Skocz do zawartości

Zmiana DMC w dowodzie


Rekomendowane odpowiedzi

10 minut temu, jacek00 napisał:

Tylko argument muszą podeprzeć konkretnym przepisem. Więc jaki przepis podają?

Podali właśnie taki przepis

10 minut temu, jacek00 napisał:

§ 3. 1. W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych, przeznaczenia pojazdu, marki, typu i modelu produkowanego fabrycznie, ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.   

"Widzimisię" klienta i nie mieści się w tym przepisie, dla nich to katalog zamknięty dopuszczalnych przypadków.

Do tego zapis

13 minut temu, jacek00 napisał:

ustalona dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać jej pierwotnej wielkości.   

dla nich to co na tabliczce jest pierwotną wielkością

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, filipert napisał:

Podali właśnie taki przepis

"Widzimisię" klienta i nie mieści się w tym przepisie, dla nich to katalog zamknięty dopuszczalnych przypadków.

Do tego zapis

dla nich to co na tabliczce jest pierwotną wielkością

To są tylko ich wymysły, które nie są poparte żadnym przepisem. Trudno to nawet nazwać argumentem z ich strony. Pierwotną wartość ustala producent pojazdu i wynika ona z homologacji, a nie z tabliczki. Tabliczka nie jest żadnym dokumentem na podstawie, którego wydaje się jakiekolwiek decyzje.

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam na korektę zaświadczenia od Hymera z właściwym symbolem osi, żeby znów na tym nie utknąć na OSKP,  jak w WK dotrzymają terminu 7 dni, to równolegle powinna być odpowiedź na mój wniosek.

Zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, filipert napisał:

Czekam na korektę zaświadczenia od Hymera z właściwym symbolem osi, żeby znów na tym nie utknąć na OSKP,  jak w WK dotrzymają terminu 7 dni, to równolegle powinna być odpowiedź na mój wniosek.

Zobaczymy.

Czyli wniosek o zmianę DMC złożyłeś tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, jacek00 napisał:

Czyli wniosek o zmianę DMC złożyłeś tak?

Tak, w kancelarii.

Choć sprawa opisana na stronie WK

image.png.7fcaeaf52f3a5d8ee27d58e8ec8e63e9.png

A w kpa

 

Cytat

 

Art. 35. KPA

Terminy załatwiania spraw przez organy

§ 1.Organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.
§ 2.Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ.

 

 

:sciana:

 

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, filipert napisał:

Tak, w kancelarii.

Choć sprawa opisana na stronie WK

image.png.7fcaeaf52f3a5d8ee27d58e8ec8e63e9.png

A w kpa

 

 

:sciana:

 

 

No a teraz przy wirusie pojęcie „bez zbędnej zwłoki” to w ogóle nabiera innego znaczenia. <_<
Nie mniej jednak powodzenia i oby poszło szybko. Bardzo interesującą dyskusje rozwinęliście.:ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, filipert napisał:

To był ich główny argument, że nie można zmienić fabrycznie nadanego DMC wbitego na tabliczce.

Zajrzałem jeszcze do przepisów i myślę, że to zamyka temat.

Tabliczkę znamionową, zgodnie z art 66a .1 prawo o ruchu drogowym nadaje i umieszcza producent - nigdzie nie znajduje żadnego przepisu mówiącego o tym, że tabliczki znamionowej producentowi wymienić nie wolno. Skoro producent nadał i umieścił na pojeździe nową tabliczkę to jest ona ważna! Urząd nie ma żadnych podstaw aby podważać wiarygodność nowej tabliczki znamionowej nadanej przez producenta.

Poza tym mamy jeszcze jedną ciekawostkę w rozporządzeniu y w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Wyraźnie tam jest napisane, że w rubryce przy kodzie F.1 – wpisuje się maksymalną masę całkowitą pojazdu, będącą największą technicznie dopuszczalną masą całkowitą pojazdu, wynikającą z jego konstrukcji i wykonania, określoną przez producenta, wyrażoną w kg; nie dotyczy motocykli i motorowerów;

Ze wszystkich przepisów wynika jasno, że DMC określa producent pojazdu i urząd nie ma żadnych podstaw prawnych do tego, aby podważyć nadaną i umieszczoną przez producenta tabliczkę znamionową oraz urząd nie ma żadnych podstaw do tego aby podważyć największą dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, którą określił producent pojazdu dla tego konkretnego pojazdu. 

A teraz perełka, która wg mnie zamyka całą dyskusję. Mianowicie art 5.1 z załącznika do powyższego rozporządzenia, które mówi wprost o obowiązkach WK. 

