Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

Nie rozważałem nigdy Cyrixa dla rożnych typów aku - od początku miałem założenie kwas+kwas jedyna różnica będzie jednak producent i pojemność  rozruch Banner 95Ah +pokład bateria 2 x  100Ah Jenox Hobby  - wiec ten Twój problem mnie nie dotyczył, nie rozważałem go i nie umiem Ci odpowiedzieć.
Watek długachny ale chyba coś Misio o tym pisał
Proponuje doczytaj kartę produktu albo napisz opisując Twój przypadek do Victrona na pewno odpiszą 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dzień dobry,  jestem tu pierwszy raz, ale czytam tę dyskusję ponieważ sam buduję bardzo podobne rozwiązanie i to chyba najfajnieszy wątek w temacie, jaki znalazłem do tej pory. 

Parę podpowiedzi z mojej strony: 

@smok_wawelski >   nie wiem czy znasz lodówki AbeM Camper Serwis,  ja nabyłem takową droga kupna parę tygodni temu.   To lodówka 12v , kompresorowa, polskiej produkcji i wynalazku, firmy z Prudnika.  Nie byłem do tego przekonany tak na 100% więc sam stestowałem - na moim hotelowym aku 88Ah (AGM Victron Deep Cycle bank 4x22Ah)  chodziła (pusta, z nastawą 0st C czyli z histerezą mniej więcej -2 do +2) non-stop przez ok 4 doby.  (napięcie początkowe na aku 12,6v, spadło do 10,5v) przy 10,5v się wyłączyła i dalej nie rozładowywała aku.

Akurat w te dni było bardzo gorąco temperatury ok 28-29stopni.  Według mnie rewelacja - właściciel firmy zresztą też super człowiek, polecam zanim zainwestujesz w 230V.   Gdybym miał Solary to pewnie trzymałaby kilka dni więcej.   Ponieważ mam ładowarkę IP22 Victrona 20A to po podaniu zasilania 230V lodówka "chodzi" bezpośrednio na tej ładowarce, jak na zasilaczu, a ładowarka jednocześnie ładuje akumulatory. 

Teraz drugi temat - ponieważ mam AGM jako hotelowy a kwasowy zwykły jako rozruchowy  to zamierzam wykorzystać MPPT do kontroli ładowania z alternatora - w tym celu wpinam się pod złącze solarne MPPT, z tym, ze trzeba założyć diody separujące na podłączeniu solarów. w ten sposób ładowanie AGM banku będzie "bezpieczne" i solary całe (jak kiedyś założę)

Zaraz biorę się do rysowania mojego układu to się podzielę wizją (no, część już mam).  

Edytowane przez Mike El Seem (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

1 godzinę temu, Mike El Seem napisał:

sam buduję bardzo podobne rozwiązanie i to chyba najfajnieszy wątek w temacie, jaki znalazłem do tej pory. 

Miło mi ze uważasz watek za ciekawy - to jednak na pewno nie moja zasługa a Kolegów którzy mi pomagali rozkminić ten temat  :) 
Miło mi również będzie powymieniać doświadczenia budowlane i  nie tylko elektryczne :) 
 

1 godzinę temu, Mike El Seem napisał:

nie wiem czy znasz lodówki AbeM Camper Serwis,  

Tak znam lodówki od Marcina z Prudnika - same zalety i niestety jedna wada - cena, mnie niestety budżet nie puszcza na tę lodówkę
Tak nawiasem Marcinowi rośnie już też konkurencja
 

1 godzinę temu, Mike El Seem napisał:

Teraz drugi temat - ponieważ mam AGM jako hotelowy a kwasowy zwykły jako rozruchowy

No to mi sie nie całkiem podoba - jestem zwolennikiem tego samego typu akumulatorów

 

57 minut temu, Mike El Seem napisał:

bo wg instrukcji tego MPPT 75/15 max to 220W przy 12v. 

