Skocz do zawartości

Hymer Filiperta - Eriba Nova 620A


filipert

Rekomendowane odpowiedzi

Godzinę temu, dudek_t napisał:

Flipert. Daj aku jeszcze dwa programy regeneracji. Jescze wiele lat posłuży. 

Dokładnie tak :ok: 

I warto przynajmniej raz na dwa /trzy miesiące go podłączyć pod prostownik. Nawet w samochodzie ,który codziennie używamy nie zaszkodzi a na pewno przedłuży jego życie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 611
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

21 minut temu, Maras napisał:

...I warto przynajmniej raz na dwa /trzy miesiące go podłączyć pod prostownik. Nawet w samochodzie ,który codziennie używamy nie zaszkodzi a na pewno przedłuży jego życie....

Witam,

Kolega @Maras ma 100% racji. Bo w trybie FLOAT akumlator się dobrze "nasyci" . Z kolei pulsacyjne podtrzymanie "gotowości" napięciowej skutkuje doładowywaniem aż do absorbcji 95-100 pojemności (w teorii).

Niemniej jednak - i tu nie odbierzcie tego negatywnie - coś mi chodzi po głowie.

@filipert ma Sznajder 95Ah i jak widzę jest w technologii AGM.

Bardzo zastanawia mnie tryb CAR-(AGM)-RECOND. A dlaczego. Bo to tryb dla "mokrych" akumulatorów. I służy do pobudzenia poprzez "gazowanie". Ale mokrych. I w tym trybie ładowanie małym prądem jest przy napięciu 15,8 [V].

Oto wyjaśnienie ze strony supportu CTEKa:

"HI!

Recond program is developed only for flooded batteries (including EFB), to remix the flooded acid inside.
The remixing/balancing is necessary to treat an already stratified battery, or to prevent severe stratification.
AGM or GEL batteries are not flooded, and therefore does not suffer from stratification. That means Recond will not help AGM or GEL.
Reconding an AGM battery does not harm the battery, but does not help either, so we cannot recommend recond program on AGM batteries either.
For GEL batteries, recond can be harmful, because using too high voltage can dry the gel inside the battery and weaken the battery instead of empowering it.
NOTE:
When you choose Recond program, you should note that Recond program always starts with a normal battery charging program. Then, after battery has reached fully charged, Recond treatment itself is implemented. Depending of charger model and battery size, Recond step lasts from 1 to 4 hours, on top of the charging time.
When charger turns to green light, the program is completed.

I will explain here more about the topic:
So, Recond is made for remixing flooded acid inside the battery– hence, stratified batteries.
What is stratification?
Stratification is when the acid inside the battery gets layered.
As long as the acid and the water of the electrolyte in the battery are well mixed, the battery works as it should. But if the acid and water separate into layers, the battery just cannot be charged anymore regarding the parts that are layered, not by the alternator, nor by a charger.
So, acid that gets layered inside a battery causes loss of capacity.
WHY does the batteries get stratified?
Stratification can happen if the alternator charging voltage is too low or the charging time is insufficient (due to short drives for instance, or a lot of parallel loads during drive). Or if a battery is deeply discharged and unused for a period. Different batteries suffer more or less of stratification, depending of the battery type and qualifications.
Why is stratification a problem?
A stratified battery cannot store voltage as well as a healthy battery, and behaves as a smaller battery than it is. When conventionally charged - by the charger or the alternator- only the parts that still are ok, will be charged. So, a battery seems to be fully charged – but can be emptied by one start attempt. Stratification also promotes corrosion on the upper half of the plates and sulphation problems at the bottom.
Why does recond help?
Recond causes a controlled gassing that remixes the acid and equalizes the acid balance and through that the battery capacity is reclaimed and battery efficiency is restored, partially or almost all of it, depending how severe the problem is.

Just one more thing: Do not mix Stratification with Sulphation problems! Sulphation affects all kind of lead/acid batteries AND every CTEK charging program starts with a desulphation step, so you do not have to worry about that!!

Hope this was helpful
Best regards,
CTEK SUPPORT TEAM
"

Tutaj odnośnik do forum BMW gdzie temat był poruszany.

https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1663141

Co o tym sądzicie? Pytam, bo sam mam takie akusie: zarówno AGMy przemysłowe jak i deep GELki do pracy cyklicznej.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, BUMERANG napisał:

A po odłączeniu obciążenia od akumulatora do ilu V odbudowało się napięcie?

Zanim odłączyłem wentylatory, włączyłem oświetlenie i zdebialem jak z każdą lampką słyszałem zwalniające silniki. Przy kilku żarówkach napięcie spadło do 9V. Ale wszystkie żarówki są jeszcze halogenowe ?

