co trzeba wymienic np.Hobby 540 UFE z 1600 mozna podbic na 1700kg ale tylko w modelu la vita bionda zmienajac

 

os z DB 16mv na DB18mv

kola z 185/14c li 102 na 195/70c li 104

dodajac poprzeczke tylna numer czesci 34 14629303

zmieniajac hamulce z 20-2425 na 25-2025

zaczep z zhl 15a1 na zhl 15 a

 

wiec jak widac mozna ,pytanie czy sie oplaca :niewiem:

 

w przypadku moim czyli 495 ufe nie trzeba nic zmieniac wystarczy tylko papier z fabryki plus nowa tabliczka gdyz podniesienie wagi jest jako opcja i mam 1500 kg zamiast 1400kg

 

np,w przypadku hobby 400SF DMC 1100kg mozna podniesc poprzez wymiane opon 195/70r14 na 185R14C do 1350 kg co daje nam 250 kg dodatkowego obciazenia

 

Sumujac wystarczy zapytac producenta czy mozna.

 

Doczytalem ze w Adriach tez mozna

Edytowane przez rafall (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
pasjonat

Lekko sie wtrace apropo zwiekszania DMC przyczepy gdyz sam jestem tym zainteresowany.Z tego co sie orientowalem w przypadku Hobby i nowszych modeli jest to mozliwe,co prawda nie wszystkich modalach ale jest.I gwarantuje to fabryka podajac co trzeba wymienic np.Hobby 540 UFE z 1600 mozna podbic na 1700kg ale tylko w modelu la vita bionda zmienajac

 

os z DB 16mv na DB18mv

kola z 185/14c li 102 na 195/70c li 104

dodajac poprzeczke tylna numer czesci 34 14629303

zmieniajac hamulce z 20-2425 na 25-2025

zaczep z zhl 15a1 na zhl 15 a

 

wiec jak widac mozna ,pytanie czy sie oplaca :niewiem:

 

w przypadku moim czyli 495 ufe nie trzeba nic zmieniac wystarczy tylko papier z fabryki plus nowa tabliczka gdyz podniesienie wagi jest jako opcja i mam 1500 kg zamiast 1400kg

 

np,w przypadku hobby 400SF DMC 1100kg mozna podniesc poprzez wymiane opon 195/70r14 na 185R14C do 1350 kg co daje nam 250 kg dodatkowego obciazenia

 

Sumujac wystarczy zapytac producenta czy mozna.

 

Doczytalem ze w Adriach tez mozna

 

Jak sam widzisz na Twoim pierwszym przykładzie ile trzeba wymienić by się zmieścić w kryteriach.

Pytanie tylko jak podejdzie do tego nasz urzędnik bo przekonywać go możesz długo a on Ci powie że są takie a nie inne procedury. Zacytuje Tobie to co ja wkleiłem z dziennika ustaw i wskaże drzwi . Będziesz go dalej przekonywał z przetłumaczoną przez tłumacza przysięgłego opinią producenta o możliwych zmianach ? :)

Powodzenia

Edytowane przez pasjonat (wyświetl historię edycji)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
konrad_b

Jak sam widzisz na Twoim pierwszym przykładzie ile trzeba wymienić by się zmieścić w kryteriach.

Pytanie tylko jak podejdzie do tego nasz urzędnik bo przekonywać go możesz długo a on Ci powie że są takie a nie inne procedury. Zacytuje Tobie to co ja wkleiłem z dziennika ustaw i wskaże drzwi . Będziesz go dalej przekonywał z przetłumaczoną przez tłumacza przysięgłego opinią producenta o możliwych zmianach ? :)

Powodzenia

 

był na forum opis procedury po uzyskaniu papierów od producenta, z tego co pamiętam to poszło już "z górki"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ADRIAn

Było tak:   http://forum.karawaning.pl/topic/13111-vimara-adrian-a/

Napisałem do producenta o wydanie zaświadczenia, że dopuszczalna masa całkowita może być zmniejszona  o 10kg, oraz wydanie nowej tabliczki znamionowej :  http://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&ei=u1kVUaO3FsWFtAaeq4HAAg&hl=pl&prev=/search%3Fq%3Dknaus%26hl%3Dpl%26tbo%3Dd%26biw%3D1152%26bih%3D749&rurl=translate.google.com&sl=en&u=http://www.knaus.de/service-menue/knaus-service/kontakt/auflastungen-ww.html&usg=ALkJrhhi7zoxS4zeX0cgDDlPlWSknOHrhg

Dokument wraz z tabliczką otrzymałem bezpłatnie po ok. tygodniu. Tłumacz przysięgły pobrał 15zł. Z dokumentami do Wydziału Komunikacji i tam odpowiedź tak jak pisze ryba 78  ,że przepisy zezwalają na zmianę DMC tylko po dokonaniu zmian konstrukcyjnych. Tyle litera prawa. Zacząłem przekonywać, że to nie logiczne, że skoro przyczepa może wozić Xkg. ładunku to tym bardziej może przewozić X - 10kg. ! Pani zgadzała się ze mną no ale przepis....   Męczyłem, męczyłem pokazywałem tabliczkę i zaświadczenie producenta - no ale przepis...Przyszła inna urzędniczka, która wyszła ze słusznego założenia , że prawo powinno być interpretowane w oparciu o logikę i stwierdziła, że jeśli diagnosta podbije to ona zaklepie ! W te pędy do diagnosty. Naświetliłem sprawę a on jak piskorz , że nie wie, że może kolega na drugiej zmianie. Przyjechałem na drugą zmianę a "kolega" był już nastawiony - że nie. Dlaczego nie ? Bo nie ! Pojechałem na inną OSKP i trafiłem na inteligentnego i kompetentnego diagnostę.Zapewniłem urzędniczkę,że diagnosta nie będzie robił problemów wówczas wydała próbne tablice. Z przyczepą do diagnosty - posprawdzał, pomierzył i podbił. Z powrotem do Wydziału Komunikacji i miałem miękki dowód.

 

Zapewne wpływ na pozytywne załatwienie sprawy miał fakt pierwszej rejestracji w kraju .

Niebagatelne znaczenie miało również to, że udało mi się dotrzeć do ludzi inteligentnych, którzy potrafią samodzielnie myśleć a nie tylko cytować nielogiczne przepisy.    

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
wata

witam ja przekraczam o 55kg o zmniejszeniu dmc u mnie nie ma mowy ze względu na brak czasu i teraz pytanie czy viatol musze mieć jak wyjade na jaką kolwiek droge czy tylko na drogi objęte viatolem bo słyszałem już dwie wersje i już sam nie wiem pozdrawiam wata

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cezarr

witam ja przekraczam o 55kg o zmniejszeniu dmc u mnie nie ma mowy ze względu na brak czasu i teraz pytanie czy viatol musze mieć jak wyjade na jaką kolwiek droge czy tylko na drogi objęte viatolem bo słyszałem już dwie wersje i już sam nie wiem pozdrawiam wata

Tu wpisujesz trasę i będziesz wiedział jakie drogi są płatne, możesz również zaznaczyć opcję omijaj drogi płatne wtedy nie płacisz.

http://213.25.68.37/tc/Default.aspx?lang=pl&AspxAutoDetectCookieSupport=1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×