Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Niby nie uzywam tej przyczepki czesto, nie pokonuje dystasów miedzynarodowych ale tak jak ktos tu juz napisał nagorzej gdyby była jakas słuczka i niekoniecznie z mojej wisny ale z udziałem przyczepki to wtedy moga zacząć sie jajca. Konsekwencje moga być opłakane. Ryzyko takiej sytuacji jest znikome bo moze nawet 0,001% tylko problem sie pojawia jest to własnie my bedziemy tym ułamkiem procenta i bedziemy zastanawiali dlaczego to akurat na nas trafiło ;/

 

Za swietego spokoju powysyłam takie zapytanie i zobacze co mi odpowiedzą. Zapewne jak otrzymam to się pochwale tym, moze i tedy sie troszke posmiejemy lub cos nauczymy 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne to jest :ok:

 

Teraz tylko podesłać ten link do ITD czy kto się tym zajmuje i niech wprowadzą taki system u nas.

 

 

PzDr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do tego jest jeszcze takie coś: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.vegvesen.biloghenger&feature=search_result#?t=W10.

Czyli w każdym momencie wklepujesz numery rejestracyjne w aplikacje na telefonie i masz, czy możesz jechać, czy nie.


Aplikacja pozwala jeszcze sprawdzić dane samochodu, termin następnego przeglądu i takie tam. :-)

Edytowane przez Heniekag (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja podzielam zdanie Speedy ponieważ mój pojazd został dopuszczony do ruchu na podstawie ustawy  ,mam w dowodzie jasno określone parametry pojazdu jak i zespołu pojazdów , współczynnik 1.33 można brać pod uwagę przy braku wpisu w DR odnośnie masy przyczepy. 

 

Art. 71. 1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

 

Lex superior derogat legi inferiori

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek nie ma dowodu rejestracyjnego z wbitą adnotacją "hak" bez wypełnionych rubryk O1 i O2, więc ta interpretacja jest mocno naciągana.

 

Nieznajomość prawa nie zwalnia nas z obowiązku jego przestrzegania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

moze ja   sie tez wtrace w ta interesujaca dyskusje :)

ludzie zapominacie o jednej podstawowej rzeczy czyli o masie rzeczywistej holownika :)

co z tego za ktos jak  ma w DR wpisane DMC  auta   np 2700kg   i ze moze ciagnac przyczepe o DMC  dla prostego liczenia  niech bedzie te 2000kg - guzik prawda,

przepis w tym wlasnie waszym spornym i niezrozumialym dla wiekszosci przepisie dotyczacym owych 1,33 ma wam przypomniec o faktycznej proporcji masy holownika i holowanej przyczepy ,

dam przyklad - czy pusty szaran z kierowca  i ciepka 2000 kg spelniaja te warunki ?  NIE -  i  o to w tym przepisie chodzi 

duzo ludzi bedac w posiadaniu przyczep z max DMC jaki ich holownik moze ciagac ,laduje ciepki  do ich max DMC  i jedzie prawie pustym holownikiem ktory ma jednak duza ladownosc  a potem sie dziwi czemu musza za to zaplacic - pamietajcie ze przepis dotyczy  nie tego co w DRauta  a tego co jest w rzeczywistosci , oczywiscie nie przekraczajacego DMC pojazdow , od razu dodam ze przepis ten tyczy sie rzeczywistej  masy holownika i DMC ciepki z jej DR ,to ze ktos jedzie z pusta laweta o MW rownym dopuszczalnej wadze DMC ciepki nikogo nie obchodzi, liczy sie w tym przypadku DMC lawety chociaz jest pusta

prosty wniosek dla kupujacych przyczepki - kupowac najlepiej z  zapasem  kg w DR ciepki - masz mozliwosc holowania np 1800 kg  - kup 1200 kg - bedzie to lzejsze dla holownika i tez wlasnej glowy bo nie bedzie trzeba  duzo kombinowac czy samochod jest maksymalnie zaladowany lub  najprosciej starac sie kupowac przyczepki o DMC ktore sie miesci porownujac je do MW holownika - wtedy o tym przepisie mozemy spokojnie zapomniec

pozdrawiam

Edytowane przez radwan (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@radwan: Masz częściowo rację, w drugiej części swojej wypowiedzi, zmiksowałeś jednak definicje.

