Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

Solary masz spięte szeregowo czy równolegle? 

10 minut temu, smok_wawelski napisał:

Krzysztof ale tu była mowa o tafli prawie dwukrotnie wiekszej panel 450W to 2100x1100 ponad 2m2 

Ten mój jest starej daty, 1680x880 więc wcale nie taki mały, 1,5m2 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

No i dlatego mocny i zyje :) Dzis wszystko mamy papierowe :) 
Tak faktycznie masz racje - moc poszła nieproporcjonalnie do rozmiarów - starsze panele przy mniejszej mocy miały spore rozmiary
Dzis 500-550W  jak w bifacialu to już nawet nie jest strasznie duże ma ok 2x1m lub ciut mniej  a kiedyś 500W to była niewyobrażalna moc 
jednak te 1680 a 2100 to dla drgań ma troszkę znaczenia - ciotka fiza jest nieubłagalna :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, smok_wawelski napisał:

A co jest pomiędzy tafla szkła a ta listewką na spodzie która ma podeprzeć szkło ?

 

Te wibracje nie są tak znaczące o ile nie wpadną w częstotliwość rezonansu - nie chodzi o pęd powietrza - siła powstajaca w wyniku podskakiwania auta przenosząca się na panel  jest większa i działa wybitnie w niekorzystnym mechanicznie kierunku   a nie zawsze jeździmy autostradą 

Niekoniecznie bo panele montujemy też na blaszakach to miałem na mysli porównując konstrukcje dachu i o tym tez pisał filipert wcześniej jak mu chciałem na bude fest płachte wrzucić - nie da sie rozumować kawałkami bez całosci watku :) 

Krzysztof ale tu była mowa o tafli prawie dwukrotnie wiekszej panel 450W to 2100x1100 ponad 2m2 
 Pisałem też o wykonaniach wzmocnionych paneli miałem takie też w łapie i rózniły sie znacząco sztywnością od standardowych przeznaczonych do montażu "naziemnego"

Nie znam takiego tematu masz racje a śledze tego typu tematy dość mocno - jednak zobacz wymiary powyżej - uważam że zagrożenie pęknięcia szyby  rośnie wraz z wymiarami

Trudno mówić że leży on w całości na płasko - lezy jego rama im większa szyba tym mocniej pracuje.  Dla fizyki to belka z dwustronnym podparciem

Si Senior :)  -    jeśli dasz w ceownik listewkę to podparcie szyby ciśnie ogniwa :)  profil zamknięty też tego nie zmieni jak zakotwisz do niego podpore i ma podeprzeć szybę która tu przy takiej płachcie jest newralgicznym elementem - jakbyś nie podpierał to podpierasz przez ogniwa. Mnie nie chodzi o sztywność w płaszczyźnie poziomej bo to jest ok  nawet przy lekkich ramach ale właśnie o podparcie szyby która działa jak membrana góra dół - jeśli podpierasz dół ograniczasz tylko pół amplitudy drgań co oczywiście jest korzystne ale  do góry też skacze.

Nie przesadzajmy, panel po wewnętrznej strony to nie skorupka z jajka. Mnie nie chodzi o przyklejenie listwy distalem albo żywicą. Nie ma to też być podparcie, które generowałoby duży punktowy nacisk. Remontując kampera raz popełniłem błąd. Mianowicie ścisnąłem dwa klejone elementy tak iż między nimi praktycznie nie było kleju. I o ile przy klejach "kontaktowych" zasada " im mniej kleju tym lepiej " się sprawdza, to tu jest wręcz podstawowym błędem. Te połączenie z "wyciśniętym" klejem było bardzo lipne, za to tego z półcentymetrową warstwą kleju nie dało się rozerwać. Jest wiele sposobów by takie "wzmocnienie" panelu było elastyczne i bezpieczne, nie powodujące punktowego nacisku i "ciągnięcia" jeśli siła była by w przeciwnym kierunku, czyli panel ciągnął by wzmocnienie a nie napierał na niego. Są bardzo mocne i wytrzymałe pianki z gumy, myślę że świetnie nadały by się na dystanse między panelem a listwą, profilem aluminiowym, czy czymkolwiek innym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam równolegle ale mam solary 44V

niestety nie mam dobrych skrinów...

ale np 28.02 gdy słońce bardzo płasko...

Screenshot_20210228-130418.thumb.jpg.ebbe2b3cfcb709617fdfa6632662cbec.jpg

a tu z września gdzie było słońce dość wysoko mimo że mocno pochmurnie...szkoda że nie mogę znaleźć zdjęć z lipca czy sierpnia...albo z lepszej pogody...

Screenshot_20190414-150149.thumb.jpg.69a74524295d60a9d5e343b3f392d335.jpg

 

 

gdzieś też miałem skriny jak pracuje na mopach pod ledowymi lampami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, Paweł7 napisał:

Nie przesadzajmy, panel po wewnętrznej strony to nie skorupka z jajka. Mnie nie chodzi o przyklejenie listwy distalem albo żywicą. Nie ma to też być podparcie, które generowałoby duży punktowy nacisk........

