Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

59 minutes ago, Szopler said:

30A różnicy między przewodami - sporo.

 

5 hours ago, Paweł7 said:

38m30s - bo nie powinno się prowadzić 2 przewodów a już na pewno nie przez dwa bezpieczniki. Możesz to jeszcze spróbować wyrównać rozdzielając zasilania ORIONów.
Tz. 3 ORIONY na jednym bezpieczniku i 3 na drugim. Musiałbyś rozciąć busbary i w ten sposób podzielić na sekcje.
Ale jeśli nic się nie grzeje to chyba nie ma co się przejmować.
Sprawdź jak rozkładają się prądy ładowania poszczególnych akumulatorów, bo tam może zachodzić to samo zjawisko...

Myślę, że znalazłem powód: Akumulatory w aucie są podłączone tak, że jeden bezpośrednio na plusie i minusie jest połączony z alternatorem, a drugi równolegle dopięty do niego. Ja miałem jedną parę kabli podłączoną do jednego, drugą do drugiego. Zmieniłem to tak, że oba kable są podpięte do pierwszego akumulatora i różnica natężenia teraz wynosi 5 amperów. 

Bezpieczniki to w zasadzie wyłączniki obwodu, one i tak nic tam za bardzo nie zabezpieczają. Przydał by się bardziej bezpiecznik między kablem, a klemą akumulatora, ale tam jest tak ciasno, że nie bardzo jest jak to wszystko pomieścić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam, tak jak rozmawialiśmy ostatnio sprawdziłem kwestię odnośnie limitu natężenia pobieranego z sieci aby wykorzystać maksymalną moc ładowania baterii a nie powodować wybijania bezpiecznika domowego. Sprawę wydaje mi się że udało mi się rozwiązać ale tylko teoretycznie bo praktycznie to Hiob może sprawdzić. W Growatt funkcja numer 11 jest current limit i jeśli ładujemy w domu to powinno być ustawione na 15 lub 20A w zależności od breakera jaki jest na dantm obwodzie w domowym gniazdku.  Z yakich onliczeń na szybko wygląda że w takim przypadku ( 15 A breaker ) ładowanie powinno być na poziomie około 60 A na godzinę po stronie akumulatorów w związku z tym doładowanie baterii ( z tego co pamiętam masz 660Ah na 24V ) od zera na 100% będzie trwało około 11-12 godzin, natomiast na campingach lub w domu z gniazda suszarki można by było ten limit zwiększyć do 30A a co za tym idzie skrócić czas ładowania o połowę. Nie miałem jeszcze czasu dokładniej przyglądnąć się temu growattowi ale powinien ten limit równierz działać w ten sposób iż jeśli podłączysz do 15A obwodu domowego i ustawisz na growatt limit 15A to w przypadku kiedy w camperze podłączysz jakieś dwa większe odbiorniki np opalarkę i grzejnik czyli coś co przekracza sumarycznie 1800W ( 15A ) to z sieci i tak powinno wziąść tylko 15A a resztę z baterii aby nie przekroczyć limitu i tym sposobem nie wybić breakera domowego.  To tak z punktu widzenia mojego doświadczenia oraz informacji znalezionych w internecie natomiast nie mogę poywierdxić czy to się dotyczy growatta ponieważ dopiero na Hiobowym growatt przypadku się uczę. Zapraszam do przetestowania i podzielenia się wynikami. A z innej beczki to sprawdziłem te ładowarki pod domem i wygląda to tak że można stać bez limitu czasu ale każda godzina kiedy stoimy i jesteśmy podpięci kosztuje 2.5$ od 6AM do 6PM i taniej od 6PM do 6AM bo tylko 1$ za godzinkę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś wcześniej sprawdzałem, ładując z domu, natężenie w kablu między Growattem a bateriami było ok. 30A, ale baterie są naładowane w 90%, więc pewnie nie ładuje ich na maxa. W menu Growatta mam ustawione w opcji 2 (Max z solarów plus shore power) 60A , a w opcji 11 (max z shore power) 30A.

