Skocz do zawartości

Jaką butlę propan-butan ??


matpul

Rekomendowane odpowiedzi

Pawle czyli według ciebie dysze w naszych urządzeniach wyrzucają jeszcze ciecz :hmm:? Wydawało mi się że za reduktorem, a nawet w miejscu gdzie jest króciec na butli nie mamy już do czynienia z gazem :hehe:.

 

Cały czas mamy do czynienia z gazem :hmm:

Gaz wychodzący z reduktora i przebywający w instalacji nadal jest cieczą, jednak pod zdecydowanie mniejszym ciśnieniem niż w butli. Można powiedzieć, że jest w fazie „przejściowej”, wstępnie rozprężony ale nie jest jeszcze w postaci pary. Można by rzec, że prawie jest parą!. Dopiero w procesie ulatniania się (np. w palniku), ulega on całkowitemu rozprężeniu. Gdyby nie był sprężony, to nie ulatniałby się z palnika. On właśnie w palniku dąży do rozprężenia - ulotnienia!

 

Jeśli przyłożysz palec do reduktora i otworzysz kurek, na twoim palcu również pojawi się znikająca (ulatniająca) ciecz. Reduktor jak sama nazwa wskazuje REDUKUJE i reguluje CIŚNIENIE wydostającego się z butli gazu.

 

W miarę ubywania gazu z butli, jego ciśnienie spada jednak w instalacji jest ono jednostajne. Odpowiedzialny za taki stan rzeczy jest właśnie reduktor, którego zadaniem jest utrzymywanie stałego ciśnienia.

 

W pełnej butli propan-butan panuje ciśnienie ok. 2.5 Mpa, co odpowiada ilości ok. 11 KG tego gazu. W instalacji zaś mamy 30 mbar = 30 hPa = 3 kPa = 0.003 Mpa lub odpowiednio dla propanu 37 mbar = 37 hPa = 3.7 kPa = 0.0037 Mpa

 

Propan jest więc wtłaczany do urządzeń pod większym ciśnieniem i szybciej przez nie przepływa!

 

 

 

1,5 kg/h to jest max co reduktor może przepuścić jednak to nie on jest najwęższym gardłem ścieżki gazowej, tylko zawór i dysza, a przy całkowicie otwartym zaworze tylko dysza.

 

Raczej mało prawdopodobne żeby ktoś miał zużycie gazu na poziomie 1,5kg/h.

 

 

Zaworem regulujesz ilość gazu w palniku. Czyli prędkość jego spalania. Dysza odpowiedzialna jest za prawidłowe natlenianie gazu. Dla takiej samej ilości przepływającego przez palnik gazu (zawór na max. Lub w każdej innej dowolnej pozycji), Propanu wydostaje się więcej cm3 par. Można by rzec, że włączyło się TURBO. Propan w postaci par jest mniej kaloryczny ale nadrabia w tym przypadku większą ilością spalanych cm3 par tego gazu na sekundę. Stąd żwawszy płomyk!

 

Każde urządzenie ma maksymalne zużycie gazu, podawane w gramach na godzinę. Cały czas zużywasz gramy gazu... więc cały czas używając propanu masz nieco większą sprawność urządzenia. Przepływ jest stały (x gram - ileś tam gram) na godzinę, ale propan w instalacji po reduktorze jest pod większym ciśnieniem i szybciej się z niej wydostaje. Tak więc w jednej sekundzie spala się więcej cm3 lotnego propanu. To zaś powoduje, że wydajność jest z lekka większa (wynikająca z charakterystyki tych gazów). Gdyby ciśnienia reduktorów były sobie równe, to zasilane propanem urządzenie byłoby mniej wydajne! Nie bierzesz pod uwagę faktu istnienia różnych ciśnień! Jeśli palnik ogrzewania spala 380g gazu / godzinę, w obu wypadkach przez urządzenie przepłynie tyle samo g gazu, ale rózna ilość cm3 par tych gazów. Stąd aby zachować zgodnośc i jednostajny przepływ 1.5kg/h reduktory propanowe mają wyższe ciśnienie.

 

Lżejszego gazu trzeba zużyc więcej, czy to nie jest nadal logiczne?

 

 

Czy wodę zawsze gotowałeś przy tym samym ciśnieniu atmosferycznym i czy do układu zawsze była dostarczana i odbierana taka sama ilość energii :hmm:.

 

Pozdrawiam!

 

To pytanie jest już złośliwe, ale jak popróbujesz Tomaszu niedowiarku, to zrozumiesz o czym piszę.

W obu tych przypadkach zauważysz, niezależnie od temperatury i ciśnienia, że płomień spalanego propanu jest intensywniejszy.

 

Ja pozostaję przy używaniu tego paliwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 155
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Ja pozostaję przy używaniu tego paliwa.

Nie chcę wcale Cię namówić do zmian :hmm:.

 

To pytanie jest już złośliwe

To że woda gotuje się szybciej jest Twoim odczuciem. Przecież wiadome jest że nie stałeś nad czajnikiem ze stoperem.

