Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Te oriony jak rozumiem mają pełnoprawny algorytm ładowania akumulatorów. Myślę, że Victron nie wymyślił dla nich innego schematu działania jak dla kontrolera solarnego.
U mnie Victron reaguje natychmiast na każde zmiany. Np. przychodzę do kampera napięcie na akumulatorze 13,8V i tylko prąd podtrzymania. Kiedy włączę cokolwiek i napięcie spadnie to natychmiast rośnie prąd ładowania. LiFePo4 ma dość płaską charakterystykę napięciową rozładowania/ładowania. Na 1m przewodu 10mm2 ( 10AWG ) i 15A bedziesz mieć spadek rzędu 0,042V... Jak dla mnie pomijalny ... Oriony i tak do momentu uzyskania końca ładowania będą ładować pełnym prądem, zaczną ograniczać przy końcu ładowania co jeszcze bardziej zminimalizuje spadki na przewodach.
 

Może prościej znaleźć przetwornicę bez zbędnych zabezpieczeń która nie będzie się wyłączać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

13 godzin temu, Szopler napisał:

Te Victrony to wogóle są ładowarki czy przetwornice? Jeżeli przetwornice DC-DC to czy mają możliwość podbicia napięcia bo 24V nie wystarczy do ładowania 24V akumulatorów. Jeżeli dobrze liczę to tam jest pakiet 6S, a 6 x 4,2V = 25,2V. Jak dodać spadek napięcia na przewodach to potrzebne będzie deko więcej.

"Akumulatory LiFePo4 wymagają ładowania stałym prądem dopóki nie osiągną napięcia 3.65V, a dalej już prądem malejącym do zera, gdy napięcie akumulatorka osiągnie 4.2V."

To nie są litowo-jonowe ogniwa tylko LiFePo4 i ich nominalne napięcie to 3,2V a maksymalne około 3,65-3,7V (do takiego napięcia powinno się je ładować). Akumulatory z tego wątku zbudowane są z 8 ogniw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Paweł7 said:

Może prościej znaleźć przetwornicę bez zbędnych zabezpieczeń która nie będzie się wyłączać...

Problem polega na tym, że prawo wymaga tych zabezpieczeń. Jest możliwe, że inny model może mieć to inaczej ustawione i działałoby dobrze, ale najwyraźniej tu nie chce. Nie wiem też jak miałbym to sprawdzać - metodą prób i błędów? Kupować kolejne na Amazon i odsyłać? Mało praktyczny scenariusz. 

Przejechałem się kilkanaście km vanem. Wcześniej rozładowałem trochę baterie i spróbowałem ładować je prądem z Renogy, ale po dosłownie 10-15 sekundach wywalało to GFCI. Zatem jesteśmy zdeterminowani, by pójść w te Oriony. Tym bardziej, że Renogy nie był specjalnie drogi, więc niewielka strata, a pewnie go jeszcze sprzedam za parę groszy na ebayu. 

Rozpędziłem kamperka do 140 km/h - nic z dachu nie odpadło, nie łomotało, panele też nie powodują jakiegoś zwiększonego poziomu hałasu. Nic nie świszczy i nie gwiżdże, mam wrażenie jedynie, że słychać jakby odległy, cichy "hummmmm". Ale to może być tylko moja sugestia, bo bardzo się starałem coś usłyszeć. 

Zmieniłem też olej. Sprawdziłem co tam się wylało, bo podobno pierwsza wymiana oleju to pełno jakiś opiłków etc, ale niczego takiego nie znalazłem. Olej czarny, ale bez dodatków w postaci zmielonego amelinium. BTW komputer pokładowy pokazywał, że olej miał tylko 30% życia w sobie - myślę, że to głównie z powodu wieku. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minutes ago, Paweł7 said:

To nie są litowo-jonowe ogniwa tylko LiFePo4 i ich nominalne napięcie to 3,2V a maksymalne około 3,65-3,7V (do takiego napięcia powinno się je ładować). Akumulatory z tego wątku zbudowane są z 8 ogniw.

Tech Specs

PDF Download Click Here
SKU: FHAWK-24043-G1
Voltage: 24V
Chemistry: LiFePO4 (New)
Charging Voltage Range: 27.8 - 29.0
Max Charge Voltage: 29.4V
Operating Voltage Range: 19.6 – 29.2V
kWh Capacity: 4.3kWh
Ah Capacity: 170Ah
Cell Configuration: 8S
Max Continuous Discharge Current Amps: 175
Max Continuous Power Watts: 4480
Max Discharge Peak Current Amps: 350 (6 Seconds)
Max Charge Current Amps: 175
Charge Temp Range (°C): 0°C (32°F) / 55°C (131°F)
Discharge Temp Range (°C): -30°C (-22°F) / 55°C (131°F)
Optimal Discharge Temp Range: 15°C (59°F) / 35°C (95°F)
Storage Temp: -5°C (23°F) / 35°C (95°F) (Max 6 Months)
Weight: 92 (LBS)
Length Inches: 10
Width Inches: 7.5
Height Inches: 21.75
Safety Features: BMS (Battery Management System)
Over Voltage, Under Voltage, Over-Current
(Thermal Management System), Safety Fuse (300A)
Parallel: Up To (8) Parallel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli parametry potwierdzają co napisałem.

