Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ktos moglby wyjasnic jaki maxymalny prad jest w stanie podac alternator auta

 

Z tego co wiem akumulatory zelowe i glebokiego rozladowania sa malo odporne na podanie duzego pradu ladowania.

 

To mozesz sprawdzić w danych auta i ewentualnie przeliczyć

Moc alternatora / U (napiecie alternatora) = I (prad alternatora)

tyle ze to prosty wzór nie uwzgledniajacy wszystkich czynnikówv(np: sprawność), ale to cie zadowoli i bedziesz wiedział jaki masz prąd (w przyblizeniu)

 

Nie wolno podawac duzego pradu ładowania, bo mozesz je wysadzić w powietrze, (testowałem to zjawisko), I własnie sam mam ten problem i w tym roku bede je rozwiazywał. :hop1:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Pomysł z kupnem ładowarki wydaje się być ok, ale coś mi się wydaje ze podpięcie za trafo (wycięcie trafa) może okazać się zgubne z uwagi iż może to być zbyt niskie napięcie wyjsciowe od alternatora i ładowarka nie bedzie prawidłowo działać

Dlatego napisałem - sprawdzenie możliwości prądowych alternatora. Podbić napięcie o 2-4V to nie problem, ale bilans mocy musi się zgadzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł z kupnem ładowarki wydaje się być ok, ale coś mi się wydaje ze podpięcie za trafo (wycięcie trafa) może okazać się zgubne z uwagi iż może to być zbyt niskie napięcie wyjsciowe od alternatora i ładowarka nie bedzie prawidłowo działać - bo nie bedzie mogła pokryć strat własnych. Wg moich obliczen prawidłowe napięcie winno wynosić ok 18-20V . Ale oczywiście nalezy to sprawdzić fizycznie, Ponieważ mam ładowarki do buforowego ładowania sprawdzę ten pomysł. Powiem ze nie pomyslałem w ten sposób, chciałem dawać przetwornicę 12/24v i dopiero potem obniżać ładowarką.

Ja mam na łódce (żaglówce) akumulatory 2 x 120 Ah a w przyczepie 2 x 17Ah, i te w przyczepie na potrzeby dorazne starczają mi na tydzień bez ładowania. ale zasilam tylko światło, na łódce do 30 dni mi starczają. Dzieki za pomysł-sprawdzę to! :ok:

 

Możesz się nie trudzić . To napewno nie będzie działać.

Alternator już ma wbudowany odpowiedni regulator napięcia do ładowania akumulatorów ołowiowych....

Nie są potrzebne żadne dodatkowe urządzenia, wystarczy odpowiedni przewód i złącze...

Zresztą wszystko zostało już w tym wątku napisane. Wystarczy przeczytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Az tak mocno nie siedze w alternatorach, podejrzewam ze przy uzwojeniu wzbudnicy lub regulatorze trzeba wykonac jakieś czynnosci, Bilans mocy to nie jest problem bo przeciez zalezy on od ilosci odbiorników właczonych(zawsze mozna ograniczyć) i wydajnosci alternatora, Odwaznie podchodzisz do tematu, ja jestem zdania ze jesli ktos to zaprojektował to optymalnie, i za bardzo nie wolno ingerować. Mam taką mozliwość sprawdzenia na alternatorze przy łódkach (auto oszczedze). Problem w tym ze nie znam regulatorów, - ale poznam i spróbuję. Niewątpliwie rada Twoja jest w tym temacie istotna, i na pewno ją wykorzystam.

Tak prawdę mówiąc chyba kazdy camperowiec ma ten sam problem, chyba ze stosują akumulatory kwasowo-ołowiowe. Bo to sprawdziłem i po podłaczeniu 2 szt identycznych wszystko było ok z tym ze po połowie, no i warunek nie całkowicie rozładowany bo wtedy na alternatorze można gotować wodę (skromnie mówiąc).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chej wapniaczek - sprawa dotyczy akumulatorów AGM - tu nie sadze ze ten problem rozwiazano bo to są inne akumulatory niż zwykłe samochodowe i ładuje się je inaczej

1. Mniejszy prąd ładowania przez wymuszenie

2. Mniejsze prąd konserwujacy i kontrolowany

3. Nizsza temperatura

 

Mozna stosowac konwencionalne ładowanie - ale akumulator szlak trafi bardzo szybko, a jak przekroczysz temperature to i eksplozja prawie pewna.