 

Tomaszu niedowiarku

Gdybym wierzył we wszystko to co przeczytałem lub usłyszałem to bym nie zaszedł gdzie zaszedłem :hmm:. A swój rozum jest jak swoje buty i w nich zachodzi się najdalej :hmm:

 

Dla takiej samej ilości przepływającego przez palnik gazu (zawór na max. Lub w każdej innej dowolnej pozycji), Propanu wydostaje się więcej cm3 par.

No i tego nie idzie mi zrozumieć :hmm:. Teoretyzując układ mamy zbiornik w którym cały czas panuje nadciśnienie 30 mbar. W zbiorniku jest otwór. Przez taki sam otwór przy takim samym i stałym nadciśnieniu wypłynie więcej czystego propanu? Mówisz że propan wtłaczany jest pod większym ciśnieniem do urządzenie. Dlaczego? Przecież reduktor pilnuje aby ciśnienie za nim było stabilne i na takim samym poziomie niezależnie od tego czy przepływa przez niego propan czy butan.

 

Cały czas mamy do czynienia z gazem :hmm:

No ja w sumie też :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gaz wychodzący z reduktora i przebywający w instalacji nadal jest cieczą
Myślę że się grubo mylisz. Butle gazowe do zastosowań grzewczych i opałowych są tak skonstruowane iż praktycznie już z samego zaworu wydobywa się gaz w fazie lotnej (łatwo to wypróbować odkręcając zawór w butli bez reduktora ). Do zasilania fazą płynną gazu stosowane są inne butle (np sztaplarki) w nich to od zaworu do dna idzie rura, którą to dopiero wydostaje się faza płynna w zwykłych butlach jej nie ma stąd wydostaje się z nich faza lotna (znad powierzchni cieczy). Sam reduktor służy jedynie do utrzymywania stałego ciśnienia w układzie nie zalżenie od ciśnienia w butli, a nie do zmiany stanu ciekłego w lotny (tak jak parownik w instalacji LPG). :hmm:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretyzując układ mamy zbiornik w którym cały czas panuje nadciśnienie 30 mbar. W zbiorniku jest otwór. Przez taki sam otwór przy takim samym i stałym nadciśnieniu wypłynie więcej czystego propanu? Mówisz że propan wtłaczany jest pod większym ciśnieniem do urządzenie. Dlaczego? Przecież reduktor pilnuje aby ciśnienie za nim było stabilne i na takim samym poziomie niezależnie od tego czy przepływa przez niego propan czy butan.

 

NO właśnie, Bo reduktor propanowy ma ciśnienie 37 mbar, a propano-butanowy 30 mbar. Cały czas zwracam uwagę, że nie dopuszczasz myśli występowania różnych ciśnień przy użyciu tych dwóch rodzajów paliwa. Przepływ jest stały 1.5 kg/g ale ciśnienia różne! Lżejszy i mniej kaloryczny gaz płynie szybciej. Szybkość jest o tyle zwiększona, by przepływ był stały 1.5 kg/h

Dzieki temu zużywając tyle samo g gazu ciekłego na sekundę otrzymujesz większą kaloryczność.

 

 

Myślę że się grubo mylisz.

Przepraszam, nie mylę się, ale nie precyzyjnie wyrażam.

 

W moim rozumieniu:

 

"Para" jest wtedy kiedy nie działa na gaz żadne ciśnienie (po za atmosferycznym).

"Ciecz" gdy gaz poddany jest każdemu ciśnieniu wyższemu od atmosferycznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim rozumieniu:

 

"Para" jest wtedy kiedy nie działa na gaz żadne ciśnienie (po za atmosferycznym).

"Ciecz" gdy gaz poddany jest każdemu ciśnieniu wyższemu od atmosferycznego.

Ciągnąc to rozumienie woda gazowana jest cieczą a niegazowana gazem???? :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak logicznego porównania, i zrozumienia co wyżej pisze.

 

Woda pod wpływem ciśnienia nie skrapla się!

A woda gazowana oznacza tyle samo co wzbogacona/nasycona CO2

 

Podstawy fizyki i chemii

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak logicznego porównania, i zrozumienia co wyżej pisze.

IMO stan skupienia danego ciała fizycznego określa jego stan faktyczny (ciekły, stały lub gazowy) a nie to czy znajduje się pod działaniem ciśnienia czy też innych sił fizycznych. I to właśnie są:

Podstawy fizyki i chemii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stan skupienia danego ciała fizycznego określa jego stan faktyczny (ciekły, stały lub gazowy) a nie to czy znajduje się pod działaniem ciśnienia czy też innych sił fizycznych.

 

Dokładnie, dlatego dla rozróżnienia tych dwóch stanów gazowych, gazu ulotnionego od gazu który jest poddany ciśnieniu na skutek którego skrapla się ale jeszcze nie jest cieczą, określam mianem "par" formę na którą nie działa żadne inne ciśnienie od atmosferycznego "cieczą" zaś każdą formę, która się zaczęła skraplać.