Po 4 godzinach pracy 2xtrumavent na max, po odłączeniu całego obciążenia na aku bylo

IMG_20210102_180706.thumb.jpg.a8bfa6f01c5bad31de5b4bd857d920eb.jpg

Jest jednak możliwość, że świeciła żarówka ? w lodówce, bo nie wiedziałem, że taka jest. 

12 godzin temu, dudek_t napisał:

Flipert. Daj aku jeszcze dwa programy regeneracji. Jescze wiele lat posłuży. 

Na razie, przełączyłem na zwykle ładowanie AGM

10 godzin temu, Maras napisał:

Dokładnie tak :ok: 

I warto przynajmniej raz na dwa /trzy miesiące go podłączyć pod prostownik. Nawet w samochodzie ,który codziennie używamy nie zaszkodzi a na pewno przedłuży jego życie

Pod domem wisi cały czas na 230V i jest na załączonej ładowarce. 

Po tym co napisał @Tofel, wychodzi, że nie ma sensu używać programu regeneracji choć u mnie pomógł. 

Zastanawiające jest jeszcze, dlaczego producent dopuszcza kombinację AGM +Recond... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie warto używać regeneracji. Mam identyczny aku i identyczną ładowarkę. Poprzednia Volt prawie załatwiła mi aku (na moverze przejezdzal maks 10 metrów). Po pierwszym recond było już lepiej. Po 3 mam wrażenie że aku jest jak nowy. 200 metrów i brak informacji o rozładowaniu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, dudek_t napisał:

Flipert. Daj aku jeszcze dwa programy regeneracji. Jescze wiele lat posłuży. 

Twoja ładowarka ma max. 5A. Do naładowania twojego akumulatora 95AH przydało by się przynajmniej 8A. Niestety ładowarki automatyczne maja to do siebie, że nie potrafią w jednokrotnym ładowaniu wysycić elektrolitu akumulatora.

Proponuję spróbować ładować ten akumulator jeszcze przynajmniej dwukrotnie ( z przerwami 48h na ustabilizowanie się napięcia ), a potem odpalić tryb regeneracji. Wszystko w trybie AGM. Powinien wrócić do  w miarę pełnej sprawności. W pełni naładowany akumulator powinien po 48h od ładowania pokazać napięcie ok. 12,75V.

Ty miałeś 12,5V więc elektrolit w aku nie zdążył się wysycić do odpowiedniej gęstości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to posłucham praktyków ?

A w temacie elektrycznym jeszcze pozostając mam pytanie oświetleniowe. Chyba wszystkie żarówki zdołam podmienić na odpowiednie ledy ale nie wiem co z oświetleniem lodówki? Czy to jest moduł, czy żarówkę się wyjmuje z tego plastiku? 

1275770957_IMG_20210102_1751032.thumb.jpg.6a97ebd23923d9518d3c6fda1f56932b.jpg

Przy okazji instrukcja jak dostać się do lampki w lodówce (niezły syf tam był) 

Ty gdzie zaznaczone podważamy i wieczko otwarte

1446515643_IMG_20210102_1742482.thumb.jpg.c0bbc27b72649b6a5c53b7c984564873.jpg

Dalej od zewnątrz nożykiem podważałem 

1451202479_IMG_20210102_1746062.thumb.jpg.8a7158e241f54a3efb00f15f443306e1.jpg

Po wyjęciu ukazała się sprytna konstrukcja 

146406858_IMG_20210102_1750393.thumb.jpg.ee0b5a165bc2d3775ccffc2f843f7616.jpg

Wygląda na to, że można by dać 3x żarowki

Dopiero mając wszystko rozczłonkowane można porządnie umyc

IMG_20210102_175547.thumb.jpg.1154c6fdcf70c07031ada9e60b7ea4f1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.12.2020 o 15:27, filipert napisał:

Zostawiłem ją, to była zwykła domowa chyba Candy ale ta płytka. Mam pełny węzeł wod-kan na wyposażeniu ?

Żałuję, że nie zapisałem sobie zdjęć z ogłoszenia, bardzo fajnie i estetycznie to było zrobione. 

Gratuluję zakupu na pewno będę obserwować twoje zmagania z przyczepą bo sam mam Hymera. Akurat miałem w historii to ogłoszenie tej przyczepy i mam jej zdjęcia.

Screenshot_2021-01-03-12-16-02-885_pl.otomoto.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Dboo napisał:

Gratuluję zakupu na pewno będę obserwować twoje zmagania z przyczepą bo sam mam Hymera. Akurat miałem w historii to ogłoszenie tej przyczepy i mam jej zdjęcia.

