Skocz do zawartości

Nocne ładowanie akumulatorów bez 230V


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 272
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

3 godziny temu, filipert napisał:

Poprosiłem o pomiar i jest odpowiedź 

Około 15mA (niestety do dyspozycji miałem tylko zakres 20A także wynik może być mocno niedokładny )

15mA ... tu byłbym ostrożny. Szczególnie że pomiar na 20A zakresie. Jednak jeśli to fakt a sprawność jest na wysokim poziomie to chyba byłoby to panaceum na palące się LEDy.  Moim zdaniem nie ma potrzeby dążyć do tego by mieć te konkretnie 12V. LEDy przy 11V też będą świecić, ważne jest by tych 12V nie przekraczać. Inną rzeczą jest to czy ma sens czerpanie jeszcze czegokolwiek z akumulatora rozładowanego do 11V.

Jakiś czas temu testowałem przetwornice jak będą się zachowywać w czasie zbliżania się napięcia wejściowego do napięcia wyjściowego. Jaka będzie stabilność pracy i różnica napięcia wej-wyj.  I wcale nie było to tak tragiczne. Można by też zrobić przełączanie, jeśli napięcie spadnie np. do 12,7V. Nie jest to ani skomplikowane ani kosztowne.
Nie wiem do czego, Tobie filipert, jest takie stabilizowanie napięcia dla LED potrzebne. Gdy jesteś podłączony pod słupek elektroblok daje Ci 12,5V. Gdy jest jasno i świeci słońce to oświetlenia nie używamy.

Popołudniem/wieczorem napiszę moją koncepcję ładowania z samochodu. Mam kilka pomysłów napiszę by poddać je do przemyślenia innym głową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Commander napisał:

Tak sobie myślę.... Temat.... nocne ładowanie akumulatorów, a na tapecie montaż solara. 

Dobre ?. Może jednak lepszy były lunar ?

 

Godzinę temu, Misio napisał:

na mopach najczęściej koło 1-2W wyciągam z solarów ?

Prześmiewcy! 

Gdyby nie to, że piszecie na temat, to bym Was zwyzywał, że wątek zaśmiecacie 

?

?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, filipert napisał:
17 godzin temu, Paweł7 napisał:

Ale ta ma funkcję obniżającą napięcie wyjściowe do nastawy i funkcję wyłączania w przypadku spadku napięcia źródła poniżej nastawy. Ma też wbudowane gniazdo wentylatora z uruchamianiem termicznym. 

To nie jest obniżająca napięcie przetwornica. Przetwornice obniżające to step-down a podwyższające to step-up. Ta jest step-up i jej zakres napięcia wejściowego to 8-60V, wyjściowe napięcie 12-83V. I jeśli jest dobra jakościowo to to co potrafi jest dla Ciebie bardzo odpowiednie, bo :
1. Ustawiasz maksymalne napięcie do którego mają być ładowane akumulatory.
2. Ustawiasz maksymalny prąd jakim mają być ładowane akumulatory.
3. Ustawiasz minimalne napięcie wejściowe przy którym przetwornica ma się wyłączyć.
4. To, że ma wejście na wentylator to akurat jest na plus. Większość przetwornic większej mocy ma albo wielkie radiatory albo wentylatory do aktywnego chłodzenia.
5. Jesteś na spacerze, Twoje solary ładują pokładowy akumulator. Masz w nim zgromadzone dużo energii, chcesz ją wykorzystać do podładowania akumulatorów z wózka.
     Nie da się i wszystkich razem spiąć i oczekiwać, że energia z jednego przeleje się do drugiego. Trzeba temu pomóc, opiszę to poniżej na przykładzie zasobników z wodą.


...