Skorupka moze i nie ale twarde to ta folia tez nie :) 

Sorry Paweł - mnie jednak ciut  innej fizyki i mechaniki uczono :) 
Owszem zgoda ze najgorszy byłby nacisk punktowy, zgoda również można to minimalizować poprzez warstwę elastyczna ale jednak ciśnie przez ogniwo a przy warstwie elastycznej szyba możne chodzić więcej  góra-dól.   Żaden z podanych przez Ciebie sposobów też nie załatwia ruchu szyby w górę - owszem zgoda podparcie zmniejsza amplitudę drgań jak pisałem co jest korzystne  ale nie można przyjmować tylko ze w wyniku ruchu auta góra dół szyba panelu pracuje tylko w dół to błędne w myśl fizyki
Chyba  mylisz też pojecie "klej kontaktowy"  - klejenie przy użyciu takiego kleju przeprowadza się zwykle gdy klej wyschnie i żadne wyciśnięcie nie jest możliwe
Ty piszesz raczej o klejach konstrukcyjnych typu takiego jak np. Sika 252 

@Misio szału nie ma 2,7A i krótki wrześniowy dzień jak sie kilka dni trafi kawy z ekspresu nie wypijesz :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, Paweł7 napisał:

trzeba by ją rozebrać i się jej przyjrzeć

Rozebrałem taką z aktywnym chłodzeniem. Chciałem dobrać się do tej z pasywnym ale ma jakieś śrubki na imbusa z dziurką... 

Ta podaje 8A 24V

IMG_20210320_215338.thumb.jpg.3b1314c5b10bad6279850038ad8957eb.jpg

IMG_20210320_215406.thumb.jpg.91fbebc9d6f9e99cec7831250b6783de.jpg

IMG_20210320_215606.thumb.jpg.d50fdb2af46a1af910e2bb8a7083e9c7.jpg

Nie wiem czy zdjęcia Ci coś mówią, bo mnie niestety nic ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, smok_wawelski napisał:

 

@Misio szału nie ma 2,7A i krótki wrześniowy dzień jak się kilka dni trafi kawy z ekspresu nie wypijesz :) 

Jak nie piję...ja rzadko stoję dłużej niż 1-2dni więc jak nie będzie słonka to alternator zrobi robotę...

A ja często stoję "w krzakach" :D

No i mając na akumulatorze 13,85V to też dobrze że sobie pomału już pyka...

Ten wynik styczniowy to po "poddojeniu" aku przetwornicą i piękna pogoda - mimo słońca płaskiego...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, filipert napisał:

Zobacz obraz źródłowy

@Paweł7 przez moment mnie przekonałeś. Gdyby dać listwę w poprzek wzmacniającą na np. sikę elastyczną 5mm a nawet 10mm, to skutecznie powinno amortyzować i wzmacniać przy ruchach szyby w dół i trzymać to o co obawia się @smok_wawelski ruch w górę.

Ale popatrz na przekrój. Do czego kleisz? Obawiam się, że w dłuższej perspektywie mogło by dojść do rozwarstwienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie o to rozwarstwienie mi chodzi :ok:
Trzymałaby jeśli byłaby klejona do szyby ale  miała być klejona do warstw pośrednich miedzy poprzeczka a szybą - nie trzeba nawet rysować wektorów sił to jasne że nastąpi rozrywanie warstw pośrednich którymi są ogniwa lub odrywania folii jeśli nie jest z nimi trwale połączona :)  Panel to kanapka a nie monolit :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, smok_wawelski napisał:

Sorry Paweł - mnie jednak ciut  innej fizyki i mechaniki uczono :) 
Owszem zgoda ze najgorszy byłby nacisk punktowy, zgoda również można to minimalizować poprzez warstwę elastyczna ale jednak ciśnie przez ogniwo a przy warstwie elastycznej szyba możne chodzić więcej  góra-dól.   Żaden z podanych przez Ciebie sposobów też nie załatwia ruchu szyby w górę - owszem zgoda podparcie zmniejsza amplitudę drgań jak pisałem co jest korzystne  ale nie można przyjmować tylko ze w wyniku ruchu auta góra dół szyba panelu pracuje tylko w dół to błędne w myśl fizyki
Chyba  mylisz też pojecie "klej kontaktowy"  - klejenie przy użyciu takiego kleju przeprowadza się zwykle gdy klej wyschnie i żadne wyciśnięcie nie jest możliwe
Ty piszesz raczej o klejach konstrukcyjnych typu takiego jak np. Sika 252 

Chyba jednak nie zrozumiałeś co napisałem, sory. Przecież to nie ma wyglądać tak, że wsadzamy profil pod panel i gotowe. Myślałem, że oczywiste jest elastyczne połączenie tego z taflą panela. Tego co chciałem napisać o klejach, też chyba nie zrozumiałeś. Pisząc kontaktowy klej miałem na myśli klej typu np. kropelka, taki klej jest tylko "wypełnieniem" łączonych elementów i stanowi ich sztywne połączenie... Ja łączyłem dwa elementy klejem Sika 252 i ścisnąłem je ściskiem stolarskim do granic możliwości i to był błąd. Taka spoina nie miała żadnych właściwości tłumiących drgania ani wytrzymałości. Druga spoina tego samego kleju o grubości około pół centymetra spełniała wszystko to do czego ten klej jest stworzony... Ale może zostawmy ten temat, prawdopodobnie wystarczą owiewki by nie dmuchało pod panel i nic mu nie będzie.

