Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

Można, z czego ta poprzeczka to już druga sprawa - tylko czy ściskanie ogniw jest zdrowe ? 
Podpierasz od spodu wiec reakcja poprzeczki będzie właśnie tak działać jeśli ma podeprzeć płachtę szkła o dużej rozpiętości 
Kolejny aspekt - czym podeprzesz ruch tej tafli do góry ?  -
Przecież siły które działają na panel gdy auto jedzie po wybojach niestety działają w 2 kierunkach robiąc z tej płachty szklanej swoistą  drgającą membranę
Wolę sztywny od elastyka ale jednak szywne mają swoje wady również - one po prostu nie są zaprojektowane (poza  nielicznymi tylko wyjątkami  ze wzmocniona ramą) do zastosowań mobilnych i tego trzeba mieć świadomość 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

8 minut temu, smok_wawelski napisał:

Można, z czego ta poprzeczka to już druga sprawa - tylko czy ściskanie ogniw jest zdrowe ? 
Podpierasz od spodu wiec reakcja poprzeczki będzie właśnie tak działać jeśli ma podeprzeć płachtę szkła o dużej rozpiętości 
Kolejny aspekt - czym podeprzesz ruch tej tafli do góry ?  -
Przecież siły które działają na panel gdy auto jedzie po wybojach niestety działają w 2 kierunkach robiąc z tej płachty szklanej swoistą  drgającą membranę
Wolę sztywny od elastyka ale jednak szywne mają swoje wady również - one po prostu nie są zaprojektowane (poza  nielicznymi tylko wyjątkami  ze wzmocniona ramą) do zastosowań mobilnych i tego trzeba mieć świadomość 

O jakim ściskaniu piszesz? Bo nie rozumiem co masz na myśli. Ja mam panel 250W sztywny i bez problemu można go od wewnętrznej strony wzmocnić.
Nie na sztywno, bo pracować musi. Wystarczy coś co będzie podparciem by tafla szkła nie trzymała się tylko przyklejona na brzegach ramy. Coś co wytłumi potencjalne wibracje wywołane pędem powietrza w czasie jazdy. Te panele nie są przeznaczone do montażu w hali, mają być na dachach a tam też nie mają się jak pączki w maśle. Wiem, że dach kampera/przyczepy to pęd powietrza rzędu 100-120km/h. Ale właśnie poprzeczki, niekoniecznie na sztywno przyklejone, tylko w elastyczny sposób + np. owiewki pomogą im znosić te warunki.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paweł7 napisał:

Nic by się nie stało, testowałem Tracera w domu z zasilacza impulsowego.Jemu wszystko jedno, byle by w granicach.

Cała idea ma rację bytu i choć faktycznie na pierwszy rzut oka przekombinowane to wcale aż takie nie jest.
Ale zastanawia mnie inna rzecz...
Wyjścia i wejścia kontrolerów mają swoje wydajności i te wydajności są dość istotne w obliczeniach i projektach.
 

Dzięki za pochylenie się nad ideą. Gdyby wyrysować z tego schemat, to wcale nie byłoby to skomplikowane, może trochę komplikacji byłoby z podłączeniem z przełączaniem solarów pod  poszczególne kontrolery, ale to raczej nie byłby problem. 

Regulator na wejściu solarowym raczej nie będzie próbował wyciągnąć więcej niż daje źródło. Również przy solarze on tylko "odbiera" to co jest mu dane. 

Jeśli chodzi o parametry napięciowe i prądowe, trzeba byłoby to dobrać, ale generalnie ten dolny (drugi) regulator musiałby być mocniejszy od pierwszego (np. jeśli pierwszy byłby 20A co przy 24V dawałoby 480W z paneli, i 20A na wyjściu 24V, to dołem należałoby dać mocniejszy (40A, co przy 12V dawałoby 480W mocy wejściowej), żeby był w stanie obsłużyć cały prąd schodzący z dachu (moc z paneli i natężenie prądu z paneli) przy przełączeniu solarów na niego. I w takim układzie, raczej nie byłoby obawy że dolny nie da rady. Np. Tracerki: 2210An jako "górny" (24V) i 4210an jako "dolny" (12v).