Tak mi jeszcze przez myśl przeszło... Na fotkach widziałem, że masz tą przetwornice przykręconą do konstrukcji. Próbowałeś ją odkręcić i zrobić próbę gdy obudowa " wisi w powietrzu "? Choć całkiem prawdopodobne, że i tak minus zasilania jest połączony z obudową...

Gdzieś znalazłem taką tabelkę, może się przyda...

AWG Średnica przewodu Przekrój Rezystancja Maks. obciążalność jako uziemienia Maks. obciążalność jako zasilania
[mm] [mm2] [ohm/km] [A] [A]
0 11,684 107,2 0,1607 380 302
0 10,40384 85 0,2027 328 239
0 9,26592 67,4 0,2555 283 190
0 8,25246 53,5 0,3224 245 150
1 7,34822 42,4 0,4064 211 119
2 6,54304 33,6 0,5127 181 94
3 5,82676 26,7 0,6462 158 75
4 5,18922 21,1 0,8151 135 60
5 4,62026 16,8 1,028 118 47
6 4,1148 13,3 1,296 101 37
7 3,66522 10,6 1,634 89 30
8 3,2639 8,37 2,06 73 24
9 2,90576 6,63 2,598 64 19
10 2,58826 5,26 3,276 55 15
11 2,30378 4,17 4,133 47 12
12 2,05232 3,31 5,209 41 9,3
13 1,8288 2,63 6,57 35 7,4
14 1,62814 2,08 8,282 32 5,9
15 1,45034 1,65 10,44 28 4,7
16 1,29032 1,31 13,17 22 3,7
17 1,15062 1,04 16,61 19 2,9
18 1,02362 0,823 20,94 16 2,3
19 0,91186 0,653 26,41 14 1,8
20 0,8128 0,519 33,29 11 1,5
21 0,7239 0,412 41,98 9 1,2
22 0,64516 0,327 52,94 7 0,92
23 0,57404 0,259 66,78 4,7 0,73
24 0,51054 0,205 84,2 3,5 0,58
25 0,45466 0,162 106,2 2,7 0,46
26 0,40386 0,128 133,9 2,2 0,36
27 0,36068 0,102 168,8 1,7 0,29
28 0,32004 0,0804 212,9 1,4 0,23
29 0,28702 0,0647 268,4 1,2 0,18
30 0,254 0,0507 338,5 0,86 0,14
31 0,22606 0,0401 426,7 0,7 0,11
32 0,2032 0,0324 538,2 0,53 0,09
33 0,18034 0,0255 678,6 0,43 0,07
34 0,16002 0,0201 855,8 0,33 0,06
35 0,14224 0,0159 1079 0,27 0,04
36 0,127 0,0127 1360 0,21 0,04
37 0,1143 0,0103 1715 0,17 0,03
38 0,1016 0,00811 2163 0,13 0,02
39 0,0889 0,00621 2728 0,11 0,02
40 0,07874 0,00487 3440 0,09 0,01
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli pierwsze próby kamperek przeszedł pomyślnie i nic nie świszczało i nic się nie poluzowało to super, gratulacje. 

Oriony z tego co czytałem to porządne ładowarki. 

7 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

Przejechałem się kilkanaście km vanem. Wcześniej rozładowałem trochę baterie i spróbowałem ładować je prądem z Renogy, ale po dosłownie 10-15 sekundach wywalało to GFCI. Zatem jesteśmy zdeterminowani, by pójść w te Oriony. Tym bardziej, że Renogy nie był specjalnie drogi, więc niewielka strata, a pewnie go jeszcze sprzedam za parę groszy na ebayu. 

Hiobie ale nie musisz podpinać tego G do Renogy, ewentualnie podepnij między G a L żarówkę, wtedy nie będzie się wyłączał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Niektóre falowniki rzędu kilku kilowat wybijały mi różnicówki o prądzie upływu 30mA. Wyjściem było albo pominięcie różnicówek dla falowników, albo wymiana ich na większy prąd różnicowy. Winne prawdopodobnie są filtry EMC i jeśli w przypadku Hioba to one powodują wyłączanie przetwornicy to może faktycznie być problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, Paweł7 said:

Na fotkach widziałem, że masz tą przetwornice przykręconą do konstrukcji. Próbowałeś ją odkręcić i zrobić próbę gdy obudowa " wisi w powietrzu "? Choć całkiem prawdopodobne, że i tak minus zasilania jest połączony z obudową...