Bezpiecznik w domu wywala np. w takiej sytuacji: Mam podłączone shore power do kamperka, w nim idzie heater 1500W, a w garażu włączę opalarkę 1500W (przykład z życia, dziś tak mi się stało).  Natomiast to, czy sam Growatt ładując baterie z gniazdka 15A  przeciąży domową sieć i wywali korki nie wiem, musiałbym najpierw rozładować baterie i wtedy zobaczyć, czy on zacznie ciągnąć całe 30A prądu 120V. 

Przy okazji ostatni filmik z budowy kamperka, poprawianie instalacji elektrycznej:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobione. Napiszę jeszcze w dwóch zdaniach na czym polegały ostatnie problemy. Gdy zamieniłem dwa kable z akumulatorów do miedzianych szyn na jeden, grubszy, 2/0AWG, zainstalowałem na plusowym bezpiecznik/wyłącznik, który okazał się bublem. ( https://www.amazon.com/gp/product/B08ZKLPX28/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03_s00?ie=UTF8&th=1 ). Teoretycznie miał to być bezpiecznik 250-amperowy, a tam miałem prąd o natężeniu ok. 170 amperów, ale rozłączał mi obwód. Nie wiem jak on jest skonstruowany, ale działał tak, jakby oprócz mechanicznego wyłączenia się przy przeciążeniu sieci miał też jakiś bimetalowy wyłącznik, bo działał jak kierunkowskaz - kilka sekund "on" i kilka sekund "off". 

Gdy skręciłem te przewody "na styk" wszystko zaczęło działać dobrze. Szukałem innego bezpiecznika/wyłącznika, ale nic nie znalazłem, więc po prostu zainstalowałem tam zwykły przełącznik, na dodatek ponadwymiarowy - 600-amperowy. Ten się na pewno nie przegrzeje. :D Bepiecznik w tym miejscu i tak, moim zdaniem, nie jest konieczny, zabezpiecza tylko kilkadziesiąt cm kabla, a jakiekolwiek zwarcie w obwodzie możliwe jest tylko wtedy, gdyby busbary się zwarły ze sobą. Są one jednak teraz tak dobrze zaizolowane, że nawet w bardzo mało prawdopodobnym przypadku odkręcenia się wszystkich trzech śrub mocujących i przemieszczenia się tej szyny, nadal nie byłoby żadnego kontaktu.

Następny krok? Zaczynamy budowę aluminiowej konstrukcji mebli, szafek itp. Konsekwentnie będziemy kontynuować zabudowę, to nam pomoże zdeterminować konkretne punkty umiejscowienia gniazdek elektrycznych i punktów oświetleniowych, następnie hydraulika i wszystko zrobione. W międzyczasie na dachu trzeba jeszcze zainstalować LEDowe oświetlenie i kamery i w zasadzie koniec projektu.

Opcjonalnie zastanawiamy się dodatkowo nad elektrycznie chowanym schodkiem, "wyprawowym" zderzakiem, a nawet napędem 4X4 zainstalowanym przez jedną z tych firm: https://www.quigley4x4.com/products/ford-transit/  https://quadvan.com/  Ta ostatnia opcja to około 15 tysięcy dolarów i pewnie nie będzie "potrzebna", ale to wcale nie znaczy, że się na nią nie zdecydujemy. :D Wszystko zależy od tego ile zostanie pieniędzy w worku z napisem "projekt kamper" ;) . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, 

No to teraz jak ta część elektryki skończona to robora już pójdzie z górki. Jeszcze z rok i jedziemy na pierwszą wyprawę heh ... s tak serio trzymam kciuki aby czerwcowy wyjazd do Kanady i na Alaskę Hiobowi wypalił. Ja będę chciał się też do tej starowej karawany dopiąć ale w części Stanowej to gdzieś z Tennessee do Chicago myślę. 