 Wiem, że cirka 24 V jako napięcie wejściowe to byłoby troche mało jak na tracera mppt, ale zawsze to lepiej niż PWM, natomiast Mppt jako "dolny" regulator ma o tyle sens, że można byłoby cały solarowy dach "przełączyć" w razie potrzeby na dolny regulator, a wtedy warunki do pracy tego regulatora byłyby super. Mppt miałby tu sens gdy warunki słoneczne byłyby gorsze, żeby "nałapać" ile się da w aku bytowe, z pominięciem obwodu odpowiedzialnego za ładowanie aku do wózków (dajmy na to, warunki nie są idealne, cały dzień ładują się aku "wózkowe", żeby je doładować, ale trzeba też po doładowaniu wózkowych też wpuścić coś w bytowe, na co zostają np. 2-3 godziny popołudnia i wieczora, kiedy słońce jest nisko, z solarów schodzi prąd o wysokim napięciu a niższym natężeniu niż w południe - zysk z posiadania tutaj Mppt pracującego na dość wysokim napięciu na wejściu byłby wyraźnie zauważalny). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paweł7 napisał:

Można taki panel samemu wzmocnić, wklejając od spodu poprzeczki. Choćby z listew sosnowych zaimpregnowanych.
Najgorsze są siły które działają prostopadle do powierzchni, a tych w czasie jazdy kamperem/przyczepą niestety nie brakuje.

Drewna bym tam nie pchał. Zmienia objętość pod wpływem wilgoci, poza tym w południe latem albo gdzieś na południu Europy grzeje się to wszystko nieziemsko, więc nic, tylko żywiczna sucha jak pieprz sośnina jest tam potrzebna. Nie ma sensu pakować do tego materiału, który inaczej pracuje przy zmianach warunków niż to z czego zbudowany jest solar. Poprzeczki dać z profilu zamkniętego z anodowanego alu, przynitowane lub przykręcone do ramy, ten sam materiał z którego jest rama, więc poprzeczki będą się zachowywać podobnie do boków (jeśli chodzi np. o wydłużenie temperaturowe).

Z drugiej strony, o taflę solara tak bym się nie bał. Mam teraz w łapach 180-kę, starej daty, z ramą 50-ką. Kawał ramska, a nie kątowniczek. W takim panelu to już nie jest kątownik, tylko na dłuższej stopce dość mocny specjalny dwuścienny profil.   

Taka duża tafla, jeszcze do tego na folii, powinna sobie dać radę. Spróbujcie wybić szybę boczną w samochodzie - uderzeniem w środek będzie ciężko, na dużej tafli to się podda i pracuje niemal jak membrana, żeby to potłuc, trzeba walić po brzegach. Podobnie będzie z solarem na płasko. 

M. zd. raczej nie ma co podpierać szkła na poprzeczkach, bo w miejscach podparcia panel może się przegrzać i spalić albo przetrzeć warstwa spodnia (poprzeczki musiałyby być ok. 1 cm oddalone od warstwy spodniej szkła). One też muszą sporo wytrzymać w niby stacjonarnym montażu na dachu (do pewnego stopnia wichury, obciążenie sumarycznie śniegiem i wiatrem, gradobicie). 

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie to strasznie przekombinowane i...

dodatkowy widzę problem...

Załóżmy że w pełnym słońcu mamy 36V z solarów (popularna 18V w szeregu z drugą) przychodzi cień drzewa, chmury nawet na jeden z solarów i zaraz nam spadnie napięcie do powiedzmy o 1/3 wówczas ten pierwszy regulator dostanie 24V....i przestanie ładować mimo że ten drugi miał by jeszcze sporo do powiedzenia...

 

 

Tylko jak podeprzemy kształtką aluminiową, to zaraz się nam panel od spodu przetrze (bo to u góry pracuje) i nie daj Boże zewrze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sporo ludzi używa sztywnych paneli na dachu, a nie przypominam sobie, aby ktoś relacjonował, że mu się panel uszkodził na skutek wibracji występujących podczas jazdy itp. Jeżeli jednak taki temat się gdzieś na forum pojawił, to proszę mnie wyprowadzić z błędu. Na mojej był od dwóch lat panel sztywny, zamocowany metodą pogańską przy pomocy opasek zaciskowych (takich metalowych do węży) i nigdzie nie był podparty. Panel mniej więcej 160 x 90 cm (255 W). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko wszystko "idzie do przodu"

Już się pokazują panele 300,400 i 500W coraz większe a konstrukcja coraz "lichsza" bo aluminium kosztuje a dla klienta w 90% ważna jest cena...

