Skocz do zawartości

Buduję campervana w USA na bazie Transita.


Trucker Hiob

Rekomendowane odpowiedzi

Tak, takie wymiary są OK, trzeba by tylko je znaleźć w USA, bo pewnie nie wysyłają z Allegro, albo wysyłka droga. 

 

BTW zamontowałem wyłącznik wymuszający pełne ładowanie przez alternatory, ale nie wiem jak to sprawdzić. Auto dużo stoi, baterie lekko rozładowane, alternator zimny, więc nie włącza się w tryb eco. 

Edytowane przez Trucker Hiob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,4 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

17 minutes ago, pionier01 said:

Czy w USA jest jakieś największe forum gdzie ludzie dzielą się swoimi budowami CampeVanów?

Jest sporo takich miejsc. Ja jestem aktywny na forum właścicieli Transitów, ale praktycznie każdy model i każdy producent kamperów ma swoje forum. Kilka przykładów: 

https://www.fordtransitusaforum.com/

https://www.classbforum.com/forums/

https://sprinter-source.com/forums/index.php

https://www.thorforums.com/forums/

https://www.irv2.com/forums/

https://www.jaycoowners.com/forums/

https://www.google.com/search?client=avast&q=campervan+forums

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 hours ago, Waldek R said:

Masz 4 akumulatory, wiec sugeruję system na 48V.

Tego typy panele solarne to standardowe panele więc na ebay bez problemu je znajdziemy. Są jeszcze panele elastyczne ale są mniej wydajne.

 

Jaką by mi to dało przewagę nad 24-voltową konfiguracją? 

A co do elastycznych paneli, to ja czekam na te:  https://www.skanska.pl/o-skanska/media/informacje-prasowe/215371/Skanska-i-Saule-Technologies-wprowadzaja-nowe-zrodlo-energii-do-budynkow-oparte-o-ogniwa-perowskitowe  Pewnie zejdzie parę lat, zanim będą powszechnie dostępne, ale to mogą być pierwsze elastyczne panele lepsze od tych sztywnych. 

1 hour ago, Waldek R said:

385W -> 72.4in × 40.6in × 1.26in (including frame) (1840mm × 1030mm × 32mm)

https://www.q-cells.us/na/main/products/solar_panels/US_CANADA/residential/residential09.html

 

Super, tylko nigdzie nie widzę jak i gdzie je można kupić. ? 

Spore koszty dostarczenia paneli na e-bay. Amazon często ma opcję darmowej wysyłki. 

@Waldek R Gdybym miał wybrać np. między tymi trzema, to które byś rekomendował?

https://www.ecodirect.com/Mission-Solar-MSE60A310-310-Watt-Mono-Solar-Pan-p/mission-solar-mse60a310.htm

https://www.ecodirect.com/ProductDetails.asp?ProductCode=LONGi-LR6-60HPH-320M

https://www.ecodirect.com/Mission-Solar-MSE390SR9S-390-W-Mono-Solar-Panel-p/mission-solar-mse390sr9s.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oops, znalazłem nowy problem - poprzeczki podtrzymujące dach, które determinują gdzie mogę w tym dachu zainstalować klimę i wentylator. Teraz wygląda to tak, że mogę sobie zainstalować trzy takie panele:  https://www.amazon.com/Chenyi-high-Efficiency-monocrystalline-Silicon-1-38inch/dp/B08VDNZB9M/ref=sr_1_7_sspa albo jeden typowych rozmiarów. Dlatego mógłbym trzy takie, bo teoretycznie mieściłyby się tak: Jeden w poprzek przed klimatyzatorem i dwa równolegle z wentylatorem między nimi. Inaczej mówiąc, patrząc od tyłu, najpierw klima, metr długości, potem w poprzek solar, 70cm, potem dwa solary wzdłuż, równolegle, 165 cm, razem 335 cm, czyli tyle, ile ma dach do zagięcia z przodu. 