Screenshot_2021-01-03-12-16-02-885_pl.otomoto.jpg

Super! 

Dzięki za uzupełnienie historii ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, filipert napisał:

Chyba wszystkie żarówki zdołam podmienić na odpowiednie ledy

Masz jakies wypróbowane ledy G4 aby ich trafo nie paliło? Chyba że u Ciebie Schaudt daje DC na wyjściu, lub instalacja jest juz przebudowana i wszystko przez aku idzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mundek28 napisał:

No właśnie jak to jest z kombinacją AGM +Recond.

Nie mam takiej ładowarki ale z tego co wiem natężenie prądu impulsów w funkcji recond jest na tyle niskie, że nie powinno zaszkodzić AGM. Wyższe napięcie nie powinno być szkodliwe. Co innego gdyby ładować AGM prądem stałym 1/10 pojemności lub wyższym. Wtedy napięcie nie powinno przekraczać 14,9V.

Może ktoś używa takiej ładowarki to się jeszcze wypowie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, mundek28 napisał:

No właśnie jak to jest z kombinacją AGM +Recond.

Witam,

No to tak w skrócie.

Bardzo ładne wyjaśnienie:

"The reason for the CTEK charger AGM+RECOND mode:

So if destratification doesn’t benefit an AGM battery, why does a CTEK charger provide an AGM + RECOND mode? The answer is that calcium batteries can benefit from this programme. Calcium (Ca-Ca) batteries (More info here) can suffer from stratification, so using RECOND to create a gentle gassing in the battery can help restore power (See: Destratification, above). As calcium batteries typically charge at higher voltages, they are better suited to the AGM programme mode and its higher voltage (+0.3v). Hence it being possible to use the AGM and RECOND programmes together."

https://35.242.185.74/cars/guide-ctek-chargers-and-efb-agm-and-gel-batteries-recon-mode-sulphation-and-stratification

No i debata na forum VW

https://www.vwroc.com/forums/topic/35588-battery-charger/page/4

Kolejne forum poparte informacjami ze strony CTEK

https://www.austech.info/showthread.php/102455-CTEK-just-killed-my-Battery

Opis procesu ładowania i regeneracji

https://www.wrightgrid.com/battery-reconditioning/charger

Forum marki Jaguar

https://www.jaguarforum.com/threads/c-tek-mxs-5-smart-charger-functions.107314/

Forum BMW X5

https://xoutpost.com/bmw-sav-forums/x5-e53-forum/104210-ctek-charger-x5-2.html

A w nim taka odpowiedź ze strony CTEKa

"Hi
Thank you for contacting us.
You have found a fault in our manual, and we will update as soon as possible.
I understand your confusion, and I will try to explain.
The MXS 5.0 has got 4 modes, this is for you to choose between.
MC: this mode will charge with 14.4V and 0.8A – the low Amp will assure that smaller batteries (from 1.2Ah) will be fully charged but not overcharged.
CAR: this mode will charge with 14.4V and 5A – the higher Amp will shorten the time to fully charge batteries from 14Ah.
AGM: this mode will increase the voltage to 14.7 in order to fill AGM batteries to the top. Should be used together with MC mode for smaller batteries and with CAR mode for batteries from 14Ah.
RECOND: should be used with wet batteries together with MC or CAR in order to prevent and repair batteries with stratified acid.
To charge a small MC battery with CAR mode will in worst scenarios be like filling a coffee cup with the garden hose. It will be full but not in any good way.
If you select MC + AGM your battery should be charged with 14.7V 0.8A.
This is not enough to destroy a smaller battery.
You have chosen the correct modes for your battery.
If the battery after charge shows 10.23V – this is a sign that the battery suffers from at least one broken cell.
The charger can’t break a cell, it will handle all cells equal. But if one cell are week you will most likely find out after a charge. And then it´s easy to see the charger as the problem.
Why your battery has failed is hard to guess without testing it.
Best Regards
CTEK Support team"

No i kolejne informacje

https://performanceforums.com/forums/forum/general/general-discussions/209804-ctek-mxs-5-need-clarification-of-v-in-agm-recond-mode

Kolejne wyjaśnienie funkcji ładowarek CTEK

https://speed.academy/how-to-maintain-car-batteries-ctek/?sfw=pass1609688557

I na zakończenie

https://durabilitymatters.com/ctek-mxs-5-0-review/

"Q and A with CTEK Support Team

When I originally published this review (in April 2020), I wasn’t sure if I could use the ‘Recond’ mode on a battery that was still attached to the car.

