Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Słuszne założenia ?

4 minuty temu, Trucker Hiob napisał:

Dlatego też w naszym vanie będą dwa obracane fotele, stałe łóżko, którego nie trzeba codziennie rozścielać i dwa fotele przed łóżkiem, z odsuwanym, ale ciągle dostępnym stolikiem, jak na tym planie: 

plan 4 (2).jpg

 

Słuszne założenia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, tamtam napisał:

Z tego co wiem to ciężkie sprzęty czyli lodówka itd montuje sie nad kołami.
Tak samo zbiorniki z wodą i na szara wode.
Wez to pod uwagę.

Ale czy to nie dotyczy tylko przyczep? 

Zresztą nawet w przyczepach kuchnie i łazienki występują na tylnej ścianie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 hours ago, Commander said:

Cześć.

Jeśli będziecie jeździć tylko we dwoje, to mocno rozważył bym sens montażu 2 stołów.... Ale to moje zdanie.

Wspólny posiłek na pewno trzeba i warto zjeść wspólnie, ale gdy np. pracujemy, czy spędzamy dla rozrywki czas przy komputerze, dobrze, gdy każdy ma troszkę miejsca dla siebie. Tym bardziej, że te stoliczki będą niewielki, jeden może 50x50 cm, drugi, ten z przodu, prawdopodobnie jeszcze mniejszy. Dopiero gdy zrobimy tekturową makietę wnętrza będziemy wiedzieć dokładnie jakie nam się zmieszczą. 

 

9 hours ago, tamtam said:

Z tego co wiem to ciężkie sprzęty czyli lodówka itd montuje sie nad kołami.
Tak samo zbiorniki z wodą i na szara wode.
Wez to pod uwagę.

 

1 hour ago, filipert said:

Ale czy to nie dotyczy tylko przyczep? 

Zresztą nawet w przyczepach kuchnie i łazienki występują na tylnej ścianie. 

No właśnie. W przyczepie chodzi o to, by ciężar, jaki spoczywa "na haku", czy dyszlu ("tongue weight" po amerykańsku) był w granicach 10-15% ciężaru przyczepy i żeby to osiągnąć najcięższe elementy powinny być blisko, najlepiej tuż przed osią przyczepy.

W vanie mamy inną sytuację. Tu mamy ograniczenia wynikające z zawieszenia pojazdu i nośności opon. Na przykład ten van, którego wypożyczyliśmy, miał podwójne koła na tylnej osi, więc mogła ona być bardziej obciążona. Nasz będzie miał pojedyncze koła, więc musimy planować inne rozłożenie wagi. Gdyby limitem wagi pojazdu była nośność opon, to rozłożenie jej musiałoby wynosić 50/50. Zwykle jednak tylne zawieszenie jest dostosowane do większych obciążeń i tak w takim wanie, jaki mamy, producent zaleca maksymalnie 4130 funtów na przednią oś, 5515 na tylną. Ponieważ maksymalna waga pojazdu to 9070 funtów, to mamy tu 575 funtów "luzu", więc nie musi to być aż tak precyzyjnie wyważone. 

A dla tych, co myślą, że "funt mąki ti pół kila" podpowiem, że powyższe wartości w tych dziwnych jednostkach używanych wszędzie poza USA wynoszą: Waga całego pojazdu 4123 kg, oś przednia 1877 kg, oś tylna 2507 kg, a tolerancja 260 kg. 

Standardowe opony można obciążyć do ok. 3000 funtów każdą, więc nawet na tylnej osi są bezpieczne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W moim kamperze na Fordzie Transicie wszystko ciezkie jest nad kolami lub tuz przed i tuz za kołami-lodówka, zbiorniki czystej i szarej wody. Jak widzialem jak budowali na zamowienie w Nowym Saczu kampera to tak samo bylo. Może chodzi o pracę zawieszenia, ramy i obciazenia w trakcie jazdy?

Tylne zawieszenie jest projektowane na większe obciążenia.

Fakt, mam bliźniaki.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę czasu zeszło od mojej obietnicy napisania  - przepraszam ale chciałem napisać zbiorczo a nie lakonicznie.

Tak realia na pewno sa inne w USA niz w PL - tam wszystko jest większe i przestrzenie i kampery :) - ale na pewno  tematy jeśli chodzi o budowę z puszki są w wielu miejscach  zbieżne

Cytat

Ten "nasz" to najdłuższa wersja. Zatem długość wnętrza to 391 cm plus 18 na pewnej wysokości nad podłogą. Wysoki jest na 195 cm i szeroki na 175, ale na wysokości okien 10 cm więcej. 

