Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

Przeciążenie 5,5A dla nominału 20A to sporo  bo 27,5%  generalnie powinno wywalać już zabezpieczenie przeciążeniowe  - 

3210 ?  no wiem że boli :)  ale jak robić to konkretnie i porządnie, oczywiście że obciążenie statystycznie nie jest nigdy full ale nie przyjmowałbym założenia że będziesz pamiętał  życie zna rożne przypadki
Pomysł z pompką mi się podoba - to urządzenie raczej nie spowoduje głębokiego rozładowania w sposób niekontrolowany bo jest używane tylko okresowo

ad wniosek 1 
po mojemu raczej nie schodziłbym z mocy panela  - założenie że będzie ładowanie 20A jest wg mnie raczej wątpliwe  - sprawdź jaki jest zalecany max prąd ładowania tego aku, nie mam doświadczenia z żelami ale dla kwasa bym się nie bał prądu 5,5 godzinnego. Tracerowi można też dołożyć czujnik temperatury aku 

ad wniosek 2 - zgadzam się całkowicie

ad wniosek 3 - popieram w założeniu że nie przekroczysz dopuszczonego specyfikacją obciążenia i jeśli będzie ono blisko maxa staraj się o dobrą wentylację


 

 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

3 godziny temu, smok_wawelski napisał:

Przeciążenie 5,5A dla nominału 20A to sporo  bo 27,5%  generalnie powinno wywalać już zabezpieczenie przeciążeniowe  - 

Ale tam jest policzona pompka która umniejszy całość do 20,5A.

Niestety, zapomniałem o Trumavent x2 czyli 2A.

Mamy więc 22,5A

Niestety, jestem sobie w stanie wyobrazić, że dzieciaki wpadną na pomysł ?"rozświetlenia przyczepy" kiedy wszystko inne pracuje... 

Chyba masz rację z tym Tracerem 30A.

 

3 godziny temu, smok_wawelski napisał:

ad wniosek 1 
po mojemu raczej nie schodziłbym z mocy panela  - założenie że będzie ładowanie 20A jest wg mnie raczej wątpliwe  - sprawdź jaki jest zalecany max prąd ładowania tego aku, nie mam doświadczenia z żelami ale dla kwasa bym się nie bał prądu 5,5 godzinnego. Tracerowi można też dołożyć czujnik temperatury aku

Mam AGM 110Ah Victrona i nigdzie nie widzę specyfikacji na prąd ładowania. Jest tylko napięcie dopuszczalne 14,9V.

Napiszę do nich. 

Niemniej Bartek dopuścił panel 280W przy założeniu, że jeśli w nocy głęboko rozładuję, to rano ładowanie będzie łagodne pod warunkiem, że wschodzące słońce będzie powoli rozkręcać panel a latem przy maksymalnym natężeniu światła, ograniczy go temperatura. 

A jeśli przyjąć wariant głębokiego rozładowania w nocy, po deszczowym dniu, z rana pada i chmury aż tu około południa słonko na chłodny panel daje maxa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odłączenie akumulatora od Tracera nie powoduje jego uszkodzenia, sterownik zasygnalizuje uszkodzenie akumulatora.
Ale trudno przewidzieć co pojawi się na wyjściu LOAD w chwili gdy panele dają nam duży prąd ładowania i nagle zostanie odłączony akumulator.
Może pojawić się napięcie, które uszkodzi nam wrażliwsze urządzenia, te podłączone i nie zabezpieczone przed zawyżonym napięciem.

Cyrix nie jest kontrolerem ładowania i nie przełącza akumulatorów kiedy któryś z nich jest naładowany. Łączy je razem po osiągnięciu określonego napięcia.

Tak czytając ten wątek... Jeśli chodzi o "awaryjne" doładowanie akumulatorów w wózku. Może warto spojrzeć na max prąd ładowania tych AGMów z wózka i pomyśleć nad ładowaniem ich z samochodu. Myślę, że samochód z załączonym silnikiem na wolnych obrotach jest mniej hałaśliwy/uciążliwy niż jakikolwiek agregat. Jeśli, będąc na dziko, rano wstaniemy to przecież nie od razu w trasę. Śniadanie, kawa, ogarnięcie się to trochę czasu zajmuje. To samo po powrocie, nie idziemy natychmiast spać. Kilka godzin pracy silnika i ładuje nam wszystko co mamy na pokładzie.

