Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

18 minut temu, Paweł7 napisał:

Jaki popłynie prąd w momencie spięcia przez cyrix dwóch akumulatorów w różnym stanie naładowania? Jak dobierzesz średnicę przewodu i bezpiecznik?

To co opisałeś jako "trafo" to co to i jakie ma zadanie?

 

19 minut temu, Paweł7 napisał:

Jaki popłynie prąd w momencie spięcia przez cyrix dwóch akumulatorów w różnym stanie naładowania? Jak dobierzesz średnicę przewodu i bezpiecznik?

To co opisałeś jako "trafo" to co to i jakie ma zadanie?

jest to energoblok 230v na 12v, na czerwono oznaczyłem wpięcie akumulatora.  

image.png.684f12b021bb1bff2e42876d91357913.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, miras5000 napisał:

Tak kristofer ale do mojej przetwornicy będzie tylko podpieta lodówka 40W wiec 16mm2 powinno być ok.

 

Kristoferowi chodzi o moją propozycję zmniejszenia przekroju przewodu za pomocą których cyrix ma połączyć akumulatory i moim stwierdzeniu że cieńszy przewód ograniczy prąd udarowy w chwili połączenia przez cyrixa akumulatorów. Ja nie widzę sensu łączenia tych akumulatorów kablem do spawania i tyle.
 

19 minut temu, miras5000 napisał:

Paweł7 faktycznie masz racje twoje połączenie jest lepszą opcją 

Dzięki 

694551525_Schematkamper.jpg.820a489d871cf1192bd4bd36ab61996e.jpg

Producent  przetwornicy daje takie przewody do takiej mocy przetwornicy.

Obok jest mój plusowym 16mm2  jest różnica.

20210305_192424.jpg

Twoja przetwornica daje 1000W chwilowo i 500W mocy ciągłej. Nie wiem jaką ma sprawność Twoja przetwornica ale przy 80% sprawności przy 500W prąd pobierany przez nią będzie nieco większy od 50A. Czyli nawet taki 10mm2 będzie też wystarczający. Sam sprzedawca/producent mówił o prądzie 80-100A. 16mm2 bez problemu wystarczy z naddatkiem. Tym bardziej że to krótkie odcinki a potencjalny tak duży prąd nie będzie prądem ciągłym.
Przetwornica im bliżej akumulatora tym lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetwornica 550W moim zdaniem spokojnie może pracować na przewodzie 16mm2 ale pamiętaj by one były jak najkrótsze...

Na na Cyrixie mam przewód 16mm2 i bezpiecznik 180A przy alternatorze 160A (fabrycznie przy 1,9 był alternator 45A :D ) oraz przy solarach 370W...na ile to jest dobre - można robić z tego doktorat...jednak wydaje mi się że jest to racjonalne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, brylant napisał:

 

jest to energoblok 230v na 12v, na czerwono oznaczyłem wpięcie akumulatora.  

image.png.684f12b021bb1bff2e42876d91357913.png

Z tego co widzę to jest trafo i prostownik, tylko do ładowania akumulatora. I jeżeli to co opisałeś jako "regulator aku odbiór" jest regulatorem solara to przewód "A" powinien być podłączony do akumulatora przez bezpiecznik ( Tak pewnie jest jeśli nic nie było przerabiane ).
W ogóle to trochę mało danych... Jak to jest w tej chwili podłączone?
Czujnik gazu i 3m taśmy led to nie są jakieś szczególne odbiorniki i jak dla mnie, jeśli nie chcesz się wpinać w istniejącą instalację to najprościej podepnij się bezpośrednio pod akumulator. Chyba że chcesz sterować tym przez wyjście LOAD kontrolera solara. Tylko czujnik gazu podłączyłbym jednak bezpośrednio pod akumulator ( przez bezpiecznik ) by miał ciągłe zasilanie.

19 minut temu, miras5000 napisał:

Do przetwornicy dałem przewód 16mm2 i długość  50cm myślę że nie za długie przetwornica zaraz obok akumulatora

Pół metra to żadna odległość, spadki znikome. 10mm2 też by starczyło, ale 16mm2 wiadomo...lepsze ;).

26 minut temu, Misio napisał:

Przetwornica 550W moim zdaniem spokojnie może pracować na przewodzie 16mm2 ale pamiętaj by one były jak najkrótsze...

Na na Cyrixie mam przewód 16mm2 i bezpiecznik 180A przy alternatorze 160A (fabrycznie przy 1,9 był alternator 45A :D ) oraz przy solarach 370W...na ile to jest dobre - można robić z tego doktorat...jednak wydaje mi się że jest to racjonalne...

