Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Misio napisał:

co do gniazda 12V to wszystko zależy co chcesz tam podpinać...

Może rozwiązanie takie jak u @Voku z osobną "linią" dla gniazd 12V bezpośrednio z akumulatora

 

Godzinę temu, Paweł7 napisał:

Nie da się przewidzieć co trafi w gniazda. Też bym je podłączył pod akumulator przez indywidualny bezpiecznik. Może się zdarzyć wpięcie czegoś uszkodzonego co nam zrobi zwarcie i Tracer może tego nie przeżyć ? .

Panowie, czytajcie schemat, wszystkie gniazda zapalniczek idą z pominięciem elektrobloku i przed Traceream mają 2 bezpieczniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

9 godzin temu, filipert napisał:

 

Panowie, czytajcie schemat, wszystkie gniazda zapalniczek idą z pominięciem elektrobloku i przed Traceream mają 2 bezpieczniki

Ja czytam ten schemat tak:
Wyjście LOAD kontrolera idzie do skrzynki z bezpiecznikami, do tej samej skrzynki wpięte wyjście ( nie wiadomo jakie ) z elektrobloku na którym napisałeś 12,5V 24A - dla mnie jest to wiadomość "zasilacz 12,5V 24A". W skrzynkę z bezpiecznikami wpięte są 3 gniazda ( zapalniczki, USB ). Wszystkie linie w tym miejscu takiego samego koloru.
Wybacz jeśli ktoś oglądający ten schemat odnosi mylne wrażenie, że spięte są razem LOAD kontrolera z wyjściem z elektrobloku i gniazda zapalniczek+USB. 
Piszę o schemacie ze strony 5.
 

Jeszcze taka myśl mnie naszła... 
Czy możliwość ładowania osobno akumulatora pokładowego i akumulatorów do wózka nie byłaby w pewnych okolicznościach lepszym rozwiązaniem.
Chcesz jak najszybciej naładować akumulatory z wózka, odłączasz pokładowy i wszystko co da solar idzie w aku wózka.
Jedziecie na spacer przełączasz na pokładowy.
Mam też inną obawę... Czy CYRIX w słabo słoneczne dni w ogóle dołączy akumulatory. Założenie jest takie, że solary nam dają na tyle prądu by ładować akumulator pokładowy, w między czasie zaspokoić potrzeby bytowe i jeszcze doładować akumulatory wózka. To bardzo, bardzo optymistyczne założenie. Napięcie może nie wzrosnąć na tyle by CYRIX zadziałał.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paweł7 napisał:

Jeszcze taka myśl mnie naszła... 
Czy możliwość ładowania osobno akumulatora pokładowego i akumulatorów do wózka nie byłaby w pewnych okolicznościach lepszym rozwiązaniem.
Chcesz jak najszybciej naładować akumulatory z wózka, odłączasz pokładowy i wszystko co da solar idzie w aku wózka.
Jedziecie na spacer przełączasz na pokładowy.
Mam też inną obawę... Czy CYRIX w słabo słoneczne dni w ogóle dołączy akumulatory. Założenie jest takie, że solary nam dają na tyle prądu by ładować akumulator pokładowy, w między czasie zaspokoić potrzeby bytowe i jeszcze doładować akumulatory wózka. To bardzo, bardzo optymistyczne założenie. Napięcie może nie wzrosnąć na tyle by CYRIX zadziałał.

Ciekawe podejście. Czyli zamiast CYRIXA musiał bym użyć balansera. Tylko jeden, czy dwa. 

Bartek podpowiedział również ciekawe rozwiązanie aby ładować dodatkowe akumulatory niezależnie ale 24V. Wyglądało by to tak, że ładuję pokładowy 12V a wózkowe odpięte, potem odłączam panel, przełączam na wózkowe w szeregu, Tracer wykrywa 24V i załączam panel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, filipert napisał:

Ciekawe podejście. Czyli zamiast CYRIXA musiał bym użyć balansera. Tylko jeden, czy dwa. 