Oczywiście solary jak najbardziej ale może warto pomyśleć o takim rozwiązaniu, by móc ładować dużym prądem dzięki alternatorowi z auta.

Jeśli chodzi o zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem, można wykorzystać przekaźniki bistabilne, stosowane w elektroblokach. Dokładając płytkę za parę złotych wyłączy nam wszystko w chwili krytycznie niskiego napięcia. Dodatkowo jednym małym wyłącznikiem pozwoli wyłączyć/włączyć wszystko jednocześnie. Podstawową zaletą takich przekaźników jest to, że energii potrzebują tylko by się przełączyć z jednego stanu na drugi, czyli sekunda...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, Paweł7 napisał:

Jeśli chodzi o zabezpieczenie przed głębokim rozładowaniem, można wykorzystać przekaźniki bistabilne, stosowane w elektroblokach. Dokładając płytkę za parę złotych wyłączy nam wszystko w chwili krytycznie niskiego napięcia. Dodatkowo jednym małym wyłącznikiem pozwoli wyłączyć/włączyć wszystko jednocześnie. Podstawową zaletą takich przekaźników jest to, że energii potrzebują tylko by się przełączyć z jednego stanu na drugi, czyli sekunda...

Dzięki, to nowy trop, pobadam temat. na razie wszystko poszło na rysunku przez Tracera z wyjątkiem pompki

 

image.thumb.png.b4f76a9f5380ace599f449627a831fcb.png

Kwestia ładowania z auta odpada z wielu względów ale dzięki za kolejny pomysł. Myślałem jednak aby takie ładowanie robić na przelotach w trasie.

59 minut temu, Paweł7 napisał:

Cyrix nie jest kontrolerem ładowania i nie przełącza akumulatorów kiedy któryś z nich jest naładowany. Łączy je razem po osiągnięciu określonego napięcia.

No OK, "kontroler ładowania" to skrót myślowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według schematu masz elektroblok EBL117 wpięty w wyjście LOAD kontrolera Tracer. Elektroblok ładuje akumulatory i sam pilnuje napięć, zabezpiecza też przed nadmiernym rozładowaniem. Jeśli masz ten elektroblok to Tracera wykorzystywałbym tylko do ładowania akumulatorów.
Ładowarka 5A jest trochę słaba do ładowania w sumie 200Ah. Elektroblok daje 4 razy większy prąd.
Problem z zawyżonym napięciem dla LED można rozwiązać montując dodatkowy zasilacz 12V  10A albo mocniejszy jeśli taka potrzeba i przekaźnikiem w chwili wpięcia się pod 230V oświetlenie LED działa z zasilacza a nie z zacisków akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Paweł7 napisał:

Według schematu masz elektroblok EBL117 wpięty w wyjście LOAD kontrolera Tracer.

Tak

14 minut temu, Paweł7 napisał:

Elektroblok ładuje akumulatory

Nie, Tracer ładuje

15 minut temu, Paweł7 napisał:

sam pilnuje napięć, zabezpiecza też przed nadmiernym rozładowaniem.

Masz źródło tych informacji? Bo w instrukcji i schemacie nic takiego nie widzę.

17 minut temu, Paweł7 napisał:

Ładowarka 5A jest trochę słaba do ładowania w sumie 200Ah

Oczywiście, ale jak podepnę się pod 230V to akumulator jest bez obciążenia. A jak będę miał 230V, to wózek będę ładował niezależną ładowarką.

Ta ładowarka to absolutnie awaryjne ładowanie lub ładowanie zimowe pod dachem.

20 minut temu, Paweł7 napisał:

Problem z zawyżonym napięciem dla LED można rozwiązać montując dodatkowy zasilacz 12V  10A albo mocniejszy jeśli taka potrzeba i przekaźnikiem w chwili wpięcia się pod 230V oświetlenie LED działa z zasilacza a nie z zacisków akumulatora.

Ale tak jest teraz. Elektroblok po wpięciu w 230V odcina akumulator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, filipert napisał:

Masz źródło tych informacji? Bo w instrukcji i schemacie nic takiego nie widzę.

