Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy ale musimy się zgodzić w jednym, Przed zabawą w podpinanie czego kolwiek należy sprawdzić wydolność alternatora i oszacować zużycie prądu przez odbiorniki. No i wtedy nam wyjdzie ile mamy zapasu Prądu.Ale chciałbym zauważyć że podróżujemy z przyczepą z prędkością 80-90 km/h na 4-5 biegu czyli obroty około 2500-3500 i jest to prawie 70-80% wydajności alternatora czasami i nawet 90%(należy sprawdzić na tabliczce znamionowej lub w katalogu). Więc musimy to uwzględnić w obliczeniach.

 

A dla zaoszczędzenia znacznej części energii proponuje założenie świateł dziennych. Oszczędność da prawie tyle energii ile potrzebuje Lodówka w przyczepie (2 światła dzienne to 40W a 2 światła mijania to 110W czyli zostaje 70W a to już niewiele do 105W). :bzik::jump::piwko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

A jesteś pewien ,że we wszystkich są takie same alternatory?

 

Patrz na przykład tu

www.czesci24.pl/szczegoly/295169/alternator

 

i tu

www.czesci24.pl/szczegoly/295167/alternator

 

Pierwszy ma 100 A a drugi 55A, spora różnica a niby do takiego samego auta ...

a nie zauważyliście że to są bardzo podobne modele z bardzo dużą różnicą TD i D, a więc nie zależy to od wyposażenia tylko od modelu,a druga sprawa ja miałem auto bez klimy i alternator 80A a jak by było z klimą to był by alternator 120A dzwoniłem sprawdzałem :bzik:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję, że teraz gdy już sobie uzmysłowiliśmy jakie mogą być różnice pomiędzy naszymi samochodami, zrozumiemy dlaczego tak ważne jest trzymanie się narzuconych reguł.

 

Dlatego właśnie ktoś wpadł na genialny pomysł i zatwierdził normę DIN/ISO 11446. Wykonanie instalacji wg tej normy i stosowanie się do jej wytycznych zapewni nam bezpieczeństwo i komfort użytkowania o którym pisałem wcześniej.

 

Jakiekolwiek modyfikacje dokonywane są wyłącznie na własne ryzyko i własna odpowiedzialność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, poniewaz lubie wiedziec na czym stoje podjechalem do serwisu Citroena i dokladnie zapytalem o moc alternatora bo wczesniej mialem jakies tam szczatkowe info przez telefon. Odpowiedz jaka otrzymalem nieco mnie zdumiala. Otoz alternator ma moc maksymalna 180A (!) niezaleznie od obrotow poniewaz regulator napiecia jest sterowany elektronicznie w zaleznosci od obciazenia.

Nie bardzo rozumiem co ma regulator napiecia do mocy alternatora ale licze na to ze pomozecie mi to zrozumiec. Jak na razie rozumiem tyle ze ten moj alternator daje tyle pradu na ile ma akurat zapotrzebowanie i potrafi to zrobic nawet przy wolnych obrotach.

 

Czy wobec tego moge byc spokojny o jego zywot jesli chce od niego pobrac zaledwie 35A i to przy zalozeniu ze powylaczam w aucie co sie da?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję pojechać tam jeszcze raz i porozmawiać z kimś, kto ma o tym pojęcie...

 

Moc się mierzy w watach lub voltoamperach...

 

Najsilniejszy jaki znalazłem do cytryny to 95 A...

 

Napisz może jakie masz auto.Tylko dokładnie...

 

Citroen C4 Grand Picasso 2.0HDI

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otoz alternator ma moc maksymalna 180A

Mechanicy-elektrycy coś pochrzanili moc na pewno nie w amperach a tez nie może to być max. prąd alternatora, bo to by dawało ponad 2500 W mocy (180 A x 14 V =2520 W). Na obudowie alternatora lub w instrukcji samochodu znajdziesz jego moc lub max.prąd i tej ostatniej wartości nie możesz przekroczyc. Z tymi obrotami silnika to tak do końca nie jest. Żeby alternator mógł oddac max.prąd musi mieć odpowiednie obroty ponad 1000.

Nie bardzo rozumiem co ma regulator napiecia do mocy alternatora

Praktycznie nic, tyle tylko, że obydwa te urządzenia muszą razem współpracować. Zadaniem regulatora jest utrzymanie stałej wartości napięcia (ok. 14,3 V) w instalacji samochodu wtedy gdy wzrasta lub maleje zapotrzebowanie na prąd: np włączysz światła, rozładujesz nieco akumulator przez dłuższe kręcenie silnikiem, lub dy wyłączysz światła. Alternator na "sygnał" z regulatora produkuje wtedy więcej lub mniej prądu - czyli tyle na ile jest zapotrzebowanie w instalacji, ale nie więcej niż na jego tabliczce z danymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy wobec tego moge byc spokojny o jego zywot jesli chce od niego pobrac zaledwie 35A i to przy zalozeniu ze powylaczam w aucie co sie da?

To ci daje moc 500 W jeżeli twój alternator ma moc większą przynajmniej o 10% to spokojnie wyrobi, gdy mniejszą od tych 500 W to nic z tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na obudowie alternatora lub w instrukcji samochodu znajdziesz jego moc lub max.prąd i tej ostatniej wartości nie możesz przekroczyc.

