Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, Voku napisał:

Kupujesz 4 https://www.olx.pl/d/oferta/dostepny-od-reki-lf280k-lifepo4-CID99-IDRCM7c.html 
do tego BMS i za 4 tyś masz 280ah 
Ewentualnie szukasz u chińczyka 

a później szukasz gdzie Dima się podział :) gwarancja do bramy. To chyba nie dla mnie :( .

Edycja - pomysł oczywiście jest ok, dla kogoś kto lubi, ma czas i nie boi się ryzyka. Prawdopodobnie nie potrzebuję 280Ah. Ale kusi :)

odnośnie przetwornicy - parametry wskazują, że pójdzie. Zacznę od sprawdzenia a najpierw zadzwonię do sprzedawcy.

teoretycznie mój zwrot się rozpędza.. aktualnie itak nie było planu wyjazdu na poprzedni weekend

 

Edytowane przez maarec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, maarec napisał:

a później szukasz gdzie Dima się podział :) gwarancja do bramy. To chyba nie dla mnie :( .

Edycja - pomysł oczywiście jest ok, dla kogoś kto lubi, ma czas i nie boi się ryzyka. Prawdopodobnie nie potrzebuję 280Ah. Ale kusi :)

odnośnie przetwornicy - parametry wskazują, że pójdzie. Zacznę od sprawdzenia a najpierw zadzwonię do sprzedawcy.

teoretycznie mój zwrot się rozpędza.. aktualnie itak nie było planu wyjazdu na poprzedni weekend

 

Dzwoniłeś o aku lifepo4 do tego gościa co brałem kulometr? On miał też akumulaty. Jakoś naraze  zbytnio się nie znam na Lifepo4 ale rozmawiając z nim wydawało Mi się że dobrze gada?

Edytowane przez peja76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, peja76 napisał:

Dzwoniłeś o aku lifepo4 do tego gościa co brałem kulometr? On miał też akumulaty. Jakoś naraze  zbytnio się nie znam na Lifepo4 ale rozmawiając z nim wydawało Mi się że dobrze gada?

Nie nie, na razie badam oferty, gdzie jasno opisane są parametry. Ogółem lubię zakupy z allegro, dają trochę lepsze możliwości zwrotu itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, maarec napisał:
3 godziny temu, peja76 napisał:

Dzwoniłeś o aku lifepo4 do tego gościa co brałem kulometr? On miał też akumulaty. Jakoś naraze  zbytnio się nie znam na Lifepo4 ale rozmawiając z nim wydawało Mi się że dobrze gada?

Nie nie, na razie badam oferty, gdzie jasno opisane są parametry. Ogółem lubię zakupy z allegro, dają trochę lepsze możliwości zwrotu itd.

Mogę sobie pooglądać i poczytać oferty ubezpieczycieli, mam dostęp do różnych kalkulatorów, ale pomyśl, ile to znaczy w porównaniu z rozmową z dobrym agentem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, filipert napisał:

Mogę sobie pooglądać i poczytać oferty ubezpieczycieli, mam dostęp do różnych kalkulatorów, ale pomyśl, ile to znaczy w porównaniu z rozmową z dobrym agentem ;)

Dokładnie a sprzedający ogranięty

Podaję link do sklepu i tel do człowieka 572 001 154

https://kon-tec.eu/

Nie wiem czy można wklejać taką zawartość na forum, nie jest to z mojej strony żadna ukryta reklama tylko jak gdzieś coś kupuje i sprzedający jest bardzo pomocny i miły to chyba warto podzielić się taką informacją. Jak nie można to zlikwidować mówi się trudno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z racji tej że nie ma raczej jeszcze ekspertów w tematyce LiFePO4... to pozwolę sobie trochę się powymądrzać - pisząc co gdzieś słyszałem, zaobserwowałem itd.

(chociaż naprawdę nie czuję się znawcą w tej dziedzinie, więc jak coś źle napisałem to proszę mnie poprawić)

W dniu 20.11.2022 o 12:12, Simbus1 napisał:

Ale uwaga, BMS robi to w ten sposób że dopiero gdy wykryje ładowanie to po jednej sekundzie blokuje wejście. Minimalny czas jaki można ustawić to właśnie 1 sekunda. Nie rozłącza po prostu dlatego że odczytał za niską temperaturę. Teraz pytanie czy przy minusowych temperaturach ładowanie w tak krótkim czasie może wpłynąć na żywotność aku ? Nie wiem. Dlatego ja mam jeszcze zamontowany hebel..

