Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

2 godziny temu, czyś napisał:

Przy równoległym połączeniu, zacienienie w pierwszym rzucie spowoduje że będzie spadać napięcie. Przy szeregowym - na odwrót - wpłynie w pierwszej kolejności na natężenie, dopiero później na spadek napięcia.

Ja mam dwa równoległe panele 44V...

Edytowane przez Misio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Misio napisał:
2 godziny temu, czyś napisał:

Przy równoległym połączeniu, zacienienie w pierwszym rzucie spowoduje że będzie spadać napięcie. Przy szeregowym - na odwrót - wpłynie w pierwszej kolejności na natężenie, dopiero później na spadek napięcia.

Ja mam dwa równoległe panele 44V...

Nie chodzi mi o konkretnie Twój przypadek ale jego też dotyczy.
Przy równoległym łączeniu zwiększamy wydajność prądową. I zasłonięcie jednego nie obniży napięcia a prąd.
Przy szeregowym spadnie pierw napięcie do momentu zadziałania diod i praktyczne wyłączenie z pracy zacienionego solara.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Paweł7 napisał:

Nie chodzi mi o konkretnie Twój przypadek ale jego też dotyczy.
Przy równoległym łączeniu zwiększamy wydajność prądową. I zasłonięcie jednego nie obniży napięcia a prąd.
Przy szeregowym spadnie pierw napięcie do momentu zadziałania diod i praktyczne wyłączenie z pracy zacienionego solara.
 

To które lepsze w przypadku karawaningu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:
2 godziny temu, Paweł7 napisał:

Ale gdzieś tam podskórnie czułem, że chciałbyś by coś kontrolowało w większym stopniu Twoje akumulatory.

Można przecież przetwornicę taką z 12 na te około 30-35V o odpowiedniej wydajności prądowej, wpiąć w wejście zwykłego regulatora PWM, tz. kontrolera solarów typu PWM.

Dokładnie tak ?

wtedy, jak rozumiem, powinniśmy tak wysterować przetwornicę aby uzyskać na wyjściu około 29V, gdyż tyle powinno wynieść max napięcie ładowania dla szeregowych aku 12V. Jeśli damy więcej niż 29V, to w przypadku PWM pójdzie w gwizdek. Dawanie tam MPPT nie ma sensu, bo straty na podwyższaniu napięcia zjedzą ewentualny zysk z MPPT.

To napięcie z przetwornicy tak naprawdę może być nawet i 2 krotnie wyższe. Jeśli ustawimy ograniczenie prądowe np. do 2A to nic więcej nie popłynie nawet jeśli podepniemy akumulator 6V. W PWM to nie jest tak, że coś nam pójdzie w gwizdek. PWM łączy źródło z odbiornikiem i robi to naprawdę z bardzo małymi stratami.
Teraz jeśli źródłem jest zasilacz impulsowy, niech będzie 30V, z ograniczeniem prądowym do tych wspomnianych 2A, to nawet jak go podłączymy do akumulatora 12 V to ograniczenie prądowe zadziała i będzie nam ładować prądem 2A a napięcie będzie dokładnie takie jak na zaciskach akumulatora. Czyli mimo, że możemy z tego zasilacza otrzymać moc 60W ( P = I x U ) to i tak jej nie mamy bo płynie 2A a napięcie wynosi 12V ( 2A x 12V = 24W ) i tyle ta przetwornica będzie pobierała ze źródła+ strata na sprawności oczywiście. Taki kontroler solara PWM spina nam solar z akumlatorem. Najprościej pisząc, kontroler PWM ładuje nam z maksymalnym prądem dostarczonym z PV a kontroler MPPT z maksymalną mocą dostarczoną z PV.
My zamiast solara podłączymy zasilacz, kontroler zepnie nam zasilacz z akumulatorem i od tego momentu akumulator ładuje się prądem na jaki pozwala zasilacz ( nasza przetwornica ). Kontroler kontroluje napięcie na zaciskach akumulatora i jeśli uzna go za naładowany odłączy go od źródła, w naszym przypadku zasilacza. Przejdzie w tryb podtrzymania utrzymując np. 13,8V ( dla 12V akumulatora ). Tak jak robi to z solarami, odłączy gdy akumulator naładowany.

