Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

lutowanie nie jest w tym wypadku prawidłowe, ponieważ cyna przy przeciążeniu popłynie.

Żeby cyna popłynęła to miejsce lutowania musiałoby sie rozgrzać do -bagatela - ok. 180 stopni. Wyobrażasz sobie, co wcześniej będzie działo się z instalacją. Ja napisałem polutuj, Ty proponujesz co innego. Każdy może wybierać zgodnie ze swoimi przekonaniami, wiedzą i praktyką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Na 20 m przewodu 2,5 mm2 przy prądzie 25 A spadek napięcia wyniesie około 3,8 V...

 

a moc na nim wydzielana 95 W.

 

W miejscach gdzie przewód będzie dobrze izolowany termicznie ( na przykład pod wykładziną ) jest spora szansa, że izolacja przejdzie w stan płynny...

 

Wnioski pozostawiam zainteresowanym. Pozostaje tylko :ok:

Pozdrawiam

 

Z tymi 20 metrami to lekka przesada. Ja nie jezdze TIR-em :)

Jak beda wygladac te straty dla 5 metrowego kabla 2.5mm2 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak beda wygladac te straty dla 5 metrowego kabla 2.5mm2 ?

A nie prościej zastosować przewód o przekroju 4 mm2 i będzie po kłopocie. Każde zmniejszenie napięcia na odbiorniku powoduje spadek mocy odbiornika z kwadratem prądu, (P= I*I*R) dlatego warto stosować duże przekroje przewodów, aby straty na nich były możliwie najmniejsze. Ja do swojej lodówki która ma grzałkę 120 W zastosowałem przewody w samochodzie i w przyczepie o przekroju 4 mm2 i lodówka doskonale chłodzi na zasilaniu 12 V. Oczywiście poprowadziłem dwa przewody od akumulatora - masę bezpośrednio a plus przez przekaźnik. Tu zwracam uwagę przewód masy, przez wielu ludzi jest traktowany po macoszemu, a nim przecież wraca prąd ze wszystkich odbiorników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi 20 metrami to lekka przesada. Ja nie jezdze TIR-em :ok:

Jak beda wygladac te straty dla 5 metrowego kabla 2.5mm2 ?

Myślę, że kolega podał w przybliżeniu dobrą odległość. Policz sobie dokładnie odległość po kablu (nie w linii prostej) od akumulatora do odbiornika w przyczepie. Następnie przemnóż tę odległość przez dwa (masa).

U mnie od akumulatora do lodówki np wiązka ma długość 9mb.

Żeby cyna popłynęła to miejsce lutowania musiałoby sie rozgrzać do -bagatela - ok. 180 stopni. Wyobrażasz sobie, co wcześniej będzie działo się z instalacją.

Z instalacją nic się nie musi dziać wcześniej, zapewniam cię, że cyna może popłynąć w przypadku złego styku np między wtyczką a gniazdkiem w skutek zanieczyszczonych konektorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zastosowałem przewody w samochodzie i w przyczepie o przekroju 4 mm2 i lodówka doskonale chłodzi na zasilaniu 12 V. Oczywiście poprowadziłem dwa przewody od akumulatora

Mam taką samą instalację i potwierdzam, że lodówka chłodzi doskonale :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu zwracam uwagę przewód masy, przez wielu ludzi jest traktowany po macoszemu, a nim przecież wraca prąd ze wszystkich odbiorników.

Masz zupełną racje. Masa jest bardzo ważna. Jeszeli tracimy właściwą mase odbiorniki szukają sobie do niej innej drogi poprzez inne odbiorniki (najczęściej żarówki) i mamy tzw. choinkę - typowy obiaw złej masy.

A jeszcze jedno . :) Tu się będe wymądrzał :ok: Prąd płynie od minusa do plusa.

nie odwrotnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze jedno . :) Tu się będe wymądrzał :) Prąd płynie od minusa do plusa.

nie odwrotnie :ok:

Jakiś czas temu wywołałem niechcący ten temat na forum. Zrobił się z tego niezły dym :) Mam nadzieję, że nie będzie powtórki z rozrywki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobił się z tego niezły dym

kurde odszukalem tą dyskusje. Faktycznie niezły dum.

