Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 13.07.2020 o 23:16, smok_wawelski napisał:

Ja robię w najbliższy weekend ostatnia przymiarkę i kupuje panele ale skłaniam sie raczej że wyjdę kilka cm poza obrys dachu i będzie to elektrownia ponad 600W STC , jeśli chodzi o regulator - niestety takiego dużego Victrona raczej moja kieszeń nie zdzierży wiec Tracer 4210AN który ma 520W/12V - oczywiście kusi mnie taka moc ale wygląda to nieco paskudnie niestety - symulacja prawdę powie :)  juz wiem że half cut nie wlezą bo zrobiłbym z puszki samolot 

Smoku, i co tam w elektrowni słychać? Wróciłem do Twojego wątku, bo sam mam dylemat czy 2 małe, czy jeden duży panel. Pamiętałem, że u Ciebie też 2x 180W vs 1x 300+W ale teraz doczytałem, że ostatecznie dwukrotnie się rozhulałeś z produkcją. Na bogato ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zależności jak planujesz przyszła rozbudowę, jak planujesz dołożyć drugi 300W to dawaj ale najlepiej w half-cut jak nie to daj dwa mniejsze jak jeden spali się to masz drugi w zapasie i jak starczy miejsca dołożysz trzeci. Ja tak zrobiłem, kupiłem 2x 200w i mam miejsce na trzeci jak będzie brakło prądu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, filipert napisał:

Smoku, i co tam w elektrowni słychać? Wróciłem do Twojego wątku, bo sam mam dylemat czy 2 małe, czy jeden duży panel.

Dylemat starałem się rozwiać w Twoim wątku -  wierz mi główkowałem sporo nad fotowoltaiką  i zapewnieniem tego 3 dobowego cyklu autonomii prawie doktorat zrobiłem  Bartkiem też ze 2 godziny  przegadaliśmy :) i naprawdę jestem przekonany do tego co Ci napisałem :) 

U mnie budowa  niestety czasowo zawieszona - w życiu są rzeczy ważne i ważniejsze  - ale myślę że koło marca wrócę do budowy.
Rozhulanie x2  było w założeniu lodówka 230v - koniec końców będzie nie dwu a półtorakrotnie na ok 400-450W :) 
Schodzę niżej, w dużej mierze po doświadczeniach  Adama z lodówką przerobioną  na 12v - pójdę tą sama drogą, przeliczyłem też dokładniej moje zapotrzebowanie te 450W bidnie bo bidnie ale może styknie
Jeśli chodzi o elektrykę są zmiany i fix decyzje   - 230v praktycznie w puszce umiera - lodówka 12v,  1 duży panel 400-450W  ,  korci 500W ale  nie puszczą okna dachowe nad sypialnią  .
Aku korca mnie LiFePo4 - ale decyzja jest na 95% że  będzie 2x100Ah kwas bo budżet na razie nie puści  a za 2-3 lata  jak potanieją to wymienię na LiFePo4.
Miałem brać od Bartka 2x280W korciło to 560W ale odpuściłem raz wymiar  i te skrzydła na boki a dwa że naprawdę dużo korzystniej wychodzi 1 duży panel niż 2 małe prawie Tracera mam za różnice, na Victrona niestety budżet nie puszcza bo musiałby być dość spory a co za tym idzie cena wysoka

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A Smoku straczy ci dachu na to wszytsko? Panele nie będą wystawać?  Strasznie łatwo o uszkodzenia jak są blisko krawędzi, warto to wziąść pod uwage przy planowaniu Ja juz kilka razy gałezie z pod panelu wyciagałem, narazie bez szkód ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja muszę wreszcie podjąć jakąś decyzję i zacząć zakupy. Chyba przeczytam ten wątek od początku. Mój plan znacznie ambitniejszy, o ile to, co planuję, można w ogóle porównywać z ambicjami, ale myślę o bateriach co najmniej 800 Ah LiFePo4, 24V. Przeprosiłem się też z solarami, bo oryginalnie myślałem o zasilaniu jedynie z alternatora.  Największy problem mam z decyzją, czy ładowanie B2B z aku auta do LiFePo 12->24V, czy też z aku 12V przejść na 120V (to nasze, amerykańskie 230 :D ) i dopiero później wrócić na 24V. Jeden i drugi sposób ma swoje plusy dodatnie i ujemne. Ale żeby nie zaśmiecać smokowi jego wątku, zapraszam ewentualnych gości do mojego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że głównie ładowaniem zajmą się alternatory, mój van ma dwa, 250 amp każdy, solary mają to tylko wspomagać. My nie planujemy wakacji polegających na zaparkowaniu na jakimś parkingu na całe tygodnie, myślimy raczej o ciągłej podróży. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Trucker Hiob napisał:

Myślę, że głównie ładowaniem zajmą się alternatory, mój van ma dwa, 250 amp każdy, solary mają to tylko wspomagać.