Bartek podpowiedział również ciekawe rozwiązanie aby ładować dodatkowe akumulatory niezależnie ale 24V. Wyglądało by to tak, że ładuję pokładowy 12V a wózkowe odpięte, potem odłączam panel, przełączam na wózkowe w szeregu, Tracer wykrywa 24V i załączam panel.

Balanser wyrówna Ci potencjały między akumulatorami to nie to samo co mam na myśli.
Wyrównanie napięcia nie jest tożsame ze wzrostem poziomu naładowania. W akumulatorach zachodzą reakcje chemiczne, a żeby do nich doszło musi płynąć prąd, im ten prąd wyższy ( oczywiście w granicach parametrów akumulatora ) tym szybsze reakcje.
Jeśli połączysz je wszystkie równolegle to prąd ładowania rozłoży się na wszystkie i ograniczone możliwości solara mogą a raczej na pewno nie wystarczą by je naładować.
Odpinając np. pokładowy od ładowania wszystko z solara pójdzie na aku wózka, będą ładować się szybciej niż połączone równolegle z pokładowym. I mają większą szansę się naładować.


Propozycja Bartka może być lepszym rozwiązaniem niż ładowanie ich równolegle. 24V to mniejsze prądy i co za tym idzie mniejsze straty energii. Możliwe że i sam TRACER w takim rozwiązaniu wykaże się większą sprawnością. Sprawniejszą konwersją na 24V.

Tak naprawdę, biorąc pod uwagę Twoje potrzeby, to wracając do pierwszego Twojego postu w tym wątku skłaniam się ku pierwszej opcji z agregatem.
Słońce u nas kapryśne, w lato gdy długie słoneczne dni solary mogą zdać egzamin ale po za latem może już nie być tak różowo. A potrzeby większe...
Szybkie ładowarki, porządny wydajny prostownik + agregat może być najbardziej komfortowym, jeśli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne, wyjściem. 
Nie wiem dlaczego używanie silnika w samochodzie odrzuciłeś, jednak to też może być wyjście w krytycznych sytuacjach. Oczywiście nie piszę o ładowaniu wszystkiego przez gniazdo do przyczepy. Raczej mam na myśli podpięcie się do akumulatora w samochodzie choćby nawet przetwornicą by ładować AGMy z wózka. Jak już wspominałem sprawdzić jakim max prądem można je ładować i tak awaryjnie bym to rozwiązał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.03.2021 o 07:47, smok_wawelski napisał:

Pogadaj z jakimś elektronikiem to skleci Ci taki stabilizatorek za małą kasę. Z kitów AVT też coś takiego było polutować nie problem to proste układy z paru elementów. Władujesz toto w pudełko i po bólu,. W handlu też są takowe gotowce. Na światełkach LED chyba przecież nie będzie jakichś obłędnych mocy.

czy coś takiego będzie OK do regulacji napięcia oświetlenia?

PRZETWORNICA DC SEPIC STEP-UP-DOWN 6-35V 150W E061 9991451651 - Sklep internetowy AGD, RTV, telefony, laptopy - Allegro.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc że jest w handlu myślałem o czymś takim https://allegro.pl/oferta/led-regulator-stabilizator-napiecia-12v-24v-6965137756 tu są jasno podane i parametry i jasny opis a dodatkowym plusem jest mozliwość regulacji napiecia co przydaje się np aby ciut podnieść i zniwelować straty na przesyle
To co linkujesz wydaje się być podobna przetwornicą - sorry ale nie chciałbym Cie wprowadzić w błąd sugeruje popytaj kogoś mocniejszego elektronicznie  bo nie sztuka się mądrzyć i wpuścić kogoś w kanał nieważne czy to 20zł czy 20tysiecy - po prostu takie mam zasady :) 
 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, smok_wawelski napisał:

mozliwość regulacji napiecia co przydaje się np aby ciut podnieść i zniwelować straty na przesyle

Ale to urządzenie tylko obniża napięcie, czyli ma funkcję jak ten ściemniacz ze schematu. 