Oczywiście tutaj dywagujemy teoretycznie - dawniej takie rozmowy były głównie na zlotach, przy ognisku...a jak ktoś tu wyskoczył z takimi hipotezami to najczęściej usłyszał - przyjedź na zlot to pogadamy i się wszystko wyjaśni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, czyś napisał:

Drewna bym tam nie pchał. Zmienia objętość pod wpływem wilgoci, poza tym w południe latem albo gdzieś na południu Europy grzeje się to wszystko nieziemsko, więc nic, tylko żywiczna sucha jak pieprz sośnina jest tam potrzebna. Nie ma sensu pakować do tego materiału, który inaczej pracuje przy zmianach warunków niż to z czego zbudowany jest solar. Poprzeczki dać z profilu zamkniętego z anodowanego alu, przynitowane lub przykręcone do ramy, ten sam materiał z którego jest rama, więc poprzeczki będą się zachowywać podobnie do boków (jeśli chodzi np. o wydłużenie temperaturowe).

Z drugiej strony, o taflę solara tak bym się nie bał. Mam teraz w łapach 180-kę, starej daty, z ramą 50-ką. Kawał ramska, a nie kątowniczek. W takim panelu to już nie jest kątownik, tylko na dłuższej stopce dość mocny specjalny dwuścienny profil.   

Taka duża tafla, jeszcze do tego na folii, powinna sobie dać radę. Spróbujcie wybić szybę boczną w samochodzie - uderzeniem w środek będzie ciężko, na dużej tafli to się podda i pracuje niemal jak membrana, żeby to potłuc, trzeba walić po brzegach. Podobnie będzie z solarem na płasko. 

M. zd. raczej nie ma co podpierać szkła na poprzeczkach, bo w miejscach podparcia panel może się przegrzać i spalić albo przetrzeć warstwa spodnia (poprzeczki musiałyby być ok. 1 cm oddalone od warstwy spodniej szkła). One też muszą sporo wytrzymać w niby stacjonarnym montażu na dachu (do pewnego stopnia wichury, obciążenie sumarycznie śniegiem i wiatrem, gradobicie). 

Całe kampery i przyczepy to usztywnienia z listew styropian sklejka i blacha aluminiowa. Dachy też.
Listwy pod panelem rzadko kiedy będą narażone na zewnętrzne warunki, jedynie deszcz w czasie jazdy. Płoty, place zabaw, drewniane wieże i całe domy, stodoły itd stoją i nic im nie ma.
Nie było moją intencję naleganie na listwy drewniane, jedynie pokazanie że można się jakoś zabezpieczyć przed potencjalnym uszkodzeniem panelu. Ja mam uszkodzony panel, szyba jest dosłownie popękana jak typowa szyba samochodowa. Prawdopodobnie spadła na niego jakaś butelka, niemniej działa i na razie nie zamierzam go wymieniać. Działa X lat a zimuje pod chmurką bez plandeki. Z solarami na naszych dachach jest problem np. z zalegającym śniegiem i stojącą wodą. Gdy nie są poziomo to wiadomo wszystko spływa samoczynnie.
 

 

10 minut temu, jerrylin napisał:

Sporo ludzi używa sztywnych paneli na dachu, a nie przypominam sobie, aby ktoś relacjonował, że mu się panel uszkodził na skutek wibracji występujących podczas jazdy itp. Jeżeli jednak taki temat się gdzieś na forum pojawił, to proszę mnie wyprowadzić z błędu. Na mojej był od dwóch lat panel sztywny, zamocowany metodą pogańską przy pomocy opasek zaciskowych (takich metalowych do węży) i nigdzie nie był podparty. Panel mniej więcej 160 x 90 cm (255 W). 

Też nigdy nie słyszałem by komuś uszkodził się taki panel z powodu, że na płasko i na dachu kampera czy przyczepy. Niemniej jednak to że nie słyszeliśmy nie oznacza, że się nie zdarzyło. Ale nie demonizujmy.

 

3 minuty temu, Misio napisał:

przyjedź na zlot to pogadamy i się wszystko wyjaśni...

Chcesz się bić ?

???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Paweł7 napisał:

Zrobiłem dziś test z ustawieniami pojemności akumulatora w Tracerze.
Niestety nie wpływają na prąd ładowania.