Renogy ma śrubkę do kabla do uziemienia obudowy i zalecają jej uziemienie, ale próbowałem i z odłączonym uziemieniem i praktycznie w każdej innej konfiguracji. To działa tylko wtedy, gdy odbiornik prądu jest podłączony bezpośrednio do przetwornicy i żadne inne urządzenia, takie jak inna przetwornica, czy nawet automatyczny przełącznik, nie są w obwodzie. 

image.png.7c07a5f7f5070d105783f76599548892.png

 

image.png.92eae570bf439ecb33addee7ad0a1b77.png

8 hours ago, Paweł7 said:

Gdzieś znalazłem taką tabelkę, może się przyda...

Dzięki, tabelki bardzo pomocne. Właśnie dzięki jednej z nich będę przerabiał kable z gniazdka zewnętrzngo, bo przy kolejnym sprawdzaniu układu odkryłem, że to nie miedź, ale "CCA", a ta tabelka mówi, że dla 30 amperów zewnętrznego zasilania są one zbyt cienkie. Zastosowałem tam 10AWG kable, a dla aluminiowych powinny być co najmniej 8AWG. Miedziane 10 AWG są wystarczające. 

 

Wire Ampacity Tables

 

   Ampacities of Insulated Conductors (From NEC Table 310-16)
   Not More than Three Conductors in Raceway or Cable or Earth (Directly Buried)
   (Based on Ambient Temperature of 30° C, 86° F)

Size Copper Conductors Aluminum Conductors
Copper-Clad Conductors
60° C
(140° F)
75° C
(167° F)
90° C
(194° F)
60° C
(140° F)
75° C
(167° F)
90° C
(194° F)
AWG
Kcil
Types Types Types Types Types Types
TW
UF
RHW
THW
THWN
XHHW
USE
ZW
TBS
SA
SIS
FEP
FEPB
RHH
THHN
THWN
XHHW
TW
UF
RHW
THHW
THW
THWN
XHHW
USE
TBS
SA, SIS
THHN, THHW
THW-2
THWN-2
RHH, RHW-2
USE-2
XHH, XHHW
XHHW-2, ZW-2
18 - - 14 - - -
16 - - 18 - - -
14 1 20 20 25 - - -
12 1 25 25 30 20 1 20 1 25 1
10 1 30 35 40 25 30 1 35 1
8 40 50 55 30 40 45
6 55 65 75 40 50 60
4 70 85 95 55 65 75
3 85 100 110 65 75 85
2 95 115 130 75 90 100
1 110 130 150 85 100 115

Tu jest fajna i bardzo czytelna tabelka - pokazująca i natężenie i długość kabla.  Widać w niej od razu, że dla sieci 30A i niewielkich długości przewodu potrzebujemy 10AWG, a dla 90 amperów i 3-metrowego przewodnika 6 AWG powinno wystarczyć. Ja jednak planuję użyć kabli co najmniej rozmiar grubszych w układzie zasilania baterii LiFePo z baterii samochodowych - do Orionów z busbara pewnie pójdą kable 6AWG, na wyjściu, z busbara do baterii samochodowych 2 AWG

Wire gauge size chart

1 hour ago, Waldek R said:

Hiobie ale nie musisz podpinać tego G do Renogy, ewentualnie podepnij między G a L żarówkę, wtedy nie będzie się wyłączał. 

To nic nie zmieniało, bo to nie przebicie prądu powoduje, że GFCI wyłączał inwertera. Z tego jak to zrozumiem z instrukcji, którą wcześniej wkleiłem, wynika, że mierzone jest natężenie na liniach L i N i jakiekolwiek różnice na nich powodują wywalenie tego GFCI:  The GFCI closely monitors the amount of current flow from the line to neutral, and any discrepancies will cause the GFCI to trip and interrupt the circuit.

Chyba to jest coś takiego o czym pisze Paweł: 

1 hour ago, Paweł7 said:


Niektóre falowniki rzędu kilku kilowat wybijały mi różnicówki o prądzie upływu 30mA. Wyjściem było albo pominięcie różnicówek dla falowników, albo wymiana ich na większy prąd różnicowy. Winne prawdopodobnie są filtry EMC i jeśli w przypadku Hioba to one powodują wyłączanie przetwornicy to może faktycznie być problem.