Jeżeli chodzi o masy ,to mamy tak na prawdę do czynienia z 3 "poziomami":

 Maksymalna masa całkowita (MMC) - pozycja O1 w DR: techniczna ( konstrukcyjna) maksymalna masa pojazdu określona przez producenta. Wynika tylko i wyłącznie z parametrów konstrukcyjnych. Jest maksymalna wartość masy dla danego pojazdu ( bez znaczenia ile z tej masy to MW, Ładowność), bez wnikania w to czy pojazd będzie w ogóle dopuszczony do ruchu. Na podstawie MMC określa się kategorię pojazdu (np: M1)

Dopuszczalna Masa Całkowita (DMC) - pozycja F1 we wszelkich DR, używana w rozporządzeniu dot współczynnika 1,33: - Jest maksymalna masa pojazdu ,ale przewidziana w homologacji tegoż pojazdu. DMC może być równe MMC, ale nigdy wyższe. W samochodach osobowych i przyczepach przeznaczonych do używania z osobówkami , zazwyczaj MMC = DMC, dlatego różnicę wytłumaczę na przykładzie ciężarówki. Sporo jest ciężarówek o MMC=15t, ale producent homologuje je DMC=11,99t. Pojazdy ciężarowe do 12t mogą wjeżdżać często do centrów miast bez specjalnych pozwoleń. Klient ma pojazd o mniejszej ładowności,ale mogący się swobodnie poruszać po mieście ,  producent tym zabiegiem unika fizycznego produkowania kolejnej wersji wagowej.

Maksymalna Masa Ciągnięta - ta nazwa występuje w ustawie w warunkach technicznych, ale powiem szczerze na dzień dzisiejszy nie znalazłem jej definicji.

Masa Rzeczywista (MR)-  masa uzyskana na wskutek pomiaru, konkretnego pojazdu będącego uczestnikiem ruchu drogowego.

 

 

Warunek przytoczony wcześniej o tym ,ze MR przyczepy nie może być większa od MR holownika, stoi równolegle do wszelkich innych przepisów dyskutowanych w tym wątku wcześniej. MR odnosi się tak na prawdę do pojazdu z ładunkiem, czyli jest wartością dynamiczną i dlatego odpowiedzialność leży całkowicie po stronie kierowcy. Po to właśnie w dowodach mamy podane MW i DMC pojazdów aby móc tak je załadować aby spełnić warunek o MR. Przykład: Holownik: MW: 1360kg, ład: 600kg, DMC przyczepy: 1500kg. Przyczepa MW: 1400kg, ład: 100kg. Żeby taką przyczepę (pustą) ciągnąć tym holownikiem należy włożyć do bagażnika min 40kg. Potem , każde załadowanie przyczepy , musi skutkować takim samym załadowaniem holownika. To jest minimum przewidziane przez przepisy. Oczywiście MY odpowiedzialni i świadomi użytkownicy przyczep, ładujemy ile się da do holownika, aby uzyskać maksymalnie dużą jego przewagę w MR nad MR przyczepy....nie? Niestety nie spotkałem się ,żeby ten przepis w przypadku samochodów osobowych był egzekwowany w rzeczywistości ( faktyczne ważenie pojazdu i przyczepy na drodze). Ja byłem raz ważony,ale budka była odpięta od holownika ( może holownikiem nikt się nie przejmował , bo u mnie DMC przyczepy jest niższe niż MW holownika :hmm: )

 

Cały ten temat założyłem ,żeby uzmysłowić bałagan w przepisach z jakim musi się dziś zmierzyć przeciętny użytkownik:

 

1) W DR holownika mamy poz. O1 z MMC , zauważcie ,że nie ma  ani słowa o DMC przyczepy!

2) W ustawie mamy najpierw Maksymalna Masę Ciągniętą, a potem już odwołanie do DMC holownika i przyczepy (słynny zapis o współczynniku 1,33).

3) w PoRD ( Prawo o Ruchu Drogowym) mamy zapis o MR

 

Zauważcie proszę ,że dopiero pkt 2 porusz kwestię DMC ( to czym kierujemy się dobierając nasze przyczepy). DR odwołuje się do wartości konstrukcyjnej , której za zwyczaj nawet nie znamy ( bo w dokumentach przyczepy mamy tylko wartość homologacyjną! - nie wiemy na ile konstruował przyczepę producent). :bzik:

 

Reasumując: :sciana:

 

Na dzień dzisiejszy logika, logiką ,a bałagan w papierach pozostaje bałaganem. Dla nas 1,33 obowiązuje .....do momentu aż ktoś wskaże podstawę prawną ,która np wskaże priorytet wartości określonych w DR na zapisami szczegółowymi z rozporządzenia dot. warunków technicznych i wyposażenia pojazdów.

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I niestety dopiero interpretacja sądu jest prawie wiążąca. Reszta to tak jak pytać panią z okienka

 

to co testujemy? Trzeba zrzutkę na ewentualne koszty i już mamy rozwiązanie ;)

ja dysponuję holownikiem 2600 DMC oraz 2000 DMC przyczepy , ustawodawca dopuszczając go do ruchu zastosował współczynnik 1.3 zamiast 1.33

Edytowane przez piotrekbb (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.