I also wasn’t sure about a few other things, and I could not find answers to those questions in the manual, on the CTEK website, or on their YouTube channel.

So, I sent my questions directly to CTEK’s support team in Sweden and they went above and beyond in explaining everything I wanted to know.

Q: I have an Alfa Romeo Stelvio (MY2019) and I think it has the VARTA Silver Dynamic AGM (95 Ah) battery installed (I don’t know for sure, because the battery has an OEM sticker by Alfa Romeo). However, I do know that it’s an AGM battery. CTEK’s manual says that MXS 5.0 ‘can charge most AGM batteries.’ I wonder, can I safely use the AGM mode on my battery?

A: Recommendations regarding charging voltage varies. There are many different battery manufacturers and battery models on the market. Please check with the battery manufacturer to get the correct information for your particular battery, as CTEK does not have the particular recommendations for each and every battery brand and model.

However, all EFB and most AGM batteries are recommended to charge with the normal 14.4V voltage. Some AGM batteries can be charged with 14.7V for the most effective charge.

If no information is available, use the normal charging option, which is 14.4V. That setting is safe to use for all battery types (lead-acid, including GEL, EFB, AGM, etc.). In general, if you are not sure about the battery type, it’s always better to charge with lower voltage than a higher voltage.

Q: What if I select the AGM mode, but the battery isn’t AGM? Will that cause damage to the charger or the battery?

A: No, it won’t.

Q: Can I use the ‘Recond’ option on AGM batteries?

A: The Recond program is used only for flooded batteries (including EFB), to re-balance the flooded acid inside.

The remixing/balancing is necessary to treat an already stratified battery or to prevent severe stratification.

AGM or GEL batteries are not flooded, and therefore do not suffer from stratification. That means the Recond mode will not help with AGM or GEL batteries.

Reconding an AGM battery does not harm the battery, but does not help either, so we cannot recommend the Recond program on AGM batteries.

For GEL batteries, Recond can be harmful, because using too high a voltage can dry the gel inside the battery and weaken the battery instead of empowering it.

Here’s an extended explanation:

When you choose the Recond program, you should note that the Recond program always starts with a normal battery charging program. Then, after the battery is fully charged, the Recond treatment is implemented. Depending on the charger model and battery size, the Recond step lasts from 30 minutes to 4 hours, and that is on top of the charging time.

When the charger light turns green, the program is completed.

Recond is made for remixing flooded acid inside the battery – hence, stratified batteries.

What is stratification?

Stratification is when the acid inside the battery becomes layered.

As long as the acid and the water of the electrolyte in the battery are well mixed, the battery works as it should. But, if the acid and water separate into layers, the battery cannot be charged anymore because of the parts that are layered, not by the alternator, nor by the charger.

So, acid that is layered inside a battery causes loss of capacity.

Why do the batteries get stratified?

Stratification can happen if the alternator charging voltage is too low or the charging time is insufficient (due to short drives, for instance, or a lot of parallel loads during the drive), or if a battery is deeply discharged and unused for a period. Different batteries suffer different levels of stratification depending on the battery type.

Why is stratification a problem?

A stratified battery cannot store voltage as well as a healthy battery can and behaves like a smaller-capacity battery. When conventionally charged – by the charger or the alternator – only the parts that are still “healthy” will be charged. So, a battery may seem fully charged but can be emptied by one start attempt. Stratification also promotes corrosion on the upper half of the plates and creates sulphation problems at the bottom.

Why does Recond help?

Recond causes a controlled gassing that remixes the acid and equalizes the acid balance. Through that, the battery capacity is reclaimed and battery efficiency is restored, partially or almost fully, depending on how severe the problem is.

Just one more thing: Do not mix Stratification with Sulphation problems. Sulphation affects all kinds of lead/acid batteries AND every CTEK charging program starts with a desulphation step, so you do not have to worry about that.

Q: If I use the Recond mode on WET or Ca/Ca batteries, should I unplug the battery from the vehicle or can it remain plugged in?

A: Normally, there is no reason to disconnect or remove the battery from the vehicle, or open the battery caps, while charging, even if you use the Recond program. Most vehicles have a voltage limit, which is 16V, and CTEK chargers don’t exceed that.

Desulphation starts every charging program (for lead-acid batteries) and the charger pulses voltage peaks to remove sulphuric acid crystals that have been built up inside the battery."

 

Nie znalazłem jednoznacznego wyjaśnienia bezpośrednio ze strony CTEK.

@BUMERANG

Tak , używam takiej ładowarki.

