Skocz do zawartości

Jaką butlę propan-butan ??


matpul

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć .przy zakupie mojej prycipki :hmm: dostałem w zestawie dwie piątki org holenderskie , nabijam na stacji lpg i nie robią problemów, jest wygodniej niż z 11ką {bardziej uniwersalnie} jedna zasila lodówkę , a druga kuchenkę w przedsionku gdyż tam gotujemy w upalne dni.

 

 

 

 

Pozdro :hmm: be-ja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 155
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Temat był wałkowany

Wiem, ale nie mogłem znaleźć, tzn nie chciało mi się szukać :hmm:

na pewno masz większe opłaty bo w cenie LPG jest akcyza

Tutaj to jakoś nie jestem pewien jak to jest z cenami. Zatankowanie do pełna mojej butli - około 44 l gazu to około 100 zł na dzisiejsze ceny, a wymiana 11 kg to 50 zł (taką cenę ostatnio widziałem na stacji) Nie wiem tylko jak przeliczyć kg na l, ale wydaje mi się, że 11 kg butla to 22 l gazu, ale poprawcie mnie jak się mylę, czyli wg moich obliczeń cena ta sama.

tylko co z kolorem butli..???

W samochodzie też jest czarna :hmm:

No i nie wiem jak by to było przy przeglądzie. Płacić jak za samochód z instalacją LPG czy co ? :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wiecie, nie korzystam od wielu lat z gazu, ale instalację mam, (oczywiście na pewno sprawną,

żeby niejasności nie było ! - bo Brygada nie śpi ), no ale może kiedyś by się ten gaz przydał.

I tak czytam o tym gazie, ale podobno moje stare butle, takie małe czerwone to już nie są trendy.

 

Znakiem tego do wyrzucenia i nowe mus kupić ? :hmm:

 

Jacek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znakiem tego do wyrzucenia i nowe mus kupić ?

Zaraz do wyrzucenia. Przemalować i dać do legalizacji. Albo tylko dać do legalizacji, a oni sami przemalują. Przynajmniej tak jest u mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie myśleliście o założeniu butli jak do instalacji LPG

Temat był poruszany na forum,ogólnie fajna sprawa.Tego typu butle zastosowanie znalazły w kamperach (nie jestem pewien ale baja 02 ma coś takiego).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znakiem tego do wyrzucenia i nowe mus kupić ?

Zaraz do wyrzucenia. Przemalować i dać do legalizacji. Albo tylko dać do legalizacji, a oni sami przemalują. Przynajmniej tak jest u mnie.

 

U nas jest punkt z gaśnicami i tam też można wymienić stare czerwone butle gazowe na takie po legalizacji .Są już przemalowane i nabite gazem.Jak mają to wymiana od ręki a jak nie mają to czas 2-3 dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Kupiłem przyczepę kempingową, ale bez butli z gazem (propan-butan). Jakiej wielkości kupić butlę i gdzie ?

 

W wakacyjnym numerze Polskiego Caravaningu [NR 4(12) Lipiec-Sierpień 2007] na stronach 46-48 w artykule pt. „Lekko i wygodnie, czyli BP Gas light starałem się w sposób barwny i zabawny opisać swoje przygody z butlami BP Gas light. (artykuł w załączniku)

 

Dwie butle spokojnie wystarczą na cały wycieczkowy sezon, jednak sam tylko w tym roku zużyłem ich 4 sztuki. Spowodowane to było tym, że wycieczki zacząłem gdy mrozy sięgały 10 stopni na minusie. Przez cały ten okres koczowałem na dziko z rzadka stojąc na campingu. Używałem gazu do przygotowywania posiłków, także ciepłych napojów, zasilania lodówki i ogrzewania także 24h/ dobę.

 

Z zalet jakie należy wymienić jako najważniejsze, to możliwość stosowania czystego propanu, czyli butli kompozytowych BP w temperaturach poniżej zera. Tak więc stosując tego typu rozwiązanie zapewnisz sobie komfortowy wypoczynek.