5. 1. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu zmian, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy, organ rejestrujący, z zastrzeżeniem ust. 2–5, stosownie do zgłoszonych zmian:
1) przyjmuje dokument (dokumenty), o którym mowa w rozporządzeniu o rejestracji pojazdów, określający nowe dane lub informacje; - w tym wypadku jest to oświadczenie producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi
2) stosuje odpowiednio art. 81 ustawy; - artykuł ten dotyczy badania technicznego, które nie jest wymagane zgodnie z art. 18.6 rozporządzenia w sprawie rejestracji
3) zamieszcza w bazie danych zmienione dane i informacje, z jednoczesnym zachowaniem poprzednich danych i informacji jako archiwalnych; 
4) pobiera określone przepisami opłaty;
5) legalizuje odpowiednio tablice rejestracyjne zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu o legalizacji tablic rejestracyjnych; - nie ma takiej konieczności bo nr rej. pojazdu nie ulega zmianie
5a) dokonuje w dowodzie rejestracyjnym adnotacji o treści: „zgłoszono zmianę danych” i zwraca właścicielowi dowód rejestracyjny do czasu wydania nowego dowodu rejestracyjnego;
5aa) wprowadza dane o pojeździe do ewidencji pojazdów;
5ab) przed teletransmisją danych pobranych z ewidencji pojazdów niezbędnych do wystawienia dowodu rejestracyjnego wyjaśnia i usuwa niezgodności tych danych;
5b) zamawia spersonalizowany dowód rejestracyjny;
6) unieważnia dotychczasowy dowód rejestracyjny;
7) wydaje, za pisemnym potwierdzeniem właściciela pojazdu w karcie informacyjnej pojazdu, dowód rejestracyjny.

Art. 78 ust. 2 pkt 2 natomiast nakłada na CIebie obowiązek powiadomienia w terminie 30 dni starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Powyższe przepisy w połączeniu z przepisem z art. 18.6 z rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych nie dają urzędowi żadnych podstaw do odmowy dokonania zmian danych technicznych w dowodzie rejestracyjnym. W żadnym miejscu urząd nie ma nawet prawa weryfikować czy DMC i tabliczką są nadane poprawnie. To jest rola PRODUCENTA POJAZDU, który stosownym oświadczeniem (zgodnie z art 18.6) potwierdza zgodność nadanych danych. Jedyny dokument jaki urząd może żądać od Ciebie to tylko i wyłącznie oświadczenie wystawione przez producenta lub przedstawiciela producenta potwierdzające, że pojazd był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.

Koniec i kropka. Każde inne teorie i argumentacje WK nie znajdują żadnego uzasadnienia w przepisach.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, pooshkin napisał:

Byłem dzisiaj w WK. Odbiłem się od ściany. Pani w okienku powiedziała że nie ma takiej możliwości, jeżeli chodzi o zmiany DMC

800 zł jak psu w d…

Pani powiedziała. Ludzie panią obowiązują procedury KPA, a nie to co się jej wydaje. Na gębę nie ma żadnej podstawy prawnej i trybu odwoławczego. Przeczytaj kilka stron wstecz, masz całkowity wyciąg z przepisów. Idź do WK i złóż wniosek o zmianę danych technicznych pojazdu i czekaj na ich odpowiedź. 

Ja wiem, że w Polsce często mamy styczność z urzędniczym betonem, ale dając się odprawić z kwitkiem powodujemy tylko tyle, że dla nich sprawy nie ma i nic się nie dzieje. Urzędnikom jest właśnie na rękę odprawić petenta z kwitkiem. Nic nie trzeba robić, niczego wypełniać i niczym się nie trzeba przejmować. Mentalność PRLu tkwi w urzędnikach mocno. 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko spoko. Jacku, ja tak szybko nie odpuszczam. Jak trzeba będzie to do ministerstwa pójdę? Ale mimo wszystko Pani w okienku starała się jak mogła nawet sobie pokserowała papiery?

Edytowane przez pooshkin (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@jacek00, dzięki za argumenty :ok:

17 godzin temu, jacek00 napisał:

Zajrzałem jeszcze do przepisów i tak. Tabliczkę znamionową, zgodnie z art 66a .1 prawo o ruchu drogowym nadaje i umieszcza producent - nigdzie nie znajduje żadnego przepisu mówiącego o tym, że tabliczki znamionowej producentowi wymienić nie wolno. 

Poza tym mamy jeszcze jedną ciekawostkę w rozporządzeniu y w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach. Wyraźnie tam jest napisane, że w rubryce przy kodzie F.1 – wpisuje się maksymalną masę całkowitą pojazdu, będącą największą technicznie dopuszczalną masą całkowitą pojazdu, wynikającą z jego konstrukcji i wykonania, określoną przez producenta, wyrażoną w kg; nie dotyczy motocykli i motorowerów;

Ze wszystkich przepisów wynika jasno, że DMC określa producent pojazdu i urząd nie ma żadnych podstaw prawnych do tego, aby podważyć nadaną i umieszczoną przez producenta tabliczkę znamionową oraz urząd nie ma żadnych podstaw do tego aby podważyć największą dopuszczalną masę całkowitą pojazdu, którą określił producent pojazdu dla tego konkretnego pojazdu. 

