Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Od tego inwertera 3000W powinieneś odłączyć G. On tam nie jest potrzebny. zapomnij o nim.

Jak mierzysz prąd miernikiem cęgowym to na minusie pokazuje Ci  wartość ujemną bo to jest '-' . Gdybyś odwrócił miernik wyświetlaczem w dół to miernik pokazał by Ci odwrotnie. Czyli na plusie -7A a na minusie +7A.

"Dlaczego pomiary na obu przewodach od solariów są różne" może to wynikać z kilku rzeczy.

 - prąd pobierany z solara nie jest strikte prądem stałym (tak samo prąd pobierany przez inwerter) jak w baterii. Prąd cały czas fluktuuje, jest to związane z algorytmem zastosowanym  MPPT.

- zmiany tego prądu są bardzo szybkie co Twój miernik nie jest w stanie poprawnie zmierzyć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

2 godziny temu, Trucker Hiob napisał:

W teorii widziałem to trochę inaczej, w teorii to "z przodu" było 12V, "w środku" 120 i "z tyłu" 24V i jakoś to widziałem w ten sposób, że skoro "w środku" jest ten zmienny 120V, to taki układ będzie logiczniejszy. W praktyce jednak widać, że nie ma tego "w środku", prąd i tak z Growatta idzie do skrzynki bezpieczników. Poza tym koszt i waga kabli nie są aż takie duże, jak się obawiałem - od Victronów do baterii jest tylko 3 m, więc dwa kable 2AWG to tylko sto dolarów.  Straty na przetwornicach będą niewiele mniejsze - victrony mają wydajność 88% i prąd ładowania będzie mniejszy, niż teoretycznie zakładałem, ale jakby był zbyt mały, to się dokupi kolejne dwa Victrony.  

Nie wiem  też jak rozumieć tę wydajność. Jeśli victron ma 360 W, 30 amp 12V na wejściu, 15 amp 24 V na wyjściu, to gdzie ta strata 12%? Czy "zabiera" więcej niż 30A, czy "oddaje" mniej niż 15A? 

 

12V i 24V to są napięcia "systemu". Bo masz 24V akumulatory ale ich napięcie max jest wyższe.  W instalacja samochodowa też niby 12V a napięcie potrafi być ponad 15V, przy zwykłych kwasiakach to 14,4 jest standardowo. Choć te dzisiejsze elektroniczne alternatory potrafią "dziwne" napięcia w instalacji utrzymywać. Te prądy podane to są maksymalne prądy jakie może pobrać/oddać ten model Victrona. Zauważ, że działają w dość szerokim zakresie napięcia wejściowego ( od 8V do17V ) i wyjściowego ( od 20 do 30V ). Maksymalny prąd wejścia to 30A a wyjścia 15A, nie zależnie od napięć czyli faktycznej chwilowej mocy przekazywanej. A zabezpieczenia dbają by nie przekroczyć granicznych wartości. Są też pewnie zabezpieczenia termiczne ograniczające prądy gdyby im się zrobiło za gorąco.
 

Jednak nadal nie rozumiem po co sobie tak komplikować życie :niewiem:. 6 Victronów ustawiać przez Bt, trzeba im przypisać jakieś numerki/nazwy ustawiać każdego z osobna... To zawsze zwiększa ryzyko pomyłki... ?

Czy przypadkiem nie chodzi Ci o to, że jak odpalasz samochód to włącza się przetwornica 12-120V i Growatt " myśli ", że jest podłączony do sieci i wtedy wszystkie urządzenia na 120V zasila Ci przetwornica 12-120V a nie przetwornica z Growatta?

Chyba jednocześnie żeśmy pisali ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Waldek R napisał:

W zasadzie tam nie ma nic innego jak tylko wyindukowany ładunek co udowodniłeś łącząc N i G.

Też tak myślę i tak sugerowałem, jednak przyszła mi myśl, że tam coś musi kontrolować prąd upływu do G. Spróbowałbym połączyć N i G opornikiem około 10kohm o mocy 2W. Żarówka z zimnym włóknem ma dość małą rezystancję i musiałaby być na naprawdę małą moc. 

