Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Widziałem te filmy zaraz po opublikowaniu, rewelacja. Coraz bardziej jestem przekonany że już w tym roku będzie wstępnie gotowy :) Pani Grażynka razem z Tobą to rewelacyjna ekipa, dokładna, zdeterminowana i bardzo dobrze zorganizowana. Jeszcze założycie firmę, która przerabia vany na kampery. :)

 

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Chyba już zbyt późno, by iść w jakieś biznesy, ale prawda jest taka, że kilka osób, które najpierw budowały kampervana dla siebie, robi to teraz dla innych, a czas oczekiwania na taką usługę czasem jest liczony w latach. Nam wystarczy ten jeden, przynajmniej w tej chwili tak myślimy.

Co było do zrobienia na razie, jest zrobione, jak widać na tym filmie:

Następny krok to oddanie vana do elektryka, instalacja klimy, paneli słonecznych, wentylatora dachowego, kontrolerów, bezpieczników, itd. Zatem pewnie następny filmik za jakiś miesiąc, bo elektryk zgodził się nas wziąć do warsztatu i pracować nad autem w tak zwanym międzyczasie, gdy znajdzie wolne terminy pomiędzy tymi pracami, które ma już "zabookowane". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie nabyłem drogą kupna adres domeny eVANgel.pl  To będzie adres kierujący do filmów z budowy, a potem do vloga z podróży naszym vanem. A na razie po prostu przekieruje nas na to forum. 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.08.2021 o 19:19, Trucker Hiob napisał:

Chyba już zbyt późno, by iść w jakieś biznesy, ale prawda jest taka, że kilka osób, które najpierw budowały kampervana dla siebie, robi to teraz dla innych, a czas oczekiwania na taką usługę czasem jest liczony w latach. Nam wystarczy ten jeden, przynajmniej w tej chwili tak myślimy.

Co było do zrobienia na razie, jest zrobione, jak widać na tym filmie:

Następny krok to oddanie vana do elektryka, instalacja klimy, paneli słonecznych, wentylatora dachowego, kontrolerów, bezpieczników, itd. Zatem pewnie następny filmik za jakiś miesiąc, bo elektryk zgodził się nas wziąć do warsztatu i pracować nad autem w tak zwanym międzyczasie, gdy znajdzie wolne terminy pomiędzy tymi pracami, które ma już "zabookowane". 

Szanowny Hiobie ale sie męczysz z tym mocowaniem inwertera nie prościej było przewiercić profil dać sruby z przodu a nakrętki od tyły. Tu kilka porad jak pracować z tego typu profilami  https://youtu.be/BndA3OpOUWk?t=149

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 hours ago, zibi84 said:

Szanowny Hiobie ale sie męczysz z tym mocowaniem inwertera nie prościej było przewiercić profil dać sruby z przodu a nakrętki od tyły. Tu kilka porad jak pracować z tego typu profilami  https://youtu.be/BndA3OpOUWk?t=149

Męczenie się z budową kampervana to właśnie cała przyjemność i zabawa. Profile, których do tej pory używamy, są jednocalowe, za małe, by je rozwiercać: 

IMG_2842.JPG

IMG_2845.JPG

 

Sam producent 80/20 nie zaleca rozwiercania kształtek 1-calowych. 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 hours ago, zibi84 said:

 

A co mu się stanie jak go przewiercisz jak na foto?

aaa.JPG.f80e1894106bd8d7264be444f19b445c.JPG

 

Stać, to pewnie nic się nie stanie, poza tym, że to osłabi całą strukturę krzywki. Ale w przypadku mocowania inwertera do ściany takie osłabienie nie ma pewnie większego znaczenia - tam obciążenia są niewielkie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Spore rozczarowanie dzisiaj. Tydzień temu zawiozłem Transita do elektryka, specjalizującego się w budowaniu systemów dla jachtów, ale też mającego pewne doświadczenie w zakładaniu solarów do kamperów. Wytłumaczyłem o co chodzi, pokazałem nasz schemat i co już zakupiliśmy, wstępnie powiedział, że OK, że robocizna wyniesie 3 tys dolarów, plus dodatkowe koszty za materiały, tzn bezpieczniki, kable, kontrolery itp. i że za tydzień będzie miał kosztorys, podpiszemy i za kolejne dwa tygodnie zrobi wszystko. 

Dziś pojechaliśmy z żoną podpisać zlecenie, zastanawiając się czego się spodziewać i wymyśliliśmy, że pewnie będzie to ok. 5 tysięcy dolarów. Cóż...  rzeczywistość okazała się nieco mniej różowa. Przede wszystkim samą robociznę wyliczył na 7500 USD, plus chciał pozamieniać nasze invertery na Victrona, którego jest przedstawicielem, a poza tym on by to zupełnie inaczej zrobił i najlepiej, jakbyśmy mu dali wolną rękę, to on nam stworzy zupełnie inny system itd, itp. Skończyło się na tym, że wróciłem Transitem do domu i jestem w punkcie wyjścia.