Co do art. 66a, to chyba jednak odnosi się to tylko do VIN

 

Cytat

 

Prawo o ruchu drogowym

Stan prawny aktualny na dzień: 21.03.2022

3a.
Pojazd uczestniczący w ruchu powinien posiadać nadane przez producenta, z zastrzeżeniem art. 66a nadanie cech identyfikacyjnych, cechy identyfikacyjne:
1)numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy.
2)(uchylony)

 

 
 

 To chyba najbardziej sie przyda :)

17 godzin temu, jacek00 napisał:

A teraz perełka, która wg mnie zamyka całą dyskusję. Mianowicie art 5.1 z załącznika do powyższego rozporządzenia, które mówi wprost o obowiązkach WK. 

5. 1. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu zmian, o których mowa wc ustawy, organ rejestrujący, z zastrzeżeniem ust. 2–5, stosownie do zgłoszonych zmian:

5. 1. W przypadku zgłoszenia przez właściciela pojazdu zmian, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy, organ rejestrujący, z zastrzeżeniem ust. 2–5, stosownie do zgłoszonych zmian: 1) przyjmuje dokument (dokumenty), o którym mowa w rozporządzeniu o rejestracji pojazdów, określający nowe dane lub informacje;
2) stosuje odpowiednio art. 81 ustawy;
3) zamieszcza w bazie danych zmienione dane i informacje, z jednoczesnym zachowaniem poprzednich danych i informacji jako archiwalnych;
4) pobiera określone przepisami opłaty;
5) legalizuje odpowiednio tablice rejestracyjne zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu o legalizacji tablic rejestracyjnych;
5a) dokonuje w dowodzie rejestracyjnym adnotacji o treści: „zgłoszono zmianę danych” i zwraca właścicielowi dowód rejestracyjny do czasu wydania nowego dowodu rejestracyjnego; 5aa) wprowadza dane o pojeździe do ewidencji pojazdów;
5ab) przed teletransmisją danych pobranych z ewidencji pojazdów niezbędnych do wystawienia dowodu rejestracyjnego wyjaśnia i usuwa niezgodności tych danych;
5b) zamawia spersonalizowany dowód rejestracyjny;
6) unieważnia dotychczasowy dowód rejestracyjny; 7) wydaje, za pisemnym potwierdzeniem właściciela pojazdu w karcie informacyjnej pojazdu, dowód rejestracyjny.

Wczoraj pogadałem ze stacją diagnostyczną gdzie bez problemu zrobią ustalenie danych jak przyjadę z tabliczką na 2000kg. Tabliczka musi być, bo diagnosta robi zdjęcie i wysyła do CEPIKu. Niestety, holownik jest kilka dni na serwisie.

Z papierem z OSKP przygotuje ponownie wniosek i albo dołączę do już złożonego, albo usiądę jeszcze raz przed okienkiem i poproszę o niezwłoczne obsłużenie ;)

Choć wydaje mi się, że jak już formalnie złożyłem wniosek, to nie mogę go ponawiać?

Dla mnie kluczowe jest jednak to:

17 godzin temu, jacek00 napisał:

Art. 78 ust. 2 pkt 2 natomiast nakłada na CIebie obowiązek powiadomienia w terminie 30 dni starostę o zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Ta adnotacja widnieje również w DR!

Próbowałem w WK tłumaczyć, że ja nie chcę robić zmiany DMC, tylko zgłaszam im , że zmiana nastąpiła. Oni szukają przepisów które zabraniają zmiany tabliczki, albo zabraniają zmiany DMC... wiec jak znajdą, to niech powiadomią organy ścigania, ale ja do nich przychodzę z informacją ZMIENIŁO SIĘ DMC, może papier z OSKP i dane w CEPIK ich przekonają, że nic nie chcę zmieniać! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, filipert napisał:

@jacek00, dzięki za argumenty :ok:

Co do art. 66a, to chyba jednak odnosi się to tylko do VIN

Tak, natomiast szczegółowe wymagania dotyczące tabliczki znamionowej znajdują się w załączniku nr 4  rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów i ich niezbędnego wyposażenia. I tam też wyraźnie jest napisane, w art 1, że  tabliczka znamionowa powinna być umieszczona przez producenta albo przez jego upoważnionego przedstawiciela.
 

Cytat

 To chyba najbardziej sie przyda :)

Wczoraj pogadałem ze stacją diagnostyczną gdzie bez problemu zrobią ustalenie danych jak przyjadę z tabliczką na 2000kg. Tabliczka musi być, bo diagnosta robi zdjęcie i wysyła do CEPIKu. Niestety, holownik jest kilka dni na serwisie.