To naprawdę sporo miejsca jak na kampervana - uwarunkowania mam podobne jak Wy robię zasadniczo na 2 os + dorywczo dorosła ale córka filigranowych rozmiarów :) u mnie Jumper 1ka L3H2 czyli paka 3,6 x 1,81 dołem ok 1,6 góra i wysokość 1,81m to oczywiście wymiary ładunkowe  niestety van będzie miał mniejsze ok po 3cm na stronę i ok 8cm z wysokości - nam to  wystarczy jesteśmy rasa niskopienna :)
U Ciebie pierwsza zagadka to i łózko - zauważ że człowiek leżący jest dłuższy - żona słusznie kombinuje 
"body flares" po polsku to poszerzenia a żargonowo bąble, wydmuszki itp... rożnie to nazywają - proponuje załatw problem w prosty sposób wiesz ile będziesz miał miejsca na szerokości po izolacji - ogranicz byle dechami łózko w domu połóżcie sie i wyciągnijcie wygodnie możecie nawet tak przekimać nockę - będzie najbardziej wiarygodna odp. czy  długość łózka jest ok.  Piszesz że będzie 190 a masz 174 - powinno wystarczyć ja mam 170 zrobiłem łózko na 181 ale na wysokości materaca ograniczyłem poszycie wewnętrzne i listwowanie a także   izolacje  o 2cm na stronę i mam te ok 185 cm jest dla mnie spoko a żona jest niższa ode mnie  - nie będę miał poszerzeń ale wgłębienia wewnątrz - patent podpatrzyłem na vanie Adrii. Izolacja w miejscach zagłębionych ma ok 4 cm więc cieplnie powinno być  ok
Armaflex ma λ podobna jak xps wiec liczę łącznie na scianach 4-6 cm w podłodze i suficie 4cm

Układ - zdecydowanie przód obrotowe fotele, lecz jeśli korzystniej w kasie to nie musisz kupować obrotowych foteli jak Ci doradzano bo sa dedykowane homologowane obrotnice a montaż to pół godziny na sztukę.  Stolik dzienny - zdecydowanie tak - miałem pierwotnie zrobić bez niego coś jak pokazujesz na swoich szkicach lodówka naprzeciw kuchenki ale sporo mi nakładziono do łba - przemyślałem i w końcu Adam mnie przekonał ze faktycznie jest konieczny - prosta sprawa jedno chce poleżeć drugie posiedzieć i coś zrobić sobie na kompie - 2-gi blat takiego stolika może na mimośrodzie wysuwać się również pod obrócony fotel pasażera - jest sporo przykładów i na CT i w sieci zerknij fajne rozwiązanie. Jeśli chodzi o łazienkę i WC przy Twoich wielkościach wydaje mi się spoko wyjdzie oddzielny prysznic ale pomieszczenie bym zrobił wspólne i odzielił prysznic wewnątrz tego pomieszczenia  to prostsze konstrukcyjnie. Wielkość 80x80 uważam ok - ja mam mniejsza blaszanke i ściskam sie do 67 ale długość 83 bo mam toalete C2  spoko można siadać na tronie i brać prysznic myjąc nogi na siedząco :) tu własnie długość trochę nadrabia mi tę szerokość i jest ok a szerzej i tak nie bardzo mogę.
Twoja kuchnia na szkicu owszem długa fajnie ale wąska - skazujesz się praktycznie na tasiemce Dometica albo kuchenke jednopalnikową i b. mały zlew - tak licząc 190-(80 prysznic+35 blat kuchni )=75  to dość szerokie przejście - fakt wygodne ale  przy Twojej ilości miejsca rozważałbym łazienkę w większym prostokacie   i brodzik prostokąt oraz  nieco szerszy blat kuchni.

No i rzecz najważniejsza - zabudowa standardy, zalecenia, opinie budujacych  - owszem to cenne  poczytać ale to tylko rady - będzie  to Wasza Hiobie blaszanka  urządźcie ja sobie tak żeby Wam pasowało i było Wam wygodnie i kompletnie nie przejmujcie  się utartymi standardami

Kibel kompostowy - the best idea niestety to dość nowe rozwiązanie jest już i w EU i w PL też zaczyna się robić coraz popularniejsze - mnie budżet nie puszcza ale gdyby puszczał szedłbym w to w ciemno 

Temat izolacji - piszesz będzie prima sort,  piszesz też w miejscu spania 2cm - uważam za mało nogi zmarzną w zimie w lecie ciepło też da w kośc.
Nadmienię też ze trzeba pomyśleć o dwu izolacjach co zapewne wiesz - dźwiękowa i termiczna bo to blaszak i dudni 
Nie wiem z czego planujesz i co masz dostępne - ja zrobiłem 9mm Armaflex jako dźwiękową i styrodur XPS jako cieplna tam gdzie ciężko było wcisnąć się ze styrodurem czyli tył dół za nadkolem  poszła wtrysnięta pianka zamknietokomórkowa Polynor - izolację mam  zrobioną tak aby progi były puste i troszkę nad nimi zaczyna sie dopiero na poziomie podłogi
Jeśli chodzi o podłogę  - standard listwy klejone do niej pomiedzy nimi izolacja jak ściany 9mm Armaflex+3cm styrodur i sklejka 9mm - listwy wycinane bo webasto wodne i ogrzewanie podłogowe