Spokojnie pod 300W przecież to dane STC w NOCT bedzie ok 75% z tego i dodatkowo kolejna strata jak będzie leżał na płasko wiec raczej marne szanse aby dał wiecej niz  220W -  Na wszelki wypadek dowiedz sie czy Victron obcina nadmiar mocy 

Ja robię w najbliższy weekend ostatnia przymiarkę i kupuje panele ale skłaniam sie raczej że wyjdę kilka cm poza obrys dachu i będzie to elektrownia ponad 600W STC , jeśli chodzi o regulator - niestety takiego dużego Victrona raczej moja kieszeń nie zdzierży wiec Tracer 4210AN który ma 520W/12V - oczywiście kusi mnie taka moc ale wygląda to nieco paskudnie niestety - symulacja prawdę powie :)  juz wiem że half cut nie wlezą bo zrobiłbym z puszki samolot 

Alternatywą jest panel 450W i 3210AN który ma  390W/12V - ten ładnie mi się zmieści na dachu i jest half cut 

Jasną sprawą jest zachowanie napięcia obwodu otwartego PV  oraz brak przekroczenia natężenia jakie może dać panel

Rozważałem elastyki - upchnałbym na pewno 400 a może i 500W ale drogie to jak nieszczęście i opinie niespecjalne co do wydajności i trwałosci
Rozważałem też pomalowanie dachu na biało i panel BiFacial - ale też drogawe

PERC - to jasne  dziś innych się juz nie kupuje :)

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minutes ago, smok_wawelski said:

Tak znam lodówki od Marcina z Prudnika - same zalety i niestety jedna wada - cena, mnie niestety budżet nie puszcza na tę lodówkę
Tak nawiasem Marcinowi rośnie już też konkurencja

No cóż, zależy jak się liczy tę cenę - w moim przypadku byłaby to cena lodówki 230v/12v/gaz+ instalacja gazowa+wentylacja (kratki itp)+lakierowanie samochodu (otwory wentylacyjne) + przetwornica... 230v>12v. Jak dodałem, wyszło drożej... Niejednokrotnie sama nowa lodówka takiego Dometica potrafi być 2x droższa od tej Marcina, więc....... BTW nie wiedziałem, że Abem ma już konkurencję, dla mnie to ogólnie nowy temat. 

A testowałes już patent lodówka 230v + przetwornica ?  Znasz wydajność takiego rozwiązania?  Kompresory 230v potrafią brac po kilkadziesiąt A na 24h.... 

Quote

No to mi sie nie całkiem podoba - jestem zwolennikiem tego samego typu akumulatorów

Temat sprawdzany i wałkowany niejednokrotnie - oba sa kwasowe (dlatego nie wybierałem lifepo4), kwestia rozwiązania "problemu" ładowania.   Dlatego wkładam tam MPPT.
A dla mnie ograniczeniem jest także miejsce (VW T3 pod siedzeniem kierowcy)

Quote

Spokojnie 300-330W przecież to dane STC w NOCT bedzie ok 75% z tego i dodatkowo kolejna strata jak będzie leżał na płasko wiec raczej marne szanse aby dał wiecej niz  220W -  Na wszelki wypadek dowiedz sie czy Victron obcina nadmiar mocy 

hmmm i tak nie mam takiego dachu - u mnie się mieści panel max 135cmx105cm - najwiekszy jaki znalazłem to 250W elastyczny > Tesla Sun ale cena powala....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Mike El Seem napisał:

No cóż, zależy jak się liczy tę cenę

Dla mnie liczy sie bardzo prosto - lodówka 230V domowa + mała przetwornica ok 1000-1200zł - u Marcina 2x tyle - jasne że to innej klasy urządzenia
 

14 minut temu, Mike El Seem napisał:

A testowałes już patent lodówka 230v + przetwornica ?  Znasz wydajność takiego rozwiązania?

Ja jeszcze nie ale policzyłem - Jest też  taki znajomy  bliźniak kamperek co tak hula i spoko daje radę - to adam61 mający bliźniacze autko i rozwiązania którego ja nieco ja klonuję  :) 
U mnie jeszcze prądożerne będzie ogrzewanie - webasto wodne zasilajace ciepła wode użytkowa i ogrzewnie podłogowe - stad mocy, mocy, więcej mocy no i aku pokład minimum 2 x 100Ah w sumie bardziej obawiam sie o kapryśność słoneczka niz o wydolność układu elektrycznego bo ten jest policzalny :) 

 

14 minut temu, Mike El Seem napisał:

oba sa kwasowe

owszem ale wymagają nieco  innego ładowania

14 minut temu, Mike El Seem napisał:

Abem ma już konkurencję, dla mnie to ogólnie nowy temat. 