Wielu juz to próbowało, a ja chce rozwiazac to systemowo i poszukac optymalne rozwiazanie.

Wiec pytam aby nie wywazac drzwi otwartych.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alternator już ma wbudowany odpowiedni regulator napięcia do ładowania akumulatorów ołowiowych....

Nie są potrzebne żadne dodatkowe urządzenia, wystarczy odpowiedni przewód i złącze...

 

To ze ma regulator napiecia to chyba wszyscy wiemy ale czy ma ogranicznik pradu (A) ?

Chodzi o to ze pewne aku szlag trafia jak dostana prad np. 15A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co takiego niezwykłego jest w tych akumulatorach AGM?

Trochę włókna szklanego?

 

Cos musi byc na rzeczy bo to sa aku glebokiego rozladowania a nie rozruchowe, wiec roznica jest nieco wieksza niz "troche wlokna szklanego" ale ja za malo sie znam aby odpowiedzic jaka to roznica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jeszcze raz- to są inne, mam na co dzien z nimi do czynienia to sa takie jak w UPS,

systemach alarmowych itp.

Zywotnosc jest do 10 lat pod warunkiem tego co pisałem, ładowanie pradem wiekszym o 10% skraca zywotnosc o 1/2, No to chyba róznica!

Stosuję je w swoich przyczepach, ale ładuję na postoju z 230V/50HZ (przez ładowarke) a eksploatuje z czujnikiem rozładowania ponizej 10.5V , i sprawuja się super i mogą lezeć nawet do góry nogami, jednak chce je ładować w czasie jazdy aby nie zastanawiac się nad tym problemem. I chciałem juz agregat kupić, ale postanowiłem wykorzystac to co mam. A do tego zaprzegnąc elektronikę. Nie sa to aku. głebokiego rozładowania bo te sa drogie jak diabli, a kupując je np: na allegro to oszukują (bo to sprawdziłem) i nawet w sklepach podają ze sa głebokiego - ale to oszukanstwo. Te głebokiego mozna kupić tylko w sklepach zeglarskich, czasami tam gdzie silniki do pontonów sprzedają i trzeba uwazac czy nalepki nie sa zmienione. ( bo zwykłe sprzedane jako głebokiego padną po 2 latach i mozesz je reklamować u P. Boga)

Tak wiec moim zdaniem problem jest dla wielu, ale jeszcze nie znalazłem takiego kto go rozwiazał, i własnie chcę go rozwiazać ale profesionalnie a nie doraznie.

Kazda uwaga dla mnie jest cenna, nawet te krytyczne! Jak znajde rozwiazanie to podam je publicznie. Dzieki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Podstawowymi parametrami w ładowaniu akumulatorów połączonych równolegle lub szeregowo pracujących buforowo są prąd ładowania ( max. 0,25 C [A] ) i stałe napięcie buforowe.

 

a.) Łączenie równoległe : dopuszcza się zestawienia do 5 szeregów akumulatorów połączonych równolegle , o identycznych pojemnościach wyprodukowanych przez YUASA i z jednej serii ( NP, NPC, SW, SWL, NPL).

 

Akumulatory serii EN można łączyć powyżej 5 szeregów równolegle, jednak nie więcej niż 10 szeregów . Dodatkowo z uwagi na unikalną konstrukcję i rewelacyjną jakość wykonania (patrz seria EN – unikalny mix. ) możliwe jest łączenie szeregów o różnych pojemnościach ( każdy z szeregów może być zestawiony z innego modelu serii EN ).

 

b.) Łączenie równoległe : dopuszcza się zestawienia do 3 szeregów akumulatorów połączonych równolegle o mniejszej pojemności typoszeregu z większą, tzn. zakres zestawionych pojemności nie powinien przekroczyć 2:1 .

 

Przykład : 1 szereg NP17-12 i 2 szeregi NP24-12

 

c.) Łączenie szeregowe : można łączyć w jednym szeregu tylko akumulatory o tej samej pojemności. Nie wolno instalować baterii zaworami do dołu.

 

Przykład : Nie dozwolone jest łączenie w szeregu baterii o tym samym napięciu , ale o różnej pojemności ( NP3-6 i NP4-6).

 

d.) Łączenie szeregowe : można łączyć w jednym szeregu akumulatory o tej samej pojemności , ale różnym napięciu pod warunkiem , że są one z tej samej serii.

