Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Misio napisał:

Ja przez tyle lat dałem radę mając 95Ah AGMa ... jeżdżąc głównie jesień, zima,  wiosna...

Ja z alternatora miałem okolo 20A przy AGMie chyba że był mocno rozładowany to więcej...A na samym końcu ładowania znacznie mniej...Ale pewnie średnio 15-20A by wyszło...czyli pewnie mając dwie 100 też bym miał ponad 30A...

Tylko u mnie wydaje mi się że dużo prądu zjada Truma. w Zimę aku 95Ah u mnie były max 2 noce potem aku był rozładowany, naładowanie go tą samą ładowarką co lifepo4 30A trwało wieki. Teraz idzie 30A od 0 do 99.50Ah. No chyba że włączy się lodówka na 12V to wtedy na aku z ładowarki idzie 10A :D  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie. 
obecnie mam umierające już po roku kwasiaki 2x74ah. 
rozmyślam nad lifepo4 na zimę 200ah lub 150. Instalacja off grid. Czy różnica będzie odczuwalna? W tym momencie  po sezonie moje kwasiaki umierają. 
 

mam 1x panel 340w, regulator mppt 30 a

i właśnie myśle nad lifepo4 (stały pobór przez cała dobę mam Ok 3ah)  będzie odczuwalna różnica na lifepo4?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, pjanas napisał:

Panowie. 
obecnie mam umierające już po roku kwasiaki 2x74ah. 
rozmyślam nad lifepo4 na zimę 200ah lub 150. Instalacja off grid. Czy różnica będzie odczuwalna? W tym momencie  po sezonie moje kwasiaki umierają. 
 

mam 1x panel 340w, regulator mppt 30 a

i właśnie myśle nad lifepo4 (stały pobór przez cała dobę mam Ok 3ah)  będzie odczuwalna różnica na lifepo4?

 

 

jeżeli masz stały pobór to codziennie zużywasz nieco 70Ah, czyli 50% baterii. To oznacza, że baterie przez rok zrobiły ponad 300 cykli rozładowania do 50%.

Dobrze liczę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.09.2022 o 19:08, Voku napisał:

Tylko u mnie wydaje mi się że dużo prądu zjada Truma. w Zimę aku 95Ah u mnie były max 2 noce potem aku był rozładowany, naładowanie go tą samą ładowarką co lifepo4 30A trwało wieki. Teraz idzie 30A od 0 do 99.50Ah. No chyba że włączy się lodówka na 12V to wtedy na aku z ładowarki idzie 10A :D  

Oczywiście Darek, truma zimą dmucha całą dobę, solary prawie nie ładują i to jest główna przyczyna rozładowywania akumulatora.

2 godziny temu, filipert napisał:

jeżeli masz stały pobór to codziennie zużywasz nieco 70Ah, czyli 50% baterii. To oznacza, że baterie przez rok zrobiły ponad 300 cykli rozładowania do 50%.

Dobrze liczę?

Kolega chyba ma pobór 3A stały  na dobę ? Jeżeli jednak ma 3Ah na godzinę to faktycznie duże zużycie i trzeba dużego akumulatora. LifePO4 spokojnie da sobie radę, ale min 200AH i do tego pytanie czy solar da radę go doładować w słabszych miesiącach ?

W dniu wczorajszym momentami miałem ładowania na poziomie 19A, czyli na krawędzi dla mojego regulatora..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Obok karawaningu, ale w temacie.

Konwersja zrobiona, będą intensywne testy lifepo4

image.thumb.png.8b43b1df55dcd5e0f3a4f7a5c0b488d8.png

 

Dzienne zapotrzebowanie najczęściej w okolicach 20-30Ah w systemie 24V.

Do tej pory akumulatory pracowały latami bez balansera i jak wyjąłem obecne żelowe, to napięcia były identyczne, ale jak szukałem lifepo4, to wszędzie sugerowali balanser do połączenia szeregowego, co o tym sadzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie "kwasowe" dzięki zależności oporności do ładowania same potrafią się wybalansować całkiem sensownie ..

LiFePO4 to już rlekttonika i uważam że muszą być balansery...ale nie powiem jak to wygląda gdy spinasz już gotowe klocki z balanserami...

Dodam - ja mam taki ciut dziwny akumulator z 12 bloczkami (najczęściej jest ich 4) I bardzo często kulometr victrona twierdzi że już 100% a tam nadal idzie jakieś 10-15A na balansowanie...Może to urok mojej konstrukcji, ale tak mam.

Dodam - też jestem ciekawy testów...chociaż się domyślam Twoich wrażeń... każdy takie ma, jak przechodzi z kwasu na LiFePO4 ?

"Czemu wcześniej tego nie zrobiłem"

Edytowane przez Misio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Misio napisał:

Ogólnie "kwasowe" dzięki zależności oporności do ładowania same potrafią się wybalansować całkiem sensownie ..