Mamy trzy zasobniki w których gromadzimy wodę ( analogia do trzech akumulatorów i gromadzeniu energii w nich ).
Poziom na którym stoją te zasobniki to odzwierciedlenie napięcia na zaciskach akumulatorów a ilość wody to ilość energii.
Załóżmy że do jednego z nich ( np. zielonego ) laliśmy wodę i jest pełny ( naładowany akumulator ). Teraz chcemy tą wodę przelać do dwóch innych zasobników (np. czerwonych), za pomocą rur/węży etc. Jeśli wszystkie zasobniki będą na jednakowym poziomie ( napięcie na akumulatorach ) to poziom wody we wszystkich zasobnikach osiągnie 1/3 poziomu -
- ( nie zależnie od pojemności zasobników, nawet jak w zielonym będzie 1000l a czerwone mają pojemność 100l). Wynika z tego, że mimo posiadania 1000l w zielonym do czerwonych uda nam się nalać tylko 33l choć mieszczą 100. Dlaczego, wiadomo... jeśli są na tym samym poziomie to lustra wody to wyrównają się. Co trzeba zrobić żeby napełnić czerwone do pełna? Ano trzeba nieco pomóc. taką pomocą w naszym przypadku będzie przetwornica napięcia która pomoże przepompować energię z jednego do drugiego akumulatora. Tak samo jakby to zrobiła pompa wody z naszymi zasobnikami.

To taka trochę elektrownia szczytowo-pompowa.
Oczywiście z akumulatorami nie jest tak prosto jak z wodą i może się okazać, że nawet całonocne spięcie ich nie przeleje nam praktycznie wcale energii. W akumulatorach musi zachodzić przemiana elektrochemiczna i do tego jest potrzebny płynący prąd. Jeśli potencjały nam się szybko wyrównają ( co nie jest jednoznaczne z zgromadzeniem energii ) to procesy elektrochemiczne ustaną a wraz z nimi gromadzenie energii. 
Chyba trochę chaotycznie napisałem ale obraz powinien nam się jakiś narysować. Jeśli ktoś coś do dodania/poprawienia to...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, filipert napisał:

 

Prześmiewcy! 

Gdyby nie to, że piszecie na temat, to bym Was zwyzywał, że wątek zaśmiecacie 

?

?

Ja Ci mówię załóż lunar, będziesz prąd jeszcze sprzedawał do sieci krajowej. Albo mobilny punkt ładowania baterii.... To brzmi lepiej. ???,

Fajnie że znasz się na żartach ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Paweł7 napisał:

Mamy trzy zasobniki w których gromadzimy wodę ( analogia do trzech akumulatorów i gromadzeniu energii w nich ).
Poziom na którym stoją te zasobniki to odzwierciedlenie napięcia na zaciskach akumulatorów a ilość wody to ilość energii.
Załóżmy że do jednego z nich ( np. zielonego ) laliśmy wodę i jest pełny ( naładowany akumulator ). Teraz chcemy tą wodę przelać do dwóch innych zasobników (np. czerwonych), za pomocą rur/węży etc. Jeśli wszystkie zasobniki będą na jednakowym poziomie ( napięcie na akumulatorach ) to poziom wody we wszystkich zasobnikach osiągnie 1/3 poziomu -
- ( nie zależnie od pojemności zasobników, nawet jak w zielonym będzie 1000l a czerwone mają pojemność 100l). Wynika z tego, że mimo posiadania 1000l w zielonym do czerwonych uda nam się nalać tylko 33l choć mieszczą 100.

Brakuje założenia, że wszystkie są tej samej wysokości ale rozumiem porównanie.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, filipert napisał:

Brakuje założenia, że wszystkie są tej samej wysokości ale rozumiem porównanie.

 

 

Tak, masz rację. Ta wysokość do której potencjalnie napełnimy zbiorniki to odzwierciedlenie napięcia na zaciskach akumulatora, o tym jakie to napięcie będzie możemy przyjąć, że decyduje znamionowe napięcie akumulatora i do jakiego napięcia nam podaje np. kontroler Tracer. A odzwierciedleniem pojemności nie jest wysokość bo ta jest sztywna ( napięcie ) tylko szerokość i długość ( powierzchnia = pojemność ).
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Paweł7 napisał:

Tutaj prezentuję zachowanie się przetwornicy która mogłaby służyć jako zabezpieczenie taśm LED i nie tylko przed nadmiernym napięciem w czasie podpięcia do słupka.

 

Dzięki za fachową prezentację. Mnie przekonałeś.

