Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

Już sam zaczynam się gubić w gąszczu tych niezbyt spójnych przepisów (a może o to właśnie w tym wszystkim chodzi, aby skołować szarych zjadaczy chleba) :hmm:

 

post-8228-0-21841700-1392691474_thumb.jpg

 

http://regiomoto.pl/portal/eksploatacja/przyczepy-kempingowe-wyposazenie-zakup-wynajem-montaz-haka-w-aucie

 

Cieszę się, ze nie mam auta terenowego, bo właśnie miałbym nieprzespaną noc (chociaż i tak ta noc wypadła ze spania :] ).

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ale tu nie ma nic nowego.Problem jest ten sam co przy samochodach nie 4x4 -tylko strata większą. Współczynnik 1,5 to możliwości holownika , a współczynniki 1,3 to możliwości przyczepy z hamulcem najazdowym. Mniejsza wartość ogranicza większą (tą z DR). Sory taki mamy klimat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat : "Policjant ma prawo :

uniemożliwienia:

kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,

 

korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska,"

 

W tym wątku były różne stwierdzenia że policjant coś może, czegoś nie może, że sprawa o przekroczenie kompetencji itd.

Dochodziłem się kiedyś z policjantem (towarzysko) o tzw. rutynową kontrolę zawartości bagażnika pojazdu. W czeluściach pamięci miałem komentarz do jakiejś kolejnej nowelizacji, że nie ma czegoś takiego jak "kontrola rutynowa" i przeszukanie pojazdu podlega podobnym (takim samym) regulacjom jak przeszukanie mieszkania. Policjant długo się upierał, że ma do tego prawo ale w końcu przyznał że taka jest praktyka i w każdej sytuacji prokurator wystawi dokument legalizujacy jego czynności więc jakakolwiek dyskusja jest bezcelowa. A jeżeli kierowca dalej się nie zgadza to: " proszę zjechać na pobocze , unieruchomić silnik i np: opuścić pojazd - dotyczy również pasażerów" Nastęnie informuje dyżurnego i zaistniałej sytuacji i koniecznym dokumencie od prokuratora. Ten dokument zostanie wystawiony i dostarczony na miejsce ale będzie to trwało np 6 godzin lub dłużej. Po spełnieniu wymogów formalnych nastąpi przeszukanie pojazdu - np przez ekipę specjalistów która przyjedzie razem z dokumentem od prokuratora. Potem jeszcze tylko życzenia szerokiej drogi i już możemy jechać dalej. Wszystko odbyło się zgodnie z prawem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czytam i czytam kolejne strony tej teoretycznej dyskusji i nasunęło mi się pytanie, czy komukolwiek z Was zdarzyło się kiedyś żeby podczas kontroli policjant sprawdził ten magiczny współczynnik 1.33?

Zdarzyło mi się może raz, że sprawdził, co jest napisane na przyczepie i jaka jest DMC przyczepy w DR i na tym się kończyło a jeździliśmy z przyczepą o DMC równym maksymalnemu wpisanemu w DR.

 

Ja tam zgadzam się ze Speedy'em jak jest napisane w DR, że samochód może ileś tam ciągnąć to tyle może ciągnąć, moim zdaniem oczywiście.

 

Inaczej to byłoby bez sensu

Edytowane przez vrs (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sharan 4x4, to nie samochod terenowy na sztywnej ramie, to konstrukcja podwozia decyduje o mozliwosciach uciagu przyczepy, a nie 4x4, idac tym tokiem myslenia, auta ktore moga 2x4 i 4x4 powinny miec wpisane w pozycjie O1 dwie masy, a policjan przy kontroli, powinien sprawdzic w czarnej skrzynce, na jakim przelozeniu w danej chwili kontroli kierowca jechal...