Jeśli chodzi o elektrykę - widziałem że odsyłano Cie do mojego wątku - może jak przetrawisz tę epopeje to wrócimy do szczegółów  - chyba tak będzie łatwiej
Generalne założenia jakie uważam należy przyjąć w warunkach EU i mojego sposobu biwakowania to pełna niezależność energetyczna oraz w pełni automatyczne przełączanie źródeł zasilania aktualnie dostępnych - stąd u mnie i solar i słupek i ładownie alternatorem  - myślę że to dobra idea :) 
Nie znam dokładnie Twoich  założeń dla USA ale agregat wydaje mi się nie bardzo trafionym rozwiązaniem jakie by toto ciche nie było to jednak warczy  - masz fest alternator doładujesz pokładowe aku przemierzając w sumie dość długie dystansy - nie wiem natomiast jak  poklecić ładowanie przez  np. cyrixa z takimi nowoczesnymi altkami - tu musi wypowiedzieć sie ktoś mądrzejszy ode mnie.

Solarów i aku nigdy dość jeśli budżet puszcza zdecydowanie LiFePo4  - tu widzę z postów że wiesz co w trawie piszczy i że tę moc nominalna to należy miedzy bajki włożyć a STC jest dopiero w miarę wiarygodne - dochodzi tu jeszcze temat kąta padania promieni słonecznych - sa to istotne rzeczy dla doboru regulatora który wcale nie musi byc mocy jak moc nominalna solara ale sa warunki które musi spełnic. Fajny kalkulatorek słoneczka - TUTAJ
Jeśli chodzi o elastyki - ok fajne lekkie łatwe w montażu, ja wykluczyłem - powodem trwałość chodzi o naprężenia termiczne i rozrywanie ogniw -  poczytaj na CT jest taki zbiorczy watek nawet z ankietą o elastykach TUTAJ   u mnie max na co dach pozwoliło solar mono HC PERC o mocy 460W 2110x1050mm , regulator preferowałem Victrona ale jest MPPT Tracer 3210AN  aku ze wzgl. budżetu to 2x100Ah w kwasie Jenox Hobby - tak duzy solar niestety wykluczył mi mozliwość okna dachowego w łazience wiec małe na ścianie bocznej + byc może wentylacja wymuszona
Szedłbym zdecydowanie w taka instalacje niskiego napięcia która umożliwi Ci zasilanie urządzeń bez przetwornic - każda przetwornica to strata
Pierwotnie miałem robić  lodówka 230v + przetwornica, po ostatnich info od Adama zrezygnowałem - przemęczę chwile na małej 12v 40L co mam i docelowa duża lodówka sprężarkowa będzie na 12v - mniejsze katowanie aku, brak strat na przetwornicy - jeszcze  będę gadać z kumplem być może będą to 2 lodówki podobne jak wysuwane spod łózka w ciężarówkach o ile trafia sie na 12v

Ciepła woda użytkowa  -   wiele jest patentów - ja uważam że temat jest mocno powiązany z wyborem rodzaju ogrzewania , decydującym jest wg mnie to czy decydujesz sie na ogrzewanie gazowe w vanie  -  jeśli tak to dla cwu  niewątpliwie coś z bojlerów gazowych.
Jeśli nie chcesz gazu ale ogrzewanie suche  - to sprawa sie komplikuje troszkę bo trzeba kombinować bojler ale wg mnie grzanie go ciepłym powietrzem jest mało efektywne - ogrzewanie elektryczne cwu liczyłem ilość energii kosmos sprawdzi się tylko na kempingu gdy masz zasilanie z sieci energetycznej.  Pomysł z grzaniem wysokonapięciową grzałka z przetwornicy - toż to chore bo dochodzi jeszcze strata na przetwornicy,  jak juz to grzałka np. 12V sa takie i to żaden problem a przepływowy grzejnik elektryczny nawet 2kW  - zapomnij  o ile chcesz mieć swiatło na dzikim biwaku.   Nie ma się co spierać ile pojemności aku i ile solara na to potrzeba - Kalkulatorek TUTAJ.
Ja zdecydowałem się dlatego na ogrzewanie mokre żeby sobie uprościć  grzanie ciepłej wody użytkowej dałem wymiennik płytowy pracuje praktycznie jak elektryczna przepływówka do tego dochodzą mi 2 nagrzewnice 1-sza duża da mi to że dopóki podłogówka nie zagrzeje będzie ogrzewać nadmuchowo wnętrze  vana i wyłączy sie automatycznie po uzyskaniu temp wnętrza 18-19st C  a 2-ga mała to nagrzewnica włączana ręcznie jest z Cinqucento i zapewnia w razie potrzeby dogrzanie  łazienki posiadającej również podłogówkę pod brodzikiem - obie nagrzewnice włączone równolegle  z podłogówka a regulacje przepływów zapewniają zawory dławiące i odcinające podłogówka leci pex 16mm. Czujnik CO uważam za sprawę konieczna i oczywistą niezależnie od rodzaju ogrzewania.

