Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Niestety wyskakują pewne problemy, których się człowiek w ogóle nie spodziewał w fazie projektowania. Na przykład kwestia kabli z bezpiecznikami. Wybraliśmy bezpieczniki topikowe, samochodowe, typu "Max", z kablami 6AWG, ale to dość sporo zajmuje miejsca, a kable są dość sztywne. Potrzebujemy znaleźć miejsce na 12 tych bezpieczników i nie jest to sprawa łatwa. Miejsce na to, to przestrzeń między fotelem kierowcy, a ścianą prysznica i coś się wymyśli, ale nie może to wyglądać tak, jak jest teraz, w sferze prób i błędów. :-/ 

IMG_3242.JPG

IMG_3246.JPG

IMG_3250.JPG

 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Po dwie szyny prądowe po lewej  prawej stronie (albo pod Victronami) i krótkie przewody z bezpiecznikami do i z każdego Victrona. Dalej połączenie szyn prądowych "wyjściowych" z szynami przy akku na końcu auta przewodami. Kwestia aby to odizolować od konstrukcji, ale to już robiliście z tyłu więc doświadczenie jest.

Edytowane przez Szopler (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomysł teoretycznie dobry, w praktyce troche trudniejsze do realizacji. Po prostu brakuje miejsca. Chyba, że te szyny byłyby przykręcone do ścianki prysznica, ale jej jeszcze nie ma. 

... Nawet zacząłem to przymierzać w praktyce i wyszła inna ciekawa rzecz - mianowicie kwestia bezpieczników. One nie mają zabezpieczać Orionów, ale przewody, więc jak przewód będzie miał 10, czy 20 cm, a w połowie miałby być bezpiecznik, to to w ogóle nie ma wielkiego sensu, bo niby co ten bezpiecznik miałby chronić? Te 10 cm kabla za nim, a 10 cm kabla przed nim i tak byłoby niezabezpieczone? 

Więc może po prostu po 20 cm kabla do szyny, bez bezpieczników, a zabezpieczenie byłoby tylko jedno, przy akumulatorach litowych?  Tak, jak mam połączone akumulatory z szyną, która jest nad nimi? 

/edit/  To nawet nie byłoby 20 cm, bardziej jakieś 10, albo jeszcze mniej, bo szyny byłyby najprawdopodobniej przed Orionami, a nie po bokach. 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 hours ago, Szopler said:

Po dwie szyny prądowe po lewej  prawej stronie (albo pod Victronami) i krótkie przewody z bezpiecznikami do i z każdego Victrona. Dalej połączenie szyn prądowych "wyjściowych" z szynami przy akku na końcu auta przewodami. Kwestia aby to odizolować od konstrukcji, ale to już robiliście z tyłu więc doświadczenie jest.

Po przemyśleniu wszystkich za i przeciw i po telefonie do adwokata specjalizującego się w sprawach rozwodowych, doszliśmy do wniosku, że taniej będzie urwać głowę niż się rozwieść, a w kamperku rzeczywiście trzeba będzie pójść tą drogą - to znaczy szyny prądowe przed Orionami, z króciutkimi kabelkami łączącymi Oriony z szyną. Kable będą tak krótkie, że instalowanie bezpiecznika, który miałby zabezpieczać ten przewód nie tylko nie ma za bardzo sensu, ale też jest technicznie niewykonalne - trzeba by przedłużać kabelek, by się zmieścił bezpiecznik. :D Bezpieczniki będą tylko "na froncie", czy bateriach samochodowych i "na zapleczu", przy akumulatorach LiFePo4.  Na fotkach konstrukcja, do której przymocujemy miedziane szyny, ale to dopiero w przyszłym tygodniu i wtedy zobaczę jak wygląda ładowanie z pełną mocą 90 amperów. 