Ja bym szedł w przeciwnym kierunku. W solary inwestujesz raz i masz (powiedzmy) darmowy prąd. Alternator zużywa paliwo do generowania prądu, więc ja bym go używał jakby brakowało prądu z solarów.

 

5 minut temu, Trucker Hiob napisał:

My nie planujemy wakacji polegających na zaparkowaniu na jakimś parkingu na całe tygodnie, myślimy raczej o ciągłej podróży. 

Tak, ale jak Ci się spodoba w jakimś miejscu to szkoda by było wyjeżdżać tylko dlatego, że za chwilę skończy Ci się prąd. Ja także jestem typem z robakami w tyłku, jednak zdarzało się, że w jednym miejscu przesiedziałem tydzień. Z Twoim założeniem byłoby to niemożliwe. A odpalać brykę i niepokoić sąsiadów co najmniej przez godzinę czy dwie dziennie - średnie rozwiązanie.

Ale wiadomo, każdy inaczej może podchodzić do tematu ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minutes ago, lbuster said:

Ja bym szedł w przeciwnym kierunku. W solary inwestujesz raz i masz (powiedzmy) darmowy prąd. Alternator zużywa paliwo do generowania prądu, więc ja bym go używał jakby brakowało prądu z solarów.

[...] jak Ci się spodoba w jakimś miejscu to szkoda by było wyjeżdżać tylko dlatego, że za chwilę skończy Ci się prąd.

Przy 800Ah akumulatorów nie musi to być alternatywa "albo alternator, albo solary". Planujemy, by prądu starczyło na jakieś trzy dni, nawet przy pochmurnej pogodzie i nawet z używaniem elektrycznej klimy parę godzin dziennie, ale znając pogodę na zachodzie USA, pewnie słońca nie będzie brakować. Solary są tanie, w porównaniu do akumulatorów, więc zakupię tyle, ile się zmieści na dachu, między wentylatorem, a klimatyzatorem. Pewnie za cztery panele się zmieszczą, ale jeszcze tego nie zmierzyłem, więc nie wiem jakie duże. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Trucker Hiob napisał:

Solary są tanie, w porównaniu do akumulatorów, więc zakupię tyle, ile się zmieści na dachu, między wentylatorem, a klimatyzatorem.

Jeżeli tak, to OK. Wiadomo, ilość miejsca na dachu ogranicza powierzchnię solarów i jeżeli planujesz przestrzeń wykorzystać, to już nie mam uwag ;) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, kit napisał:

A Smoku straczy ci dachu na to wszytsko? Panele nie będą wystawać?  Strasznie łatwo o uszkodzenia jak są blisko krawędzi, warto to wziąść pod uwage przy planowaniu

Starczy spokojnie ok 2100mm w dług wejdzie do okien dachowych nad wyrkiem - zrezygnowałem z okna dachowego w łazience - już kupione okno Dometic S7 na bok 500x300 prawie nówka sztuka za ok 500 złociszy sie trafiła :) jak będzie mało to wentylator dołożę  a nawet nie musze dokłądac bo przecież nagrzewnica łazienki i tak go będzie miała natomiast szerokość  panela rzędu 1000-1200 to nie boli. To  właśnie z powodu sterczenia nie będzie 2x280 czy 2x300W   one maja dług  nie mniej niż 1640 a początek łuku dachu to 1410 obrysu pojazdu  co prawda nie przekroczą ale na zaczepienie fatalnie bo sterczą nad całym łukiem jak dach przechodzi w ścianę - jeśli już to 2x280w  na wzdłuż w mijanego i wtedy sterczą ok 5cm z tyłu. 