Co do wspolczynnika 1, 33 sie nie wypowiadam, ale jestem zdania, ze jezeli przepisy w naszym kraju stawiaja takie ograniczenie to w DR powinna byc wpisana wartosc w/g Pollskich przepisow, a nie z homologacji, a ze ta jest europejska i PL w uni, to nic, tylko pozew zbiorowy przeciwko ustawodawcy, ze nam rzuca klody pod nogi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba sztywnej ramy do ciągnięcia dwóch ton- wystarczy konstrukcja samonośna, a napęd 4x4, w brew pozorom ma duże znaczenie w prowadzeniu zestawu (inne podatność holownika na próby dyktowania kierunku przez przyczepę)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mafik sharan w homologacji ma pojazd/samochód wielozadaniowy (tak bynajmniej ma 4x4 wpisane) ale co oznacza samochód terenowy czy jest jego definicja gdzieś w przepisach?? KD.?? Wg. mnie DR  jest święty a jego wydał też urząd. Z drugiej strony jeżeli Scenic ma 2460kg masy DMC swojej to dlaczego w dowodzi dali mu tylko 1250kg holowanej przyczepy???? Żadne przepisy tego nie zmienia KD - tylko homologacja. Bijemy pianę. Dowód rejestracyjny i w drogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie, do 2t nie trzeba, ale do 3,5t?

ufolz - widac DMC cepy wynika z konstrukcji pojazdu i oczywiscie nikt na sile nie bedzie zaczepial wiecej, bo gdzies sie naczytal o wspolczynniku 1,33. Ja tylko napisalem, ze skoro w wiekszosci przypadkow DMC cepy w DR jest wyzsze niz stosowany przelicznik, wartosc taka powinna byc umieszczona w DR, zeby pozniej nie bylo takich jalowych dyskusji, wiec zeby uwzglednic Twoj przypadek, to albo DMC z honologacji, a jezeli to przektacza magiczne 1,33 to z przelicznika - sprawa czysta i logiczna i po problemie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry vrs, ale piszesz bzdury. Tyle w temacie Twojej wypowiedzi. Wystarczy jeden dociekliwy i Cię szybko wyleczy z niewiedzy ;-)

 

A teraz należy się sprostowanie. Faktycznie kwestia współczynnika dla pojazdów terenowych, jest w innym rozdziale niż hamulce:

Dział II
Wymiary, masy i naciski osi pojazdu:

 

4. Dopuszczalna masa całkowita samochodu osobowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej
przez producenta. Zasada ta dotyczy także nacisków osi, przy czym:
1) w przypadku pojazdów przeznaczonych do ciągnięcia przyczepy producent może określić inną, wyższą wartość maksymalnego
nacisku osi tylnej stosowaną wyłącznie podczas ciągnięcia przyczepy;
2) w przypadku wyposażenia pojazdu w urządzenia sprzęgające producent podaje w jego pobliżu maksymalne statyczne
obciążenia pionowe tego urządzenia;
3) suma maksymalnych nacisków osi nie może być mniejsza niż maksymalna masa całkowita pojazdu, a nacisk osi
przedniej przy maksymalnym nacisku na oś tylną oraz maksymalnej masie całkowitej pojazdu nie może być mniejszy
niż 30% maksymalnej masy całkowitej;
4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:
a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
B) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,
d) 3500 kg,
z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep
(Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30)15), masa ta może ulec zwiększeniu do 150% wartości wynikającej z wartości znamionowej
urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

 

Reasumując - wiążący jest współczynnik 1,33 dla wszystkich pojazdów połączonych z przyczepami z hamulcem najazdowym.

 

Rozdział 4
Hamulce
§ 14. 1. Pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla i trzykołowego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie
całkowitej nieprzekraczającej 1 t, wyposaża się w następujące rodzaje układów hamulcowych, zwanych dalej „hamulcami”:
1) hamulec roboczy działający na wszystkie koła – przeznaczony do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymywania go
w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależnie od jego prędkości i obciążenia oraz od kąta wzniesienia lub
spadku jezdni, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
B) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy bez użycia rąk; w odniesieniu do pojazdu inwalidzkiego dopuszcza
się użycie jednej ręki;
2) hamulec awaryjny działający na koła co najmniej jednej osi pojazdu, przeznaczony do zatrzymania pojazdu w razie
awarii hamulca roboczego, z możliwością:
a) regulowania intensywności hamowania,
B) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy z możliwością trzymania kierownicy przynajmniej jedną ręką;
3) hamulec postojowy, przeznaczony do unieruchamiania pojazdu na wzniesieniu i spadku, z możliwością:
a) działania podczas nieobecności kierowcy, przy czym robocze części hamulca powinny pozostawać w położeniu
zahamowania za pomocą wyłącznie mechanicznego urządzenia,
B) dokonywania hamowania z miejsca kierowcy;
wyposażenie w hamulec postojowy nie jest wymagane, jeżeli hamulec awaryjny, o którym mowa w pkt 2, spełnia
wymagane warunki określone dla hamulca postojowego.
2. Trzykołowy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1 t powinien być wyposażony
w:
1) dwa niezależne hamulce łącznie działające na wszystkie koła;
2) hamulec postojowy działający na koło (koła) co najmniej jednej osi; hamulec ten może mieć wspólne części z jednym
z hamulców wymienionych w pkt 1 i powinien być niezależny od hamulca działającego na koło (koła) drugiej osi.
3. Motocykl powinien być wyposażony w dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło
(koła), a drugi – co najmniej na tylne koło (koła).
4. Motocykl z bocznym wózkiem powinien być wyposażony w hamulce wymienione w ust. 3, z tym że jeśli skuteczność
hamowania spełnia wymagania określone w lp. 2 tabeli załącznika nr 7 do rozporządzenia, o której mowa w § 16 ust. 2,
hamulec działający na koło wózka nie jest wymagany.
Dziennik Ustaw – 22 – Poz. 951