Może sam Growatt ma kontrolę błędnego podłączenie L i N. Jeśli tak to chyba najlepszym wyjściem będzie "odłączenie" tej lampki. I przy jakiś nieprawidłowościach Growatt je zasygnalizuje. Hiob musiałby zrobić eksperyment zamieniając L z N na wejściu Growata i zobaczyć jak zareaguje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Waldek R Powinien być przycisk do zerowania wskazań przy pomiarze DC - mój miernik cęgowy i pewnie większość go ma. Przykładasz miernik do przewodu w pozycji w jakiej będziesz mierzył, zerujesz, zakładasz cęgi na przewód i nie ma błędu pomiaru wynikającego z zewn. pól magnetycznych.

Edytowane przez Szopler (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tam jest zerowanie, nie wziąłem pod uwagę że nie został zerowany. Nie zmienia to jednak że z w/w powodów pomiar może być zafałszowany.   Jednak nie wykonujemy tutaj badań naukowych tylko pomiary przybliżone. 

Trzymam kciuki za Hioba aby nie wątpił w swoje siły, tyle już zrobił wiec zasługuje na podziw i musimy go wspierać czasami będąc bardziej wyrozumiałymi. To w końcu Jego projekt.

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

13 hours ago, Waldek R said:

Od tego inwertera 3000W powinieneś odłączyć G. On tam nie jest potrzebny. zapomnij o nim.

Niczego to nie zmienia. Podłączenie czegokolwiek mocniejszego niż żarówka powoduje błąd i wyłączenie się go. 

13 hours ago, Paweł7 said:

/.../ nadal nie rozumiem po co sobie tak komplikować życie :niewiem:. 6 Victronów ustawiać przez Bt, trzeba im przypisać jakieś numerki/nazwy ustawiać każdego z osobna... To zawsze zwiększa ryzyko pomyłki... ?

Czy przypadkiem nie chodzi Ci o to, że jak odpalasz samochód to włącza się przetwornica 12-120V i Growatt " myśli ", że jest podłączony do sieci i wtedy wszystkie urządzenia na 120V zasila Ci przetwornica 12-120V a nie przetwornica z Growatta?

1. Jeśli komentarze na Amazon są prawdziwe, to ustawiać tam się za wiele nie da - one po prostu zawsze ładują "na maksa". Cytat:  

"Question:  How do i protect my alternation from this drawing too much current i have a large lifepo4 battery bank?

Answer:  That’s exactly the point. If you use it to charge from a flood/AGM starting battery, it will limit the draw to the D.C.-D.C. charger rating. So if you have a 60A alternator, choose 20-30A charger"

Czyli wynika z tego, że one ładują zawsze "na maxa". Skoro ja mam dwa alternatory po 250 amps, więc praktycznie  mógłbym użyć połowę ich mocy, to sześć urządzeń połączonych równolegle "pociągnie" mi 180 amperów, a np. siedem - 210 amperów, co powinno naładować domowe akumulatory w czasie kilku godzinek jazdy - w zależności od ich stanu naładowania. Oczywiście  gdy już je załadują do ustalonego napięcia, wyłączą się:

"Question:   Can the output current be adjusted or is it fixed at max?

Answer:  You can program output voltage by connecting through bluetooth with you phone"

2. Myślę, że gdy mam zasilanie z sieci, niezależnie od tego, czy jest to inwerter, czy shore power, to takie zasilanie "przechodzi przez" Growatta bez straty - pomijając całkiem to, co w Growacie siedzi. 

1 hour ago, Waldek R said:

Trzymam kciuki za Hioba aby nie wątpił w swoje siły, tyle już zrobił wiec zasługuje na podziw i musimy go wspierać czasami będąc bardziej wyrozumiałymi. To w końcu Jego projekt.

Kciuki to trzeba trzymać za Grażynkę. :D  Będzie tak, jak ona zadecyduje. Ale to ona chce wywalić niebieski inwerter i już kupiła Victrony. Będą gdzieś za dwa tygodnie - z wyjątkiem jednego z Amazona. Na Amazonie kupiłem tylko jednego, bo po pierwsze i tak mieli tylko dwa, a po drugie były droższe. Jednak jeden mi jest potrzebny, bo Amazon ma gwarancję na 4 lata, więc mam jednego z gwarancją. Jak się zepsuje któryś za parę lat, to pewnie właśnie będzie to ten z Amazona. ? 