 

W równoległym "solarnym" wątku  @Misio zaproponował ciekawy pomysł aby na ścianach solary przykleić i tak mi przyszło do głowy, czy by do mojego akumulatora 110Ah nie przykleić na dachu np. 1x160-180W albo 2x100W a jeden elastyczny np. 160W z osobnym regulatorem wozić luzem jako mobilna stacja ładowania, wtedy wieszam na ścianie lub opieram z rana pod odpowiednim kątem a w razie chmur na niebie, zamiast solara podpinam odpalone auto.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzieś na YT widziałem kilka filmów jak ludzie nie za duże solary właśnie stawiają na ziemi i ustawiają pod optymalnym kątem do słońca.
Nie wiem na ile jest to praktyczne, wyciąganie, obracanie, przewody no i w końcu to nie za bardzo przenośne. Jaka byłaby trwałość... W końcu to nie kocyk który poskładamy i do szafy. Myślałem o takim rozwiązaniu bo wtedy ustawiam budę w cieniu a solar w słońcu. I solar koniecznie na najwyższe napięcie jakie przyjmie sterownik MPPT.
Będą mniejsze straty na przewodach jeśli solar będzie >5m od budy.

Wczoraj obiecałem, że napiszę moją wizję Twojego awaryjnego ładowania. Dzień jednak nie poukładał się po mojej myśli. Może dziś mi się to uda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Paweł7 napisał:

Nie wiem na ile jest to praktyczne, wyciąganie, obracanie, przewody no i w końcu to nie za bardzo przenośne. Jaka byłaby trwałość...

Ja tez jeszcze nie wiem hehe ale tak będe miał ? tzn elastyczny bede wyciągać i chować. Jak to wyjdzie zobaczymy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedstawię zarys, ideę, pomysł na awaryjne szybkie ładowanie akumulatorów do wózka za pomocą samochodu,
wpinając się pod zaciski akumulatora i przy załączonym silniku oczywiście.

Nie znam się na samochodach na tyle by wiedzieć jakie alternatory są montowane w nich.
Myślę, że w Twoim przypadku 100A o ile nie więcej. Ale mogę się mylić i trzeba by to sprawdzić.
Na wolnych obrotach wiadomo pełnej wydajności pewnie nie osiąga ale z 50% to chyba dostarczy.
I załóżmy, że te 50% ze 100A możemy pobierać, pod warunkiem wyłączenia wszystkich innych odbiorników energii elektrycznej.
Światła, dmuchawy, grzanie foteli ect. Wszystko ma być wyłączone.
Mamy do dyspozycji 50A 14V ( około ) i potrzebujemy około 30V do ładowania szeregowo podłączonych akumulatorów z wózka ( wyciąganie niekonieczne ).
Potrzebna jest nam przetwornica step-up która będzie w stanie dać nam 30V 20A przy zasilaniu 14V.
Oprócz jakiś modułów za kilkadziesiąt złotych i różnej wydajności, często na oko naciąganej, znalazłem taką o to przetwornicę:

https://pl.aliexpress.com/item/1005001726053788.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.4efb2e0eq4JO9A

Oczywiście to nie musi być konkretnie ta, trzeba sprawdzić jakim maksymalnym prądem możesz ładować te akumulatory z wózka
i dobrać wydajność przetwornica z powiedzmy 20-30% naddatkiem, tak by nie pracowała na pograniczu swojej wydajności.
Powinna też być dobrej jakości, tu oszczędzanie niewskazane.

Ponieważ prądy będą znaczne i raczej długotrwałe zwykłe krokodylki podpinane pod klemy nie wchodzą w rachubę.
https://allegro.pl/oferta/krokodyl-zacisk-zabka-300a-do-akumulatorow-plus-7075706459
Takie coś to może na chwilę gdy chcemy odpalić samochód na kable, do naszych celów jest nieprzydatne.