LiFePO4 to już rlekttonika i uważam że muszą być balansery...ale nie powiem jak to wygląda gdy spinasz już gotowe klocki z balanserami...

Dodam - ja mam taki ciut dziwny akumulator z 12 bloczkami (najczęściej jest ich 4) I bardzo często kulometr victrona twierdzi że już 100% a tam nadal idzie jakieś 10-15A na balansowanie...Może to urok mojej konstrukcji, ale tak mam.

Dodam - też jestem ciekawy testów...chociaż się domyślam Twoich wrażeń... każdy takie ma, jak przechodzi z kwasu na LiFePO4 ?

"Czemu wcześniej tego nie zrobiłem"

Potwierdzam, u mnie ostatni wyjazd - 4 dni bez ładowania z gniazdka i napięcie 13,2 przy nawiewach na maxa + bardzo dużo oświetlenia. Fakt, że dużo słońca było i ładowanie ponad 10A szło.

teraz martwi mnie to ładowanie na mrozie, albo czas na matę grzewczą albo dodatkowy hebel, bo przecież strach będzie na mrozie w nieużywanym kamperze silnik odpalić :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, maarec napisał:

bo przecież strach będzie na mrozie w nieużywanym kamperze silnik odpalić :(

jak aku z czujnikiem temperatury to BMS odetnie ładowanie. u mnie działa :-]

2 godziny temu, maarec napisał:

albo czas na matę grzewczą albo dodatkowy hebel,

mogę Ci odsprzedać matę + dobrej jakości termostat.

Miałem montować ale zaniechałem projektu , u mnie wystarczył dodatkowy termometr monitorujący temperaturę w okolicy akumulatora i kibelrura z castoramy którą doprowadzam ciepłe powietrze z nadmuchu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Suzu4x4 napisał:
2 godziny temu, maarec napisał:

bo przecież strach będzie na mrozie w nieużywanym kamperze silnik odpalić :(

jak aku z czujnikiem temperatury to BMS odetnie ładowanie. u mnie działa :-]

Gorzej jak bms odetnie "za pozno"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Misio napisał:

Ja mam przygotowane (chociaż jeszcze nie zrobione) analogowym termostatem odpięcie cyrix...victron leci na termometrze.

Ja chcę odciąć alternator, gdyż pod wiatą słońca brak, kabel podłączam tylko awaryjnie. 

Ciekawe czy mój bms taki sprytny i sprawny.

53 minuty temu, Suzu4x4 napisał:

jak aku z czujnikiem temperatury to BMS odetnie ładowanie. u mnie działa :-]

mogę Ci odsprzedać matę + dobrej jakości termostat.

Miałem montować ale zaniechałem projektu , u mnie wystarczył dodatkowy termometr monitorujący temperaturę w okolicy akumulatora i kibelrura z castoramy którą doprowadzam ciepłe powietrze z nadmuchu ;)

Pomyślimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

17 godzin temu, Misio napisał:

Dodam - też jestem ciekawy testów...chociaż się domyślam Twoich wrażeń... każdy takie ma, jak przechodzi z kwasu na LiFePO4 ?

"Czemu wcześniej tego nie zrobiłem"

:D

to już pomyślałem jak wyjmowałem lifepo4 z kartonu, bardzo dziwne uczucie, jak człowiek całe życie w dwóch rękach dźwiga akumulator, a tu 75Ah i 9kg.

17 godzin temu, Misio napisał:

Ogólnie "kwasowe" dzięki zależności oporności do ładowania same potrafią się wybalansować całkiem sensownie ..

LiFePO4 to już rlekttonika i uważam że muszą być balansery...ale nie powiem jak to wygląda gdy spinasz już gotowe klocki z balanserami...

Jeszcze będę badał temat, ale do tej pory z rozmów wynika, że zasada działania jest identyczna.

Ja zamontowałem do pomiarów SmartShunt Victrona, bo nie ma w wózku miejsca na wyświetlacz, to ustrojstwo ma funkcję monitorowania punktu środkowego baterii akumulatorów, więc jak rozumiem, jeśli tu nie będzie znacznych odchyleń, to powinno być OK.

14 godzin temu, Misio napisał:
14 godzin temu, Suzu4x4 napisał:
16 godzin temu, maarec napisał:

bo przecież strach będzie na mrozie w nieużywanym kamperze silnik odpalić :(

jak aku z czujnikiem temperatury to BMS odetnie ładowanie. u mnie działa :-]

Gorzej jak bms odetnie "za pozno"

A kiedy jest za późno?

W karcie moich akumulatorów jest, że 

image.png.81282f2e9a5ddea8e0f828d64c72356f.png

 

Edytowane przez filipert (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.