Tak czy inaczej szefowa zadecydowała, że zakładamy Oriony i modlimy się, żeby one działały tak, jak teoretycznie myślimy, że zadziałają. :D A Renogy sprzeda się na eBayu za dwie stówki i odzyska część pieniędzy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tam na wyjściu i wejściu są filtry dolnoprzepustowe i one powodują że jest przesunięcie pomiędzy prądem a napięciem. To oznacza że Renogy jest przeznaczony tylko do obciążeń rezystancyjnych, czyli żarówka itp. Ewentualnie małych silniczków. To by wyjaśniało cały problem z tym inwerterem.

 

W takim razie całkowicie się z Tobą zgadzam, przejdź na Oriony to załatwi sprawę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

Wynika z tego, że podłączenie GroWatta, czy nawet automatycznego przełącznika z linią z zewnątrz najprawdopodobniej powoduje zmianę natężenia prądu z kabla L do kabla N i zadziałanie GFCI. Gdy odpiąłem kable z przełącznika, praktycznie odcinając Renogy od Growatta i podłączyłem opalarkę, 1200W, działa wszystko bez problemu.

Albo połowa prądu N płynie przewodem N a druga połowa karoserią samochodu i działa zabezpieczenie różnicowoprądowe (CFCI).
Dlatego należy to wszystko izolować od konstrukcji auta jak pisałem wcześniej.

Edytowane przez Szopler (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Szopler napisał:

Albo połowa prądu N płynie przewodem N a druga połowa karoserią samochodu i działa zabezpieczenie różnicowoprądowe (CFCI).
Dlatego należy to wszystko izolować od konstrukcji auta jak pisałem wcześniej.

Tak, wcześniej pisałeś... ze względu, że część dyskusji toczy się w innym miejscu myślałem że to chodzi tylko i wyłącznie o tą kontrolkę " reverse polarity ".
Możliwe, że gdyby Hiob odseparował obudowy Growatta i Renogy albo przynajmniej Rongery ( odłączenie przewodu G nie jest tożsame z odseparowaniem  ) wszystko by "zagadało" jak należy.

Jednak Hiob już decyzję, czekamy na Victrony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały dzień ciężka praca w kamperku. :D Wymontowany Renogy, zmienione kable od wtyczki z shore power, wsadzona izolacja za panelem elektrycznym, automatyczny przełącznik prądu wywalony.  Ciekawa sprawa - teraz gdy podłączę shoe power, czyli pociągnę prąd z domu, to napięcie między uziemieniem, a zerowym ma tylko 2 wolty. Zerowy - gorący 120V, a gorący - uziemienie 118V. Gdy podłączyłem opalarkę, 1200W, to napięcie między zerowym i uziemieniem podniosło się do 5 wolt. Zdecydowanie mniej, niż przedtem. Myślę więc, że teraz w ogóle można to ignorować? 

Żaróweczka "odwróconej polaryzacji" ciągle się żarzy, ale bardzo słabo. 

Kable zamówione, Oriony też. Oriony mają wysłać w środę, w czwartek święto, więc pewnie dostanę je dwa tygodnie. Będzie trochę zabawy z przycinaniem kabli, robieniem końcówek itp. ale mam już doświadczenie i coraz lepiej mi to idzie. :D 

 

5 hours ago, Paweł7 said:

Tak, wcześniej pisałeś... ze względu, że część dyskusji toczy się w innym miejscu myślałem że to chodzi tylko i wyłącznie o tą kontrolkę " reverse polarity ".
Możliwe, że gdyby Hiob odseparował obudowy Growatta i Renogy albo przynajmniej Rongery ( odłączenie przewodu G nie jest tożsame z odseparowaniem  ) wszystko by "zagadało" jak należy.

Nawet gdy odłączyłem Growatta, ale ciągle był podłączony automatyczny przełącznik shore power-inwerter, to wywalało ten kod. Tylko gdy podłączyłem samą opalarkę, po odłączeniu przełącznika i Growatta, działał jak powinien. Ale to już "czas przeszły dokonany". Renogy trafił na półkę w garażu i teraz zakładamy, że Oriony załatwią sprawę. A jak nie, to za dwa tygodnie wymyślimy plan C. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całej Twojej instalacji przydałoby się świeże spojrzenie. Kogoś bez informacji co zostało zrobione, zmierzone, zmienione. Prawdopodobnie gdzieś jest jakiś szewski błąd.
No i chyba nigdy nie zaprezentowałeś dokładnego schematu co, gdzie, jak i z czym masz podłączane. 

Orionami nie będzie problemu. Staranne zarobienie kocówek kabelków i skonfigurowanie Victronów i powinno działać bezproblemowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.