Z papierem z OSKP przygotuje ponownie wniosek i albo dołączę do już złożonego, albo usiądę jeszcze raz przed okienkiem i poproszę o niezwłoczne obsłużenie ;)

Choć wydaje mi się, że jak już formalnie złożyłem wniosek, to nie mogę go ponawiać?

IMO jeśli WK wyda decyzję odmowną zmiany danych to zostaje Ci skarga do SKO. Oni oczywiście mogą przyjąć Twój wniosek ponownie i sprawę rozpatrzyć ponownie, ale wcale nie muszą tego robić. 

Ale jeśli Ty będziesz miał swój oryginalny DR, oraz kwit od diagnosty to IMO nie masz się czym martwić. Możesz tak jeździć. W CEPIKu będą aktualne dane. A samego DR przecież przy sobie mieć nawet nie musisz. 

Cytat

Dla mnie kluczowe jest jednak to:

Ta adnotacja widnieje również w DR!

Dokładnie. Ty zgłaszasz do WK zmianę stanu faktycznego. Zmianę, która już nastąpiła. Ty nie pytasz WK czy oni wyrażają zgodę na zmianę, bo WK nie ma kompetencji nawet do ustalania, czy DMC pojazdu jest prawidłowe, albo czy tabliczka jest prawidłowa - jeśli urzędnik ma wątpliwości to jedynie co może to wysłać Cię do diagnosty w celu ustalenia stanu faktycznego.  Bo ustalenie DMC to są właśnie kompetencję producenta pojazdu (przepisy już podawałem) i ewentualnie diagnosty. Analogicznie też nie musisz ich pytać czy możesz zmienić nazwisko po ślubie, tylko w przypadku takowej zmiany informujesz ich o zaistniałej zmiane, a WK te zmiany odnotowuje i wydaje nowy DR zgodnie z przepisami podanymi powyżej. Przepisy w żadnym miejscu nie dają im uprawnień do kwestionowania zmian - oni mają jedynie sprawdzić czy wszystko się zgadza.

Przepis § 3. 1 mówiący o zmianach konstukcyjnych, na który oni się powoływali dotyczy właśnie diagnostów i sposobu ustalania nieznanych lub nowych danych technicznych pojazdu podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu. WK nie może IMO powoływać się na te przepisy, bo WK nie jest diagnostą i nie jest uprawniony do ustalania takich danych technicznych. Dlatego jeśli diagnosta wystawi Ci papier, to będzie kolejny plus dla Ciebie, że diagnosta potwierdza, że wszystko odbyło się zgodnie z przepisami. WK nie będzie miał żandych podstaw aby odmówić wpisania nowych danych do DR, bo de facto w omawianej sytuacji to na tym jego rola się kończy - WK ma tylko odnotować zmianę danych technicznych, które w pojeździe zgodnie z prawem NASTĄPIŁY. 

Cytat

Próbowałem w WK tłumaczyć, że ja nie chcę robić zmiany DMC, tylko zgłaszam im , że zmiana nastąpiła. Oni szukają przepisów które zabraniają zmiany tabliczki, albo zabraniają zmiany DMC... wiec jak znajdą, to niech powiadomią organy ścigania, ale ja do nich przychodzę z informacją ZMIENIŁO SIĘ DMC, może papier z OSKP i dane w CEPIK ich przekonają, że nic nie chcę zmieniać! 

Ja nie znalazłem żadnego przepisu mówiącego o zakazie zmiany tabliczki. Są przepisy dotyczące jedynie tabliczek zamiennych, które wykonywane są na wypadek gry oryginalna tabliczka jest nieczytelna. Natomiast w przepisach jest wyraźnie mowa, że tabliczkę umieszcza producent lub jego przedstawiciel. Skąd WK wie, że u Ciebie nowej tabliczki, z nowymi danymi (które nadaje producent) nie umieścił właśnie producent albo jego przedstawiciel? Nie mają takiej wiedzy i nie mają podstaw aby zakładać, że zmiana była nielegalna. A jeśli mają takie wątpliwości to właśnie niech powiadamiają organy ścigania.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 W przypadku dokonania zmian konstrukcyjnych

i tu jest szczegół ; od producenta masz kwit , że bez zmian konstrukcyjnych i jest gitara :smirk: ; za jakiś tydzień sam powalczę z podniesieniem DMC Hobbika to dam znać jak poszło bo jak pytałem w wydziale komunikacji to było , że nie bo dzwonili do ITD i nie .:hehe: :hej:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.03.2022 o 09:16, jacek00 napisał:

A samego DR przecież przy sobie mieć nawet nie musisz. 

Za granicą Polski nie musisz mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego? :>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.