To co napisałem - nie traktuj jeszcze jako pewniki - to moje wnioski, przemyślenia, rozkminione co prawda do końca sprawy ale nie sa to jeszcze uwagi z długiego użytkowania, niestety z pewnych powodów musiałem trochę wyhamować z vanem i jestem jeszcze nie całkiem ukończony   dlatego nie można  moich opinii postawić na równi z kilkuletnim użytkowaniem  ale mam nadzieje że coś z tych moich rozkminek Ci sie przyda - trzeba cos więcej pisz pytaj :) 

A do smoczej jamy w grodzie Kraka  - oczywiście że Was zapraszam jak tylko będziecie w okolicy :) 

 


 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze  odnosnie ostatnich postów o montowanych ciężkich rzeczach  - obciążenie takie jak lodówka owszem jest istotne dla jednoosiowej przyczepy ale nie dla Vana o ładowności  1,5T,    Zbiorniki i owszem ale jest i drugi aspekt tej sprawy to własności trakcyjne pojazdu - Hiobowi i większości Kolegom na pewno nie muszę tłumaczyć bo wiecie  ze ciecz to najgorszy ładunek.
Właśnie dlatego będę miał zbiorniki spawane z PE-HD docelowo z przegrodami albo szarą za rada kolegi z CT zrobię z 4 połączonych kanistrów co w sumie daje ten sam efekt
i umiejscowię zaraz za tłumikiem  w związku z przednim napędem  zawieszenie tylne ok uniesie ale jak ta puszka bedzie się prowadzić z nawet nie ze wzgl. na cenę na pewno nie kupie dedyka  wody szarej dla Ducato II montowanego bezpośrednio przed tylna osia,  ani dedyków białej na tylne  nadkole, tak samo akumulatory są zaraz za siedzeniem pasażera  a drugi zbiornik białej idzie pod siedzenie przy stoliku dziennym w celu przesunięcia masy do przodu - inaczej na szutrowej górce pasowałoby mieć wciągarkę albo smoki musiały by jeszcze utyc a  BMI już wysokie i dochtóry nie zalecają :) 

Natomiast przy tylnym napędzie w sumie te 100-120l wody uważam może być na tyłku spokojnie a nawet twierdziłbym ze może to być korzystne ale przegroda w zbiorniku przy większym zbiorniku tez by się przydała  coby tyłkiem nie chciało zaplatać :) 
Oczywiście nie tylko kierujemy sie DMC  istotne jest to co pisze Hiob - nacisk na oś i  dopuszczalne parametry dla opony 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
On 9/7/2020 at 12:41 AM, tamtam said:

W moim kamperze na Fordzie Transicie wszystko ciezkie jest nad kolami lub tuz przed i tuz za kołami-lodówka, zbiorniki czystej i szarej wody. Jak widzialem jak budowali na zamowienie w Nowym Saczu kampera to tak samo bylo. Może chodzi o pracę zawieszenia, ramy i obciazenia w trakcie jazdy?

Tylne zawieszenie jest projektowane na większe obciążenia.

My najprawdopodobniej poradzimy sobie w taki sposób, że dodamy poduszki powietrzne do tylnego zawieszenia. Chodzi głównie o to, by w tym pojeździe, który daleko wystaje poza tylną oś, zapobiec zbytniemu obniżeniu się tylnego zderzaka. Z poduszkami powietrznymi będzie nawet możliwość podniesienia go w razie potrzeby o ok. 3 cale, czyli 7,5 cm. 

