Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

oto chyba właśnie chodzi , ale i tak jak zaglądam do różnych dowodów rejestracyjnych to widzę,że producenci aut chyba często podchodzą do tych parametrów - "a per..ić wpiszemy tyle ,żeby się nikt nie czepiał " 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Widzę to tak (F3)

 

post-8228-0-14514800-1393343432_thumb.jpg

 

Pisałem o tym np. tu:

http://forum.karawaning.pl/topic/15727-poszukiwania-holownika-1995-2000kg-dmc-janwil/?p=347344

 

oraz tu:

http://forum.karawaning.pl/topic/15727-poszukiwania-holownika-1995-2000kg-dmc-janwil/?p=348511

 

Zwracam uwagę na dane Forda Ranger'a i to, co jest zakreślone w tabeli:

 

post-8228-0-15273800-1393343005_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy okazji wątków kolegi Janwil-a zastanowił mnie ten problem ; dlaczego w dokumentach DMC holownika + DMC przyczepy nie zawsze równa się DMC zestawu pojazdów (F3). Wystosowałem w tej sprawie zapytanie do GITD ale do dzisiaj nie otrzymałem odpowiedzi. Pozornie wygląda to na błąd ale wg mnie błędem nie jest.

 

Wyobraźmy sobie holownik i przyczepę przed spięciem zestawu.

Niech suma nacisków osi holownika wynosi DMC holownika, suma nacisków osi i koła manewrowego przyczepy wynosi DMC przyczepy. Spinamy zestaw, podnosimy koło manewrowe i analizujemy ( oczywiście w pewnym uproszczeniu ) jak to teraz wygląda. Zacznijmy od przyczepy. Nacisk osi pozostaje bez zmian ale co z naciskiem koła manewrowego ? Ta siła w postaci nacisku na hak ( zwykle w przybliżeniu 50-80 kg) Została jakby "przepakowana" do holownika i wpływa teraz na rozkład nacisków osi holownika. Najprościej to przeanalizować na przykładzie samochodu z krótkim tyłem ( hak blisko tylnej osi) bo w nim prawie cały ten dodatkowy nacisk doda się do nacisku osi tylnej. Teraz nasza MR naszego holownika będzie większa niż począkowa = DMC - powinniśmy coś wypakować z bagaznika.

 

Zauważyłem że zwykle maksymalny nacisk osi w przyczepie jest równy DMC czyli producent przyczepy dopuszcza sytuację że nacisk na hak wynosi 0 kg. Wygląda na to, że również producent samochodu podając F3= F2+Q1 zgadza się na taką sytuację, inni zmniejszając DMC zestawu o te kilkadziesiąt kg wymagają uwzględnienia tego "przepakowanego" do samochodu nacisku na hak.

 

W samochodach z "długim" tyłem sytuacja jest bardziej skomplikowana bo dochodzi efekt ( statyczny i dynamiczny) odciążania osi przedniej co potrafi drastycznie zmniejszyć przyczepność pogarszając sterowność i hamowanie.

 

Powyższy wywód jest oczywiście uproszczony a na sposób " poukładania " sobie tego wszystkiego naprowadził mnie jeden z forumowiczów (?) który zdefiniował to mniej więcej tak: " zestawiasz holownik DMC=F1 z przyczepą o DMC=Q1 i po wjechaniu zestawem na wagę masz mieć nie więcej niż F3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zauważyłem że zwykle maksymalny nacisk osi w przyczepie jest równy DMC czyli producent przyczepy dopuszcza sytuację że nacisk na hak wynosi 0 kg. Wygląda na to, że również producent samochodu podając F3= F2+Q1 zgadza się na taką sytuację, inni zmniejszając DMC zestawu o te kilkadziesiąt kg wymagają uwzględnienia tego "przepakowanego" do samochodu nacisku na hak.

 

Oczywiście, ponieważ takie sytuacje są możliwe i oś musi to wytrzymywać bez jęknięcia, co nie oznacza, że jest dopuszczalna jazda z naciskiem = zero. Co zaś się tyczy obciążenia na haku, dokładanego do obciążenia samochodu i jego DMC, to DMC jest wartością świętą, której nie możemy przekraczać. To my sami załadowując samochód, musimy uwzględnić jeszcze to, co otrzyma z haka (po to są m.in. wagi nacisku zaczepu na hak).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tylko dodam dla porządku:

F1,F2 = 2220 kg

F3 = 3420 kg

G = 1530 kg

O1 = 1500 kg

 

Na tabliczce mam wpisy:

2220

3420

I naciski na osie

 

Wynika z tego że jednak nie ma błędu w dowodzie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Proszę o pomoc w ustaleniu czy mogę zgodnie z naszymi fantastycznymi polskimi przepisami ciągnąć przyczepę i czy współczynnik 1,33 mnie dotyczy. Co jeżeli zatrzyma nas policja i okaże się że nie spełniamy warunku 1:1,33??