Na pręndce oglądałem kilka regulatorów PWM z obsługą AGM i GEL. Mają chyba wszystkie te funkcje co Twoje ładowarki jeśli chodzi o dbanie o akumulatory.

Do tego nie widzę większego problemu dorobienie np: Minimalne napięcie akumulatora "dawcy prądu" które przerywa transfer energii ( by nam go nie rozładowało do zera )... Przy jakim napięciu w ogóle może zacząć się ładowanie akumulatorów wózkowych ( to w dzień by pozwolić pokładowemu aku się naładować ). Można dołożyć jakąś czasówkę, wyłączenie ładowania po np. 3godz. 

Jak dla mnie Trzeba by zrobić podstawową wersję i zobaczyć jak to wszystko będzie wyglądało w praniu.

Na fotkach widziałem że te ładowarki mają specjalne wtyczki, u Ciebie też tak jest?

Niedawno zutylizowałem 2 akumulatory, teraz przydałyby mi się na testy :/
Kolega chyba ma jakieś trupy do testowania, może uda mi się je od niego pożyczyć. Mam też mój stary kontroler PWM. Jakaś przetwornica STEP-UP też się znajdzie choć pewnie nie za mocna, ale by sprawdzić ideę może się nadać.
 

46 minut temu, Voku napisał:
Godzinę temu, Paweł7 napisał:

Nie chodzi mi o konkretnie Twój przypadek ale jego też dotyczy.
Przy równoległym łączeniu zwiększamy wydajność prądową. I zasłonięcie jednego nie obniży napięcia a prąd.
Przy szeregowym spadnie pierw napięcie do momentu zadziałania diod i praktyczne wyłączenie z pracy zacienionego solara.
 

To które lepsze w przypadku karawaningu?

Ja, jeśli miałbym wybierać to chyba równoległe łączenie paneli na jak najwyższe napięcie. Tak jak ma MISIO.
Choć z teoretycznego punktu widzenia, jeśli panele mają diody które je wyłączą, to i jeden i drugi sposób jest dobry i powinien generować podobny uzysk.
Choć może na szeregowym łączeniu mniejsze straty na przewodach, bo mniejsze prądy. Myślę jednak że te straty są do pominięcia.
Ale zaznaczam, że to domniemanie wynikłe z analizy działania w teorii. O praktykę zapytaj MISIO, o ile próbował szeregowego łączenia.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

marka, model, wymiary, waga...

Z tego co jeszcze znalazłem w mailach:

wymiary 158 x 81 x 5 cm
waga 14,8 kg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

58 minut temu, Misio napisał:

znalazłem takie co koledze kupowałem 175W (moje bardzo podobne tyle że 185W)

1133506135_tabliczka175Wb.thumb.jpg.d288e736be5dc582ca40e77dcb2d634a.jpg839138806_tabliczka175W.thumb.jpg.af623561e9e996c5f4da8f5336c61e99.jpg

 

13 minut temu, Misio napisał:

Z tego co jeszcze znalazłem w mailach:

wymiary 158 x 81 x 5 cm
waga 14,8 kg

Wielkie dzięki.

Canadiany to raczej dobra marka, potwierdza się też, że wymiar który podałeś jest dość typowy dla mocy około 200W, no i niestety waga.

Cenowo i w rozsądnej wadze są poli 280W 165 x 99cm i 18kg w granicach 300-400zł i cały czas wracam do nich po tym jak znów przeczeszę Internet w poszukiwaniu czegoś nietypowego. Oczywiście wspomniany poli mieści się tylko jeden.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Paweł7 napisał:

Do tego nie widzę większego problemu dorobienie np: Minimalne napięcie akumulatora "dawcy prądu" które przerywa transfer energii ( by nam go nie rozładowało do zera )... Przy jakim napięciu w ogóle może zacząć się ładowanie akumulatorów wózkowych ( to w dzień by pozwolić pokładowemu aku się naładować ). Można dołożyć jakąś czasówkę, wyłączenie ładowania po np. 3godz. 

