Skocz do zawartości

Prąd i jego magazynowanie, ładowanie akumulatorów ...


Filip

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 645
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Koledzy tak straszycie tym spaleniem alternatora ze zaczynam rozwazac inna opcje tj. korzystanie z samego aku przyczepy jako zrodla pradu na postojach. Pewnie nie na dlugo mi starczy ale zawsze cos sie po drodze podladuje i moze jakos to bedzie.

Mam do wyboru boiler na wode 330W na 12V lub 230V - ktory bedzie lepszy?

Wydaje mi sie ze ten na 12V ze wzgledu na to ze na przetwornicy 230V-12V wystepuja spore straty, tylko jak spore sa to straty ?

Czy mozna przyjac, ze skoro aku jest 100Ah a ten boiler 330W pobiera 27A to aku starczy na troche ponad 3 godziny ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sądzę że tego prądu braknie ci po 2h(może 2.5h) a wynika to z charakterystyki aku im większy prąd pobierany tym pojemność mniejsza.

 

A co do przetwornicy to moja ma straty rzędu 1A do 100W 2.5A do 300W

 

Co ciekawe lodówka na 220 z przetwornicy na aku 90Ah pracuje 8g a na 12V na tym samym aku 5g nie wiem może mam uszkodzoną grzałkę na 12V?

 

nie sprawdzałem bo na gazie chodzi na postoju

 

A co do przewodu w samochodzie to faktycznie jest 2.5mm2!!! i bezpiecznik 10A i chodzi od nowości bez problemu

 

ide do pracy pracować na nowe zabawki!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli podłączysz prostownik pod aku o zbyt dużej pojemności i skazówka walnie na maksa i po krótkiej chwili nie zacznie opadać do tych twoich 4A to będziesz zmuszony odłączyć prostownik bo może zaznaczam może się spalić ale nie jest to takie pewne bo zapewne przewody wychodzące z prostownika są cieniutkie co nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy napiecie bedzie sie rownomiernie rozkladac miedzy 3 zrodla pradu jesli bede mial jednoczesnie w ukladzie zasilajacym aku przyczepy, auta i alternator ?

 

 

NIE, wszystko zależy od oporności urządzeń. Np. jeśli masz prawie wyładowany akumulator, oraz podpiętą równolegle do niego żarówkę i świetlówkę, to świetlówka będzie świecić w miarę normalnie, podczas gdy żarówka żarowa praktycznie przestanie żarzyć. Oporność zwykłej żarówki jest zdecydowanie wyższa niż świetlówki. Jeśli teraz podłączysz to szeregowo, to ani świetlówka ani żarówka nie będą świeciły. Oporność akumulatora wzrasta wraz z jego pojemnością. W moim wypadku to lodówka będzie pobierać maksymalny prąd z alternatora obniżając tym samym proces ładowania akumulatora. Jeśli alternator ma zapas mocy wtedy wszystko funkcjonuje prawidłowo.

 

 

2. Ktos tu pisal ze w takim ukladzie pierwszy mi sie spali alternator - czy ktos moglby to wyjasnic? Slyszalem ze aku pelni role takiego bufora bezpieczenstwa dla alternatora.

 

Jeśli zbytnio obciążysz obwody 9,13 oraz 10,11, to możesz przeciążyć a w efekcie spalić alternator. Norma wyraźnie mówi, że dla obwodu maksymalny pobór prądu to 180 Watt, czyli 15A. I nic więcej.

Oczywiście możesz wykonać instalację na 35A ale na własne ryzyko i tylko wtedy, jeśli zastosujesz przewody odpowiedniej średnicy oraz zminimalizujesz obciążenie w samochodzie, co w przypadku jazdy przy włączonym radiu z klimatyzacją i na światłach staje się skrajnie niemożliwe.

 

3. Jak dlugo trzeba by doladowywac zwykly aku zeby zrobic mu krzywde i go zniszczyc?

 

Wszystko zależy od prostownika. Najlepsze są te nowoczesne, które ładują akumulator prądem stałym o zmiennym natężeniu, w zależności od stopnia rozładowania (tak jak alternetor). W takim wypadku gdy akumulator będzie w pełni naładowany prostownik będzie doładowywał go natężeniem rzędu miliamper! Tak więc proces ładowania zakończy się samoczynnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie czy komuś spalił się alternator ?

 

czy komuś poszły diody prostownicze?

 

i jaka była tego przyczyna?

 

Pytam tylko tych którym się spalił !!!

 

:bzik:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź miernik i sprawdź

a najlepiej z jakąś żarówką na 12V równolegle z miernikiem (tylko nie zadurzą najlepiej 20W)

 

Mam zarowke podlaczyc do prostownika? Czy dobrze zrozumialem?

Jak to sie podlacza rownolegle ? Czy tak jak w choince lampki ktore sa podlaczone rownolegle dalej swieca jesli jedna sie przepali a przy podlaczeniu szeregowym wszystkie gasna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście możesz wykonać instalację na 35A ale na własne ryzyko i tylko wtedy, jeśli zastosujesz przewody odpowiedniej średnicy oraz zminimalizujesz obciążenie w samochodzie, co w przypadku jazdy przy włączonym radiu z klimatyzacją i na światłach staje się skrajnie niemożliwe.

 

Wlasnie chodzi mi o rozwazenie sytuacji skrajnej czyli pobor pradu jest 35A, a powiedzmy ze na wolnych obrotach alternator daje mi 20A Czy te brakujace 15A po prostu zostanie pobrane z aku auta lub z aku przyczepy czy tez stanowia zagrozenie dla biednego alternatora, ktory nie wydala i moze sie przepalic. Za wszelka cene chce uniknac szkod w ukladzie elektrycznym auta wiec wszelkie ryzykowne rozwiazania chce eleiminowac ale ktos tu stwierdzil ze aku stanowi bufor bezpieczenstwa dla alternatora w razie gdy ten nie wydala. Jak to jest ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wlasnie chodzi mi o rozwazenie sytuacji skrajnej czyli pobor pradu jest 35A, a powiedzmy ze na wolnych obrotach alternator daje mi 20A Czy te brakujace 15A po prostu zostanie pobrane z aku auta lub z aku przyczepy czy tez stanowia zagrozenie dla biednego alternatora, ktory nie wydala i moze sie przepalic.

W tym wypadku brakujący prąd popłynie z akumulatora, alternatorowi nic nie grozi... Przecież często odpala się samochód od drugiego podłączonego specjalnymi grubymi przewodami i w takim przypadku nie rzadko auto wspomagające ma włączony silnik, by podać większy prąd z alternatora właśnie...

Swoją drogą jak chcesz przesłać do przyczepy 35A???

Wg mnie trzeba by zastosować jakieś specjalne gniazdo, bo to standardowe pewnie popłynie, nie mówiąc już o przekroju przewodów...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ano dlatego się nie da, bo alternator ma juz za zadanie dostarczyć prąd dla auta, a wierz mi ( lub nie-jak uważasz), że projektant nie przesadził z wielkościa alternatora w Twoim samochodzie i nie zostawił zapasu 35 A specjalnie dla Ciebie i Twojej cycepki...

 

Wapniaczku ale czy nie jest tak, ze ten zapas jest wlasnie w akumulatorze?

Mozesz jasniej powiedziec w jakiej sytuacji grozi spalenie alternatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.