 

To jasno wyjasnia sprawe o ktora pytam od kilkunastu postow. Musze wiedziec na 200% jaki maksymalny prad moze podac alternator i nie podlaczac do instalacji zadnego urzdzenia o apetycie wiekszym niz to co serwuje alternator.

Wielkie dzieki za wyjasnienia.

 

Czyli nie jest prawda ze jesli pobor pradu jest 35A, alternator daje 20A to pozostale 15A pojdzie z akumulatora ? TYlko prad 35A tak obciazy caly uklad a glownie alternator ze ten sie moze spalic ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie reszta pójdzie z aku ale ile masz prądu w aku na 1 godz i nie zapominaj o tym że 35A to bardzo dużo 15A to jest dużo i jakim kablem chcesz to puścić od spawarki co ty chcesz zasilać hehe.

 

zrób bilans energetyczny na oko:

światła samochodu, światła przyczepy, osprzęt silnika, Wentylatory silnika, nadmuch, radio, wycieraczki, Lodówka w przyczepie itp.

 

podlicz to i zobaczysz ile prądu będziesz potrzebował max i ile ci zostanie.

 

A zapomniałem jeżeli przeciążysz układ 35A i jakimś cudem dojedziesz na miejsce, to licz się z tym że diody w alternatorze mogły się przegrzać ( wszystko zależy od czasu) i mogą ale nie muszą paść po jakimś czasie.

 

Zawsze rób bilans energetyczny bo niema nic gorszego jak rozładowany aku w samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj dokladnie wszystko podliczylem i wychodzi mi ze wszystkie mozliwe obciazenia w aucie to ok. 300W (swiatla, dmuchawa, radio, klima, ogrzewanie szyby, lusterek)

 

Sa to obciazanie przewidziane oryginalnie przez producenta a to daje 25A wiec do takiego pradu jest przystosowana instalacja auta i alternator.

Moge zatem spokojnie podlaczyc swoj boiler 200W z przyczepy przy zalozeniu, ze wylaczam wszystkie inne odbiorniki pradu (w tym lodowke w przyczepie) i jesli sie nie myle nie bede musial nawet nic zmieniac z instalacja w aucie.

Po prostu ten boiler stanowi jakies 2/3 ogolnego obciazenia przewidzianego dla auta przez samego producenta.

Znalazlem takze normy w intrenecie ktore mowia ze kable 2.5mm2 moga przenosic obciazenie do 25A a takie wlasnie kabelki mam w oryginalnej wiazce w haku.

 

Jesli ktos widzi ze cos pomieszalem lub cos nietegez z moim rozumowaniem to niech krzyczy teraz glosno zanim to wszystko zrealizuje w praktyce co jest kwestia kilku tygodnii. :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moga przenosic obciazenie do 25A a takie wlasnie kabelki mam w oryginalnej wiazce w haku.

A czy takie same masz przekroje przewodów w instalacji samochodu?

Na Twoim miejscu sprawdziłbym jeszcze sposób połączenia przewodów do gniazda przy haku do instalacji samochodu. Większość monterów haka stosuje zwykłe zaciskanie przewodów poprzez użycie prymitywnych plastikowo-metalowych złączek. Te na pewno będą się grzały przy tak dużym prądzie. Powinieneś to porozpinać i solidnie polutować. Przynajmniej te przewody, które będą przewodziły duże prądy.

Pozdrawiam i życzę powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem tego samego zdania co ''ed''. Miałem ostatnio podobny problem w naczepie i pomimo że napięcie jest dwa razy większe ''na odpalonym silniku 28,5 V'' a co za tym idzie natężenie dwa razy mniejsze, to złączka od przewodu masowego się wytopiła i wymieniłem gniazdo na takie, gdzie przewód mocuje się śrubką na końcu bolca. Uprzednio pobieliłem przewody cyną, nie śniedzieje i jest twardszy, więc śrubka mocniej trzyma, przynajmniej w teorii.

Pozdrawiam i życze wytrwałości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś to porozpinać i solidnie polutować. Przynajmniej te przewody, które będą przewodziły duże prądy.

Przewody prawidłowo powinno się zakańczać specjalnymi końcówkami- np:

http://www.allegro.pl/item339510846_koncowka_tulejkowa_izolowna_1_5mm2_1mm2_200_szt_.html

lutowanie nie jest w tym wypadku prawidłowe, ponieważ cyna przy przeciążeniu popłynie.

Znalazlem takze normy w intrenecie ktore mowia ze kable 2.5mm2 moga przenosic obciazenie do 25A a takie wlasnie kabelki mam w oryginalnej wiazce w haku.

Oczywiście, że mogą. Tylko że ta norma nie mówi nic o spadku napięcia wraz ze wzrostem długości połączenia, a w przypadku 12V ma to kluczowe znaczenie. Przy obciążeniu 25A przewód 2,5mm będzie zdecydowanie za cienki. Myślę, że 4mm2 to minimum. Poza tym mam wątpliwości, by standardowe łącze samochodowe wytrzymało takie obciążenie na jeden obwód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na 20 m przewodu 2,5 mm2 przy prądzie 25 A spadek napięcia wyniesie około 3,8 V...

 

a moc na nim wydzielana 95 W.

 

W miejscach gdzie przewód będzie dobrze izolowany termicznie ( na przykład pod wykładziną ) jest spora szansa, że izolacja przejdzie w stan płynny...

 

Wnioski pozostawiam zainteresowanym. Pozostaje tylko :ok:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.