Dlatego uważam że trzeba mieć "zewnętrzne" zabezpieczenia... Najlepiej takie które same nie "zabierają" energii, a nawet czasem takie "dublujące" się...

8 godzin temu, uwex napisał:

A jak szukasz coś większego, w wersji ZIMOWEJ (mata grzewcza i odcięcie poniżej 0 st.)

Co do mat - też uważajcie na nie, bo spotkałem się z informacjami że one potrafią się włączyć "permanentnie" jeżeli temperatura spadnie poniżej "X" (czasem da się ją ustawić, czasem po prostu jest ustawiona fabrycznie), czyli jak będzie kamper/przyczepa stała przez tydzień na mrozie, to rozładuje taka mata grzewcza nam akumulator (nawet bez ładowania)...i czasem nie da się tego wyłączyć (niestety nie pamiętam o jakiej produkcji była mowa).

9 godzin temu, filipert napisał:

One wszystkie przy rozładowaniu 100% maja około 2000 cykli, uważam, że to tak dużo, że możemy liczyć dla przyczep i kamperów żywotność na poziomie 10 lat +, a to tak długo, że inne czynniki, jak np. ładowarka, temperatury, prądy rozładowania i w końcu solidność wykonania będą miały decydujące znaczenie o trwałości.

To jest bardzo mądre, dlatego trzeba pamiętać że zabezpieczenia zewnętrzne są bardzo ważne jak i reszta "elektroniki" która ma współpracować z naszym akumulatorem (bo to "one" raczej zabiją go, a nie jego "wiek").

8 godzin temu, filipert napisał:

abyśmy mieli świadomość, co może być słabym punktem, gdyż kwasiaki przy lifepo4 są proste jak budowa cepa

Bo kwasiak opiera się na fizyce, nie zmiennej i logicznej...która ma odpowiedź na każdy wariant, zagadkę i coś czego ktoś nie przewidział budując/projektując/programując BMSa.

LiFePO4 działa na logice BMS (niestety takiej jak ją ktoś zaprogramował z ograniczeniami itd więc "nieprzewidywalna") dlatego jest to problematyczne, szczególnie przy BMSach o niskiej "logice/zaradności/przewidywalności warunków", szczególnie w zastosowaniach które projektant nie przewidział/nie miał o nich zielonego pojęcia...

6 godzin temu, Suzu4x4 napisał:

@maarec nim zamówisz nowy dowiedz się czy będzie działał z przetwornicą .

Na forum CT ktoś zwracał zakupione akumulatory LiFePo4 bo przetwornica nie chciała działać, prowdopodobnie BMS odcinał zasilanie przy próbie uruchomienia przetwornicy.

Akurat tego wątku tam nie kojarzę ale dopowiem z innych źródeł...

BMS "odcina" gdy zachodzą jakieś skrajne parametry...podczas uruchomienia przetwornicy kondensatory ładują się często z "prędkością"/pikiem napięcia na poziomie maksymalnego prądu pracy (a czasem podobno nawet więcej), czyli np przetwornica 1000W (najczęściej jest przetwornicą 1000/2000W) teoretycznie potrafi pociągnąć 167A czyli LiFePO4 z BMSem nawet 150A może odciąć zasilanie, przez co nie uruchomi się przetwornica do której nawet nic nie podepniemy... Więc tu jest problem z "konstrukcji" przetwornicy jak i BMS.

Dlatego nie zawsze trzeba być pewnym takich stwierdzeń:

5 godzin temu, maarec napisał:

odnośnie przetwornicy - parametry wskazują, że pójdzie.

bo fizyka/logika nie zawsze tu działa jak nasz normalny punkt widzenia i logicznego postrzegania świata...

Prosty przykład który dla mnie jest taką kwintesencją "logiki" przy LiFePO4:

2 akumulatory spięte równolegle o prądzie pracy 100A

 - kwasowe podadzą około 200A prądu pracy...

- LiFePO4 podadzą około 80-100A (bo przez ułamek sekundy pracować będzie jedne, a potem drugi akumulator - niestety naprzemiennie)

Co gorsze przy pracy z np przetwornicą dochodzi czasem jeszcze jej "inteligentna" elektronika - co potęguje "nieprzewidywalność" bo tak do końca nie można byż pewny jak logika jednej strony zadziała na drugą i td...