 

PRAWO JAZDY B+E

 

HOLOWNIK

F1 - 2090 kg

F2 - 2090 kg

F3  - 4090 kg

G - 1466 kg

O1 - 2000 kg

O2 - 750 kg

 

PRZYCZEPA

DMC 2000 kg

MASA RZECZYWISTA PRZYCZEPY 1809 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !
Możecie ciągnąć tym samochodem przyczepę z hamulcem najazdowym o DMC 1571 kg. i ani kilograma więcej !
Innych ograniczeń nie widzę.
Przyczepa z hamulcem najazdowym o DMC 2000 kg. absolutnie nie wchodzi w rachubę.

P.S.
Jazda z taką przyczepą i kwestia Policji, to najmniej bolesny aspekt całej sprawy. Bardziej dotkliwe konsekwencje (czasem na całe życie) mogą być w razie ew. stłuczki lub wypadku (niekoniecznie z Waszej winy).
Wszystko jest na forum szczegółowo omówione.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie minimalne parametry musi posiadać holownik aby ciągnąć przyczepę o DMC 2000 kg i MASIE RZECZYWISTEJ PRZYCZEPY 1809 kg??

Proszę o wskazanie jakiś modeli samochpdów które spełniałyby te kryteria.

 

Ogromnie dziękuję za pomoc

 

Witam !
Możecie ciągnąć tym samochodem przyczepę z hamulcem najazdowym o DMC 1571 kg. i ani kilograma więcej !
Innych ograniczeń nie widzę.
Przyczepa z hamulcem najazdowym o DMC 2000 kg. absolutnie nie wchodzi w rachubę.

P.S.
Jazda z taką przyczepą i kwestia Policji, to najmniej bolesny aspekt całej sprawy. Bardziej dotkliwe konsekwencje (czasem na całe życie) mogą być w razie ew. stłuczki lub wypadku (niekoniecznie z Waszej winy).
Wszystko jest na forum szczegółowo omówione.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie minimalne parametry musi posiadać holownik aby ciągnąć przyczepę o DMC 2000 kg i MASIE RZECZYWISTEJ PRZYCZEPY 1809 kg??

Proszę o wskazanie jakiś modeli samochpdów które spełniałyby te kryteria.

 

Ogromnie dziękuję za pomoc

Wszystkie auto o DMC powyżej 2660kg a jakie :hmm:  na pewno jakieś duże terenówki Land Rover Discovery , Range Rover i podobne do tych.

Ja w każdym bądź razie do takiej przyczepki wybrał bym  auto terenowe.

Tu masz stronę na której dowiesz się jakie DMC mają auta.

 

http://www.motofakty.pl/samochody/dane-techniczne/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Odgrzeje kotleta.

Nasz obecny ciągnik to Jeep Grand Cherokee, 4X4. Dane z DR to:

MW 2101,

DMC 2724,

O1 3000,

 

Proszę szanownych kolegów o opinie z jaką najcięższą przyczepą mógłbym jechać? Którym współczynnikiem się kierować? 2724/1.33=2048 czy może 2724x1.5=1048 a w tym przypadku wartość określona O1 3000kg?

Dodam, że w aucie nie ma możliwości uruchomienia hamulca przyczepy z miejsca kierowcy.

 

Nasza przyczepa ma 1300 DMC,  i nie przewiduje zasadniczo jazdy z jakimś ciężkim klamotem, ale tak sobie rozmyślałem o jakimś przypadku lawety albo jakiejś towarówki.

Z góry przedstawiam swoje stanowisko odnośnie tej kwestii: mam w dowodzie 3000kg z hamulcem to taką pociągnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2724x1.5=1048

Wdarł się błąd.  Miało być 4086

 

Jeżeli dobrze przeanalizowałem temat to:

z hamulcem najazdowym 2724kg / 1,33 = 2048kg ( viatol i kategoria C )

3500-2724= 776kg ( na B )

jeżeli gdzieś się pomyliłem to poprawcie

Nie ogranicza mnie kategorja PJ, mam odpowiednie uprawnienia. Więc co z tym 1.5 X masa w autach terenowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.