Ta przetwornica z linku pilnuje napięcia zadanego w zależności od wejściowego obniżając lub podwyższając. Tak to rozumiem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

To  mi przypomina przetwornice z Chin na których pisze 200W a przy 50W można na nich smażyć.
Nawet w opisie tej aukcji pisze, że jeśli chcemy więcej niż 50W to musimy zadbać o wymuszone chłodzenie.

Cytat z tej aukcji:
(Uwaga - przy powolnym wzroście napięcia wejściowego , poniżej 1V/s , układ nie wystartuje ! Praca na krańcach zakresu napięć pracy lub w trakcie stanów przejściowych wykraczających poza parametry pracy może być niestabilna włączając w to niekontrolowane zmiany napięcia wyjściowego. )
Trochę to jakieś mało stabilne jest, cena jak za byle flaszkę... Ale kto wie... Może spełniłoby to funkcję.
Pytanie jeszcze ile to bierze w stand-by... 

30 minut temu, smok_wawelski napisał:

Pisząc że jest w handlu myślałem o czymś takim https://allegro.pl/oferta/led-regulator-stabilizator-napiecia-12v-24v-6965137756
 

Tu byłbym ostrożny, wartości napięć i prądów prawie identyczne jak noty stabilizatora liniowego LM317. Tym bardzie, że pisze max 10W. Ale mogę się mylić i w środku
jest jakaś przetwornica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Paweł7 napisał:

Pytanie jeszcze ile to bierze w stand-by... 

Pytałem sprzedawcę i nie ma tego parametru zmierzonego, założył, że urządzenie pracuje zawsze za włącznikiem.

Dostałem odpowiedź z Victrona, że mój akumulator 110AGM najlepiej ładować prądem 10A... nie napisali o prądzie maksymalnym. Znalazłem natomiast opracowanie w którym jest informacja, ze dopuszczalne prądy dla AGM nie powinny przekraczać 0,5C czyli u mnie 55A. Tak wiec chwilowe 20A lub ciut ponad nie powinno szkodzić znacznie szczególnie, ze planuje czujnik temperatury.

 

5 godzin temu, Paweł7 napisał:

Nie wiem dlaczego używanie silnika w samochodzie odrzuciłeś, jednak to też może być wyjście w krytycznych sytuacjach. Oczywiście nie piszę o ładowaniu wszystkiego przez gniazdo do przyczepy. Raczej mam na myśli podpięcie się do akumulatora w samochodzie choćby nawet przetwornicą by ładować AGMy z wózka. Jak już wspominałem sprawdzić jakim max prądem można je ładować i tak awaryjnie bym to rozwiązał.

Jak już bym miał robić ładowanie z auta to z 12V na 24V, są takie ładowarki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaznaczę że może jeszcze jako awaryjne - szybkie ładowanie - to może ładowarką sieciową 230 przez przetwornicę...

 

Poza tym cały czas się zastanawiam...czy nie lepiej by było mieć ładowarki (nie tylko gdy solary pracują) dla akumulatorów z wózka by np w momencie gdy mamy 2/3-1/2 pojemności akumulatora zabudowy to przez noc można było jeszcze podpiąć akumulatory wózkowe by trochę się podładowały (bo dla zabudowy nam wystarczy tyle co mamy, a rano by się przydało by wózek znowu jeździł...)

np poszukać przetwornicy 12-24 tego typu...

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-12v-11-16v-do-24v-10a-step-up-9547425704

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-12v-11-16v-do-24v-20a-step-up-9547342623

chociaż do mnie bardziej przemawia taka...

https://allegro.pl/oferta/przetwornica-12v-11-16v-do-24v-20a-step-up-9547511534

Ewentualnie z regulatora PWM zrobić najprostszy moduł ładowania...by nie uszkodzić akumulatorów

 

To takie wolne rozmyślania...(jak gdzieś to było sugerowane to sorry - ale ostatnio tyle różnych tematów jest o schematach, przetwornicach itd że się ciut gubię :D )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, filipert napisał:

Pytałem sprzedawcę i nie ma tego parametru zmierzonego, założył, że urządzenie pracuje zawsze za włącznikiem.