W zasadzie to jestem zdecydowany zrobić to sam. Oczywiście z niektórymi rzeczami będę miał problem, np. z wytarganiem klimatyzatora na dach, ale i z tym sobie jakoś poradzę. Tak czy inaczej - będę potrzebował Waszej pomocy, polegającej na zwracaniu mi uwagi w miejscach, w których coś całkiem głupiego, albo wręcz niebezpiecznego wymyślę. 

Na początek chcę zrobić połączenie akumulatorów z pierwszym inverterem. To na szczęście niewielka odległość, bo tam potrzebne kable o grubości co najmniej 4 AWG, czyli 25 mm2. Moje pytanie - i z góry przepraszam, jeśli jest ono głupie, ale "stupid is what stupid does", a kto pyta, nie błądzi:

Czy bezpiecznik między akumulatorami, a inverterem musi być na "plusowym" kablu? I jaki powinien on być? 200A ? 250A? To inverter 3000W, a napięcie w vanie, to 12V, ale pewnie samochodowe aku w czasie jazdy mogą mieć ponad 14V. Czy to może być coś takiego?  https://www.aliexpress.com/item/4000792481484.html?aff_fcid=386962e7fa8f4ae2b829ef2596dc6b3d-1630000905847-09462-     https://www.amazon.com/Tocas-Surface-Mount-Circuit-Breakers-Waterproof/dp/B06Y4172LP/ref=sr_1_4?dchild=1&keywords=T%2BTocas&qid=1630001192&sr=8-4&th=1

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3000W ciągła moc. Chwilowa 6000W.  Do naładowania akumulatorów o pojemności 16kWh potrzebuję jak największego zasilania. 

Na szczęście między akumulatorami samochodowymi, a inverterem nie ma wielkiej odległości, są tuż obok. Kabel i tak będzie musiał mieć z metr, bo "plusy" są oddalone od siebie, ale metr to nie tragedia. Myślę o dwóch kablach plusowych i dwóch minusowych - każdy 25 mm2 i każdy do osobnej baterii.  Na bezpiecznik powinienem znaleźć miejsce zaraz za siedzeniem: 

 

 

IMG_2850.JPG

IMG_2852.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj jest link do tematu na forum Elektroda.pl gdzie także poprosiłem o pomoc w budowie instalacji elektrycznej:  https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19582545#19582545 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mniejszego zabezpieczenia niż 300bym nie dawał...

Podwójny przewód 25mm2 to dobry pomysł...

 

Poczytaj też tutaj na forum sporo było pisane o solarach, inwerterach, przewodach, bezpiecznikach itd...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 hours ago, Misio said:

Mniejszego zabezpieczenia niż 300bym nie dawał...

Podwójny przewód 25mm2 to dobry pomysł...

 

Poczytaj też tutaj na forum sporo było pisane o solarach, inwerterach, przewodach, bezpiecznikach itd...

Dzisiaj cały dzień czytam i oglądam filmy na ten temat, ale czasem mam wrażenie, że im więcej się uczę, tym bardziej jestem skonfundowany.  Nie chcę dać zbyt dużego bezpiecznika, bo bezpieczeństwo dla mnie jest tu najważniejsze. Z tego, co widzę, o ile dobrze rozumiem, to bezpiecznik 150A na każdym z podwójnych kabli powinien być OK. Kable kupiłem w rozmiarze AWG 1/0, czyli 50 mm2 i będą po dwa. 

Jeśli masz na myśli jakiś konkretny wątek na tym forum, podrzuć linka. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyszły pierwsze zakupy, kabel 8AWG (8 mm2) do połączenia inverterów i bezpieczniki, które zabezpieczą kable między akumulatorem, a inverterem. Te bezpieczniki będą mniej-więcej w połowie 60-cm przewodu, chyba nie ma miejsca, by je zainstalować bliżej klemy, więc będę musiał bardzo uważnie przeprowadzić te kable przez metalowy podest fotela kierowcy. Jeszcze to sprawdzę, czy na pewno nie da się ich tam upchać. Gdyby tam zrobiło się przetarcie/zwarcie, pożar byłby niemal pewny, a przynajmniej byłoby kompletne zniszczenie/rozładowanie akumulatorów.

Dodatkowy problem z umieszczeniem ich pod siedzeniem, to brak dostępu, w razie ich rozłączenia. Trzeba odkręcić całe siedzenie i je odsunąć, żeby uzyskać do nich dotrzeć. 

 

 

IMG_2857.JPG

IMG_2862.JPG

IMG_2863.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.