Plany na następne dni:

1. Shore power - muszę to zrobić jeszcze raz. Mam tam złe kable. Okazalo się, że nie są one z miedzi, tylko są to "CCA" kabelki, COPPER CLAD ALUMINUM, 10AWG. Niestety dla 30-amperowego gniazdka są one zbyt cienkie - muszę je zamienić na miedziane. Pewnie użyję tych, które teraz idą z inwertera. 

2. Żeby to zrobić, musimy jeszcze raz odkręcić płytę ze sklejki, a przy okazji zaizolujemy ją odpowiednio - mówię o izolacji termicznej.

3. "Switch box" też już nie będzie potrzebny, trzeba go usunąć.

4. Muszę się zastanowić jak połączyć te Oriony - będą na ścianie za kierowcą, jeden nad drugim. Kable do aku powinny być identycznej długości, pewnie 6AWG, bo takie najgrubsze można podłączyć. Przynajmniej od strony 12V. Od strony 24V pewnie wystarczą 10 AWG. Będzie trochę gimnastyki...  

Pytanie:   Jaki rodzaj kabli jest dla mojego projektu najlepszy, a jaki najgorszy?  https://www.batterycablesusa.com/bulk-wire-by-the-foot 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może by tak rzucić to wszystko i wyjechać w Bieszczady :D

Tak nieco poważniej...
Hiobie, może byś się tak pozbył jednego z 12V alternatorów na rzecz 24V alternatora i ładował bezpośrednio te LiFePo4?
Bo 6 " orionów " to kolejne bezpieczniki, kable, BUS-BARy itd. 
Nie musisz z aptekarską dokładnością dbać o równe długości przewodów do tych " orionów ", one i tak wezmą tylko tyle ile dadzą rady. To nie akumulatory... Zastanawiam się też czy nie będziesz musiał zastosować osobnych styków do wyłączania tych " orionów " :hmm:. Nie wiem czy możesz wejścia sterujące od tak połączyć ze sobą równolegle.

 

7 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

2. Myślę, że gdy mam zasilanie z sieci, niezależnie od tego, czy jest to inwerter, czy shore power, to takie zasilanie "przechodzi przez" Growatta bez straty - pomijając całkiem to, co w Growacie siedzi. 

Nadal nie wiem dlaczego te zmiany rozwiązania z ładowaniem LiFePo4 alternatorami. Czy chodzi ( gdzieś tam między wierszami wyczytałem ), że Growatt ładuje LiFePo4 zbyt małym prądem, czyli za wolno?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te Victrony to wogóle są ładowarki czy przetwornice? Jeżeli przetwornice DC-DC to czy mają możliwość podbicia napięcia bo 24V nie wystarczy do ładowania 24V akumulatorów. Jeżeli dobrze liczę to tam jest pakiet 6S, a 6 x 4,2V = 25,2V. Jak dodać spadek napięcia na przewodach to potrzebne będzie deko więcej.

"Akumulatory LiFePo4 wymagają ładowania stałym prądem dopóki nie osiągną napięcia 3.65V, a dalej już prądem malejącym do zera, gdy napięcie akumulatorka osiągnie 4.2V."

Przydał by się w pierwszym wątku poście spis sprzętu bo już się gubię...

I dlaczego nie taka ładowarka? https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/buck-boost-dc-dc-converter-25a-50a
Ma wykrywanie pracy silnika wbudowane, zabezpieczenia... fakt, że 24V tylko 50A...

Edytowane przez Szopler (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Część dyskusji jest prowadzona gdzie indziej.
 

34 minuty temu, Szopler napisał:

Według mnie to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż te " oriony ".
Te " oriony " są " ładowarkami " .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minutes ago, Paweł7 said:

...może byś się tak pozbył jednego z 12V alternatorów na rzecz 24V alternatora i ładował bezpośrednio te LiFePo4?
Bo 6 " orionów " to kolejne bezpieczniki, kable, BUS-BARy itd. 