 


Prawa Autorskie Paweł Prokop oraz magazyn Polski Caravaning

post-32872-imported-59b41113-cc46-4f92-9054-a9d3a1b935f7_thumb.jpg

 

Prawa Autorskie Paweł Prokop oraz magazyn Polski Caravaning

post-32872-imported-df6dafdd-97d9-4f1c-8ad8-2a7b6e83049e_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry techniczne butli:

 

Napełnienie gaz propan-butan: 5 kg

Pojemność: 12,3 l.

Wysokość butli: 48 cm

Średnica butli: 23 cm

Masa butli (waga): 6,8 kg

Napełniona gazem ok. 12 kg

 

Zauważyłem, że jednym z głównych powodów, dla których rezygnujecie z butli 11 kg jest ich waga. Czy nie myśleliście nad zmianą zwykłych stalowych butli na nowe, lekkie kompozytowe butle jakie oferuje firma BP?

 

Waga pełnej butli wynosi ok. 15 kg ± 0.3 kg czyli nie wiele więcej od rozwiązania proponowanego przez Marka. Jednak Butle BP Gas light zawierają 10 kg czystego propanu.

To zaś gwarantuje możliwość używania tego gazu w przypadku minusowych temperatur, nawet aż do –42 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj to jakoś nie jestem pewien jak to jest z cenami. Zatankowanie do pełna mojej butli - około 44 l gazu to około 100 zł na dzisiejsze ceny, a wymiana 11 kg to 50 zł (taką cenę ostatnio widziałem na stacji) Nie wiem tylko jak przeliczyć kg na l, ale wydaje mi się, że 11 kg butla to 22 l gazu, ale poprawcie mnie jak się mylę, czyli wg moich obliczeń cena ta sama.

 

Nie do końca się zgodzę z tym co piszesz. W sezonie 2007 średnia cena 11 kg butli z gazem propan-butan wynosiła 36 zł, podczas gdy butle BP Gas light kosztowały 43 zł.

 

Przy 15 stopniach C, waga litry czystego propanu wynosi 0.51 kg. Tak więc butla zawierająca 10 kg posiada w sobie ok. 19.6 litrów czystego propanu.

 

Ty porównujesz z LPG czyli mieszanką propan-butan, dla której masa wynosi 0.58 kg na litr. Oczywiście waga jest uzależniona od jakości tego gazu :hehe: im więcej propanu w mieszance tym litr jest lżejszy. Kupując go 11 kg płacisz tak naprawdę za ok. 18.96 litrów LPG.

 

Z doświadczenia wiem, że LPG zawiera minimalną możliwą dawkę propanu (18%) Czasami jest go nawet 40% (dlatego mówi się, że gdzieniegdzie mają dobry a w innych miejscach gorszy gaz.

 

To kolejny argument by spróbować BP Gas light :hmm: :hmm:

 

Niestety głównym problemem tego rozwiązania jest dostępność :hmm: Można go nabyć wyłącznie na wybranych stacjach BP, choć przedstawiciele BP Gas Polska zapewniali mnie, że już niedługo kupimy go na każdej stacji. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawle a czemu uważasz, że czysty propan jest lepszy? (nie chodzi mi o butle kompozytowe tylko o czysty gaz).

Oczywiście w temperaturze poniżej zera jest bezkonkurencyjny jednak pamiętaj o tym że wagowo propan jest lepszy, ale objętościowo to butan jest gazem bardziej energetycznym.

Zauważ że wypływ gazu w urządzeniach w przyczepie regulują dysze - czyli jest on regulowany OBJĘTOŚCIOWO. Autor pokazanego przez Ciebie artykułu nie miał racji pisząc, że używając propanu lekko poprawił sprawność urządzeń w przyczepie. Ja powiem że nawet lekką ją obniżył :hmm:.