On 9/13/2020 at 10:19 PM, smok_wawelski said:

U Ciebie pierwsza zagadka to i łózko - zauważ że człowiek leżący jest dłuższy - żona słusznie kombinuje "body flares" po polsku to poszerzenia a żargonowo bąble, wydmuszki itp... rożnie to nazywają - proponuje załatw problem w prosty sposób wiesz ile będziesz miał miejsca na szerokości po izolacji - ogranicz byle dechami łózko w domu połóżcie sie i wyciągnijcie wygodnie możecie nawet tak przekimać nockę - będzie najbardziej wiarygodna odp. czy  długość łózka jest ok.  Piszesz że będzie 190 a masz 174 - powinno wystarczyć ja mam 170 zrobiłem łózko na 181 ale na wysokości materaca ograniczyłem poszycie wewnętrzne i listwowanie a także   izolacje  o 2cm na stronę i mam te ok 185 cm jest dla mnie spoko a żona jest niższa ode mnie  - nie będę miał poszerzeń ale wgłębienia wewnątrz - patent podpatrzyłem na vanie Adrii. Izolacja w miejscach zagłębionych ma ok 4 cm więc cieplnie powinno być  ok.
 

Zanim cokolwiek zrobimy "na stałe", najpierw zrobimy z tektury i listewek, jednak na tyle solidnie, że na łóżku będzie można się położyć, więc sprawdzimy. Poza tym wpadliśmy na inny pomysł - wysuwanej "szuflady" z boku, tzn z przodu łóżka, która by umożliwiała spanie wzdłuż samochodu. Materac składał by się z dwóch części, obszytych tak, że od góry była by to jedna płaszczyzna, a od spodu dwa "klocki". Na dzień tę dodatkową część podnosiłoby się do góry i odginało o 180 stopni, a podstawę, która w nocy byłaby nad bocznymi fotelami, wsuwało jak szufladę. Żeby wysokość podstawy była identyczna, miałaby ona "zęby", wypustki jak litera E, a stała część podstawy materaca wgłębienia, jak odwrócona litera E. Zatem gdyby brakowało miejsca w szerz, można by wykombinować kilkanaście cm wzdłuż. 

On 9/13/2020 at 10:19 PM, smok_wawelski said:

Układ - zdecydowanie przód obrotowe fotele, lecz jeśli korzystniej w kasie to nie musisz kupować obrotowych foteli jak Ci doradzano bo sa dedykowane homologowane obrotnice a montaż to pół godziny na sztukę.  Stolik dzienny - zdecydowanie tak - miałem pierwotnie zrobić bez niego coś jak pokazujesz na swoich szkicach lodówka naprzeciw kuchenki ale sporo mi nakładziono do łba - przemyślałem i w końcu Adam mnie przekonał ze faktycznie jest konieczny - prosta sprawa jedno chce poleżeć drugie posiedzieć i coś zrobić sobie na kompie - 2-gi blat takiego stolika może na mimośrodzie wysuwać się również pod obrócony fotel pasażera - jest sporo przykładów i na CT i w sieci zerknij fajne rozwiązanie. Jeśli chodzi o łazienkę i WC przy Twoich wielkościach wydaje mi się spoko wyjdzie oddzielny prysznic ale pomieszczenie bym zrobił wspólne i odzielił prysznic wewnątrz tego pomieszczenia  to prostsze konstrukcyjnie. Wielkość 80x80 uważam ok - ja mam mniejsza blaszanke i ściskam sie do 67 ale długość 83 bo mam toalete C2  spoko można siadać na tronie i brać prysznic myjąc nogi na siedząco :) tu własnie długość trochę nadrabia mi tę szerokość i jest ok a szerzej i tak nie bardzo mogę.
 

Van już zamówiony, nic już nie zmienię. Fotele będą obrotowe, fabryczne. Wypożyczyliśmy Transita z obrotowym fotelem pasażera i został zaakceptowany, będzie u nas taki sam.

Stoliki będą dwa, jeden za przednimi fotelami, drugi przed łóżkiem, właśnie dlatego, by mieć trochę więcej miejsca, nie szturchać się laptopami. :D Posiłki można zjeść razem, ale czasem trzeba mieś trochę przestrzeni koło siebie. Obydwa stoliki będą składane, na obrotowej nodze i ramieniu, najprawdopodobniej firmy Lagun, https://www.lagunusa.com/

Jeśli chodzi o łazienkę, plan jest taki, by ustęp był wysuwany z szafki, która będzie koło fotela przy łóżku. Kabina prysznicowa będzie miała kształt "kwadratowego buta z cholewką" i z tej dolnej części buta będzie się wysuwał ustęp. Ponieważ nie planujemy posiadać "czarnego" zbiornika, a kompostowy kibelek potrzebuje jedynie wentylację poprzez elastyczną rurę, taka opcja jest wykonalna i bardzo praktyczna. 

On 9/13/2020 at 10:19 PM, smok_wawelski said:

Twoja kuchnia na szkicu owszem długa fajnie ale wąska - skazujesz się praktycznie na tasiemce Dometica albo kuchenke jednopalnikową i b. mały zlew - tak licząc 190-(80 prysznic+35 blat kuchni )=75  to dość szerokie przejście - fakt wygodne ale  przy Twojej ilości miejsca rozważałbym łazienkę w większym prostokacie   i brodzik prostokąt oraz  nieco szerszy blat kuchni. [...]