Wszystko mieści się na milimetry. Oparcie fotela w położeniu dla mnie wygodnym będzie może ze dwa cm od ścianki, która obuduje te Victrony. Wyższy kierowca być może miałby zbyt małą regulację oparcia fotela, ale ja już chyba nie urosnę. ;) 

 

IMG_3251.JPG

IMG_3252.JPG

IMG_3253.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 hours ago, Paweł7 said:

Może jakiś wentylator, im wyżej tym im cieplej będzie...

Myślę o trzech wiatraczkach do komputera, coś w tym rodzaju:  https://www.amazon.com/Kingwin-CF-012LB-Efficient-Excellent-Ventilation/dp/B002YFSHPY/ref=psdc_11036291_t5_B072LDYKQ6?th=1  umiejscowionych równolegle do podłogi, na dole, w połowie i u góry, tak, żeby stworzył się "komin" wydmuchujący ciepłe powietrze do góry, przymocowanych do tych aluminiowych wsporników między klatką Orionów, a ścianą. Obudowa zewnętrzna będzie miała otwory na dole i u góry i zrobi się stała wymiana powietrza. 

Sztabki miedziane mają przyjść w czwartek, więc może w przyszłym tygodniu uda się to ukończyć. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Trucker Hiob napisał:

Myślę o trzech wiatraczkach do komputera, coś w tym rodzaju:  https://www.amazon.com/Kingwin-CF-012LB-Efficient-Excellent-Ventilation/dp/B002YFSHPY/ref=psdc_11036291_t5_B072LDYKQ6?th=1  umiejscowionych równolegle do podłogi, na dole, w połowie i u góry, tak, żeby stworzył się "komin" wydmuchujący ciepłe powietrze do góry, przymocowanych do tych aluminiowych wsporników między klatką Orionów, a ścianą. Obudowa zewnętrzna będzie miała otwory na dole i u góry i zrobi się stała wymiana powietrza. 

Sztabki miedziane mają przyjść w czwartek, więc może w przyszłym tygodniu uda się to ukończyć. 

Myślę, że ten w środku jest zbędny. Szeregowe " łączenie " wentylatorów nie za bardzo zwiększa przepływ powietrza. One i tak mają dość słaby spręż. Chodzi mi o to że każdy ma zdolność do "przepompowania" powiedzmy 100m3 powietrza, jeśli ustawimy je jeden za drugim to nie wiele wzrośnie ich wydajność. Ja jeśli miałbym stosować 3 wentylatory zamontowałbym je u góry "komina" tak żeby każdy z nich był wyciągowym wentylatorem. Wtedy teoretycznie ich wydajność się zsumuje. Choć w Twoim przypadku to chyba nie za bardzo, bo będzie Ci w głowę dmuchać :/
Nie wiem czy nie lepiej byłoby zamontować je od "czoła" komina i odseparować wewnątrz przegrodami tak by każdy wentylator obsługiwał dwa Victrony. Przegrody nie muszą być mocarne, może wystarczy jakaś sztywniejsza pianka/gąbka tak by łatwo było wycinać pod kable... :hmm:.
Nie do końca wiem jak to wszystko chcesz zabudować i czy będzie mieć połączenie ze ścianą prysznica. Może by pokombinować i zrobić tak by też dmuchało do kabiny prysznicowej, miałbyś przy okazji wymianę powietrza i suszenie "łazienki" :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 hours ago, Paweł7 said:

Nie wiem czy nie lepiej byłoby zamontować je od "czoła" komina i odseparować wewnątrz przegrodami tak by każdy wentylator obsługiwał dwa Victrony. Przegrody nie muszą być mocarne, może wystarczy jakaś sztywniejsza pianka/gąbka tak by łatwo było wycinać pod kable... :hmm:.

Wtedy wyloty musiałyby być w środku ściany, a ja chcę tylko zrobić jakieś otwory przy podłodze i pod sufitem. Na głowę nie będzie dmuchać, bo będzie dmuchać na sufit. 