Zbyt późno się zorientowałem, że taka opcja byłaby najlepsza. Teraz jednak, przynajmniej dopóki auto jest na gwarancji, wyrzucenie fabrycznego alternatora nie za bardzo wchodzi w grę. Nie wiem, czy w ogóle byłoby możliwe na gwarancji przeprogramowanie samochodowego ECU tak, by nie wyrzucał jakiś kodów, że brakuje mu jednego alternatora. 

46 minutes ago, Paweł7 said:

Nie musisz z aptekarską dokładnością dbać o równe długości przewodów do tych " orionów ", one i tak wezmą tylko tyle ile dadzą rady. To nie akumulatory... Zastanawiam się też czy nie będziesz musiał zastosować osobnych styków do wyłączania tych " orionów " :hmm:. Nie wiem czy możesz wejścia sterujące od tak połączyć ze sobą równolegle.

Nadal nie wiem dlaczego te zmiany rozwiązania z ładowaniem LiFePo4 alternatorami. Czy chodzi ( gdzieś tam między wierszami wyczytałem ), że Growatt ładuje LiFePo4 zbyt małym prądem, czyli za wolno?

Z tego co czytam wynika, że ta długość przewodów jest istotna. Jasne, że nie chodzi o milimetry, ale dolny Orion będzie kilkanaście cm od busbara, górny półtora metra, a to robi sporą różnicę. Tutaj przeczytałem to:  "Having exactly the same cable length and size from the alternator is essential."

Growatt pewnie ładuje dobrze, gdy np. jest podłączony do shore power. Problemem jest inverter za siedzeniem kierowcy - każdy wzrost poboru mocy powoduje jego wyłączenie (żółte światełko sygnalizujące problem (GFCI tripped) i nie wiem, czy to wadliwy egzemplarz, czy problem z jego współpracą z Growattem. 

33 minutes ago, Szopler said:

Te Victrony to wogóle są ładowarki czy przetwornice? Jeżeli przetwornice DC-DC to czy mają możliwość podbicia napięcia bo 24V nie wystarczy do ładowania 24V akumulatorów. Jeżeli dobrze liczę to tam jest pakiet 6S, a 6 x 4,2V = 25,2V. Jak dodać spadek napięcia na przewodach to potrzebne będzie deko więcej.

Victrony mogą dać napięcie do 30V na wyjściu. 

33 minutes ago, Szopler said:

Przydał by się w pierwszym wątku poście spis sprzętu bo już się gubię...

Chyba się nie da już poprawiać starych postów. 

33 minutes ago, Szopler said:

I dlaczego nie taka ładowarka? https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/buck-boost-dc-dc-converter-25a-50a
Ma wykrywanie pracy silnika wbudowane, zabezpieczenia... fakt, że 24V tylko 50A...

Problemem jest właśnie to 50 amperów, a chyba nie da się połączyć dwóch. Dyskusje o tym które rozwiązanie jest lepsze toczą się od dawna w Internecie. Sporą zaletą Oriona jest możliwość regulowania i monitorowania przez telefon.  https://community.victronenergy.com/questions/66366/buck-boost-dcdc-converter-vs-orion-tr-smart-1212.html 

Ten wątek sam zacząłem, 10 miesięcy temu, więc jak widzicie, pomysł nie jest nowy, o takim rozwiązaniu myślałem od dawna:  https://www.fordtransitusaforum.com/threads/victron-energy-orion-100-amp-programmable-buck-boost-dc-dc-converter-vs-the-orion-tr-smart-dc-dc-charger.83118/  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

Growatt pewnie ładuje dobrze, gdy np. jest podłączony do shore power. Problemem jest inverter za siedzeniem kierowcy - każdy wzrost poboru mocy powoduje jego wyłączenie (żółte światełko sygnalizujące problem (GFCI tripped) i nie wiem, czy to wadliwy egzemplarz, czy problem z jego współpracą z Growattem. 

W opcjach Growatta pewnie można ograniczyć prądu ładowania, bo z tego co piszesz problemem jest przeciążanie przetwornicy 12/120V.

 

1 godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

Z tego co czytam wynika, że ta długość przewodów jest istotna. Jasne, że nie chodzi o milimetry, ale dolny Orion będzie kilkanaście cm od busbara, górny półtora metra, a to robi sporą różnicę. Tutaj przeczytałem to:  "Having exactly the same cable length and size from the alternator is essential."