Temat izolacji - piszesz będzie prima sort,  piszesz też w miejscu spania 2cm - uważam za mało nogi zmarzną w zimie w lecie ciepło też da w kośc.
Nadmienię też ze trzeba pomyśleć o dwu izolacjach co zapewne wiesz - dźwiękowa i termiczna bo to blaszak i dudni 

Planujemy jedynie jednopalnikową kuchenkę indukcyjną i to, najprawdopodobniej, chowaną, a nie montowaną na stałe. Ja mam dość specyficzną dietę, albo raczej post, więc ewentualne gotowanie na co dzień i tak tylko dla jednej osoby. Rozważamy też możliwość szerszego blatu tam, gdzie będzie zlew, ale szczegóły ustalimy w naszym kartonowym modelu. 

Izolacja - to domena żony. Przejrzała setki filmów, zrobiła notatki. Auto będzie najpierw pomalowane dwoma rodzajami czegośtam, izolującymi akustycznie i termicznie i zapobiegającymi zbędnym drganiom blach. Tu zresztą Transit nawet w wersji gołych blach wypada lepiej od konkurencji. 

W zimie to my będziemy w domu, albo na Florydzie, ale izolacja od upałów musi być jak najlepsza, bo do Doliny Śmierci też chcemy zajechać, a tam temperatury rzędu 45-50C nie są niczym niezwykłym. 

On 9/13/2020 at 10:19 PM, smok_wawelski said:

Jeśli chodzi o elektrykę - widziałem że odsyłano Cie do mojego wątku - może jak przetrawisz tę epopeje to wrócimy do szczegółów  - chyba tak będzie łatwiej
Generalne założenia jakie uważam należy przyjąć w warunkach EU i mojego sposobu biwakowania to pełna niezależność energetyczna oraz w pełni automatyczne przełączanie źródeł zasilania aktualnie dostępnych - stąd u mnie i solar i słupek i ładownie alternatorem  - myślę że to dobra idea :) 
Nie znam dokładnie Twoich  założeń dla USA ale agregat wydaje mi się nie bardzo trafionym rozwiązaniem jakie by toto ciche nie było to jednak warczy  - masz fest alternator doładujesz pokładowe aku przemierzając w sumie dość długie dystansy - nie wiem natomiast jak  poklecić ładowanie przez  np. cyrixa z takimi nowoczesnymi altkami - tu musi wypowiedzieć sie ktoś mądrzejszy ode mnie.

Solarów i aku nigdy dość jeśli budżet puszcza zdecydowanie LiFePo4  - tu widzę z postów że wiesz co w trawie piszczy i że tę moc nominalna to należy miedzy bajki włożyć a STC jest dopiero w miarę wiarygodne - dochodzi tu jeszcze temat kąta padania promieni słonecznych - sa to istotne rzeczy dla doboru regulatora który wcale nie musi byc mocy jak moc nominalna solara ale sa warunki które musi spełnic. Fajny kalkulatorek słoneczka - TUTAJ
Jeśli chodzi o elastyki - ok fajne lekkie łatwe w montażu, ja wykluczyłem - powodem trwałość chodzi o naprężenia termiczne i rozrywanie ogniw -  poczytaj na CT jest taki zbiorczy watek nawet z ankietą o elastykach TUTAJ   u mnie max na co dach pozwoliło solar mono HC PERC o mocy 460W 2110x1050mm , regulator preferowałem Victrona ale jest MPPT Tracer 3210AN  aku ze wzgl. budżetu to 2x100Ah w kwasie Jenox Hobby - tak duzy solar niestety wykluczył mi mozliwość okna dachowego w łazience wiec małe na ścianie bocznej + byc może wentylacja wymuszona
Szedłbym zdecydowanie w taka instalacje niskiego napięcia która umożliwi Ci zasilanie urządzeń bez przetwornic - każda przetwornica to strata
Pierwotnie miałem robić  lodówka 230v + przetwornica, po ostatnich info od Adama zrezygnowałem - przemęczę chwile na małej 12v 40L co mam i docelowa duża lodówka sprężarkowa będzie na 12v - mniejsze katowanie aku, brak strat na przetwornicy - jeszcze  będę gadać z kumplem być może będą to 2 lodówki podobne jak wysuwane spod łózka w ciężarówkach o ile trafia sie na 12v
 

Elektryka to będzie najtrudniejszy orzech do rozgryzienia. Nawet zacząłem temat na elektrodzie, zobaczymy, czy tam ktoś coś poradzi. Tak czy inaczej widzę, że przy moich założeniach nie osiągnę celu nie wydając 15-20 tys dolarów. Ale kto bogatemu zabroni? [płacze] . 

