Skocz do zawartości

DMC przyczepy a wspólczynnik 1,33 - rozwiązanie


Wiadomość dodana przez Piotrek,

Przepisy uległy zmianie od 1 stycznia 2023. Informacje zawarte w tym wątku są nieaktualne. Dodatkowe informacje: https://forum.karawaning.pl/topic/41824-definitywny-koniec-z-przelicznikiem-133/ 

Rekomendowane odpowiedzi

Temat przewijał się wiele razy na forum ,ale ponieważ mnie nie dotyczył ,nigdy się nad nim specjalnie nie pochylałem ( moje autko może holować moją budkę jakby tego nie liczyć ;)  ). Stało się tak, że teraz problem ten dotknął mojego Przyjaciela, więc przyglądnąłem się mu bliżej i spieszę donieść poniżej co ustaliłem ( i zweryfikowałem w organach ustawodawczych i wykonawczych)

W określaniu „uciągu” naszych holowników, często na tym forum ( oraz pokrewnych forach) , powoływano się na rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które brzmi:

 

Poz. 951
OBWIESZCZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ1)
z dnia 6 czerwca 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra
Infrastruktury w sprawie warunków technicznych
pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia


- Dział2 , par.§ 3 pkt. 4.4
dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z
hamulcem nie może przekroczyć:
a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,
B) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez
producenta,
d) 3500 kg,
z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w
załączniku nr 1 do rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji
pojazdów samochodowych i przyczep
(Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30)15), masa ta może ulec zwiększeniu do 150%
wartości wynikającej z wartości znamionowej
urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.



 Dział III, Rzdział 4: Hamulce, § 14, pkt 7:
7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej
masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się
hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej
na koła jednej osi; warunek stosuje się również
do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t,
zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem
1 stycznia 1968 r.

 

 

 

Poprosiłem o pomoc w zrozumieniu tej "sprzeczności" najtęższe znane mi umysły, zajmujące się homologacjami, rejestracjami itp na co dzień.

 

Sprawa jest prosta w brew pozorom: Dział III ma zastosowanie ,gdy brak jest punkt C) w przepisie z Działu II. Jeżeli producent określił w homologacji DMC przyczepy z hamulcem ,to ta wartość jest świętością ( zwłaszcza dziś w czasach gdy mamy homologację europejską).

 

Po polsku: ważne jest to co masz w dowodzie. Jak nie masz nic, wtedy możesz sobie policzyć ( lub znaleźć odpowiednią homologację)

 

Prawda,że proste ;)

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 336
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Z punktu widzenia prawnego: Wprowadzenie do obiegu przez wydział komunikacji samochodu nie spełniającego warunków dopuszczenia do ruchu byłoby przestepstwem ( a pojazd miałby wadę prawną)

 

S-max 2014 2,2 tdci:

 

DMC pojazdu 2505kg

DMC przyczepy 2000kg.

 

(dane z dowodu)

 

Niektóre dostawczaki mają 3,5t DMC oraz 3,5t DMC przyczepy.

 

 

Wiem ,ze to trochę może być "rewolucja"...ale tak jest;)

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mieści się tak czy siak . Współczynnik 1,33 obniżał często zdolności holownika względem danych w DR. O kategorii prawa jazdy, Viatoll'u decyduje suma DMC konkretnego zestawu ( nie techniczna zdolność holownika)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale np Sharan 2.0 TDI CR 4Motion ma 2400kg na haku,  a sam może ważyć 2470kg. wiec mnie tyczą się wpisy w dowodzie rejestracyjnym i pytałem również na Policji. wiec tu współczynnik 1.33 ma się nijak. dzięki Speedy potwierdziło to tylko moją wiedzę. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mieści się tak czy siak . Współczynnik 1,33 obniżał często zdolności holownika względem danych w DR. O kategorii prawa jazdy, Viatoll'u decyduje suma DMC konkretnego zestawu ( nie techniczna zdolność holownika)

Sory...Co innego pisałem a co innego myślałem, zgadza się. Chodziło mi że zwiększa się ilość holowników którymi, mając kategorię b można ciągnąć przyczepę tak ciężką jak 1500kg dmc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speedy niestety Policja ma zgoła inne wytłumaczenie poruszonego przez Ciebie tematu.