Hmm... Te oriony są źródłami prądowymi o ograniczonej wydajności, będą ładować akumulatory 15A i czy jeden będzie 1,5m czy 30cmm od akumulatora nic więcej prądu z żadnego z nich nie popłynie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Paweł7 napisał:

W opcjach Growatta pewnie można ograniczyć prądu ładowania, bo z tego co piszesz problemem jest przeciążanie przetwornicy 12/120V.

Growatt ma ustawienia prądu ładowania, ale z tego co zrozumiałem inweretr 3000W jak podłączysz żarówkę bezpośrednio na jego wyjście to już ma problemy i wyłącza się.

3 minuty temu, Paweł7 napisał:

Hmm... Te oriony są źródłami prądowymi o ograniczonej wydajności, będą ładować akumulatory 15A i czy jeden będzie 1,5m czy 30cmm od akumulatora nic więcej prądu z żadnego z nich nie popłynie.

Tak prąd będzie 15A ale napięcie będzie niższe na akumulatorze przez spadek napięcia na przewodzie. Dlatego powinny być jak najkrótsze. 

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, Waldek R said:

Jak dobrze zrozumiałem to wina inwertera 3000W, który nie daje tej mocy.

Moc daje, np. gdy się odłączy od niego cokolwiek, poza odbiornikiem lub przedłużaczem. 

TUTAJ  jest wytłumaczenie tego czym jest GFCI i tam można przeczytać, cytuję: 

The GFCI closely monitors the amount of current flow from the line to neutral, and any discrepancies will cause the GFCI to trip and interrupt the circuit. 

What happens is an electrical panel and/or the AC wiring can cause the GFCI to detect a discrepancy between line and neutral, as if there was a ground leak, even though there is not. These outlets were not really designed to have anything plugged down line from them, aside from the appliance and maybe an extension cord.

Wynika z tego, że podłączenie GroWatta, czy nawet automatycznego przełącznika z linią z zewnątrz najprawdopodobniej powoduje zmianę natężenia prądu z kabla L do kabla N i zadziałanie GFCI. Gdy odpiąłem kable z przełącznika, praktycznie odcinając Renogy od Growatta i podłączyłem opalarkę, 1200W, działa wszystko bez problemu. 

Teraz rozładowuję trochę akumulatory w aucie i zaraz ruszę na przejażdżkę autem, by zobaczyć, czy Renogy będzie ładował baterie, ale nie będę w stanie tego zmierzyć w czasie jazdy. 

1 hour ago, Waldek R said:

Może podsumujmy co chciał byś uzyskać czego teraz nie osiągasz. 

Ładowanie baterii LiFePo4 maksymalnie dużym prądem, czyli, w praktyce, pociągnięcie z aku samochodowego około 200 amperów.

1 hour ago, Waldek R said:

Przeglądnąłem te  Oriony i podobają mi się. To dobry wybór.

Wybór dobry, tylko niezbyt łatwe pewnie będzie skonfigurowanie tego wszystkiego.

53 minutes ago, Paweł7 said:

W opcjach Growatta pewnie można ograniczyć prądu ładowania, bo z tego co piszesz problemem jest przeciążanie przetwornicy 12/120V.

Problemem jest aktywowanie tego GFCI. Do przeciążenia przetwornicy jest daleko. 

53 minutes ago, Paweł7 said:

Hmm... Te oriony są źródłami prądowymi o ograniczonej wydajności, będą ładować akumulatory 15A i czy jeden będzie 1,5m czy 30cmm od akumulatora nic więcej prądu z żadnego z nich nie popłynie.

Ja tylko się obawiam czy to zadziała, jeśli będą miały różne napięcia na wejściu i np. różne czasy włączenia się. Jeśli np. ustawię opcję automatycznego włączenia się gdy napięcie zasilające przekroczy, powiedzmy, 13,5 V, to włączenie się kilku spowoduje spadek napięcia i "zablokuje", przynajmniej na moment, włączenie się pozostałych. 

50 minutes ago, Waldek R said:

/.../  napięcie będzie niższe na akumulatorze przez spadek napięcia na przewodzie. Dlatego powinny być jak najkrótsze. 

Przy przewodach 6AWG nie powinny to być chyba zbyt wielkie spadki. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.