3 hours ago, Paweł7 said:

Nie do końca wiem jak to wszystko chcesz zabudować i czy będzie mieć połączenie ze ścianą prysznica. Może by pokombinować i zrobić tak by też dmuchało do kabiny prysznicowej, miałbyś przy okazji wymianę powietrza i suszenie "łazienki" :D.

Chyba się nie da, bo w łazience mają być kafelki i ma być ładnie, a nie jakieś wentylatory. ;)  MaxxFan jest na wprost drzwi do prysznica, więc on będzie wyciągał wilgoć z tej części vana. Poza tym nasz klimatyzator ma też funkcję osuszania powietrza, więc wilgoć w kamperku nam nie grozi.

Ponadto Oriony będą używane tylko w czasie jazdy, a prysznic tylko w czasie postoju. :D 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Trucker Hiob napisał:

klimatyzator ma też funkcję osuszania powietrza

Każdy klimatyzator w trybie chłodzenia osusza powietrze i jest to czasami pożądany efekt a czasami wręcz szkodliwy.
 

21 minut temu, Trucker Hiob napisał:

ma być ładnie, a nie jakieś wentylatory

Nie pisałem, że masz mieć wentylatory w łazience, raczej nawiewnik które też bywają ładne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Paweł7 said:

Każdy klimatyzator w trybie chłodzenia osusza powietrze i jest to czasami pożądany efekt a czasami wręcz szkodliwy.

To wiem, dlatego nigdy nie wyłączam klimy w aucie, zwłaszcza w mokrych wiosennych i jesiennych miesiącach, ale ten nasz ma osobny tryb osuszania. Ma w sumie cztery tryby, albo pięć, jeśli dodamy tryb automatyczny:  Cool, Fun, Dry, Heat i Auto

2 hours ago, Paweł7 said:

Nie pisałem, że masz mieć wentylatory w łazience, raczej nawiewnik które też bywają ładne.

 Wiem, wiem. Mój komentarz był lekko zabarwiony sarkazmem pod adresem Głównej Projektantki naszego kamperka. Ona nie przewiduje tam żadnych nawiewników, więc nie będzie tam żadnych nawiewników. Nawet najładniejszych. ;) 

Pilot (2).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, idea jest taka, żeby unikać zimnych miejsc, choć gdzieś w górach nawet w lecie mogą się trafić zimniejsze noce.

Z praktyki w ciężarówce wiem, że bardzo dobrze sprawdza się elektryczne prześcieradło - używałem go do temperatur do -5C, bez żadnego innego ogrzewania i było wystarczające. Takie na 120V pobierają tylko  120W, takie 12-woltowe z 50W. Coś w tym stylu:

https://www.amazon.com/MAKATZ-Mattress-Adjustable-Settings-Controller/dp/B095HF2J8Z/ref=psdc_10671044011_t1_B008BF2U6S?th=1

https://www.amazon.com/Electric-Blanket-Tailgating-Emergency-Stalwart-BLACK/dp/B006A1PGDE/ref=sr_1_21?keywords=12%2Bvolt%2Bheating%2Bpad&qid=1639002787&sr=8-21&th=1

Czasem w trucku używałem też grzejnika na propan, na gaz z butli, takiej jednofuntowej, do nabycia w każdym WalMarcie. Mój chyba nie był przeznaczony do używania we wnętrzu pojazdu, ale spałem na górnym łóżku i zawsze miałem otwarty lufcik. Tu widzę grzejnik "Indoor-Safe", więc coś takiego też można by mieć w "garażu", na wszelki wypadek:

https://www.amazon.com/dp/B001CFRF7I/ref=emc_b_5_i

https://www.amazon.com/Mr-Heater-F232000-Indoor-Safe-Portable/dp/B002G51BZU/ref=sr_1_3

Można też mieć zwykły, elektryczny grzejnik 750/1500W. Mamy dość prądu, by nad ranem dogrzać się przez kilka godzin, przez parę dni: 

https://www.amazon.com/gp/product/B099WKG87Z/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1

 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.