Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Na Amazon brak odpowiedzi. Tamte solary wyglądają zbyt pięknie, by były prawdziwe. Nie mogę znaleźć nigdzie takich o mocy 270W i tak małych wymiarach. Najmocniejsze, jakie widzę, to 12 woltowe, 200 watowe, np. takie jak ten:  https://www.newpowa.com/products/newpowa-200w-12v-monocrystalline-high-efficiency-solar-panel?variant=31548402892874  albo ten:  https://www.continuousresources.com/collections/solar-panels-and-hardware/products/rich-solar-200w-solar-panel-36-cell  

Takie by mi się zmieściły dwa. Myślę, że musimy się pogodzić z tym, że będzie to "tylko" 400W. Inni i tak często mają na vanach 100, czy 200W i też im starcza.

Pytanie: Czy można połączyć dwa panele 12 woltowe szeregowo, by dawały odpowiednie napięcie do ładowania 24-woltowych baterii? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Znalazłem odpowiedź. Więc plan na dziś: Dwa panele słoneczne po 200W: 

   https://www.newpowa.com/products/newpowa-200w-12v-monocrystalline-high-efficiency-solar-panel?variant=31548402892874 

albo ten:  https://www.continuousresources.com/collections/solar-panels-and-hardware/products/rich-solar-200w-solar-panel-36-cell  

  Tu oferty na Amazon:  https://www.amazon.com/HQST-Monocrystalline-60x26-8x1-4in-Connectors-Applications/dp/B08KVW1ZPZ/ref=sr_1_7_sspa?

dchild=1  https://www.amazon.com/Richsolar-Moncrystalline-Solar-Efficiency-Module/dp/B0851RPM1Q/ref=pd_di_sccai_5  

https://www.amazon.com/ECO-WORTHY-Monocrystalline-Battery-Charging-Caravan/dp/B07TTSL2M6/ref=pd_di_sccai_3

Amazon preferowane, bo za 30 dolarów dodatkowa gwarancja na 4 lata.

Off-gridowy kontroler np. taki:  https://www.amazon.com/Inverter-Controller-110-120V-Lead-Acid-Generator/dp/B08PBXZCD1/ref=sr_1_3?dchild=1   https://watts247.com/product/spf-3000tl-lvm-24p/#reviews 

albo taki:  https://www.amazon.com/Inverter-110V-120V-Controller-Lithium-Generator/dp/B08R3MSXTG/ref=psdc_13638742011_t4_B07YFVH15Q   

Do tego trzeba by wybrać jakiś inverter, np. ten: https://www.amazon.com/WZRELB-Reliable-2000w-Inverter-Display/dp/B01114J6T4?ref_=ast_slp_dp

albo https://www.amazon.com/dp/B0799HMH8N/ref=sspa_dk_detail_0

albo https://www.amazon.com/Inverter-3000Watt-120Volt-Display-GIANDEL/dp/B07NZN4K48/ref=sr_1_8

- tu chyba kształt zadecyduje, bo to będzie przykręcone do ściany za siedzeniem kierowcy,, więc płaski lepszy niż "kwadratowy".

Ale w sobotę pojedziemy na RV show, więc na razie wstrzymuję się z zakupami, bo może tam będą jacyś wystawcy z ciekawymi ofertami. To taka "reklamówka" dealerów, ale pooglądamy i może coś podpatrzymy ciekawego:  https://greenvillervshow.com/show-details/  Raczej tam nie będzie komponentów do samodzielnej zabudowy, bo to głównie dealerzy gotowych kamperów, ale zawsze coś się podpatrzy i nagra ciekawy filmik. A przyokazji nawinę pare km na koła Transita. :D 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 4.03.2021 o 17:59, Waldek R napisał:

Te są małe i mają 350W

Dimensions    66.4 " x 40" x 1.57"    -    czyli  ok. 1689mm  x   102mm  x 40mm  - to nie są małe panele, to standardowe rozmiary dla tej mocy

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 hours ago, smok_wawelski said:

Dimensions    66.4 " x 40" x 1.57"    -    czyli  ok. 1689mm  x   102mm  x 40mm  - to nie są małe panele, to standardowe rozmiary dla tej mocy

 

Jestem ograniczony z dwóch stron - jedna, to odległość od klimatyzatora z tyłu dachu do wentylatora w jego przedniej części, druga, to szerokość dachu, 66 cali. Panel o mocy 350W długi na 66 cali  jest relatywnie mały, wiele z nich ma blisko 80 cali długości, więc nie mieszczą się ani wzdłuż, ani w poprzek. 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te panele będą ładowały tylko przy mocnym naświetleniu. Gdybyś znalazł panele o wyższym napięciu było by lepiej.

Wyjdzie Ci fajny zestaw. 

Do przełączania zasilania pomiędzy siecią a inwerterem 12V/120V można by użyć przełącznika faz.

Jest to układ do którego podpina się poszczególne fazy, czyli kilka linii zasilających a on  przełącza się na dwie zapasowe gdy na L1 braknie napięcia.

https://allegro.pl/oferta/f-f-pf-431-automatyczny-przelacznik-faz-9218257107?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=NjVjMjZlOGQtZDRkYS00MzNiLWEzYTgtNGZmNWEzNzEzODIxAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=9f2d828a-748d-4f07-9dc6-f8bcd53dc55e

Nie wiem jak to urządzenie nazywa się w USA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minutes ago, Waldek R said:

Te panele będą ładowały tylko przy mocnym naświetleniu. Gdybyś znalazł panele o wyższym napięciu było by lepiej.