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:
1) hamulec roboczy:
a) spełniający wymagania określone w ust. 1 pkt 1,
B) uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem
przepisu ust. 7,
c) zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym;
2) hamulec postojowy:
a) działający również, gdy przyczepa jest odłączona od pojazdu ciągnącego,
B) uruchamiany z zewnątrz, a w odniesieniu do przyczepy przystosowanej do przewozu osób – uruchamiany również
z wnętrza przyczepy; przez uruchamianie rozumie się również zwalnianie hamulca.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do:
1) przyczepy lekkiej, pod warunkiem że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ta ma dodatkowe połączenie
(łańcuch, linka), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez
dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy; jeżeli jednak dopuszczalna masa całkowita takiej przyczepy
jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego, powinna ona spełniać wymagania określone w ust. 7;
2) jednoosiowej przyczepy dłużycowej.
7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się
hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również
do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem
1 stycznia 1968 r.
8. Przepisu ust. 7 nie stosuje się do naczepy.
§ 15. 1. Hamulce pojazdu powinny zachowywać wymaganą sprawność niezależnie od drgań i wpływów atmosferycznych,
na jakie są narażone w normalnych warunkach eksploatacji.
2. Hamulce powinny ponadto odpowiadać następującym warunkom:
1) równoczesne uruchomienie hamulca roboczego i awaryjnego nie może ujemnie wpływać na działanie żadnego z nich,
zarówno w przypadku, gdy obydwa hamulce są sprawne, jak i w przypadku uszkodzenia jednego z nich;
2) w przypadku uszkodzenia hamulca roboczego w pojeździe samochodowym powinna być zapewniona możliwość hamowania
takiej liczby kół przez działanie na hamulec roboczy, aby skuteczność hamowania nie była mniejsza niż 30%
wymaganej skuteczności; w pojeździe, w którym można uzyskać skuteczność hamowania wymaganą dla hamulca
awaryjnego, nie wymaga się oddzielnego jego sterowania; przepis stosuje się do zarejestrowanych po raz pierwszy:
a) po dniu 31 grudnia 1969 r. – autobusu o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 5 t i samochodu ciężarowego
o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 t,
B) po dniu 31 grudnia 1983 r. – pozostałych pojazdów;
3) działanie hamulca roboczego powinno być odpowiednio rozłożone między osie; powinno ono być jednakowe dla kół
tej samej osi;
4) zużycie hamulców powinno być łatwo kompensowane systemem ręcznej lub samoczynnej regulacji; elementy układu
hamulcowego powinny mieć taki zapas ruchu, aby po nagrzaniu hamulców lub po osiągnięciu określonego stopnia
zużycia okładzin możliwe było hamowanie bez konieczności natychmiastowej regulacji;
5) w przypadku hamulca uruchamianego za pomocą energii znajdującej się w zbiorniku, jeżeli hamowanie z wymaganą
skutecznością nie jest możliwe bez użycia zgromadzonej energii, pojazd powinien być wyposażony, poza manometrem,
w urządzenie wysyłające świetlne lub akustyczne sygnały, ostrzegające o obniżeniu zapasu energii do poziomu
równego lub mniejszego niż 65% normalnego poziomu;
Dziennik Ustaw – 23 – Poz. 951