Zastanawiam się jeszcze czy nie dać okien dachowych 2x w poprzek auta a nie 2x wzdłuż to wtedy wchodzi mi spoko 500W ma 2220x1102   to  10% więcej mocy a jeszcze mi chodzi po łbie mechanizm podnoszenia i zmiany kata panela łożyskowany na dłuższym boku i podnoszony do kata ok 45st :) tyle że  aby to był full automat to jednak trochę rzeźby jest.
No cóż dachu więcej nie będzie - było Ducato 3 kupować  nie byłoby tych problemów ale ja chciałem 2,8HDI  :) 

 

7 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

Przeprosiłem się też z solarami, bo oryginalnie myślałem o zasilaniu jedynie z alternatora.  Największy problem mam z decyzją, czy ładowanie B2B z aku auta do LiFePo 12->24V, czy też z aku 12V przejść na 120V (to nasze, amerykańskie 230 :D ) i dopiero później wrócić na 24V.

I bardzo dobrze zrobiłeś  że nie uzależniasz się tylko od altka - przejścia odradzam bo każde przejście to straty.
Pojemności aku obłedne - czy naprawdę potrzebujesz tak dużo ?  Pamiętaj że musisz toto naładować i trza mieć czym :)  inaczej psu na buty ta pojemność aku :) 

6 godzin temu, Trucker Hiob napisał:

Przy 800Ah akumulatorów nie musi to być alternatywa "albo alternator, albo solary". Planujemy, by prądu starczyło na jakieś trzy dni, nawet przy pochmurnej pogodzie i nawet z używaniem elektrycznej klimy parę godzin dziennie

Tu nie ma co gdybać - trza liczyć i przyjmować realne założenia zarówno dla zużycia energii jak i realne dla pogody a co za tym idzie uzysku energii z solara
Owszem jeśli zakładasz 1 noc i wio dalej to kalkulacja bilansu energetycznego jest całkiem inna - ale i tu jest pytanie ile km wio dalej altek nie naładuje tych aku w 2 minuty dlatego bym nie rezygnował z solarów bo pomogą altkom jeśli dystanse będą krótkie. Tu dobrą robotę na peno zrobi Ci też LiFePo4 który jest szczęśliwy jakby nie był doładowany a nie tak jak kwas że szczęśliwy tylko pełny :) 

6 godzin temu, lbuster napisał:

A odpalać brykę i niepokoić sąsiadów co najmniej przez godzinę czy dwie dziennie - średnie rozwiązanie.

To nie tylko to ale chodzi również o to żeby dojechać naładowanym na full ponieważ  1 noc już zeżre a jutro może uda się coś złapać słonka i cokolwiek doładować

   

6 godzin temu, lbuster napisał:

Ja także jestem typem z robakami w tyłku, jednak zdarzało się, że w jednym miejscu przesiedziałem tydzień.

O to to - gdzieś się spodoba i siedzi się dłużej - to ma być wolny wybór a nie wymuszony rozkład jazdy :) 
Tak realnie uważam co 3ci-4ty dzień jednak cywilizacja jest potrzebna aby zrzucić ścieki i nawodować bydlątko :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 hour ago, smok_wawelski said:

I bardzo dobrze zrobiłeś  że nie uzależniasz się tylko od altka - przejścia odradzam bo każde przejście to straty.
Pojemności aku obłedne - czy naprawdę potrzebujesz tak dużo ?  Pamiętaj że musisz toto naładować i trza mieć czym :)  inaczej psu na buty ta pojemność aku :) 

Tu nie ma co gdybać - trza liczyć i przyjmować realne założenia zarówno dla zużycia energii jak i realne dla pogody a co za tym idzie uzysku energii z solara

Przejścia jakieś zawsze będą. Co prawda właśnie znalazłem B2B charger z wbudowanym MPPT za relatywnie niewielkie pieniądze, więc skłaniam się (na ten moment, jutro może się zmienić :))  do systemu B2B. Jedyna wada tego urządzenia, to ograniczenie do 12V, a ja wolałbym system 12->24V. 

Jeśli mamy mieć AC zasilany z akumulatorów, to tak duże pojemności są konieczne, bo AC zżera straszne ilości prądu. A pogoda - w tych regionach USA, gdzie są najpiękniejsze widoki, czyli Utah, Arizona, czy Southern California, jest w zasadzie gwarantowana, słońce świeci non-stop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Trucker Hiob napisał:

Jeśli mamy mieć AC zasilany z akumulatorów, to tak duże pojemności są konieczne, bo AC zżera straszne ilości prądu.