My w ogóle początkowo nie planowaliśmy solarów na dachu. Miało być tylko ładowanie z alternatora, ale ponieważ panele słoneczne są tanie, a kontroler-inverter off grid też niedrogi i zajmie się obsługą wszystkiego, to stwierdziliśmy, że je dodamy nawet, gdy to będzie relatywnie niewielki zysk. W Stanach wiele miejsc, gdzie słońce jest wysoko, bo my tu jesteśmy dość daleko na południu, a południowo-zachodnia część USA zwykle bezchmurna. Jednak mając cztery 170Ah 24V baterie, gdy się naładują w czasie jazdy, to nawet w pochmurne dni prądu nam brakować nie powinno. Gdy jednak zaparkujemy gdzieś na prerii i pójdziemy zwiedzać, to przez te 6, czy 8 godzin dobrego słońca zawsze te baterie trochę się doładują. 

 

Urządzenie o którym mówisz to automatic phaze selector, albo automatic phaze switch, ale myślę, że to niepotrzebne komplikowanie spraw. Inverter będzie zasilał "hotelowe" baterie tylko w czasie jazdy, a zasilanie z sieci tylko w czasie postoju na kempingu, albo w domu. Myślę, że bardziej by mi się przydał inverter, który włączałby się tylko wtedy, gdy pracuje silnik, a gdy wyłączę samochód, on także by się automatycznie wyłączał. O ile dobrze pamiętam, ten 50-amperowy +(plus) w podstawie siedzenia kierowcy jest zasilany tylko po włączeniu silnika, więc stamtąd łatwo można by wyprowadzić włączanie invertera. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej Ci idzie szukanie na ebay i amazonie niż mnie, a to ja piszę oprogramowanie ?. Ta formuła się sprawdza, podpowiadam Ci przedmiot z allego a Ty znajdujesz wersję USA. 

Współczuję dzisiejszego dnia, był ciężki.

Co potrzebujesz jeszcze ?

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Waldek R said:

6 AWG  to prąd 55A przy wzroście temperatury przewodu z 20C do 60C.

Ale co to znaczy w praktyce? Przy równoległym połączeniu baterii z busbarem i dalej z invertorem takim jak np. ten https://watts247.com/product/pip-2724lv-mr/  albo ten:  https://watts247.com/product/spf-3000tl-lvm-24p/ jaki tam popłynie maksymalnie prąd?

Mogę się mylić, ale chyba tam mamy dużo mniejsze natężenia między busbarem, a bateriami. Growatt np:  https://watts247.com/manuals/gw/Growatt SPF 3000TL LVM Datasheet.pdf  Solar charger to maksimum 80 amp, ale tyle nie będę miał, mając dwa 200-watowe panele, prąd z baterii samochodowych to też zaledwie ok. 15-20 amp 120V Wielkość "z czapy", ale chyba mniej-więcej tyle:  Transformator 12->120 volt "pociągnie" 200 amperów z baterii, 200 amp razy 12 volt to 2400 W i zamieni to na 120V, czyli 2400W/120 V to 20 amp, minus straty 10-15%. Zasilanie z zewnątrz to 30 amp, 120V, więc też niezbyt wiele, nawet, gdy się doda prąd z paneli. 400W paneli, w optymalnym słońcu, przy napięciu 24V to też maksymalnie ok. 15 amp (tu pewnie coś pokręciłem), więc jak się doda te 15 amp plus 30 z shore power, to mamy 45 amp na wejściu i to się rozłoży na cztery kable do baterii z drugiej strony invertora, tak? Czyli po stratach energii po 10 amperów? 

Z kolei przy korzystaniu z baterii hotelowych też mamy limit invertora, te 3000W, czyli i tak nie popłynie tam większy prąd, niż w sumie 125 amperów, pociągnięty z czterech akumulatorów, czyli po 30  amp z każdego.  Czy to ma sens, co tu napisałem? 

Jeśli to jest mniej-więcej prawidłowy tok rozumowania, to wynikałoby z niego, że ładowanie akumulatorów hotelowych "od zera do setki", tzn od całkowitego rozładowania do pełnych 170Ah zajmowałoby przy pomocy solarów i prądu 15 amp 24V dwie doby, zakładając, że jak Kopernik, wstrzymałbym słońce nad solarami na dwa dni.

Nie rozumiem z tych danych:  https://watts247.com/manuals/gw/Growatt SPF 3000TL LVM Datasheet.pdf    AC CHARGER: Charge Current 60A AC Input Voltage 120 VAC - czy to oznacza, że ładują shore power, albo z baterii samochodowych Growatt może przyjąć 120V i "wysyła" 24V 60 amperów ładując baterie hotelowe?  Jeśli tak, to nie ma sensu tworzenie gniazdka 30 amp 120V bo i tak takiego prądu Growatt nie przyjmie. Wystarczy 15 amp 120V, bo to nam da 75 amp 24 V (minus straty, czyli w granicach 60 amp, czyli tego, co maksymalnie to urządzenie przetworzy). 

60 amp 24 V ładowałoby te baterie 12 godzin, więc całkiem niezły wynik. W praktyce pewnie trochę dłużej, ale w praktyce pewnie niemal nigdy nie rozładuję tych baterii do zera. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę inaczej te pytania sformułowałem na wątku smoka, https://forum.karawaning.pl/topic/30992-elektryka-w-zielonej-puszce/page/32/?tab=comments#comment-731279 Może tam też ktoś przeanalizuje czy to ma sens. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.