IMO w pełnym sezonie gdzie temperatura nie spada poniżej zera nie opłaca się przepłacać za coś z czego się nie korzysta :hmm:. Szkoda tylko że nie mamy wyboru i jeśli chcemy mieć butle kompozytowe to musimy zawsze używać propanu :hmm:

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wagowo propan jest lepszy, ale objętościowo to butan jest gazem bardziej energetycznym.

Zauważ że wypływ gazu w urządzeniach w przyczepie regulują dysze - czyli jest on regulowany OBJĘTOŚCIOWO. Autor pokazanego przez Ciebie artykułu nie miał racji pisząc, że używając propanu lekko poprawił sprawność urządzeń w przyczepie. Ja powiem że nawet lekką ją obniżył .

 

O ilości gazu w instalacji, jego ciśnieniu oraz jego objętości decyduje jedynie reduktor. Ten zakupiony na stacji BP ma dokładnie taką samą wartość przepływu gazu co standardowy używany dla mieszanki propan-butan, która wynosi 1.5kg na godzinę. W czasie jednej godziny z obu butli ubędzie maksymalnie 1.5 kg gazu. Propan jest gazem o niższej masie molowej cząsteczek (jest lżejszy), więc na 1.5 kg cieczy propanu przypada znacznie więcej m3 tego gazu niż w przypadku spręzania mieszanki propan-butan. Tak więc, to propan zapewni ci więcej kalorii przez godzinę.

 

Przy stałej temperaturze i takim samym ciśnieniu rzeczywiście propan-butan ma większą kaloryczność w jednym m3 par tych gazów (objętościowo), jednak całą sprawę komplikuje reduktor. Przy stałym przepływie 1.5 kg/h a co za tym idzie różnych ciśnieniach reduktorów propan zapewni Ci większą efektywność. Oba te gazy mają różną prężność, przy używaniu czystego propanu, spalasz więcej m3 par tego gazu na sekundę niż mieszanki propan-butan. Zauważysz to po intensywności płomienia. Podczas spalania mieszanki propan-butan płomyk jest leniwy i spokojny. Przy zastosowaniu czystego propanu będzie on mocno intensywny.

 

Dysze, jak słusznie zauważyłeś regulują przepływ gazu ALE w postaci cieczy. W jednej sekundzie zostanie dostarczona palnikowi taka sama ilość cieczy. Dopiero w palniku następuje mieszanie z tlenem ulatniającego się gazu. Propan się szybciej rozpręża i do większej ilości m3 par, w efekcie czego uzyskasz intensywny płomień.

 

To właśnie różnica płomienia mnie zaniepokoiła i zacząłem się zastanawiać, czy nie zniszczę swoich urządzeń.

 

Pisałem artykuł po testach na własnej skórze i zauważyłem że: Lodówka osiąga –0.7 stopnia niższą temperaturę w zamrażalniku oraz szybciej zaczyna chłodzić, a także proces gotowania wody na kawę odbywa się nieco szybciej :hmm:

 

Czy teraz cię przekonałem?

Zapraszam do wnikliwej lektury :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawle czyli według ciebie dysze w naszych urządzeniach wyrzucają jeszcze ciecz :hmm:? Wydawało mi się że za reduktorem, a nawet w miejscu gdzie jest króciec na butli nie mamy już do czynienia z gazem :hehe:.

Objętościowo zarówno w fazie ciekłej jak i lotnej to butan jest bardziej kaloryczny :hmm:.

 

1,5 kg/h to jest max co reduktor może przepuścić jednak to nie on jest najwęższym gardłem ścieżki gazowej, tylko zawór i dysza, a przy całkowicie otwartym zaworze tylko dysza.

 

Raczej mało prawdopodobne żeby ktoś miał zużycie gazu na poziomie 1,5kg/h.

 

Czy wodę zawsze gotowałeś przy tym samym ciśnieniu atmosferycznym i czy do układu zawsze była dostarczana i odbierana taka sama ilość energii :hmm:.

 

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.