6) w przypadku hamulca pneumatycznego połączenie pojazdu ciągnącego z przyczepą powinno składać się co najmniej
z dwóch przewodów (zasilającego i sterującego); przepis stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy po
dniu 31 grudnia 1985 r.;
7) w przypadku hamulca hydraulicznego zbiorniczek płynu hamulcowego powinien być umieszczony w miejscu łatwo
dostępnym dla kontroli.
§ 16. 1.58) Skuteczność hamowania określa się wskaźnikiem, który jest stosunkiem siły hamowania do siły wynikającej
z dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, a dla naczepy do sumy dopuszczalnych nacisków na hamowane osie lub stosunkiem
opóźnienia hamowania (uzyskanego na drodze poziomej o nawierzchni twardej, suchej i czystej) do przyspieszenia
ziemskiego.
2.58) Wskaźnik skuteczności hamowania nie może być mniejszy niż podany w tabelach nr 1 i 2 „Wskaźniki skuteczności
hamowania”, określonych w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
3. Hamulce uważa się za sprawne, jeżeli wymagana skuteczność jest uzyskiwana bez nadmiernego odchylenia prostoliniowego
toru ruchu pojazdu i nadmiernych drgań.
4. 59) Wskaźnik skuteczności hamowania dla hamulca postojowego pojazdu nie może być mniejszy niż:
1) 16% w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub
2) 8% w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów – dotyczy pojazdu samochodowego zarejestrowanego
po raz pierwszy do dnia 27 lipca 2010 r.,
3) 12% w odniesieniu do dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów – dotyczy pojazdu samochodowego zarejestrowanego
po raz pierwszy od dnia 28 lipca 2010 r.
5.60) Przepisów ust. 4 pkt 1 i 3 nie stosuje się do pojazdów kategorii L1e oraz L3e.
6.60) Wskaźnik skuteczności hamowania dla hamulca awaryjnego w odniesieniu do pojazdów kategorii L, z wyłączeniem
pojazdów kategorii L1e oraz L3e, nie może być mniejszy niż 50% skuteczności hamowania hamulca roboczego, określonej
w tabeli nr 2 załącznika nr 7 do rozporządzenia.

 

Nie jest to dla nas korzystne i załatwiłoby temat właściwe wpisanie do DR.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żarty żartami, ale to jest wg mnie największy problem współczynnika 1,33. Nie ograniczenie techniczne, a wymaganie od użytkownika, żeby to wszystko (a nawet więcej) widział , rozumiał i stosował. ... zamiast zmienić definicje pola O1 w DR

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie trzeba sztywnej ramy do ciągnięcia dwóch ton- wystarczy konstrukcja samonośna, a napęd 4x4, w brew pozorom ma duże znaczenie w prowadzeniu zestawu (inne podatność holownika na próby dyktowania kierunku przez przyczepę)

O właśnie u mnie można holować 2t a nie mam terenówki  a ja się ograniczam do marnych 1200kg :]   :]   :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem Mafik. ;-)

Jest takie powiedzenie: Każdy ma prawo do szczęścia, ale nie każdy ma szczęście do prawa :-)

Samym bublem nie jest prawo, tylko brak konsekwencji w jego przestrzeganiu, zarówno przez wydziały komunikacji jak i użytkowników.

Szczerze? To:

1. sam się zdziwiłem z tym współczynnikiem dla 4x4,

2. jestem zwolennikiem ujednolicenia zapisów np poprzez zmiany we wpisach w DR,

3. prawo określa dopuszczalną ... prędkość, ale wielu z nas poniosła już konsekwencje za jej przekroczenie. Podobnie będzie z dmc budki. Przecież jeszcze kilka lat temu nie było sprzętu do ważenia budek, a teraz, przy viaGównie już ważą. Za chwilę zaczną szukać kolejnych pieniędzy. I właśnie ten zapis może okazać się sposobem na łatanie budżetu. Nie chcę być złym prorokiem, ale się nie zdziwię..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też płaciłem. łączna dmc 3570kg :-)

Moją budkę posiada już inny forumowicz. Ja mieszczę się w 3,5T. Ale w Sharanie zostawiłem viaBoxa. Może przytrafi się jakaś lawetka i po co wtedy kombinować :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Piotrek zablokował(a) ten temat
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.