Znalazłem instrukcję i schemat, faktycznie to właściwie tylko zasilacz i przekaźnik przełączający. Przepraszam za zamieszanie, czyżby Twoja przyczepa nie miała fabrycznie akumulatora?
Ale takie podpięcie pod wyjście LOAD to niezbyt dobre rozwiązanie. Tracer wyjście LOAD zwiera z akumulatorem i w czasie gdy mamy słońce na zaciskach jest wyższe napięcie niż to które daje Ci elektroblok. Czyli mimo, że jesteś podłączony do słupka to odbiorniki będą czerpały energię z solara/akumulatora do momentu gdy na wyjściu LOAD spadnie napięcie poniżej napięcia z elektrobloku.
Oczywiście jeśli wyłączysz wyjście Tracera na czas podłączenia do słupka powyższe nie nastąpi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Paweł7 napisał:

Znalazłem instrukcję i schemat, faktycznie to właściwie tylko zasilacz i przekaźnik przełączający. Przepraszam za zamieszanie, czyżby Twoja przyczepa nie miała fabrycznie akumulatora?
Ale takie podpięcie pod wyjście LOAD to niezbyt dobre rozwiązanie. Tracer wyjście LOAD zwiera z akumulatorem i w czasie gdy mamy słońce na zaciskach jest wyższe napięcie niż to które daje Ci elektroblok. Czyli mimo, że jesteś podłączony do słupka to odbiorniki będą czerpały energię z solara/akumulatora do momentu gdy na wyjściu LOAD spadnie napięcie poniżej napięcia z elektrobloku.
Oczywiście jeśli wyłączysz wyjście Tracera na czas podłączenia do słupka powyższe nie nastąpi.

ten wytłuszczony w kolorze przekaźnik załatwia sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37 minut temu, Paweł7 napisał:

Oczywiście jeśli wyłączysz wyjście Tracera na czas podłączenia do słupka powyższe nie nastąpi.

Można to załatwić prostym przekaźnikiem...

 

Chociaż ja akurat jednak wolę mieć zasilanie 12V z aku/solarów/ładowarki - a ze słupka by były "gniazda 230V" i ładowanie akumulatorów.

Wówczas można wywalić trafo z EB (które notabene często sporo waży)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Misio napisał:

Można to załatwić prostym przekaźnikiem...

 

Chociaż ja akurat jednak wolę mieć zasilanie 12V z aku/solarów/ładowarki - a ze słupka by były "gniazda 230V" i ładowanie akumulatorów.

Wówczas można wywalić trafo z EB (które notabene często sporo waży)

A nie ma tam przypadkiem zasilacza impulsowego? Tam jest przekaźnik który odłącza w chwili podłączenia do słupka.
Z tego co do tej pory wywnioskowałem wyjście LOAD Tracera ma być podłączona w miejsce gdzie do elektrobloku normalnie producent przewiduje akumulator.

Co do schematu. Jeśli ta "skrzynka bezpieczników" to bezpieczniki w elektrobloku a wyjście Tracera podłączasz w miejsce gdzie ma być akumulator to ok.
Tylko te gniazda zapalniczek, jakoś mam obawy czy nie podłączysz czegoś co przeciąży Tracera...

EBL117.jpg.439da97aea445df5c20577fb19d2b897.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam tego energobloka - ale spotkałem się z kilkoma co miały bardzo fajne ale też bardzo ciężki transformatory...

 

co do gniazda 12V to wszystko zależy co chcesz tam podpinać...

Może rozwiązanie takie jak u @Voku z osobną "linią" dla gniazd 12V bezpośrednio z akumulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Paweł7 napisał:

Tak czytając ten wątek... Jeśli chodzi o "awaryjne" doładowanie akumulatorów w wózku. Może warto spojrzeć na max prąd ładowania tych AGMów z wózka i pomyśleć nad ładowaniem ich z samochodu. Myślę, że samochód z załączonym silnikiem na wolnych obrotach jest mniej hałaśliwy/uciążliwy niż jakikolwiek agregat. Jeśli, będąc na dziko, rano wstaniemy to przecież nie od razu w trasę.

Tak - to jest sensowne rozumowanie - zawsze twierdziłem i twierdze że dla zastosowań dorywczych silnik+altek to najtańszy agregat i zawsze pod ręką :) 
Tylko...  tak jak piszesz na dziku wszystko fajnie - gorzej gdy jest sie np. 3 dni na kempingu a takie założenie zdaje się @filipert też przyjmował
No ale spoko na kempingu sprawę załatwi ładowarka bo jest prąd - tyle że trzeba za niego coraz wiecej bulić na kempingach i przy inwestycji w PV wydaje się to być trochę nie fajne.
Ale cóż życie jak mawiają jest sztuką kompromisów :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, smok_wawelski napisał:

Tak - to jest sensowne rozumowanie - zawsze twierdziłem i twierdze że dla zastosowań dorywczych silnik+altek to najtańszy agregat i zawsze pod ręką :) 
Tylko...  tak jak piszesz na dziku wszystko fajnie - gorzej gdy jest sie np. 3 dni na kempingu a takie założenie zdaje się @filipert też przyjmował
No ale spoko na kempingu sprawę załatwi ładowarka bo jest prąd - tyle że trzeba za niego coraz wiecej bulić na kempingach i przy inwestycji w PV wydaje się to być trochę nie fajne.
Ale cóż życie jak mawiają jest sztuką kompromisów :) 

Wszystko ma plusy i minusy.
Jeśli policzyć koszt inwestycji w solary tylko po to by czasami ( z naciskiem na czasami ) na dziko podładować akumulatory to trzeba się zastanowić czy ma to sens.
Silnik na wolnych obrotach wiele nie pali, może nawet porównywalnie z małym agregatem, który trzeba dodatkowo tankować i jest hałaśliwy. Ale autor wykluczył taką opcję.
Fakt... Jakoś głupio zainwestować w elektrownię na dachu i później płacić za prąd. Kilka razy na kempingach przy opuszczaniu i płaceniu obsługa była zdziwiona że nie byłem podłączony do prądu.
Jest jeszcze inny aspekt solarów, zanim je założyłem to w upały szukałem cienia. Teraz patrzę by solar miał słońce. Kamper się nagrzewa, lodówka siódme poty itd.

 

2 godziny temu, Misio napisał:

Nie znam tego energobloka - ale spotkałem się z kilkoma co miały bardzo fajne ale też bardzo ciężki transformatory...

Też nie znam tego elektrobloka i mocno się zdziwiłem że nie ma opcji ładowania akumulatora. kilka w życiu naprawiałem i jak do tej pory wszystkie ładowały akumulatory.
Mój elektroblok ma kawał transformatora i przyznam szczerze, działanie mojego elektrobloka jest irytujące. Nie potrzebnie go naprawiałem, bo nie używam...
 

2 godziny temu, Misio napisał:

co do gniazda 12V to wszystko zależy co chcesz tam podpinać...

Może rozwiązanie takie jak u @Voku z osobną "linią" dla gniazd 12V bezpośrednio z akumulatora

Nie da się przewidzieć co trafi w gniazda. Też bym je podłączył pod akumulator przez indywidualny bezpiecznik. Może się zdarzyć wpięcie czegoś uszkodzonego co nam zrobi zwarcie i Tracer może tego nie przeżyć ? .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

38 minut temu, Paweł7 napisał:

Jest jeszcze inny aspekt solarów, zanim je założyłem to w upały szukałem cienia. Teraz patrzę by solar miał słońce. Kamper się nagrzewa, lodówka siódme poty itd.

To słuszne rozumowanie - ja podobnie budą szukałem cienia - jest jednak jeszcze jeden aspekt dużej płachty solara na dachu - trochę ogranicza nagrzewanie budy  czy kampera tworząc niejako drugi dach.  Rozwiązanie dodatkowych dachów też  jest znane w przyczepach 
Zobacz jak łuszczą się trojaczki - oczywiście wiem że to przywara tych aut ale sądząc po stanie lakieru boków a stanie lakieru na dachu mojego to i bez pomiarów termowizyjnych które ludzie robili wiem że dach jest nagrzewany najbardziej  :)  te pomiary dowodziły również tego że duża płachta solara  znacząco osłabia nagrzewanie się dachu 

Kolejnym aspektem jest to że standardowa przyczepa właściwie ma lichą izolację cieplna w stosunku do kampervanów DIY - w przyczepie standardem jest 25-30mm styropianu EPS  w robionych vanach jest to niejednokrotnie 50mm i więcej oraz materiał o lepszej izolacji cieplnej 

Wracając do elektryki - to ciepło trzeba uwzględniać przy doborze przekrojów przewodów które standardowo maja podawane obciążenie i przekrój dla temp 30stC  -  w ścianie czy dachu przyczepy czy kampera w lecie bywa znacznie cieplej

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Paweł7 napisał:

Jest jeszcze inny aspekt solarów, zanim je założyłem to w upały szukałem cienia. Teraz patrzę by solar miał słońce. Kamper się nagrzewa, lodówka siódme poty itd.

W upalnym okresie szukam cienia a i tak z solarów wówczas 500-700Wh bez problemu wyciągam (czyli tyle ile potrzebuje dziennie)

Edytowane przez Misio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.