180A na 16mm2 to chyba trochę za duży, ale do przyjęcia ( stopniowanie zachwiane ). Tylko ja się zastanawiam jak to jest, że producent kamperów daje np. 50A bezpieczniki na akumulatory które są spinane przekaźnikiem w momencie pokazania się ładowania...

Masz teraz zamiast 45amperowego 160amperowy alternator? Z silnikiem 1,9? Dużo przerabiania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze  jedno wiadomo że na fotkach regulator montuje się pionowo jak na fotce nr 1

A czy nic się nie stanie jak bym go przykręcił do szafki poziomo ktora to się otwiera do pionu jak klapa na zawisie bo taką akurat mam szafke możliwości czyli regulator byłby w poziomie 

Foto 2

 

20210305_203003.jpg

20210305_203053.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, miras5000 napisał:

Jeszcze  jedno wiadomo że na fotkach regulator montuje się pionowo jak na fotce nr 1

A czy nic się nie stanie jak bym go przykręcił do szafki poziomo ktora to się otwiera do pionu jak klapa na zawisie bo taką akurat mam szafke możliwości czyli regulator byłby w poziomie 

Foto 2

 

20210305_203003.jpg

20210305_203053.jpg

Tz. chodzi Ci o to czy może leżeć na "plecach" czyli radiatorze?
Z tyłu jest radiator, musisz zapewnić swobodny przepływ powietrza. Pozycja pozioma nie będzie temu sprzyjać.
Jednak w Twoim przypadku ( moc panelu PV i brak obciążenia wyjścia LOAD ) nic mu nie powinno się stać.
Przymocuj go na jakieś dystanse tak by nie był "przyklejony" do szafki i powinno być ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Paweł7 napisał:

Z tego co widzę to jest trafo i prostownik, tylko do ładowania akumulatora. I jeżeli to co opisałeś jako "regulator aku odbiór" jest regulatorem solara to przewód "A" powinien być podłączony do akumulatora przez bezpiecznik ( Tak pewnie jest jeśli nic nie było przerabiane ).
W ogóle to trochę mało danych... Jak to jest w tej chwili podłączone?
Czujnik gazu i 3m taśmy led to nie są jakieś szczególne odbiorniki i jak dla mnie, jeśli nie chcesz się wpinać w istniejącą instalację to najprościej podepnij się bezpośrednio pod akumulator. Chyba że chcesz sterować tym przez wyjście LOAD kontrolera solara. Tylko czujnik gazu podłączyłbym jednak bezpośrednio pod akumulator ( przez bezpiecznik ) by miał ciągłe zasilanie.

 

teraz jest to tak podłączone, i działa, ale nie mam się gdzie wpiąć musiał bym podpinać pod jeden konektor np.2 przewody, chciałbym tego uniknąć i zrobić dodatkowe punkty przyłączeniowe,

chodzi też o to że jak będę podłączony do 230v to wtedy blok będzie zasilać wszystkie urządzenia na 12v czyli te które są wpięte w "trafo" + w "dodatkową listwę" , natomiast jeśli odłącze 230v to wszystkie urządzenia będą zasilane z solara + Aku. 

boje się żeby nie było jakiegoś wstecznego dużego napięcia i uszkodzi Aku czy regulator. 

 

image.png.59f7be2db27579dcb268836a0b344635.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, brylant napisał:

teraz jest to tak podłączone, i działa, ale nie mam się gdzie wpiąć musiał bym podpinać pod jeden konektor np.2 przewody, chciałbym tego uniknąć i zrobić dodatkowe punkty przyłączeniowe,

chodzi też o to że jak będę podłączony do 230v to wtedy blok będzie zasilać wszystkie urządzenia na 12v czyli te które są wpięte w "trafo" + w "dodatkową listwę" , natomiast jeśli odłącze 230v to wszystkie urządzenia będą zasilane z solara + Aku. 

boje się żeby nie było jakiegoś wstecznego dużego napięcia i uszkodzi Aku czy regulator. 

 

image.png.59f7be2db27579dcb268836a0b344635.png

Czy to "trafo" ładuje Ci też akumulator? Bo ze schematu wynika że nie.
Generalnie jest tak, że w naszych przypadkach gdy akumulatory mogą być ładowane z różnych źródeł, to wszystkie odbiorniki jest dobrze podłączyć bezpośrednio pod akumulator.
Upraszcza to wiele rzeczy. Po prostu wszystkie "ładowarki" ( elektroblok, alternator, solar ) mają dbać o naładowanie akmulatora a wszelkie odbiorniki czerpać z niego prąd. 
Jeśli to co nazywasz "trafo" jest zasilaczem który ma tylko dostarczać 12V gdy jesteś podłączony pod 230V a nie służy do ładowania akumulatora to faktycznie jakieś diody by nie zaszkodziły. Nie wiem czy nie lepiej byłoby dać przekaźnik który w chwili podłączenia pod 230V przełączałby źródła prądu ( sterownik solar/zasilacz "trafo" ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Paweł7 napisał:

Czy to "trafo" ładuje Ci też akumulator? Bo ze schematu wynika że nie.
Generalnie jest tak, że w naszych przypadkach gdy akumulatory mogą być ładowane z różnych źródeł, to wszystkie odbiorniki jest dobrze podłączyć bezpośrednio pod akumulator.
Upraszcza to wiele rzeczy. Po prostu wszystkie "ładowarki" ( elektroblok, alternator, solar ) mają dbać o naładowanie akmulatora a wszelkie odbiorniki czerpać z niego prąd. 
Jeśli to co nazywasz "trafo" jest zasilaczem który ma tylko dostarczać 12V gdy jesteś podłączony pod 230V a nie służy do ładowania akumulatora to faktycznie jakieś diody by nie zaszkodziły. Nie wiem czy nie lepiej byłoby dać przekaźnik który w chwili podłączenia pod 230V przełączałby źródła prądu ( sterownik solar/zasilacz "trafo" ).

Nie nie ładuje, przekaźnik taki jest teraz w tym trafo i ładnie to działa, super przełącza między 230v a 12v, nie chciał bym wszystkiego podłączać pod Aku bo musiał bym wtedy przerabiać instalacje, łączyć dokładać przewody a trochę tego jest, do Aku mam jeszcze podłączony mover i prostownik CTEK jak gdzieś długo jadę to wtedy go doładowuje o ile nie ma słońca. Czy jak wstawię diodę zenera w miejscu oznaczonym B to rozwieje to moje obawy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, miras5000 napisał:

Tak było by przykręcone tyłu szafki nie ma jest prześwit na wylot.

Przewody by szły do tyłu 

 

20210305_221757.jpg

Jakieś dystanse i powinno być ok. Tylko się zastanawiam czy to wszystko razem w zamkniętej szafce to dobre rozwiązanie. Taka elektronika lubi swobodny przepływ powietrza, zamknięta w szafka temu nie sprzyja może się to, szczególnie w słoneczne gorące dni, dość grzać. Lodówka będzie częściej i dłużej pracować a co za tym idzie i przetwornica i regulator będzie miał dużo prądu z solara do ładowania akumulatora.... Przewidujesz jakieś otwory wentylacyjne, czy chcesz maksymalnie wyciszyć przetwornicę?
I czemu nie nie chcesz zamontować go do bocznej ściany?

Edytowane przez Paweł7 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, brylant napisał:

Nie nie ładuje, przekaźnik taki jest teraz w tym trafo i ładnie to działa, super przełącza między 230v a 12v, nie chciał bym wszystkiego podłączać pod Aku bo musiał bym wtedy przerabiać instalacje, łączyć dokładać przewody a trochę tego jest, do Aku mam jeszcze podłączony mover i prostownik CTEK jak gdzieś długo jadę to wtedy go doładowuje o ile nie ma słońca. Czy jak wstawię diodę zenera w miejscu oznaczonym B to rozwieje to moje obawy?

Dioda zenera nie, taka dioda to służy do stabilizacji napięcia i budowy zasilaczy jako odseperowanie zupełnie się nie nadaje.
Nie do końca rozumiem to co narysowałeś. Czy teraz z kontrolera solara masz wykorzystane wyjście LOAD?
Z rysunku wynika że jest/chcesz podłączyć do nowej listwy...
Nie możesz rozdzielić jeden z istniejących bezpieczników? Wyciągasz kabelek podłączasz nowy kabelek od nowej listwy z bezpiecznikami, wyciągnięty kabelek podłączasz pod pierwszy z brzegu bezpiecznik a reszta bezpieczników na taśmy led i czujnik gazu. To nie są jakoś specjalnie obciążające gadgety. Nie potrzebujesz wtedy kombinowania z diodami itd.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Paweł7 napisał:

180A na 16mm2 to chyba trochę za duży, ale do przyjęcia ( stopniowanie zachwiane ). Tylko ja się zastanawiam jak to jest, że producent kamperów daje np. 50A bezpieczniki na akumulatory które są spinane przekaźnikiem w momencie pokazania się ładowania...

180A bezpiecznik ale alternator 160...więc teoretycznie...

  

3 godziny temu, Paweł7 napisał:

Masz teraz zamiast 45amperowego 160amperowy alternator? Z silnikiem 1,9? Dużo przerabiania?

Trochę było...

 

Nie polecał bym montażu Tracera w małej szafce i w poziomie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.