53 minuty temu, filipert napisał:

Rozebrałem taką z aktywnym chłodzeniem. Chciałem dobrać się do tej z pasywnym ale ma jakieś śrubki na imbusa z dziurką... 

Ta podaje 8A 24V

IMG_20210320_215338.thumb.jpg.3b1314c5b10bad6279850038ad8957eb.jpg

IMG_20210320_215406.thumb.jpg.91fbebc9d6f9e99cec7831250b6783de.jpg

IMG_20210320_215606.thumb.jpg.d50fdb2af46a1af910e2bb8a7083e9c7.jpg

Nie wiem czy zdjęcia Ci coś mówią, bo mnie niestety nic ?

 

Mówią nie za wiele, mógłbyś podać jakiś model tej ładowarki? Może coś znajdę na jej temat. Interesuje mnie też, napięcie i pojemność tego dużego kondensatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak faktycznie  - wróciłem teraz do tych klei - tak  źle Cię zrozumiałem , po głębszym wczytaniu idzie to załapać i jest tak jak piszesz w ostatnim poście  - przepraszam
Natomiast dalej nie rozumiem jak ta poprzeczka ma usztywnić i być sklejona z tafla szkła z pominięciem ogniw i folii
Nie rozumiem tez czemu upierasz się tylko przy podmuchach które prosto idzie opanować owiewkami a nie przy zagrożeniu wstrząsami które uważam za większe i trudniejsze do opanowania.    Weź panel 2m długości w ręce z kimś tyrpnij góra dół - zobaczysz że nie jest taki sztywny i wzmocnienie się prosi  :)  ale spoko każdy kombinuje po swojemu i każdy ponosi ew konsekwencje oby tylko nie poleciały kawałki na tych co za nami jada to jest git - ja tu jednak muszę mieć pewność nie ze względu na moja kieszeń ale ze względu na tych co jadą za mną więc  tylko  "może"  jak piszesz  to jednak  mnie nie przekona  :) 

edit:
Dobra wracamy pany do nocnego ładowania zgodnego z topikiem bo ten wielki panel nie idzie przecież na budę u filiperta :) 
sorry @filipert że rozkręciłem tę dyskusję  w tym kierunku :blagac:

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Paweł7 napisał:

Mówią nie za wiele, mógłbyś podać jakiś model tej ładowarki? Może coś znajdę na jej temat. Interesuje mnie też, napięcie i pojemność tego dużego kondensatora.

Tak myślałem. 

Jest to ładowarka brendowana logo  Otto Bock więc pewnie niewiele da plakietka

IMG_20210320_230613.thumb.jpg.2f48db5af3bdc12536be8a7a71fedd42.jpg

 

Kondensator

IMG_20210320_230603.thumb.jpg.f7cf763310464a031188f38ed08ffab0.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowiedziałem się że masz 3m kabel o średnicy 2,5m2 do podłączenia pod akumulatory. Chyba że to nie o tej ładowarce czytałem parametry;).

Ten kondensator 10mF 50V to mi pasuje na wtórną stronę, to i dobrze i nie dobrze. Bo nie wiemy jak jest "tworzone" te wtórne napięcie.
Widzę filtr EMC, mostek Gretza, PICa - popularny procesorek, cewkę która chyba jest na wyjściu(?). Radiator na którym widzę tranzystory itd. Ale nie widzę typowego kondensatora na około 400V z pierwotnej strony typowej przetwornicy?.
Możesz jeszcze zrobić fotkę od strony druku? Z zaznaczeniem z której strony jest wentylator a z której strony sieciowy przewód? Choć widzę że chyba to wymaga dalszego rozkręcania.
Jeśli zobaczysz, że jakieś elementy są chłodzone obudową to nie rozkręcaj, chociaż z tego co widzę to chyba wszystko co wymaga chłodzenia jest na tym radiatorze...
 

https://www.yumpu.com/fr/document/read/13793750/battery-charger-sml-2408-sa-meg-mechanik-gmbh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, smok_wawelski napisał:

Dobra wracamy pany do nocnego ładowania zgodnego z topikiem bo ten wielki panel nie idzie przecież na budę u filiperta :) 
sorry @filipert że rozkręciłem tę dyskusję  w tym kierunku :blagac:

W moich rozważaniach jest cały czas ten poli 170x99 więc też kawał skrzydła. 

Ja też jakoś podskórnie lepiej widzę kilka mniejszych. Gdyby nie kasa to pewnie już by było po temacie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.