Ja proponuję podłączyć pod klemy w samochodzie na stałe, konkretnymi przewodami jakieś złącze
Nie zastanawiał się gdzie plus gdzie minus, czy połączenie dobre a krokodylek nie ześlizgnie się z klemy.
Tu też za bardzo doświadczenia nie mam, tym bardziej że chodzi o dość duże prądy i to trzeba mieć na uwadze.
Połączenie musi być pewne i konkretne.  Szperając rzuciło mi się w oczy coś takiego:

https://pl.aliexpress.com/item/4000799126928.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.26641682iSslz5&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=5659576c-1ad2-4da0-85f1-86273f9ae15e&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:5659576c-1ad2-4da0-85f1-86273f9ae15e,tpp_buckets:668%230%23131923%2376_668%230%23131923%2376_668%23888%233325%236_668%23888%233325%236_668%232846%238107%231934_668%232717%237559%2380_668%231000022185%231000066059%230_668%233468%2315609%23204_668%232846%238107%231934_668%232717%237559%2380_668%233164%239976%23552_668%233468%2315609%23204

https://pl.aliexpress.com/item/32977993126.html?spm=a2g0o.detail.0.0.2a0b5c35TFKLN7&gps-id=pcDetailCartBuyAlsoBuy&scm=1007.12908.197698.0&scm_id=1007.12908.197698.0&scm-url=1007.12908.197698.0&pvid=d4cf8481-a0cc-4187-95d5-439c9058da9b&_t=gps-id:pcDetailCartBuyAlsoBuy,scm-url:1007.12908.197698.0,pvid:d4cf8481-a0cc-4187-95d5-439c9058da9b,tpp_buckets:668%230%23131923%2363_668%230%23131923%2363_668%23888%233325%236_668%23888%233325%236_668%232846%238107%231934_668%232717%237559%2380__668%232846%238107%231934_668%232717%237559%2380_668%233164%239976%23552

https://pl.aliexpress.com/item/33005714257.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.2edc2e0eUNrf05

https://allegro.pl/oferta/kostka-zlacze-typ-anderson-sb50a-10mm2-zolty-9333182991

https://allegro.pl/oferta/kostka-zlacze-typ-anderson-sb120a-25mm2-czerwona-8929658187

To też nie są jedyne złączki możliwe do użycia, ale takie są w  UPS-ach  do odłączania akumulatorów.
Dwie różne wielkości raz, że wskazane bo prąd płynący od strony samochodu będzie 2 razy większy niż po stronie akumulatorów z wózka
a dwa nie da się ich pomylić.
Taką samą złączkę jak od strony samochodu możesz zainstalować przy akumulatorze "pokładowym".
W słoneczne dni gdy solar naładuje aku pokładowe wpinasz przetwornicę i ładujesz aku wózka.
Albo wracasz ze spaceru, masz powiedzmy 60% naładowania aku wózka, a pokładowy na maks to możesz podładować wózkowe pokładowym.
Oczywiście sprawność takiego ładowania akumulatorów z akumulatora nie jest porażająca. Jednak gdy w perspektywie pokładowy
ma cały dzień na naładowanie się to czemu nie.
Można by też z takich złączek zrobić "przedłużacz" i za pomocą niego łączyć akumulatory z wózka bezpośrednio z tracerem.
I tak jak kolega Bartek proponował, ładować je w szeregu a nie wszystkie równolegle. 
Oczywiście kolejność 1 odpiąć panel, 2 odpiąć akumulator pokładowy, 3 podpiąć akumulatory wózka, 4 podpiąć panel - musi byś bezwzględnie zachowana.

Do całego przedsięwzięcia należy dołożyć oczywiście bezpieczniki od strony akumulatorów ( wszystkich, tego w samochodzie też ). 
Dołożyć zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem "dawców" energii. Może nawet jakiś pomiar temperatury, pomiar napięcia czy prądów ładowania/rozładowania.

Możliwości i rozwiązań na pewno jest więcej. Jeśli ktoś, w którymś miejscu, coś widzi inaczej proszę pisać. Nigdy czegoś takiego nie robiłem i nie widziałem.
Być może są w tym jakieś nieprzemyślane, nie widoczne dla mnie błędy w założeniach. Frapujące jest dla mnie ile może nam dać alternator gdy silnik pracuje na wolnych obrotach.

Całość w jakąś porządną mocną obudowę i w drogę ...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.