I np w trybie MC/CAR+AGM daje 14,7-14,8V ale było też 15,02 [V].(dane z multimetru)

Akumulatory Ultracell mogą być ładowane napięciem 14,7 - 15.0 [V] dla pracy w cyklach.

Podsumowanie

Z tych wszystkich informacji wynika jedno - proces RECOND jest uaktywniany na końcu po właściwym ładowaniu.

To nie jest proces automatyczny. Wyboru dokonuje użytkownik. Świadomie. Jeśli wie, że akumulator był mocno wyczerpany.

Mamy dla MC/CAR - 14,4[V], dla MC+AGM i CAR+AGM - 14,7[V] aż do programu TEST, później (jeśli uaktywnimy) mamy RECOND czyli 15,8[V]. I nie ma już znaczenia co było wcześniej. Tylko nigdzie nie znalazłem, że AGM wytrzyma prawie 16[V] - graniczna wartość napięcia w instalacji samochodu. Gdzieś w tych linkach jest, że niektórzy zalecali podczas pracy funkcji RECOND odłączenie akumulatora od instalacji samochodu.

To użytkownik winien wiedzieć jaki ma akumulator i jaki tryb uaktywnia.

PROGRAM_LADOWANIA.thumb.jpg.de8dd9642bb4c53a6943b34acca6f972.jpg

Jak widać z tabeli, dla programu nr 6 nie dobierany jest już prąd (w zależności od pojemności akumulatora). CTEK podaje tylko zwiększone napięcie uzależniając czas trwania etapu od wartości odkładanego napięcia.

I tak jak napisał kol. @BUMERANG warto ładowanie powtórzyć po okresie 24/48h odpoczynku akumulatora. Ładowarka i tak przeprowadza wszystkie kroki od początku. Fajnie to widać po 2 i 3-cim ładowaniu. Kontrolki szybko przeskakują. Długo czeka się na etap nr 7, a pozycji nr 8 chyba nigdy jeszcze nie miałem okazji zaobserwować.

Info dodatkowe

Osobiście ładuję aku MC+AGM. Odłożone 3 sztuki AGM deep z parametrami 68Ah  CCA880A, RC-135min mają odpowiednio 12,95V, 12,84V oraz 12,93. Na jednym przykładzie - pierwsze ładowanie - wynik CCA - 680 A, trzecie ładowanie - wynik CCA - 860 A.

Odłożone na bok 3 sztuki Ultracell 45, 20 i 7Ah (ładowane MC+AGM w listopadzie ) mają teraz napięcia od 13,04 do 13,08 V.

Nigdy nie używałem trybu RECOND.

Pozdrawiam

 

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Tofel napisał:

Gdzieś w tych linkach jest, że niektórzy zalecali podczas pracy funkcji RECON odłączenie akumulatora od instalacji samochodu.

A to już zupełnie inna sprawa. W nowoczesnych instalacjach samochodowych faktycznie trzeba uważać na napięcia. Lepiej odłączyć akumulator od instalacji.

W instrukcji pojazdu powinno być napisane czy producent dopuszcza ładowanie podłączonego akumulatora czy nie. Tu bardziej trzeba uważać na tradycyjne prostowniki transformatorowe. Szczególnie te stare projektowane na napięcia 220V~. U mnie w takim starym ( notabene bardzo fajnym ) prostowniku jeszcze na stosie selenowym, teraz przy napięciu 230V napięcie przy końcu ładowania potrafi dochodzić do prawie 17V. Nadaje się tylko do tradycyjnych akumulatorów. Za to bardzo dobrze wysyca elektrolit :)

Ale tu rozmawiamy o przyczepie i nie  ma takiego zagrożenia. Chyba, że ktoś ma podłączoną w tym czasie jakąś ledową żarówkę czy inny odbiornik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, golob napisał:

Masz jakies wypróbowane ledy G4 aby ich trafo nie paliło? Chyba że u Ciebie Schaudt daje DC na wyjściu, lub instalacja jest juz przebudowana i wszystko przez aku idzie.

Założyłem, że napięcie 12V będzie stabilne bez solara. Czyli jak nie ma 230V to idzie z aku 12-13v a jak wpinam 230V to schaudt daje DC w okolicy 12V.

Ale jak analizuje to teraz, to chyba jednak jest tak, że aku jest wpięty nie do energobloku a bezpośrednio do instalacji i wtedy cały proces ładowania (powyżej 14V) idzie na instalację. 

Na żółto zaznaczyłem miejsce wpięcia akumulatora

1287336954_IMG_20210102_1935422.thumb.jpg.128e152b3283574f6bdd9863d9567e20.jpg

Chyba trzeba będzie to rozebrać aby dobrze rozgryźć 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.