Potencjalne problemy:

1. Panele 12V, więc odpada możliwość konfiguracji baterii na 48V

2. Nowa firma, zero opinii.

3. Równoległe panele z wentylatorem pomiędzy nimi, to 70 cali, a dach ma 66 cali, czyli wystawałyby po dwa cale, 5 cm, z każdej strony. Sam ten fakt by nie przeszkadzał bardzo, ale problem byłby z ich zamocowaniem. Rozwiązaniem mogłoby być zamontowanie relingów dachowych, np. takich jak te: https://omacshop.com/collections/transit/products/roof-racks-side-rails-carrier-alu-black-2pcs-for-ford-transit-connect-2014-2019 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

Jaką by mi to dało przewagę nad 24-voltową konfiguracją? 

Generalnie zasada jest taka, mniejszy prąd tym lepiej. To takie moje zboczenie zawodowe. Ważne jest aby inwertera moduł MPPT miał jak najniższe napięcie działania i to wysokie było wyższe od tzw. napięcia jałowego paneli. Czyli gdy mamy panel i jego napięcie jałowe (napięcie obwodu otwartego) jest 40V to 2x40V = 80V i to powinno być górne napięcie MPPT.

Godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

A co do elastycznych paneli, to ja czekam na te:  https://www.skanska.pl/o-skanska/media/informacje-prasowe/215371/Skanska-i-Saule-Technologies-wprowadzaja-nowe-zrodlo-energii-do-budynkow-oparte-o-ogniwa-perowskitowe  Pewnie zejdzie parę lat, zanim będą powszechnie dostępne, ale to mogą być pierwsze elastyczne panele lepsze od tych sztywnych. 

Ciekawe. 

Godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

Super, tylko nigdzie nie widzę jak i gdzie je można kupić. ? 

Strona USA-Canada więc myślałem że są produkowane w USA, a tu niespodzianka. :)

Godzinę temu, Trucker Hiob napisał:

Ja bym brał o max mocy jakie by się zmieściły. 

Te są małe i mają 350W

https://www.ecodirect.com/LG-Solar-350-Watt-Black-Frame-NeON-2-Solar-Panel-p/lg350n1c-v5.htm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem gotowy do zakupów. Sprawdź, czy tu nie ma jakiegoś błędu. 

Dwa panele słoneczne, 12V, 270W każdy, połączone, myślę, szeregowo:  https://www.amazon.com/Chenyi-high-Efficiency-monocrystalline-Silicon-1-38inch/dp/B08VDNZB9M/ref=sr_1_7_sspa

Growatt 24V SPF 3000TL LVM – 3kW 120Vac Stackable Inverter 2kW MPPT Charge Controller     https://watts247.com/product/spf-3000tl-lvm-24p/#reviews

Do tego moje 4 baterie, połączone równolegle. 

Panele mają napięcie 30V, open circuit 38V, więc teoretycznie, połączone szeregowo, mogłyby zasilać też baterie 48V? Miałby to jakiekolwiek zalety, czy lepiej zostawić jak jest, tzn 24V? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, jakże by inaczej, ?jest kolejna opcja:  Klimatyzator ułożyć w poprzek dachu (ma wymiary 100 x 50cm) i wtedy zmieściłyby mi się trzy panele 12V 270W, ułożone równolegle, w poprzek vana. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest 12V panel, ale gdy połączymy szeregowo, to się zwiększa napięcie, tak? Poza tym ich "datasheet" pokazuje, że to napięcie jest większe, chyba, że ja coś źle odczytuję:

61TqBr6KwaL._AC_SL1026_.jpg.5ab40383a6fef600d1593717aae296fc.jpg

619DiPoC5kL._AC_SL1009_.jpg.e43301eac0c1b260b0e0b961e6026853.jpg

Tak czy inaczej dziś tego nie zamówię, więc mam kolejny tydzień do zastanawiania się. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zobaczysz inne panele to ich sprawność dochodzi do około 20%

16 minut temu, Trucker Hiob napisał:

To jest 12V panel, ale gdy połączymy szeregowo, to się zwiększa napięcie, tak? Poza tym ich "datasheet" pokazuje, że to napięcie jest większe, chyba, że ja coś źle odczytuję:

Właśnie mnie to przeraża, że opisy kompletnie nie zgadzają się z danymi katalogowymi. Tak, szeregowe połączenie dodaje napięcia.

Cytat

 

Tak czy inaczej dziś tego nie zamówię, więc mam kolejny tydzień do zastanawiania się. 

Jak mówi mądre przysłowie: "Co nagle to po diable".

Poproś Panią Grażynkę o cierpliwość.

Edytowane przez Waldek R (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.