Według polskich przepisów i ich interpretacji przez Policję współczynnik 1.33 nie mówi nic o holowniku jedynie o tym do jakiej wartości można stosować hamulec najazdowy bezwładnościowy.

Druga sprawa - nie ma dowodu rejestracyjnego z wbitym hakiem i z brakiem pozycji O1 i O2. Pozycje te są albo wyszczególnione w homologacji auta albo w starszych autach ustalał je diagnosta podczas dodatkowego przeglądu technicznego dla adnotacji "hak".

 

Np. dla wymienianych przez Ciebie dostawczaków (3500 kg DMC) możesz ciągnąć przyczepę nawet 3000 kg DMC ale nie możesz mieć w tej przyczepie hamulca najazdowego.

Takie ograniczenia nie występują w innych krajach EU a homologacja jest wspólna dla wszystkich krajów, więc czasami nie do końca zgadza się to co jest wpisane w dowodzie z realnymi możliwościami.

 

Przestrzegam przed zbyt dosłownym wcielaniem tej rewelacji w życie, Policja a szczególnie drogówka ma na tą sprawę inny pogląd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policja (podobnie jak kierowca) nie ma uprawnień w zakresie dopuszczania pojazdu do ruchu. Może skierować pojazd na badanie tech. ,ale tylko w konkretnych przypadkach. Może zabrać Ci dokumenty jeżeli będą zniszczone (nieczytelne) lub będzie coś wskazywało np na fałszerstwo. Nie może wziąć sobie danych z DR ( prawnie potwierdzonych parametrów tech pojazdu dopuszczonego do ruchu) i podzielić je sobie prze 1,33 czy 2,07 czy cokolwiek innego. Nie ma ku temu uprawnień.

Poza tym jak sam zauważyłeś obowiązuje nas homologacja EU i jakiekolwiek akty prawne wstępujące w sprzeczność z nią, narobiły by naszym ustawodawcom sporo problemów.

 

Sprinter nie posiada możliwości technicznej posiadania hamulca przyczepy uruchamianego z miejsca kierowcy, więc nawet te 3t (dla pojazdu 3,5t) potwierdza przedstawioną przeze mnie interpretację.

 

 

Co do pozycji O1 i O2. Jest hak -wiadomo są one uzupełnione. Zdarza się jednak ,że nie tych danych w momencie montażu haka i wtedy jeżeli producent nie określił tych wartości, używa się współczynnika 1,33

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pozycji O1 i O2. Jest hak -wiadomo są one uzupełnione. Zdarza się jednak ,że nie tych danych w momencie montażu haka i wtedy jeżeli producent nie określił tych wartości, używa się współczynnika 1,33

 

Taka właśnie interpretacja jest dla mnie logiczna, i moim zdaniem byłaby odpowiednia  :hmm: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo tego, że Unia, że konwencja wiedeńska itd. to ustawodawca ma pole manewru. Ustala na przykład jakie jest wymagane wyposażenie pojazdu.

W Polsce apteczka+trójkąt+ coś tam jeszcze, ale jest inaczej niż w Czechach itd. Czyli niby powinno być w całej UE jednakowo, ale nie jest.

 

No i nasz ustawodawca dopuszcza ciągnięcie przyczepy tak dużej jak w pozycji O1 dowodu rej. holownika, ale pod warunkiem wyposażenia przyczepy w hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy. Jeśli takiego wyposażenia przyczepa nie ma to ustawodawca również dopuszcza jej holowanie, ale pod warunkiem, że DMC przyczepy nie będzie przekraczać DMC samochodu podzielonej przez 1,33.