Sorry Hiob ale albo ja Cię nie rozumiem albo bzdurę napisałeś
Co to znaczy że 800Ah jest  konieczne ?  Nie można twierdzić dogmatycznie że jest potrzebne 800Ah - to czy takie aku są konieczne to zależy od tego ile rzeczy i o jakiej mocy chcesz zasilać oraz jak długo czerpac z nich energię bez ładowania.  Ja uważam że  aku na poziomie 200-250Ah w kwasie mi wystarczy i odpowiednio 150Ah w LiFePo4
Owszem można powiedzieć że sa konieczne  ale w warunku zasilania xx urządzeń o mocy yy  przez zz godzin - tak to prawda i to idzie wyliczyć i najlepiej nie w Ah a w Wh

i to np mamy tak 800Ah  x  12V = 9600Wh    załóżmy że zasilasz urządzenia o łacznej mocy 1000w   - zasilisz je przez 9,6h  - to skrót bo nie mamy odliczonych strat i pojemności która musi zostać w aku

Kolejna sprawa gdzie Cię nie rozumiem -  12V zżera,  a 24v nie zżera? a 110v nie ? a 230 nie ?  co te wyższe napięcia sa perpetum mobile ?  owszem są straty na przesyle niskiego napięcia ale W będzie zawsze  VxA nie po darmo linie przesyłowe w energetyce robi się na wysokie napiecie

Jak dla mnie przejścia napięć wcale nie muszą być - nawet przymierzam się żeby 230v w ogóle nie było w puszce a ściślej było tylko do ładowarki aku i uważam że to możliwe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 hours ago, smok_wawelski said:

Sorry Hiob ale albo ja Cię nie rozumiem albo bzdurę napisałeś
Co to znaczy że 800Ah jest  konieczne ?  Nie można twierdzić dogmatycznie że jest potrzebne 800Ah - to czy takie aku są konieczne to zależy od tego ile rzeczy i o jakiej mocy chcesz zasilać oraz jak długo czerpac z nich energię bez ładowania.

  No właśnie...  nie rozumiesz mnie i zupełnie nie wiem dlaczego. Wydawało mi się, że jeszcze trochę pamiętam ojczystą mowę. Przecież wyraźnie napisałem, że, cytuję: "Jeśli mamy mieć AC zasilany z akumulatorów, to tak duże pojemności są konieczne, bo AC zżera straszne ilości prądu."  Dlatego zupełnie nie rozumiem, dlaczego mówisz o jakimś dogmatycznym stwierdzeniu z mojej strony. Sam zresztą piszesz, że to jakie nam są potrzebne akumulatory, zależy od tego do czego nam mają służyć, a ponieważ u mnie mają służyć także do klimy, to są potrzebne duże pojemności. 

5 hours ago, smok_wawelski said:

Kolejna sprawa gdzie Cię nie rozumiem -  12V zżera,  a 24v nie zżera? a 110v nie ? a 230 nie ?  co te wyższe napięcia sa perpetum mobile ?  owszem są straty na przesyle niskiego napięcia ale W będzie zawsze  VxA nie po darmo linie przesyłowe w energetyce robi się na wysokie napiecie

Jak dla mnie przejścia napięć wcale nie muszą być - nawet przymierzam się żeby 230v w ogóle nie było w puszce a ściślej było tylko do ładowarki aku i uważam że to możliwe

  Kolejna sprawa gdzie Cię nie rozumiem. Kiedy to pisałem, że 24V nie zżera?  24 V jest dobrym rozwiązaniem ze względu na koszty kabli i ich średnicę. Jeśli mam ładować akumulatory usytuowane w okolicach tylnej osi w systemie B2B, baterie 24 woltowe pozwolą mi na zastosowanie znacznie cieńszych kabli. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra jasne - niezrozumieniu winne były skróty - AC=Alternating current i  to samo AC=air condition - spoko te same literki - ale to nie prąd zmienny oznaczany AC  zżera tylko  klima oznaczana też AC :)  Ty pisałeś o klimie jako pożeraczu  ja zrozumiałem ze przetwarzanie z DC  12v na  prąd AC 


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.