Konkurencja raczej dopiero raczkuje - to facet który twierdzi ze jest chłodnikiem - idzie troche inna drogą niz Marcin przerabia lodówki 230 na 12v  jest na OLX i reklamował sie też na CT

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minutes ago, smok_wawelski said:

owszem ale wymagają nieco  innego ładowania

Dlatego zamierzam wykorzystać regulator ładowania mppt do "ograniczenia" prądu alternatora.   MPPT Victrona ma ustawienia na aku AGM i ładuje je w 4 cyklach.  Aku AGM Victrona można ładowac prądem 0,2C (0,2 pojemności akumulatora) czyli w moim przypadku 17,6A - stąd MPPT 15A. nawet, jesli alternator da więcej to i tak aku mam chronione.  

Zresztą :) nie zamierzam się tu mądrować, to poprostu najlepszy pomysł na jaki wpadłem.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - no problem - tok rozumowania słuszny,   ja też nie jestem za bardzo mądry, zapewne wypowiedzą sie tu mądrzejsi Koledzy

U mnie przyjmuje jednakowego typu aku  bo wiem na pewno  że będę musiał posiłkować sie altkiem jak słoneczko pokaprysi ze 2 dni

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacyjnie - z MPPT raczej nie będę próbował, szkoda mi MPPT - wg instrukcji max prąd paneli to 15A - więc chyba gdybym tam podłączył alternator to by nie było dobrze. Natomiast skorzystałem ze starej instrukcji z ct tw opornicy halogenowej niejakiego świstaka i ją zrobiłem  (nie wiem, czy jest już coś "nowszego"). 
W każdym razie... to działa - sprawdziłem bez niej prąd na hotelowym aku AGM 49A - po włączeniu w obwód  tej opornicy = 9,8-10A.   Prąd można "regulować" ilością żarówek wpiętych równolegle. Im więcej, tym wyższy prąd.  Przy 4x35w miałem 5A. 

Zdjęcia poniżej - (Centra to aku rozruchowe ). 

IMG_7654.jpg

IMG_7656.jpg

IMG_7653.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

To ja też się melduję...  Co prawda u mnie będzie 120V i 12, albo 24V, ale to dopiero za chwilę. Pewnie będę potrzebował kilku tygodni, by przestudiować to, co tu koledzy napisali. Ja będę miał Transita z dwoma "inteligentnymi" alternatorami, ogniwa słoneczne na dachu i 10 akumulatorów  LiFePo4. Do tego klima, która pożera prąd jak Smok Wawelski dziewice. Ale, myślę, poradzimy, z Waszą pomocą. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Dzień doby, bardzo zainteresował mnie wątek podpięcia alternatora pod Victrona ( mam mppt 100/50). W związku z tym, że moja zabudowa ma być niezależna myślę o zastosowaniu nie diody a dwóch przekaźników sterowanych po stacyjce w celu odcięcia + i - od samochodu gdy będą używane solary. Jeśli dobrze myśle korzyści płynące z takiego rozwiązania to pełna kontrola ładowania aku LiFePo4 z pozycji Victrona. Jedyne czego się obawiam to czy on zniesie prąd z alternatora (Euro 6) ... ograniczenie prądu za pomocą opornicy halogenowej może i działa ale ... jakieś inne pomysły ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak teraz mnie oświeciło ... a jeśli zastosujemy np. Przetwornica napięcia 10÷20 VDC / 48 VDC PU-500 48V 500W

Urządzenie z gwarancją producenta :) sprawdzone dodatkowo podbijające napięcie na regulator Victrona ... co sądzicie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkiego dobrego w Nowym Roku. 

oglądałem tego Victrona i również Votronic ...Konwerter ładowania separator VCC 1212-45 IUoU-Li izolacja galwaniczna i zastanawiam po co dawać kolejne urządzenie jeśli mój pomysł z przetwornicą 12/24 jest trafiony...bilans ekonomiczny na korzyść przetwornicy wydane tylko 500 pln a zarządzanie przy regulatorze napięcia od solarów jest banalne. Dodatkowo będę miał na pokładzie 24V z 12 ... 

Jedyne co może się s... to dwa przekaźniki ( tu istnieje drobny problem jeśli jeden zawiedzie) dlatego szukam jednego przekaźnika mocy dla 2 obwodów ... czy to rozumowanie jest poprawne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.