Dostałem odpowiedź z Victrona, że mój akumulator 110AGM najlepiej ładować prądem 10A... nie napisali o prądzie maksymalnym. Znalazłem natomiast opracowanie w którym jest informacja, ze dopuszczalne prądy dla AGM nie powinny przekraczać 0,5C czyli u mnie 55A. Tak wiec chwilowe 20A lub ciut ponad nie powinno szkodzić znacznie szczególnie, ze planuje czujnik temperatury.

 

Jak już bym miał robić ładowanie z auta to z 12V na 24V, są takie ładowarki?

Też myślę, że ładowanie prądem kilkudziesięciu amper nie powinno ich zabić. Tym bardziej że to ma być od czasu do czasu.

Najprościej to przetwornica z 12 na 230V pod klemy i tam już zapinasz co chcesz. Ale to straty bo przetwornica goni przetwornicę. Ale chyba najbardziej bezpieczna wersja.

Miałem bardziej na myśli zamówienie/stworzenie konkretnie pod Twoje potrzeby ładowarki do wózka z 12V, która gwarantowałaby maksymalny prąd jaki mogą przyjąć akumulatory z wózka.
Misio podał propozycję, tylko te 24V to trochę za mało przydałoby się tak ze 30V + układ który pilnuje by nie przeładować akumulatorów ale to już pryszcz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Paweł7 napisał:

Ale ta ma funkcję obniżającą napięcie wyjściowe do nastawy i funkcję wyłączania w przypadku spadku napięcia źródła poniżej nastawy. Ma też wbudowane gniazdo wentylatora z uruchamianiem termicznym. 

Czyli taka przetwornica wyregulowana na np. 30V i z ustawionym zabezpieczeniem np. 11,5V za pośrednictwem regulatora solarnego PWM mogła by ładować połączone szeregowo akumulatory wózka. Tak powstała ładowarka mogła by być podpinana np. w nocy na uzupełnienie, lub mogła by być podpinana np. do zacisków akumulatora przy odpalonym aucie.

Plus ładowania 24V jest taki, że nie muszę wyjmować akumulatorów z wózka.

Oj, mieszacie koledzy ale to dobrze, lubię burze mózgów. Nie mam ciśnienia aby jutro kupować osprzęt więc możemy spokojnie podyskutować, wolę 3 razy pomyśleć i zapytać niż stwierdzić po zakupie, że za głupi jeszcze byłem wydając kasę.

51 minut temu, Misio napisał:

To takie wolne rozmyślania...(jak gdzieś to było sugerowane to sorry - ale ostatnio tyle różnych tematów jest o schematach, przetwornicach itd że się ciut gubię :D )

Wolne i cenne ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, filipert napisał:
2 godziny temu, Paweł7 napisał:

Pytanie jeszcze ile to bierze w stand-by... 

Pytałem sprzedawcę i nie ma tego parametru zmierzonego, założył, że urządzenie pracuje zawsze za włącznikiem

Poprosiłem o pomiar i jest odpowiedź 

Około 15mA (niestety do dyspozycji miałem tylko zakres 20A także wynik może być mocno niedokładny )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, filipert napisał:

Bartek podpowiedział również ciekawe rozwiązanie aby ładować dodatkowe akumulatory niezależnie ale 24V. Wyglądało by to tak, że ładuję pokładowy 12V a wózkowe odpięte, potem odłączam panel, przełączam na wózkowe w szeregu, Tracer wykrywa 24V i załączam panel.

Podoba mi się ta idea choć trochę wachlowania jest - Bartuś to jest mądry facet :ok::) 
 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.