Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

No fajnie, że się nieporozumienie wyjaśniło. Nie pomyślałem, że AC może być opacznie zrozumiałe. AC jako synonim klimy w USA jest znacznie bardziej popularne w potocznym języku niż AC - prąd zmienny, może dlatego, że częściej kupujemy samochody, niż dyskutujemy na temat obwodów elektrycznych, a ogłoszenia o sprzedaży aut zwykle zawierają takie symbole jak AC, PB, PS, czy AT. Zwłaszcza dawniej tak było, gdy power brakes, air conditioner, czy power steering nie były jeszcze powszechną normą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam Posiadam Renault  Trafic mini kamperka nie oczekuje zawansowanej  elektryki lecz małej porady czy mój schemat jest ok i czy to podłączenie będzie wporządku.

Dziękuję 

20210221_121346.jpg

Edytowane przez miras5000
Ortografia (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie jestem w stanie pomóc @miras5000, bo sam się dopiero uczę, ale chciałbym napisać o czymś innym. Mianowicie ktoś mi zwrócił uwagę na offgridowe, że tak ładnie napiszę po polsku, inwertery/ładowarki, które znakomicie upraszczają elektrykę w moim vanie. Takie urządzenie, które można np. zobaczyć tutaj:  https://www.ebay.com/itm/4800w-24v-Split-phase-solar-inverter-charger-110-220vac-80A-MPPT-solar-charger/273934876067  albo tutaj: https://www.ebay.com/itm/3kVA-24V-60A-MPPT-Solar-Off-Grid-Inverter-with-charger-110V-120V-for-US-Market/264405407372  łączy funkcję kontrolera od solarów z inteligentną ładowarką z zasilania zewnętrznego, czy też z zasilania z inwertera zmieniającego prąd 12V na 120.  Zatem, jeśli się nie mylę, wystarczy mieć inwerter 12V->120V dający prawdziwą sinusoidę, np. coś takiego: https://www.amazon.com/WZRELB-3000W-110-120V-Inverter-System/dp/B07XRP1GTF/ref=sr_1_1_sspa?crid=1MJ39KQI5U4SD  plus solary na dachu i praktycznie mamy już caly system gotowy:

704697521_Kamper(1).thumb.png.a3992a4f337fa8bb9c53c17af48cc7c0.png

 

Dziękuję Waldkowi za zwrócenie mi uwagi na to urządzenie i za ryzunek. Waldek to wirtualny pasażer w mojej ciężarówce, a z zawodu programistą/elektronikiem. Mam nadzieję, że może uda się go tutaj zaprosić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, miras5000 napisał:

Witam Posiadam Renault  Trafic mini kamperka nie oczekuje zawansowanej  elektryki lecz małej porady czy mój schemat jest ok i czy to podłączenie będzie wporządku.

Dziękuję 

20210221_121346.jpg

Witam wszystkich.
Akumulator ma być podłączony bezpośrednio do regulatora "Tracer". Bezpośrednio do akumulatora ma być też podłączona przetwornica napięcia, możliwie jak najbliżej dostatecznie grubymi przewodami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

Niestety nie jestem w stanie pomóc @miras5000, bo sam się dopiero uczę, ale chciałbym napisać o czymś innym. Mianowicie ktoś mi zwrócił uwagę na offgridowe, że tak ładnie napiszę po polsku, inwertery/ładowarki, które znakomicie upraszczają elektrykę w moim vanie. Takie urządzenie, które można np. zobaczyć tutaj:  https://www.ebay.com/itm/4800w-24v-Split-phase-solar-inverter-charger-110-220vac-80A-MPPT-solar-charger/273934876067  albo tutaj: https://www.ebay.com/itm/3kVA-24V-60A-MPPT-Solar-Off-Grid-Inverter-with-charger-110V-120V-for-US-Market/264405407372  łączy funkcję kontrolera od solarów z inteligentną ładowarką z zasilania zewnętrznego, czy też z zasilania z inwertera zmieniającego prąd 12V na 120.  Zatem, jeśli się nie mylę, wystarczy mieć inwerter 12V->120V dający prawdziwą sinusoidę, np. coś takiego: https://www.amazon.com/WZRELB-3000W-110-120V-Inverter-System/dp/B07XRP1GTF/ref=sr_1_1_sspa?crid=1MJ39KQI5U4SD  plus solary na dachu i praktycznie mamy już caly system gotowy:

704697521_Kamper(1).thumb.png.a3992a4f337fa8bb9c53c17af48cc7c0.png

 

Dziękuję Waldkowi za zwrócenie mi uwagi na to urządzenie i za ryzunek. Waldek to wirtualny pasażer w mojej ciężarówce, a z zawodu programistą/elektronikiem. Mam nadzieję, że może uda się go tutaj zaprosić. 

Pomysł z offgridem może i ideologicznie dobry, sam się nad tym zastanawiałem. Ale w razie jakieś awarii nie mamy nic ? . I czy aby taki offgrid nie zużywa za dużo energii na własne potrzeby...
Akumulatory LiFePo4 mają sporo zalet i jeśli deklaracje producentów o ilości cykli są rzetelne to są chyba bezkonkurencyjne. Teoretycznie takie akumulatory powinny przeżyć każdego kampera. I tu nasuwa się pytanie czy aby po 10latach będą nadal w miarę sprawne ( pomijam niewłaściwą eksploatację i potencjalnie przekroczoną ilość cykli ).
Jest jeszcze inna ważna rzecz, te akumulatory średnio znoszą ładowanie w temperaturach poniżej 0 stopni. Jeśli planujemy wypady w zimie to może to być problem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

10 godzin temu, miras5000 napisał:

... nie oczekuje zawansowanej  elektryki lecz małej porady czy mój schemat jest ok ...

Zakładam że narysowany aku to hotelowy
To co widzę na  1 rzut oka to:

  • brak zabezpieczeń na wysokim
  • brak róznicówki na wysokim
  • brak ładowania ze słupka
  • prosiłoby się wykorzystać alernator do ładowania hotelowego przez Cyrixa albo podobne urządzenie
  • tak jak Ci napisał kolega - jak najkrótsze przewody aku-przetwornica
  • brak podanych przekrojów przewodów  i mocy urz lub natężenia prądów - uniemożliwia to odniesienie się do tematu

Nie bardzo rozumiem co to jest automat przerywacz 100A

Jeśli nie przeryłeś tego tasiemcowego wątku proponuje wróć do 1-go posta gdzie podawałem moje założenia a później  tak gdzieś do ok środka watku - tam jest ostateczny mój schemat na Tracerze  który Koledzy pomogli mi opracować - możesz spoko się na nim wzorować wycinawszy co zbędne , oczywiście wartości zabezpieczeń musisz dobrać dla swoich obciążeń

11 minut temu, Paweł7 napisał:

te akumulatory średnio znoszą ładowanie w temperaturach poniżej 0 stopni. Jeśli planujemy wypady w zimie to może to być problem...

Powiedziałbym raczej - nie znoszą lub bardzo źle znoszą i będzie problem ale daje się to rozwiazać

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po to samo co w domu choć  są i przedlicznikowe i w skrzyni i na słupie 
Przypuszczam że zmierzasz do tego że przetwornica ma zabezpieczenie przeciążeniowe - mimo to uważam ze lepiej wywalić esa niż męczyć przetwornice a róznicówke w przypadku jakiegokolwiek połączenia z siecią (tak jak pisałem) nawet zakładając używanie wyłącznie urządzeń z  izolacją II klasy ochronności zwłaszcza w blaszaku i pojeździe kempingowym uważam za konieczną

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, smok_wawelski napisał:

A po to samo co w domu choć  są i przedlicznikowe i w skrzyni i na słupie 
Przypuszczam że zmierzasz do tego że przetwornica ma zabezpieczenie przeciążeniowe - mimo to uważam ze lepiej wywalić esa niż męczyć przetwornice a róznicówke w przypadku jakiegokolwiek połączenia z siecią (tak jak pisałem) nawet zakładając używanie wyłącznie urządzeń z  izolacją II klasy ochronności zwłaszcza w blaszaku i pojeździe kempingowym uważam za konieczną

Przetwornica ma zabezpieczenia dużo szybciej działające niż typowy "S".
Na schemacie nie ma podłączenia z siecią. Jeśli będziemy się podłączać pod "sieć" to jak najbardziej różnicówka jest wskazana, jednak powinna być przed kamperem w "słupku".
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Paweł7 napisał:

Przetwornica ma zabezpieczenia dużo szybciej działające niż typowy "S".