 

3 godziny temu, Paweł7 napisał:

w ustawieniach zmieniłem na GEL licząc, że może sterownik będzie skłonny bardziej o niego zadbać.
Nie wpłynęło to na prąd ładowania. Nawet jak ustawiłem pojemność 1Ah to i tak prąd ładowania się nie zmieniał i dziś około 14.00 dochodził do 6A.

Wielkie dzięki za poświęcony czas i wkład w forumową bazę danych :)

Przyszła mi jednak myśl zwątpienia, że może test zrobiłeś na zbyt małych pojemnościach, może różnica jest np. skokowo co 10Ah? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Misio napisał:

dodatkowy widzę problem...

Załóżmy że w pełnym słońcu mamy 36V z solarów (popularna 18V w szeregu z drugą) przychodzi cień drzewa, chmury nawet na jeden z solarów i zaraz nam spadnie napięcie do powiedzmy o 1/3 wówczas ten pierwszy regulator dostanie 24V....i przestanie ładować mimo że ten drugi miał by jeszcze sporo do powiedzenia...

Zacienienie to nie zasłonięcie. Przy połączeniu szeregowym (podnoszącym napięcie dla MPPT) najpierw spadnie natężenie prądu, dopiero gdy zadziałają diody by-pass (silne zacienienie lub zasołnięcie części modułu, lub np. coś na module) i część modułu zostanie wyłączona przez diody, spadnie napięcie. Chmura, cień drzewa - nie powinny spowodować zadziałania diod by-passowych.

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, smok_wawelski napisał:

jaki by nie był ten  kawał szkła 2000x1000 mający 2m2 oprawiony jest w lichych ceowniczkach konstrukcji

 

Zapewne myślisz o takiej konstrukcji:

 

Zobacz obraz źródłowy

Ja jednak częściej (nawet w małych 100W) spotykam profil zamknięty jako element nośny:

image.png.a16473f7f23ffc97bf87d5a6c73262e9.png

 

 

 

3 godziny temu, smok_wawelski napisał:

Chodzi po prostu o wytrzymałość mechaniczną na zginanie poprzez  wstrząsy  - jaki by nie był ten  kawał szkła 2000x1000 mający 2m2 oprawiony jest w lichych ceowniczkach konstrukcji to właśnie daje do mi jako mechanikowi sporo do myślenia - więc tu na pewno lepiej wytrzymałościowo wypada kilka mniejszych paneli - lecz tu rynek jest trochę mały i nie bardzo mogę coś sensownego znaleźć aby pasowało i wymiarami do dachu i napięciem rzędu 40-45V

Gdyby mi przyszło dać 2x100W a potem dołożyć kolejne 2x100W, to spiąłbym w 2 stringi po dwa panele. Czyli 2xpo 2 szeregowo i te dwie pary równolegle.

Druga opcja to 2x 160-180W z wysokim napięciem, jak ma @Misio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, filipert napisał:

 

Wielkie dzięki za poświęcony czas i wkład w forumową bazę danych :)

Przyszła mi jednak myśl zwątpienia, że może test zrobiłeś na zbyt małych pojemnościach, może różnica jest np. skokowo co 10Ah? 

 

Pierwsze co wpisałem to było 50Ah. Później 10Ah, 5Ah i na końcu 1Ah. Żadnych zmian w prądzie ładowania nie odnotowałem. Nawet pozbawiłem sterownik wszelkiego zasilania odłączając i panel i akumulator. Żadnych zmian.
W przyszłym tygodniu zabiorę go do domu, podepnę pod kompa i sprawdzę czy w aplikacji nie ma więcej opcji. Bo coś mi świta że były tam okienka z możliwościami modyfikacji pewnych parametrów, ale natężenia prądu ładowania chyba nie było...

Tracer.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paweł7 napisał:

O jakim ściskaniu piszesz? Bo nie rozumiem co masz na myśli. Ja mam panel 250W sztywny i bez problemu można go od wewnętrznej strony wzmocnić.

A co jest pomiędzy tafla szkła a ta listewką na spodzie która ma podeprzeć szkło ?

 

2 godziny temu, Paweł7 napisał:

Coś co wytłumi potencjalne wibracje wywołane pędem powietrza w czasie jazdy. Te panele nie są przeznaczone do montażu w hali, mają być na dachach a tam też nie mają się jak pączki w maśle. Wiem, że dach kampera/przyczepy to pęd powietrza rzędu 100-120km/h.