To, jak rozumiem, przy założeniu, że ładujemy z akumulatora pokładowego.

11 godzin temu, Paweł7 napisał:

Na fotkach widziałem że te ładowarki mają specjalne wtyczki, u Ciebie też tak jest?

IMG_20210322_221040.thumb.jpg.504051592248293420b9c1c7b586dda5.jpgIMG_20210322_221036.thumb.jpg.048880af0bdc6da129e650afbdd8f792.jpg

Ładowarki które rozebrałem miały tylko "+" i "-", trzeci wtyk raczej nieczynny.

Musze w końcu schemat narysować do tego wszystkiego, co by się łatwiej gadało.

Na tą chwilę rozmawiamy o kilku opcjach ładowania wózkowych akumulatorów spiętych na 24V bez wyjmowania ich z wózka:

1. przez przetwornicę i PWM z auta

2. przez przetwornicę i PWM z aku pokładowego (tryb awaryjny)

3. przez PWM z solara na dachu przyczepy lub dodatkowego

 

 

Wreszcie znalazłem info o prądzie ładowania dla Victrona. Chyba okulary muszę załozyć, bo pisze w karcie jak byk:

 

image.thumb.png.a2d4dda58f1d64ad05d89125dc58e75b.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

To, jak rozumiem, przy założeniu, że ładujemy z akumulatora pokładowego.

IMG_20210322_221040.thumb.jpg.504051592248293420b9c1c7b586dda5.jpgIMG_20210322_221036.thumb.jpg.048880af0bdc6da129e650afbdd8f792.jpg

Ładowarki które rozebrałem miały tylko "+" i "-", trzeci wtyk raczej nieczynny.

Musze w końcu schemat narysować do tego wszystkiego, co by się łatwiej gadało.

Na tą chwilę rozmawiamy o kilku opcjach ładowania wózkowych akumulatorów spiętych na 24V bez wyjmowania ich z wózka:

1. przez przetwornicę i PWM z auta

2. przez przetwornicę i PWM z aku pokładowego (tryb awaryjny)

3. przez PWM z solara na dachu przyczepy lub dodatkowego

 

 

Wreszcie znalazłem info o prądzie ładowania dla Victrona. Chyba okulary muszę załozyć, bo pisze w karcie jak byk:

 

image.thumb.png.a2d4dda58f1d64ad05d89125dc58e75b.png

Czyli prąd max to 10A...
Pytałem o sposób podłączenia ładowarki bo przewinęło się kilka razy w Twoich postach "nie musiałbym wyciągać aku z wózka" ...
Te akumulatory mają jakąś wspólną skrzynkę, którą da się wyciągać? I możesz ją zabrać w dowolne miejsce i w tym dowolnym miejscu ładować?
Czy ładować można je tylko gdy są w wózku, a podmiana na naładowane wiąże się z rozpinaniem przewodów od klem itd?

Co do sposobu ładowania dzięki takiej kombinacji przetwornica + kontroler PWM. To właściwie z dowolnego źródła energii mającego odpowiednie napięcie ( przy przetwornicy step-up 10-28V(?)), wydajność prądową ( 20A z 12V jeśli chcemy ładować 8-9A ) i ilość energii którą chcemy "przelać". Może to być nawet akumulator z samochodu sąsiada.
Jeśli dodatkowy PV i regulator PWM to panel dobrany do ładowania 24V akumulatora. Oczywiście z PV przetwornica zbędna.

Ale jeśli chodzi o szybkie ładowanie to chyba trochę nie bardzo to widzę, starałbym się jednak nie przekraczać tych 10A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.