Solary być może będą, gdy się zjawią za dwa lata nowe technologie. ( https://sauletech.com/ )  Na razie planujemy tylko alternatory i baterie. Woda w prysznicu zapewne będzie w stałym obiegu, filtrowana na bieżąco. Oczywiście co jakiś czas, raz na tydzień, do wymiany. Co do przetwornic, to bez nich się nie obejdziemy. Klima, kuchenka indukcyjna, mikrofalówka muszą mieć zasilanie 120V. Co więcej - jedyny sprawdzony sposób na ładowanie tych LiFePo4 baterii, jaki znalazłem, wymaga przetwarzania prądu najpierw z 12 na 120 i potem powrót do 12V, oczywiście z wszystkimi stratami energii:

Electrical-Diagram.jpeg

On 9/13/2020 at 10:19 PM, smok_wawelski said:

Ciepła woda użytkowa  -   wiele jest patentów - ja uważam że temat jest mocno powiązany z wyborem rodzaju ogrzewania , decydującym jest wg mnie to czy decydujesz sie na ogrzewanie gazowe w vanie  -  jeśli tak to dla cwu  niewątpliwie coś z bojlerów gazowych.
Jeśli nie chcesz gazu ale ogrzewanie suche  - to sprawa sie komplikuje troszkę bo trzeba kombinować bojler ale wg mnie grzanie go ciepłym powietrzem jest mało efektywne - ogrzewanie elektryczne cwu liczyłem ilość energii kosmos sprawdzi się tylko na kempingu gdy masz zasilanie z sieci energetycznej.  Pomysł z grzaniem wysokonapięciową grzałka z przetwornicy - toż to chore bo dochodzi jeszcze strata na przetwornicy,  jak juz to grzałka np. 12V sa takie i to żaden problem a przepływowy grzejnik elektryczny nawet 2kW  - zapomnij  o ile chcesz mieć swiatło na dzikim biwaku.   Nie ma się co spierać ile pojemności aku i ile solara na to potrzeba - Kalkulatorek TUTAJ.
Ja zdecydowałem się dlatego na ogrzewanie mokre żeby sobie uprościć  grzanie ciepłej wody użytkowej dałem wymiennik płytowy pracuje praktycznie jak elektryczna przepływówka do tego dochodzą mi 2 nagrzewnice 1-sza duża da mi to że dopóki podłogówka nie zagrzeje będzie ogrzewać nadmuchowo wnętrze  vana i wyłączy sie automatycznie po uzyskaniu temp wnętrza 18-19st C  a 2-ga mała to nagrzewnica włączana ręcznie jest z Cinqucento i zapewnia w razie potrzeby dogrzanie  łazienki posiadającej również podłogówkę pod brodzikiem - obie nagrzewnice włączone równolegle  z podłogówka a regulacje przepływów zapewniają zawory dławiące i odcinające podłogówka leci pex 16mm. Czujnik CO uważam za sprawę konieczna i oczywistą niezależnie od rodzaju ogrzewania.

To co napisałem - nie traktuj jeszcze jako pewniki - to moje wnioski, przemyślenia, rozkminione co prawda do końca sprawy ale nie sa to jeszcze uwagi z długiego użytkowania, niestety z pewnych powodów musiałem trochę wyhamować z vanem i jestem jeszcze nie całkiem ukończony   dlatego nie można  moich opinii postawić na równi z kilkuletnim użytkowaniem  ale mam nadzieje że coś z tych moich rozkminek Ci sie przyda - trzeba cos więcej pisz pytaj :) 

A do smoczej jamy w grodzie Kraka  - oczywiście że Was zapraszam jak tylko będziecie w okolicy :) 

Jeśli będzie zamknięty obieg wody w łazience, to da się to ogrzać z samych akumulatorów. Wymiennik ciepła korzystający z ciepła pochodzącego z układu chłodzenia auta też jest opcją, której się przyglądamy.

Za wszystkie rady dziękuję, zawsze lepiej uczyć się korzystając z doświadczeń innych, niż na własnych błędach. Dziękuję też za zaproszenie, choć nie mam pojęcia kiedy znowu uda się trafić do Krakowa. Miało to być we wrześniu, ale LOT zwrócił mi bilet. Bóg jeden wie, kiedy następna okazja. I przy okazji - przepraszam, że dopiero teraz odpisuję. 