Te wibracje nie są tak znaczące o ile nie wpadną w częstotliwość rezonansu - nie chodzi o pęd powietrza - siła powstajaca w wyniku podskakiwania auta przenosząca się na panel  jest większa i działa wybitnie w niekorzystnym mechanicznie kierunku   a nie zawsze jeździmy autostradą 

8 minut temu, Paweł7 napisał:

Całe kampery i przyczepy to usztywnienia z listew styropian sklejka i blacha aluminiowa. Dachy też.

Niekoniecznie bo panele montujemy też na blaszakach to miałem na mysli porównując konstrukcje dachu i o tym tez pisał filipert wcześniej jak mu chciałem na bude fest płachte wrzucić - nie da sie rozumować kawałkami bez całosci watku :) 

39 minut temu, czyś napisał:

Z drugiej strony, o taflę solara tak bym się nie bał. Mam teraz w łapach 180-kę, starej daty, z ramą 50-ką. Kawał ramska, a nie kątowniczek.

Krzysztof ale tu była mowa o tafli prawie dwukrotnie wiekszej panel 450W to 2100x1100 ponad 2m2 
 Pisałem też o wykonaniach wzmocnionych paneli miałem takie też w łapie i rózniły sie znacząco sztywnością od standardowych przeznaczonych do montażu "naziemnego"

30 minut temu, jerrylin napisał:

Sporo ludzi używa sztywnych paneli na dachu, a nie przypominam sobie, aby ktoś relacjonował, że mu się panel uszkodził na skutek wibracji występujących podczas jazdy itp. Jeżeli jednak taki temat się gdzieś na forum pojawił, to proszę mnie wyprowadzić z błędu.

Nie znam takiego tematu masz racje a śledze tego typu tematy dość mocno - jednak zobacz wymiary powyżej - uważam że zagrożenie pęknięcia szyby  rośnie wraz z wymiarami

16 minut temu, Paweł7 napisał:

Też nigdy nie słyszałem by komuś uszkodził się taki panel z powodu, że na płasko i na dachu kampera czy przyczepy.

Trudno mówić że leży on w całości na płasko - lezy jego rama im większa szyba tym mocniej pracuje.  Dla fizyki to belka z dwustronnym podparciem

4 minuty temu, filipert napisał:

Zapewne myślisz o takiej konstrukcji:

Si Senior :)  -    jeśli dasz w ceownik listewkę to podparcie szyby ciśnie ogniwa :)  profil zamknięty też tego nie zmieni jak zakotwisz do niego podpore i ma podeprzeć szybę która tu przy takiej płachcie jest newralgicznym elementem - jakbyś nie podpierał to podpierasz przez ogniwa. Mnie nie chodzi o sztywność w płaszczyźnie poziomej bo to jest ok  nawet przy lekkich ramach ale właśnie o podparcie szyby która działa jak membrana góra dół - jeśli podpierasz dół ograniczasz tylko pół amplitudy drgań co oczywiście jest korzystne ale  do góry też skacze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Paweł7 napisał:

Pierwsze co wpisałem to było 50Ah. Później 10Ah, 5Ah i na końcu 1Ah. Żadnych zmian w prądzie ładowania nie odnotowałem. Nawet pozbawiłem sterownik wszelkiego zasilania odłączając i panel i akumulator. Żadnych zmian.
W przyszłym tygodniu zabiorę go do domu, podepnę pod kompa i sprawdzę czy w aplikacji nie ma więcej opcji. Bo coś mi świta że były tam okienka z możliwościami modyfikacji pewnych parametrów, ale natężenia prądu ładowania chyba nie było...

Tracer.jpg

O, to teraz mamy pewność ?

Dzięki jeszcze raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, czyś napisał:

Zacienienie to nie zasłonięcie. Przy połączeniu szeregowym (podnoszącym napięcie dla MPPT) najpierw spadnie natężenie prądu, dopiero gdy zadziałają diody by-pass (silne zacienienie lub zasołnięcie części modułu, lub np. coś na module) i część modułu zostanie wyłączona przez diody, spadnie napięcie. Chmura, cień drzewa - nie powinny spowodować zadziałania diod by-passowych.

no nie wiem...jak widzę u mnie to mam zakres 30-40V podczas pracy w ładny dzień a pod koniec dnia lub przy "zacienieniu"/zachmurzeniu czasem nawet i 20V na solarze przy efekcie końcowym rzędu 3-8-10A już dla akumulatora co dla 95Ah jest nadal całkiem fajnym prądem ładowania...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.