Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Paweł7 to nie chodzi o zajeżdżanie, chodzi o to że akumulatory ładuje się prądem. Aby ładować odpowiednim prądem musisz podać wyższe napięcie. Wyżesze napięcie wymusza wyższy prąd ładowania. wtedy prąd ładowania jest stały do pewnego poziomu napięcia naładowania akumulatora. Jak masz np. akumulator 100Ah to aby naładować go prądem 50A musisz go utrzymywać przez około 2h na tym samym poziomie. Dodatkowo jeżeli rezystancja ogniwa to 0.1Ohma a ty puścisz prąd  ładowania 10A to napięcie ładowania aby uzyskać  taki prąd musi być o 1V wyższe od napięcia ogniwa. Te parametry o czym innym mówią. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek R, rozmawialiśmy na LIVE o akumulatorach nowego typu (nowego przynajmniej dla mnie). Tu oferta sprzedaży:  https://watts247.com/product/new-1-8kwh-silicate-salt-battery-no-bms-required-no-thermal-protection-required-non-corrosive-non-explosive-built-for-the-military-6-to-15yr-lifespan/

 

... a tu jakieś dane z ich stronki: 

Bolt-Properties.png

Bolt-Features.png

Bolt-Benefits.png

Battery_Comparisons_Chart.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Waldek R napisał:

Paweł7 to nie chodzi o zajeżdżanie, chodzi o to że akumulatory ładuje się prądem. Aby ładować odpowiednim prądem musisz podać wyższe napięcie. Wyżesze napięcie wymusza wyższy prąd ładowania. wtedy prąd ładowania jest stały do pewnego poziomu napięcia naładowania akumulatora. Jak masz np. akumulator 100Ah to aby naładować go prądem 50A musisz go utrzymywać przez około 2h na tym samym poziomie. Dodatkowo jeżeli rezystancja ogniwa to 0.1Ohma a ty puścisz prąd  ładowania 10A to napięcie ładowania aby uzyskać  taki prąd musi być o 1V wyższe od napięcia ogniwa. Te parametry o czym innym mówią. 

Specyfikacja produktu 100Ah bateria LiFePO4

Materiał system: fosforan litowo-żelazowy
Nominalna pojemność: 100Ah
Napięcie nominalne: 3.2V
Napięcie ładowania: 3.65V
Impedancja wewnętrzna: ≤ 0,7mΩ
Waga: 2.04 ± 0.03Kg
Wymiary (L * W * H):135.0*34.6*216.0mm
Maksymalny ciągły prąd ładowania: 0,5c
Maksymalny szczytowy prąd ładowania: 1,0c
Maksymalny ciągły prąd rozładowania: 1,0c
Maksymalny szczytowy prąd rozładowania: 2,0c
Cykl życia (80% DOD):4000 cykli
Temperatura ładowania: 0 ~ 45 ° c
Temperatura rozładowania:-20 ~ 55 ° c

Ja wszystko rozumiem, pomijając to iż rezystancja akumulatora 12V z ogniw LiFePo4 jest mniej więcej 25 razy mniejsza niż napisałeś, to chyba mylisz rezystancję potencjalnych przewodów z rezystancją wewnętrzną ogniwa. Napięcie na ogniwie nie ma nic wspólnego z jego rezystancją wewnętrzną bo z tego wynikałoby, że im mniejsza pojemność, co w praktyce oznacza też większą rezystancję wewnętrzną, tym wyższe napięcie ładowania.
Prąd jakim będziemy ładować nie ma wpływu na to jakie powinniśmy zapewnić napięcie tego ładowania. Oczywiście zgadzam się, że jeśli chcemy uzyskać odpowiedni prąd ładowania to powinniśmy uwzględnić rezystancję przewodów i odpowiednio podwyższyć napięcie by zrekompensować spadki napięć. Ale jeśli akumulator się naładuje to i prąd zmaleje a co za tym idzie spadek na przewodach. W konsekwencji napięcie będzie wyższe, niebezpiecznie wyższe o ile nie zapewnimy jakieś kontroli/zakończenia ładowania.
Ogniwa LiFePo4 tak jak i zwykłe Litowo-Jonowe wolą być niedoładowane niż przeładowane.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, rezystancję 0.1Ohma podałem jako przykład rezystancji wewnętrznej ogniwa jak i rezystancji przewodów, tylko po to aby pokazać że napięcie mierzone na zasilaniu nie jest napięciem wewnętrznym ładowania ogniwa. Gdy zrobimy to tak jak pokazałeś to prąd będzie malał przez co czas naładowania do napięcia zasilania będzie nieskończenie długi. Co oznacza że akumulator zamiast naładować się do np. 95% naładuje się do np. 80% w ciągu np. 6h. Oczywiście jak komuś to nie przeszkadza i starcza mu te 80% to jego sprawa. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Waldek R napisał:

Nie, rezystancję 0.1Ohma podałem jako przykład rezystancji wewnętrznej ogniwa jak i rezystancji przewodów, tylko po to aby pokazać że napięcie mierzone na zasilaniu nie jest napięciem wewnętrznym ładowania ogniwa. Gdy zrobimy to tak jak pokazałeś to prąd będzie malał przez co czas naładowania do napięcia zasilania będzie nieskończenie długi. Co oznacza że akumulator zamiast naładować się do np. 95% naładuje się do np. 80% w ciągu np. 6h. Oczywiście jak komuś to nie przeszkadza i starcza mu te 80% to jego sprawa. 

 

Jeśli akumulatory będą połączone przewodami o średnicy 10mm2 i w odległości 4m ( przewody 8m ) to rezystancja tych przewodów wyniesie jakieś 0,015ohm. Rezystancja wewnętrzna 280Ah 12V LiFePo4 to około 0,001ohm, czyli w praktyce pomijalna. Przy prądzie 50A spadek na przewodach wyniesie około 0,73V. Przy 25mm2 średnicy niecałe 0,006ohm+0,001ohm daje 0,007ohm spadek 0,35V przy 50A. Nie wiem czy w ogóle cała instalacja samochodu jest przez producenta przygotowana na dodatkowe choćby te 50A. Nie mówiąc o większych prądach. Alternatory są przeważnie dobierane do wyposażenia samochodu. Ale mogę się mylić, może ktoś dostosuje instalację do większych prądów.
Mnie bardzie zastanawia jakie prądy popłyną, jeśli ktoś rozładuje te akumulatory a separator zepnie je z naładowanym rozruchowym. Biedny alternator...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, Paweł7 said:

[...] Nie wiem czy w ogóle cała instalacja samochodu jest przez producenta przygotowana na dodatkowe choćby te 50A. Nie mówiąc o większych prądach. Alternatory są przeważnie dobierane do wyposażenia samochodu. Ale mogę się mylić, może ktoś dostosuje instalację do większych prądów.
Mnie bardzie zastanawia jakie prądy popłyną, jeśli ktoś rozładuje te akumulatory a separator zepnie je z naładowanym rozruchowym. Biedny alternator...

Transit jest często wykorzystywany jako samochód warsztatowy, czy baza pod zabudowę ambulansu.  Takie wyposażenie wymaga "dużego prądu" - stąd możliwa opcja dwóch alternatorów po 250 amperów każdy. Zatem gdy będziemy w sposób ciągły ładować nasze LiFePo4 baterie, za pośrednictwem 3kW inwertera, czyli "ciągnąc" prąd 3000W/12V=250amp, to wykorzystamy 50% mocy alternatorów, czyli bezpieczny limit. Dodatkowo dzisiejsze alternatory mają swoje własne "mózgi elektronowe" i w razie przegrzewania się po prostu wchodzą w tryb "odpoczywania". 

 

BTW  zakupione już zostały:

1. Inwerter 3000W, "Pure Sine Wave,  https://www.amazon.com/gp/product/B07MKN7MM3/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s01?ie=UTF8&psc=1  

3000__32256.1595292695.jpg

2. PowMr 3000W Off-Grid Solar Inverter 110V Built-in 80A MPPT Solar Charge Controller with WiFi, Pure Sine Wave Hybrid Inverter Work with 24V Battery Off Grid Solar Home Use(WiFi Version)  https://www.amazon.com/gp/product/B08SHHC9J6/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

 

61RrolQCInL._AC_SL1500_.thumb.jpg.9ce38b8c5eb45ead39ec28e75a2f31b2.jpg

 

3. Maxxair 0007000K MaxxFan Deluxe Fan with Remote,  https://www.amazon.com/gp/product/B003ZOF09Y/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

41VPmRK0CsL._AC_.jpg

 

Dlaczego na Amazon? I dlaczego konkretnie te urządzenia? Akurat te i to tylko na Amazon, były dostępne z doskonałą, czteroletnią gwarancją, a my ruszamy w drogę dopiero za dwa lata, gdy gwarancja producenta już nie będzie ważna. Takie gwarancje to relatywnie dość spory wydatek, ale przynajmniej nie będzie bolała głowa ze strachu, że nam coś nawali trzy lata po kupnie urządzenia, mimo, że jest ono całkiem jeszcze nowe. 