On 9/13/2020 at 11:13 PM, smok_wawelski said:

Natomiast przy tylnym napędzie w sumie te 100-120l wody uważam może być na tyłku spokojnie a nawet twierdziłbym ze może to być korzystne ale przegroda w zbiorniku przy większym zbiorniku tez by się przydała  coby tyłkiem nie chciało zaplatać :) 
Oczywiście nie tylko kierujemy sie DMC  istotne jest to co pisze Hiob - nacisk na oś i  dopuszczalne parametry dla opony 

Będą poduszki powietrzne, więc w sumie jedyne ograniczenia na razie to opony, ale te także będą opcjonalne, o nieco większej średnicy. Co prawda zostaną "szesnastki", ale będą wyższe i, najprawdopodobniej, będą miały większą nośność. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Tydzień temu odebrałem samochód.

Window-Sticker-%282%29.jpg

Najpierw zabieram się za zawieszenie. Wnętrze będzie musiało zaczekać do wiosny, bo czekamy na cieplejszą pogodę, by malowanie wnętrza miało odpowiednią temperaturę. 

Opony już dziś przyszły, felgi mają być prawdopodobnie w piątek, choć przez Święto Dziękczynienia może się to opóźnić. Zdecydowałem się na koła 17 cali, bo ta felga, która mi się podoba, nie jest produkowana w rozmiarze 16 cali:

 

 

moto-metal-mo970-gloss-black-machined-face_1.jpg.02a03d9a15bc38f5969a16f53568f400.jpg

 

Opona do tego taka:  

 

bfgoodrich-all-terrain-t-a-ko2_1.jpg.ff623943afa19ed26fafb83f4736594c.jpg

 

Trzeba będzie troszkę przyciąć spaw we wnęce przedniego koła, bo opona ma średnicę większą o 2 i pół cala, czyli ponad 6 cm, ale auto będzie wyglądać super.

Zawieszenie - na początek z tyłu dojdą poduszki powietrzne z kompresorem pompującym niezależnie lewą i prawą stronę. Celem tego jest zapobieżenie "siadaniu" tyłu, gdy się mu dołoży tonę wyposażenia, plus dodatkowo będzie można podnieść tył auta np. wjeżdżając na jakąś skarpę, albo lekko go wypoziomować, pompując jedną stronę, gdy parkujemy na niezbyt płaskiej polance. 

 

814b0KEEKkL._SL1500_.thumb.jpg.5edf61100c40ae8036cadabdb6bbb461.jpg71kB2f6hbUL._AC_SL1500_.thumb.jpg.9e72bdfae8ef839b5940187be196ac73.jpg

 

Z przodu będzie wzmocnienie sprężyn czymś takim:

81ydCIkCe0L._AC_SL1500_.thumb.jpg.be75f351132758b90009836b6366b23b.jpg

 

Są to SuperSprings CSS-1195 Coil SumoSprings, wsuwa się to w sprężynę przedniego zawieszenia i działa jak kawałek deski, utwardzając zawieszenie, tylko lepiej - bo jest elastyczne i nie wypadnie. Prawdę mówiąc można wsadzić takie dwie wkładki, jeśli jedna ciągle by powodowała, że będzie zbyt miękko. Na razie spróbujemy z jedną.

To takie plany na najbliższe tygodnie. Poza tym będziemy budować wnętrze z kartonów, by w skali 1:1 zobaczyć jak się sprawdza nasza koncepcja. Oczywiście na moim kanale na YT będzie pełne sprawozdanie z postępu prac, a może nawet transmisje na żywo z zakładania tych elementów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Hiob. Ja najbardziej jestem ciekaw wnętrza. Tym bardziej, że ciągle mi gdzieś tam po glowie chodzi taki Transit L4H3. mają teraz bardzo dobre ceny w PL, bo chyba jest zastój w sprzedaży.

Nie zapominaj tu o nas, na pewno masz tu na forum wierną grupkę kibiców :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę pamiętał. Będzie też na moim kanale playlista, na której będzie każdy film, który w jakikolwiek sposób wspomni mojego (przyszłego)  kamperka, nazwanego już "Bruno, the eVANgel". ? 

 

Dzisiaj postaram się przyjrzeć tym wzmocnieniom sprężyn w przednim zawieszeniu, może uda się to założyć. Teoretycznie to praca na godzinkę, czy dwie, a ponieważ w kuchni będą mnie denerwować zapachy pieczonego indyka, bo to Thanksgiving, to chętnie ucieknę do pracy przy samochodzie. Po porannym, przelotnym deszczu ma być słonecznie i 20 stopni C, więc powalczę i, być może, włączę kamerkę by moi widzowie na żywo mogli zobaczyć gamonia w działaniu. ;-).  Zapraszam na YT koło 16-17, może będzie LIVE :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan B...   Poranny deszcz zamienił się w przedpołudniowy, więc chyba zakładanie "SuperSprings" przeniesie się na później, więc i z LIVE nic nie będzie, ale dziś, lub jutro, tzn w piątek, jakiś filmik z tym wzmocnieniem sprężyn może się pojawi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.