 

Nie możecie porównywać kaloryczności gazów przy różnych jego ciśnieniach biorąc pod uwagę jego kaloryczność dla takiego samego ciśnienia. To od tego pod jakim ciśnieniem są te 2 gazy uzależniona jest zawartość węgla i wodoru w cm3.

 

Przy tym samym ciśnieniu butan jest wydajniejszy, i to bezdyskusyjnie ale jeśli teraz sprężysz propan to się okaże, że przegonisz kaloryczność butanu. Aby to osiągnąć ciśnienie gazu musi być większe. Tu mamy sytuację że przez reduktory przepływa tyle samo gram gazu w jednostce czasu ale to propan płynie pod większym ciśnieniem. Stąd się bierze szybszy płomyk i większa kaloryczność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, dlatego dla rozróżnienia tych dwóch stanów gazowych, gazu ulotnionego od gazu który jest poddany ciśnieniu na skutek którego skrapla się ale jeszcze nie jest cieczą, określam mianem "par" formę na którą nie działa żadne inne ciśnienie od atmosferycznego "cieczą" zaś każdą formę, która się zaczęła skraplać.

To coś nowego kolego odkryłeś w fizyce?? Są trzy stany skupienia, jak było wcześniej wspomniane. Gaz poddany ciśnieniu, w skutek którego ulega skropleniu- jest cieczą. Z butli wydostaje się zawsze propan- butan w postaci gazowej- niezależnie, czy jest zainstalowany reduktor, czy nie.

reasumując opary, o których wspomniałeś, to nic innego jak gaz :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co nie zmienia faktu, że Propan z reduktorem 37 mbar jest wydajniejszy od propan-butan.

 

Paweł Prokop napisał/a:

"Ciecz" gdy gaz poddany jest każdemu ciśnieniu wyższemu od atmosferycznego.

 

Idąc tym rozumowaniem w oponach samochodowych musiałaby się przelewać ciecz

 

Pisałem to w odniesieniu do gazów propan, i propan-butan, które poddane wyższemu ciśnieniu od atmosferycznego skraplają się. Nie twierdzę, że to jest definicja cieczy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może założycie jakiś przewód doktorski na ten temat, bo ja już osobiście się pogubiłem w tych gazach i cieczach pomimo, że mam wykształcenie wyższe techniczne to nic z tego nie kumam. Jakim do diabła cudem gaz który jest poddawany ciśnieniu jest cieczą. Może zamieszczę cytat odnośnie cieczy z podręcznika do szkoły podstawowej klasa V

"Cechy charakterystyczne cieczy:

-Łatwo zmienia kształt dopasowując się do naczynia w którym się znajduje

-Nie można zmienić objetości cieczy

-Wytwarza somorzutnie powierzchnię swobodną, która zawsze wyznacza kierunek poziomy"

"Cechy charakterystyczne gazu:

-Łatwo zmienia kształt dopasowując się do pomieszczenia w którym się znajduje

-Łatwo zmienia swoją objętość"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NO właśnie, Bo reduktor propanowy ma ciśnienie 37 mbar, a propano-butanowy 30 mbar.

 

No i tu też nie masz racji :hmm:. W pierwszym lepszym supermarkecie budowlanym weź reduktor do gazu płynnego i masz na nim 38 mbar :hmm:.

 

Wiem bo sam mam taki reduktor u siebie w przyczepie i wcale nie jest na nim napisane że jest do czystego propanu :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tu też nie masz racji . W pierwszym lepszym supermarkecie budowlanym weź reduktor do gazu płynnego i masz na nim 38 mbar

 

Tu masz tylko niektóre typy możliwych reduktorów.

http://www.itgas.pl/reduktory.htm

 

Jest ich znacznie wiecej. Jednak dla przepływu 1.5 kg ciśnienie wynosi dla mieszanki propan-butan 30 mbar i dla propanu 37 mbar

 

Zanim zaczałem używać Propanu miałem reduktor z ciśnieniem 28 mbar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest ich znacznie wiecej. Jednak dla przepływu 1.5 kg ciśnienie wynosi dla mieszanki propan-butan 30 mbar i dla propanu 37 mbar

 

Nie wiem skąd ta informacja :hmm:. Nie chce dyskutować, zastanawia mnie jednak fakt, że reduktor do (według Ciebie) mieszanki propan-butan (30 mbar) znalazłem tylko w sklepie turystycznym (był to reduktor produkcji niemieckiej). Natomiast reduktorów do tak mało popularnego w sprzedaży czystego propanu o ciśnieniu 38 czy 37 (z tego co pamiętam to jednak na końcu mojego reduktora jest cyfra parzysta) jest pełno i w makro czy castoramie na stoisku z kuchniami domowymi spokojnie można to dostać :hmm:.

 

Może jakiś numer normy? Jutro podjadę do biblioteki i sprawdzę :hehe:

 

Na stronie do której podałeś link nie znalazłem żadnego info na temat ciśnień :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.