 

Dodam jeszcze na koniec - mając LiFePO4 najczęściej możemy "bytować" przez 2,3dni (lub więcej), więc jeżeli odłączymy ładowanie to zanim rozgrzeje nam się kamper/przyczepa możemy mieć na ten czas odpięte ładowanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tak czytam o tym lifepo4 to chyba naraze zostanę przy tym co mam:)  tanio i prosto, jak zabraknie to jazda pod słupek ewentualnie drugi aku podpiąć, u nas garaż zimą pusty tylko zapasowa butla i dwie hulajnogi, więc miejsce na drugi aku jest, latem prądu było pod dostatkiem. Jeszcze niech troszkę nad tymi akumulatorami popracują to wtedy zobaczymy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpinanie 2akumulatora to nie takie proste i to też taki "półśrodek".

Dodam że przez wiele lat używałem 95Ah AGM a zimą jeździmy sporo...

Ale może sam zmienię zdanie po tej zimie, chociaż wątpię (jestem raczej praktykiem...i czasem coś potrafi mnie zaskoczyć, i sprawić że zmienię zdanie), ale na razie widzę same plusy (minusy są dla mnie pomijalne) i żałuję że mnie nie było stać wcześniej na LiFePO4...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlate

45 minut temu, Misio napisał:

- LiFePO4 podadzą około 80-100A (bo przez ułamek sekundy pracować będzie jedne, a potem drugi akumulator - niestety naprzemiennie)

Dlatego składasz swojego i dajesz BMSa 300A czy 500A co tam potrzebujesz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Voku napisał:
46 minut temu, Misio napisał:

- LiFePO4 podadzą około 80-100A (bo przez ułamek sekundy pracować będzie jedne, a potem drugi akumulator - niestety naprzemiennie)

Dlatego składasz swojego i dajesz BMSa 300A czy 500A co tam potrzebujesz

Też tak zawsze uważałem że dla mnie tylko składak...

Chociaż wolałem jednak to oddać w ręce kogoś kto się na tym znacznie lepiej zna niż ja... i jestem bardzo z tej decyzji zadowolony !!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Misio napisał:

Prosty przykład który dla mnie jest taką kwintesencją "logiki" przy LiFePO4:

2 akumulatory spięte równolegle o prądzie pracy 100A

 - kwasowe podadzą około 200A prądu pracy...

- LiFePO4 podadzą około 80-100A (bo przez ułamek sekundy pracować będzie jedne, a potem drugi akumulator - niestety naprzemiennie)

Co gorsze przy pracy z np przetwornicą dochodzi czasem jeszcze jej "inteligentna" elektronika - co potęguje "nieprzewidywalność" bo tak do końca nie można byż pewny jak logika jednej strony zadziała na drugą i td...

No i pewnie przez takie przypadki skrajne, Victron akumulatorów "Lithium SuperPack" nie pozwala łączyć szeregowo, do tego celu można używać litowych o oznaczeniu "Smart" i do nich dokupujemy odrębny BMS.

Stąd też mój wybór padł na Kon-Tec, bo oni "seryjnie" sprzedają je w parach jako szereg dla odbiorników 24V.

1 godzinę temu, peja76 napisał:

Nie wiem czy można wklejać taką zawartość na forum, nie jest to z mojej strony żadna ukryta reklama tylko jak gdzieś coś kupuje i sprzedający jest bardzo pomocny i miły to chyba warto podzielić się taką informacją. Jak nie można to zlikwidować mówi się trudno.

Chyba można, ja też zaryzykuję i podam namiar na konsultacje techniczne Kon-Tec, bardzo fachowa i rzetelna pomoc - 572 001 151

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, filipert napisał:

 bardzo fachowa i rzetelna pomoc - 572 001 151

Coś mi się wydaje że chyba piszemy o tej samej firmie:hmm: bo ja mam ten numer też wpisany w tel, ale z tego co pamiętam Pan z którym rozmawiałem podał Mi ten drugi do kolegi, co wkleiłem:D Widać że jednak coś jest na rzeczy że chwalimy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.11.2022 o 17:50, peja76 napisał:

Dokładnie a sprzedający ogranięty

Podaję link do sklepu i tel do człowieka 572 001 154

https://kon-tec.eu/

Nie wiem czy można wklejać taką zawartość na forum, nie jest to z mojej strony żadna ukryta reklama tylko jak gdzieś coś kupuje i sprzedający jest bardzo pomocny i miły to chyba warto podzielić się taką informacją. Jak nie można to zlikwidować mówi się trudno.

Skorzystałem, zadzwoniłem ale niestety nie osiągnąłem dobrej ceny.  Zamówiony gdzie indziej kon-tec, ma być na jutro.

dzięki za namiary.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.