Ale dalej już tego tematu nierozwijajmy :ok::)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukam pomysłu na ładowanie akumulatora żelowego (AEG) 12V 120Ah z alternatora, moze ktos rozwiazał ten problem, Problem w tym jak wykonać moduł który spowoduje kontrolę nad ładowaniem tak aby nie przeładować go i aby temperatura nie wzrosła do poziomu niszczącego akumulator.

Zaznaczam iz doswiadczalnie zniszczyłem akumulator taki aby wiedziec jak działa ładowanie tradycyjne w samochodzie na akumulator żelowy. (mówie o zelowym ale wiadomo o co chodzi zamkniete akumulatory bezobsługowe pracujące w różnych pozycjach)

Dzieki za kazdą radę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukam pomysłu na ładowanie akumulatora żelowego (AEG) 12V 120Ah z alternatora, moze ktos rozwiazał ten problem, Problem w tym jak wykonać moduł który spowoduje kontrolę nad ładowaniem tak aby nie przeładować go i aby temperatura nie wzrosła do poziomu niszczącego akumulator.

Zaznaczam iz doswiadczalnie zniszczyłem akumulator taki aby wiedziec jak działa ładowanie tradycyjne w samochodzie na akumulator żelowy. (mówie o zelowym ale wiadomo o co chodzi zamkniete akumulatory bezobsługowe pracujące w różnych pozycjach)

Dzieki za kazdą radę

 

Tez mnie intryguje temat ladowania aku z alternatora i z tego co sie dowiedzialem dla zelowych masz specjalne, gotowe prostowniki chyba niezbyt drogie wiec jesli sie nie znasz na elektryce to lepiej taki sobie kup.

 

Mam jeszcze pytanie podobne do uzytkownikow akumulatorow glebokiego rozladowania:

Dla tych aku tez sa specjalne prostowniki na 230V ale jak je ladowac z alternatora podczas jazdy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukam pomysłu na ładowanie akumulatora żelowego (AEG) 12V 120Ah z alternatora, moze ktos rozwiazał ten problem,

 

Tak i nie jest to zbyt duża filozofia. Najważniejsze to jaka jest pojemność AEG i sprawdzenie możliwości prądowych alternatora w aucie przy maksymalnym obciążeniu (wyliczenie mocy zapasowej).

 

Odpowiedź w zasadzie częściowo jest tu...

Dla tych aku tez sa specjalne prostowniki na 230V ale jak je ladowac z alternatora podczas jazdy ?

Należy zakupić prostownik (ładowarkę) na 230V dostosowaną do pojemności akumulatora żelowego i podpiąć się w nim za transformatorem. Nie powinno być z tym problemu nawet u niezbyt rozgarniętego elektronika. :hop1: Maksymalny prąd ładowania jest około 4A dla aku 200Ah i maleje w miarę poziomu naładowania. Przewód doprowadzający powinien zapewniać przepływ mocy do 120W.

 

P.S.

W razie pytań o szczegóły - podawajcie możliwość alternatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktos moglby wyjasnic jaki maxymalny prad jest w stanie podac alternator auta podczas ladowania aku ? Czy alternator ma jakis ogranicznik pradu (A) ??

Z tego co wiem akumulatory zelowe i glebokiego rozladowania sa malo odporne na podanie duzego pradu ladowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł z kupnem ładowarki wydaje się być ok, ale coś mi się wydaje ze podpięcie za trafo (wycięcie trafa) może okazać się zgubne z uwagi iż może to być zbyt niskie napięcie wyjsciowe od alternatora i ładowarka nie bedzie prawidłowo działać - bo nie bedzie mogła pokryć strat własnych. Wg moich obliczen prawidłowe napięcie winno wynosić ok 18-20V . Ale oczywiście nalezy to sprawdzić fizycznie, Ponieważ mam ładowarki do buforowego ładowania sprawdzę ten pomysł. Powiem ze nie pomyslałem w ten sposób, chciałem dawać przetwornicę 12/24v i dopiero potem obniżać ładowarką.

Ja mam na łódce (żaglówce) akumulatory 2 x 120 Ah a w przyczepie 2 x 17Ah, i te w przyczepie na potrzeby dorazne starczają mi na tydzień bez ładowania. ale zasilam tylko światło, na łódce do 30 dni mi starczają. Dzieki za pomysł-sprawdzę to! :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.