 

 

 

To co powyżej to cytat ze strony dystrybutora takich akumulatorów.

 

No i gdzie ta tajemniczość tych aku????

 

Prąd ładowania do 0,25 C oznacza 50 A dla aku 200Ah,

 

 

No i gdzie te zabójcze 15 A !!!!!

 

 

Panowie, macie dostęp do netu, bo tu piszecie. Zadajcie sobie trochę trudu i przeczytajcie w necie to co chcecie wiedzieć , jeśli przez kilku tu światłych kolegów Wam wiedza przekazywana nie odpowiada.

Ale do diabła, nie szerzcie tu ciemnogrodu i zabobonów, bo to nie forum okultystyczne... :-]:-]:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prąd ładowania do 0,25 C oznacza 50 A dla aku 200Ah,

 

 

No i gdzie te zabójcze 15 A !!!!!

 

Na początek zerknij na ich stronę ponownie tu...

http://www.baterie.com.pl/np2.htm

Nawet ładnie to opisali do opracowania ładowarki. :ok:

 

W dziale "Prawidłowe ładowanie" masz tabelkę, gdzie masz 2 najważniejsze parametry:

1. Początkowy prąd ładowania,

2. Końcowy prąd ładowania.

Stosując ładowanie stałoprądowe bez jego zmniejszania żywotność AGM będzie na poziomie 2-3 lat, co zresztą producent sam napisał. Tym samym zakup takiego akumulatora mija się z celem - taniej wyniesie zwykły.

Jeśli natomiast użyje się automatyki ładowania żywotność zwiększa się do 5-6 lat - o tym też jest tam napisane.

 

Z praktyki...

Dobry aku AGM może wytrzymać nawet 12 lat. Wszystko zależy od warunków w jakich się znajduje i jak jest eksploatowany. Osobiście zachował mi się jeszcze stary UPS firmy APC z 1996r., w którym taki aku się znajduje (oryginalna bateria). Przy obciążeniu 220V/400W podtrzymuje jeszcze napięcie przez około 4-5 minut.

 

P.S.

Przerabiam właśnie znajomemu elektrykę w przyczepie. Zmodyfikuję trochę schemat i podłączę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiecany schemat modyfikacji - wersja uproszczona

 

Parę kwestii...

Ładowanie w samochodzie nie jest "z gumy" i ma swoje ograniczenia oraz zabezpieczenia. Podam na przykładzie mojego auta. Napięcie zmienne z alternatora generującego max prąd 90A podawane jest na układ prostowniczy podobnej mocy. W tym miejscu następuje podział na 2 linie:

1. do regulatora napięcia - zasilanie układów elektronicznych i wrażliwych,

2. do ładowania akumulatora, zasilania oświetlenia i układów nie wymagających wysokiej stabilizacji napięcia - każdy ma swój bezpiecznik o ograniczeniu przepływu prądu.

No i ten punkt jest dla nas najważniejszy. Wpięcie powinno być nie na klemie, a bezpośrednio pod przewód od alternatora.

 

Opis układu:

Jest to uproszczone rozwiązanie. Przełącznik 2 sekcyjny odcina napięcie zmienne z trafo i przełącza na zasilanie z akumulatora. Podawane jest ono na układ prostowniczy o ograniczonej możliwości przepływu prądu co pozwala nam uniknąć niedoładowania aku w aucie.

 

Ja stosuję dodatkowo parę "ulepszaczy" m.in. przekaźnik podający napięcie do przyczepy załączany po uruchomieniu silnika (zasilanie lodówki, ładowanie aku, zasilanie kamery wstecznej).

post-43600-imported-c8156de1-7e75-43bb-9c04-1e4eca0ba0d2_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

greyg, a czy myslales o takim rozwiazaniu i czy wydaje Ci sie ono sensowne ?

 

Bezpopsrednio pod zasilanie z alternatora podlaczam przetwornice 12/230V . Do przetwornicy podlaczam juz na 230V ladowarke do aku i gra !!!

Aku sie laduje normalnie, alternator nie ma zbytniego obciazenia bo ladowarka pobiera max 55W + ewentualne straty na przetwornicy daje moze z 70W.

Pomysl ma dla mnie sens bo i tak w podrozy bedzie mi potrzebna taka przetwornica wiec ta inwestycja mnie nie minie.

 

Co sadzicie o takim pomysle ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.