 

Następny zakup - A/C.  Zdecydowaliśmy się na      RV Air conditioner Low Profile 13.5K Quiet AC with Heat Pump, Remote, Non-Ducted                         https://www.recpro.com/rv-air-conditioner-low-profile-13-5k-quiet-ac-with-heat-pump-remote-non-ducted/?gclid=CjwKCAiAmrOBBhA0EiwArn3mfGv7QyW4HKrJXAhlUiL20WT4J3N_7xXx2bJKcIA4iGG-oTfjKB6ckBoCE5UQAvD_BwE  - niestety tego się nie da kupić na Amazon, więc gwarancja nam przepadnie zanim go zaczniemy na dobre używać. Sprzedają go tylko w dwóch miejscach w USA, na stronie recpro.com i sprzedaje go jeszcze, z montażem, producent kampervanów, AdvancedRV, ale ci ostatni liczą sobie dobry tysiąc dolarów więcej. 

 

 

 

RP-3400-W-Combo_2__70153.1615407873.jpg

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

Transit jest często wykorzystywany jako samochód warsztatowy, czy baza pod zabudowę ambulansu.

Rozmowa z Walder R nie dotyczyła Twojego przypadku. Pisaliśmy o :


I o napięciu potrzebnym do ładowania LiFePo4.

W dniu 22.03.2021 o 18:50, Waldek R napisał:

Pierwszy błąd w jego schemacie to separator i ładowanie bezpośrednio z akumulatora samochodu. LiFePo4  ma napięcie 4.2V,  4*4.2V = 16,8V dlatego nigdy te akumulatory nie będą naładowane. Powinien po separatorze dać przetwornicę step-up.

 

Przepraszam, że w Twoim temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie szkodzi, bardzo mi miło, gdy sobie u mnie gawędzicie. Sam się przy okazji czegoś uczę. Na przykład tego, by ze zrozumieniem czytać co inni piszą. ?  A schemat Vincenta miałem już dawno obejrzeć i ciągle zapominam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.03.2021 o 00:47, Paweł7 napisał:

Jeśli akumulatory będą połączone przewodami o średnicy 10mm2 i w odległości 4m ( przewody 8m ) to rezystancja tych przewodów wyniesie jakieś 0,015ohm. Rezystancja wewnętrzna 280Ah 12V LiFePo4 to około 0,001ohm, czyli w praktyce pomijalna. Przy prądzie 50A spadek na przewodach wyniesie około 0,73V. Przy 25mm2 średnicy niecałe 0,006ohm+0,001ohm daje 0,007ohm spadek 0,35V przy 50A. Nie wiem czy w ogóle cała instalacja samochodu jest przez producenta przygotowana na dodatkowe choćby te 50A. Nie mówiąc o większych prądach. Alternatory są przeważnie dobierane do wyposażenia samochodu. Ale mogę się mylić, może ktoś dostosuje instalację do większych prądów.
Mnie bardzie zastanawia jakie prądy popłyną, jeśli ktoś rozładuje te akumulatory a separator zepnie je z naładowanym rozruchowym. Biedny alternator...

Bardzo słuszna uwaga z ładowaniem przy wyczerpanych akumulatorach.

Przy takich prądach jak 200A nie ma pomijalnych rezystancji. pomyśl P = I^2*R. Dla 100A  mamy => 10000 * 0.015 Ohma to daje nam 150W ale już dla 200A mamy => 40000 * 0.015 Ohma to daje nam 600W. Całkiem spor grzałka. Można by zagotować wodę w kubku. Dlatego przewody wysoko prądowe daje się jak najkrótsze i jak najgrubsze. Moc wzrasta wraz z kwadratem prądu.

Hiob ma regulator, który ładuje akumulatory stałym prądem a jakim to prądem ładuje to już się ustawia w konfiguracji.

Bardzo mi się podoba koncepcja Hioba dlatego że po pierwsze może użyć tanich i uniwersalnych elementów, które można bez problemu kupić, po drugi prąd przy 110V jest znacznie mniejszy. 

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale Hiob te 120V potrzebuje do sprzętu raczej domowego. Wszystko ma być elektryczne. Co mnie trochę "onieśmiela"...
Te solary tylko częściowo doładują te akumulatory. Trudno przewidzieć potrzeby energetyczne. Same przetwornice dla samych siebie też trochę zjedzą.
Tak się zastanawiam czy to nie będzie "życie" w takt naładowanych/rozładowanych AKU... ?
Bo jeśli ja miał bym opuszczać piękną miejscówkę tylko dlatego, że prądu nie ma i makaronu nie ugotuję to pierwsze co bym zrobił to kupił kuchenkę gazową. Choć nie wiem czy Hiob jej nie będzie mieć, nie pamiętam czy była o tym rozmowa.

 

Generalnie kibicuję bom bardzo ciekaw jak to się wszystko będzie sprawować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.