Z tym 4x4 to wydaje mi się że mały zysk by był w porównaniu do wydatków ze względu na samą budową Transita a mianowicie wystający kuperek i wysokość auta. Na pewno takie 4x4 pomogło by w jeździe po śniegu czy piasku ale nie dało by za wiele przy jeździe deczko terenowej. Aby go bardziej uterenowić trzeba by było dodatkowo zawieszenie zmodyfikować. Na pewno by musiały być większe gumy, najlepiej ze 35 inchy bo w ten sposób można go ładnie zliftować ale to już wiązało by się z poważnymi modyfikacjami blacharskimi. To taka zabawa w 20000 $ się nie zamknie. Może lepiej kupić małą przyczepkę i posadzić jakiś side by side atv Polarisa. To już są maszynki w fajny teren i naprawde super frajda. Kierownik zobaczy sobie na youtube kanał Destination Polaris . I byśmy po Moab pośmigali aż miło :)

Ciekawy jestem jakie rozwiązania Hiob wymyśli odnośnie świateł zewnętrznych i tych kamer. Ja dodałem jeszcze kamerę i lusterko wsteczne abym widział co się dzieje podczas jazdy za autem. 

powodzenia w dalszej części i do usłyszenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie jest alternatywa "albo asfalt, albo przeprawowy 4x4 na 35-calowych kołach". Może być też pośrednia opcja - Transit 4x4 do podróżowania po wyboistych, gruntowych drogach. Faktem jest, że podniesienie tak wysokiego blaszaka o dodatkowe dwa cale nie pomoże w jeździe po autostradach, zwłaszcza, gdy trafimy na boczne wiatry i pewnie nie ma wielkiej potrzeby, by taką przeróbkę robić, ale co innego "potrzebować", a co innego "chcieć".  Większość kamperwanów to w ogóle RAMy, z prześwitem 6 cali i przednim napędem i też dają radę. 

Pneumatyczne zawieszenie pomoże trzymać tył auta wzniesiony ile się da, większe opony też pomagają, ale terenówka to to nie będzie nigdy. W teren jednak ma być Rivian i wyprawy w Appalachy, a camperek ma służyć do zwiedzania parków narodowych. A w Moab wypożyczalnie terenówek różnego rodzaju na każdym kroku, więc nie musi się ciągnąć swojej ze Wschodniego Wybrzeża. 

Ciekawe, czy można oprogramowanie Transita ustawić tak, by kamera cofania cały czas była włączona? Kamerki na dachu będą dawały podgląd w telefonie, a LEDy będą średnio mocne, tyle, by oświetlić niedźwiedzie, które przyjdą nas zjeść. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak w Transicie ale w Sprinterze jest możliwość dokupienia specjalnego modułu za 300$ który programuje komputer że można mieć kamerę on demand ale jak mam dawać 300$ na moduł i lanpić w komputer zamiast odruchowo w górne lusterko i przy okazji jeśli jest kamera na komputerze podcxas jazdy to ani komputer nie pokaxuje nawigacji. Dlatego wybrałem kamerkę w lusterku i dzięki temu będzie jakoś rekorder przy okazji.  Jest tego pełno na rynku a ja wybrałem to : URVOLAX OEM 12" Mirror Dash Cam Voice Control,Car Backup Rear View Mirror Camera with Detached Front Lens,1296P Full HD Digital Rearview Dual Split Screen,Night Vision Sony Sensor,Parking Assist,GPS https://www.amazon.com/dp/B09C1QVYHM/ref=cm_sw_r_apan_glt_fabc_HMEFY7KCGWMTVPCZE4KS?_encoding=UTF8&psc=1

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

11 hours ago, Marcin Siemcio said:

Dzięki, Marcin. W sumie dobry pomysł, bo wsteczne lusterko po zabudowie wnętrza i założeniu mat termicznych na tylne szybki i tak do niczego nie służy, a człowiek odruchowo w nie spogląda. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.01.2022 o 07:19, Trucker Hiob napisał:

Dzięki, Marcin. W sumie dobry pomysł, bo wsteczne lusterko po zabudowie wnętrza i założeniu mat termicznych na tylne szybki i tak do niczego nie służy, a człowiek odruchowo w nie spogląda. 