Czyli to nie policjant "dopuszcza do ruchu" zestaw z wykorzystaniem współczynnika 1,33. Policjant tylko sprawdza który wariant wyposażenia w hamulec (z dwóch dopuszczalnych) ma nasz zestaw i wówczas odpowiednio DMC przyczepy porównuje do poz. O1 z dowodu albo do DMC auta / 1,33.

 

Policjanta nie obchodzi dlaczego pozycja O1 jest pusta. Jeśli masz hak to masz się zatroszczyć o to, żeby ten hak był wpisany w dowód podobnie jak masa w pozycji O1 też ma być wpisana w dowód. To kierowca ma zapewnić kompelt stosownych wpisów, a policjant je jedynie kontroluje.

Edytowane przez inhalt (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tu włożyłeś do jednego worka przepisy RD (faktycznie inne w każdym kraju) i kwestie dopuszczenia do ruchu, bazujące ( i będące w zgodzie) z przepisami EU.

 

Wracając do przykładu Sprintera:

- producent oferuje na rynku samochód z DMC 3500kg ( na kat B.) który wg jego deklaracji może ciagnąć przyczepę z DMC 3000kg. Producent wie ,że Sprinter (bez względu na wariant wagowy) nie ma technicznej możliwości posiadania hamulca przyczepy uruchamianego z miejsca kierowcy ( w domyśle: w przyczepie musi być to więc hamulec najazdowy). Oferuje produkt na rynku ,poświadczając ,że jego parametry sa w zgodzie z prawem i pojazd taki ( z takimi parametrami ) może zostać dopuszczony do ruchu. Potwierdza to odpowiednimi dokumentami ( homologacja i kartą pojazdu). Klient wierzy znanej i szanowanej marce i kupuje pojazd na którym zamierza zarabiać.

- Wydział komunikacji na podstawie deklaracji producenta oraz homologacji, rejestruje pojazd

- policjant podczas kontroli mamrocze coś o 1,33 i mówi :" Mam Was tanie Cwaniaki!!"

 

Wyobraź sobie lawinę spraw sądowych przeciw producentowi.

 

Tyle,że jakoś ich nie ma.

 

jeszcze raz: Policjant nawet jak wie co to jest 1,33 ,to nie ma prawa tej wiedzy użyć- to wykracza poza ustawowy zakres kompetencji.

 

Podam inny przykład: funkcja doświetlania zakrętów (poprzez włączanie jednego z halogenów). Na próżno szukać dopuszczenia takiej funkcji świateł przeciwmgielnych w w/w rozporządzeniu. Jednak samochody posiadające tą funkcję są homologowane i dopuszczone do ruchu. I znów: Policjant jedyne narzędzie jakie ma podczas kontroli to DR z aktualnym badaniem tech. potwierdzającym dopuszczenie do ruchu.

Edytowane przez Speedy (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ustalania parametrow O1 i O2, sprawa jest prosta, kazde auto ma tabliczke znamionowa, a tam jest podane DMC pojazdu i zespolu pojazdow, diagnosta odejmuje i uzupelnia w zaswiadczeniu ze stacji diagnostycznej pole O1, a O2 z automatu podaje 750 kg, tak bylo w przypadku mojego P807, mimo ze w PL homologacji i paramertrach technicznych pojazdu (instrukcja) jest podane 1800 kg, przez ta regulacje mialem w dowodzie tylko 1350 kg, co mi ograniczylo pole manewru dotyczace poszukiwania pierwszej cepki (bo bylem przygotowany na zakup 2-osiowki do 1800 kg wlasnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz sie pogubiłem,w tym wszystkim,czytam czytam i zgłupiałem :pad:

może mi ktoś policzy czy mam ok w swoim zestawie,bo ja juz niemoge

MW holownik-1810 kg

DMC holownik 2445 kg

o1 1400 kg

o2 brak

budka DMC 1050 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.