Owszem ale ono czuwa na przeciążenie sumaryczne wszystkich odbiorników na wszystkich obwodach  - wole zabezpieczyć  poszczególne obwody i wiedzieć które urządzenie mi wali. Nie narzucam tej koncepcji ale wg mnie tak jest lepiej choć zwarciowo owszem zabezpieczenie nw przetwornicy  zadziała nawet przy zwarciu  na jednym odbiorniku/ Faktem też jest to że redundancja jest stosowana tam gdzie zależy nam na zwiększeniu bezpieczeństwa :) 

30 minut temu, Paweł7 napisał:

Jeśli będziemy się podłączać pod "sieć" to jak najbardziej różnicówka jest wskazana, jednak powinna być przed kamperem w "słupku".

Owszem ale pisałem że dałbym to ładowanie aku ze słupka i w tym kontekście róznicówka.
Kolejna sprawa co jak jej nie ma na tym słupku ? Wtedy jedynym rozwiązaniem jest ona w kamperze jak najbliżej wejścia zasilania 230V - można by rzec nawet przed tym wejściem tyle że to dość trudno wykonalne :) 
Ja włócze się często po zapyziałych polach biwakowych gdzie standardy zasilania i związane z nimi zabezpieczenia pozostawiają wiele do życzenia - stąd takie moje podejście -  jeszcze pozostaje zrobić uziom karoserii tyle że to również jest trochę trudne aby zachować jego właściwe parametry i  co ca tym idzie skuteczność :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Owszem ale ono czuwa na przeciążenie sumaryczne wszystkich odbiorników na wszystkich obwodach  - wole zabezpieczyć  poszczególne obwody i wiedzieć które urządzenie mi wali. Nie narzucam tej koncepcji ale wg mnie tak jest lepiej choć zwarciowo owszem zadziała nawet przy zwarciu  na jednym odbiorniku

Owszem ale pisałem że dałbym to ładowanie aku ze słupka i w tym kontekście róznicówka - a czy przy samej przetwornicy bez tego słupka jest niepotrzebna ?
Kolejna sprawa co jak jej nie ma na tym słupku ? Wtedy jedynym rozwiązaniem jest ona w kamperze jak najbliżej wejścia zasilania 230V
Ja włócze się często po zapyziałych polach biwakowych gdzie standardy zasilania i związane z nimi zabezpieczenia pozostawiają wiele do życzenia - stąd takie moje podejście 

Myślę, że większość z nas tutaj włóczy się po różnych polach.
Kamper to nie mieszkanie/dom, nie mamy dziesiątek gadgetów w gniazdkach non-stop choćby ze względów oszczędzania energii. Nie popadajmy w skrajności, ile to tych gniazdek/punktów w kamperze będziemy mieli. Zwróć też uwagę że to przetwornica 550W a nie z 5kW...
Tak, przy samej przetwornicy różnicówka jest niepotrzebna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To też racja ale S to też nie pieniądz :) 
W sumie po decycji o lodówce sprężarkowej 12v  wyleci przetwornica raczej odchodze od 230v w puszce jeśli nawet będzie to w postaci minimalnie skarlałej do ładowarki aku - po prostu 230v jest mi zbędne więc pewnie wrzucę takową przenośną do bagażnika i papa 230V  :) 

W sumie @miras5000 oprócz tego cośmy tu z Pawłem popisali to jeszcze taka moja sugestia żeby zastanowić się nad lodówka sprężarkowa na 12v

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.