Mam kamerkę cofania w lusterku wstecznym. Po włączeniu zapłonu od razu się uruchamia, nie tylko gdy wsteczny. Działa i nagrywa aż nie wyłączę zapłonu. Używam głównie do obserwacji rowerów na bagażniku i oczywiście gdy przyjdzie cofać w nieznanym terenie. Ale w samo lusterko patrzę też by zobaczyć czy wszystko ok w części mieszkalnej ( czy nic nie spadło zapomnianego i niezabezpieczonego/schowanego, czy drzwi zamknięte, itd. ). Ma też kamerkę przednią i nagrywa w czasie jazdy jak typowy rejestrator. Bardzo pomocne i przydatne ;).

Dodam, że jak chyba większość, ma możliwość wyboru ekranu. Tz. obraz z obu kamer jednocześnie w kilku wersjach. Okienko w okienku ( taki jakby PIP, obrazy obok siebie, widok tylko z przedniej kamery, widok tylko z tylnej ). Używam widoku tylko z tylnej kamerki. 

Edytowane przez Paweł7 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejny kroczek zrobiony - szkielet pod fotele nad akumulatorami. Niby niewiele, ale to cały dzień pracy i najważniejsze, że prace znowu ruszyły. Jak powstanie cały szkielet zabudowy, to będzie to już wyglądało jak kamperek. Pod jednym z fotelików będzie sejf - na np. paszport, zegarki, czy pistolet, jeśli zdecydujemy się na jego posiadanie. Sejf będzie przykręcony do bocznej ścianki vana, akurat jest tam jakaś kształtka na wysokości śrubki plus wkręty do sklejki. Wpasuje się idealnie.  Następny krok - segment kuchenny, a potem prysznic i cała reszta. Kilka fotek: 

 

IMG_3359.JPG

IMG_3368.JPG

IMG_3361.JPG

IMG_3370.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ford ma bezkluczykowy kod do otwierania drzwi na zewnątrz samochodu - coś, co krytykowałem testując kiedyś Forda F150, ale w komentarzach szybko zostałem "ustawiony" i zmieniłem zdanie. Bardzo dobry pomysł i aż dziwne, że tylko Ford stosował takie rozwiązanie. Dzisiaj można niektóre auta otwierać telefonem, ale Ford od dziesięcioleci miał tę możliwość wklepania kodu, by się drzwi otworzyły. Bardzo praktyczne np. na plaży, bo nie musimy zabierać ze sobą kluczyków. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki pomysł mam - może by głośniki z tylnych drzwi przenieść w te wycięcia obok sejfu (i naprzeciw) skoro z tyłu będzie zasłonięte łóżkiem, szufladą na graty etc.?
Tylko tu pewnie też zabudowa skutecznie je zasłoni...

Edytowane przez Szopler (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, Szopler said:

Taki pomysł mam - może by głośniki z tylnych drzwi przenieść w te wycięcia obok sejfu (i naprzeciw) skoro z tyłu będzie zasłonięte łóżkiem, szufladą na graty etc.?
Tylko tu pewnie też zabudowa skutecznie je zasłoni...

My nie jesteśmy zbyt wymagającymi słuchaczami audio. Jadąc - w zupełności nam wystarczą głośniki z przodu samochodu, a parkując pewnie każdy będzie słuchał czegoś ze swojego komputera, przez słuchawki. Tylne głośniki zamówiłem kupując auto, bo to była jakaś groszowa opcja, ( 6 speakers, 4 front, 2 rear $25.-), ale równie dobrze moglibyśmy ich nie mieć i nawet bym tego nie zauważył. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.