Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

Mnie przekonuje Cyrix - moje przekonanie bazuje na renomie jakości  Victrona oraz zastosowaniach opisywanych przez ludzi którzy go posiadają - niestety na dziś nie mogę się jeszcze wypowiedzieć z własnych doświadczeń.
Aby porównywać  urządzania należy porównywać takie które maja takie same lub mocno zbliżone parametry
Zauważ wiec że aby  porównywać Cyrix CT to musisz go w Techtronie porównywać nie z SA-40 a z SA-100 który kosztuje  blisko 2x tyle co Cyrix CT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady. Przecież to zwykły przekaźnik mocy z układem odczytującym napięcie. To nie prom kosmiczny ani sterownik airbag :lol: Pewnie bez większych problemów można to złożyć "made home" za parę dyszek. Np dedykowany do kampera układ odcinający odbiorniki poniżej progu napięcia 100A (zabezpieczenie przed rozładowaniem) kosztuje niepoważne pieniądze. A przekaźnik 100A + układ scalony można z przesyłką kupić za kilka dyszek :) Ja sobie za 65zł już złożyłem "mercedesa". Regulowany próg rozłączania i histereza. 

120A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, marek230482 napisał:

To nie prom kosmiczny ani sterownik airbag :lol: Pewnie bez większych problemów można to złożyć "made home" za parę dyszek.

Ale nikt nie twierdził ze to kosmiczna technologia - pytanie było Cyrix vs Techtron i w takim kontekście odpowiedziałem

Techtrona nie anlizowałem ale z opisu Cyrixa wynika że to na jakimś mikroprocesorze i dość śprytne jest :)  
https://www.victronenergy.pl/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-PL.pdf

Zapewne  można złożyć, trzeba jednak się na tym znać aby wymyślić, kupić części i w końcu poświecić czas i złożyć - albo kupić gotowe drożej bo  jak to Adam powiedział każdy sługa po drodze  musi mieć zapłacone  :) 
Moja znajomość elektryki i elektroniki to bidne podstawy - złożyć z klocków potrafię, może nawet mając schemat też bym poklecił ale  wymyślić nie bardzo umiem  wiec trzeba bulić tym co umią i podają na tacy gotowy klocek - po prostu nie biorę się za to czego dobrze nie umiem bo z tego bywają kłopoty :) 

 

30 minut temu, marek230482 napisał:

Np dedykowany do kampera układ odcinający odbiorniki poniżej progu napięcia 100A (zabezpieczenie przed rozładowaniem) kosztuje niepoważne pieniądze.

a tu nie rozumiem  tego progu napięcia - napięcie i jednostka Amper ?  chyba jakis skrót myślowy zapodałeś :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za szybko pisałem :D

Nie wymaga to ani więcej czasu ani żadnych umiejętności. Tylko trzeba chcieć oszczędzić. Gotowy, złożony moduł z regulowanym progiem rozłączania akumulatora (zabezpieczenie przed rozładowaniem) kosztuje zawrotne 40zł. Ma wyświetlacz i regulację napięcia przy którym ma układ rozłączyć i połączyć. Wyjście przekaźnikowe ale o małym amperażu. Dlatego do tego dokupujesz przekaźnik 120A za zawrotne 25zł. I w ten oto sposób uzyskujesz większą funkcjonalność niż sprzęt techtrona za 330zł (wszystkie ceny z allegro). 

Zapewne dokładnie tak samo da się zaoszczędzić na module typu cirix ct. Ale tego nie zgłębiałem bo tego nie potrzebowałem. Dla jednych to duża oszczędność a dla innych wcale. Ale bądź co bądź w moim wypadku zaoszczędziłem na 66l ropki (czyli prawie nad morze i z powrotem). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troche mieszasz pojęcia i urządzenia,  przecież Cyrix i SA-100 Techtrona to nie są zabezpieczenia  przed rozładowaniem ale przełączniki ładowania i separatory akumulatora
W Victronie  zabezpieczenie przed rozładowaniem  to BatteryProtect  https://www.victronenergy.pl/battery_protect/battery-protect
W Techtronie to np ZA-40 https://techtron.pl/p2746,zabezpieczenie-akumulatora-przed-glebokim-rozladowaniem.html

Oczywiscie nie zmienia to faktu że takie coś pewnie też można zrobić.

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Ja napisałem o zabezpieczeniu przed rozładowaniem bo takowy potrzebowałem. I 40A na niewiele się zda. Potrzebny przynajmniej 100A a tu ceny są krotnością :) ja po głębszych przemyśleniach doszedłem do wniosku że cirix`a ani podobnego nie będę montował. Mam w elektrobloku obwód łączący akumulatory podczas pracy silnika i użyję go do ręcznego wymuszenia ładowania. Ale widzę z doświadczenia, że nie będę tego używał bo akumulator rozruchowy gdy jest używany tylko do rozruchu to jest zawsze naładowany na maxa. 

A wracając do meritum sprawy i układu przełączającego napięcie to wydaje mi się, że renoma victrona tu jest nieistotna. To proste jak budowa cepa. Kupiłbym najtańsze. Albo nawet złożył z podzespołów. Srogie przepłacanie za markę wydaje mi się tu bez sensu. Co innego regulator, czy nawet akumulator. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, marek230482 napisał:

Ale widzę z doświadczenia, że nie będę tego używał bo akumulator rozruchowy gdy jest używany tylko do rozruchu to jest zawsze naładowany na maxa. 

Mi nie chodzi o rozruchowy bo przy sprawnym altu wiadomo że jest naładowany - chodzi mi o pokładowe.
Zakładam że nawet pomimo sporego panelu  zimą, wiosna czy jesienią będzie potrzebne posiłkowanie  ładowania  aku pokładowych altkiem i to jest u mnie głównym powodem i celem zastosowania Cyrixa - lodówka 230v i webasto wodne z podłogówką i nagrzewnicą to dość energożerne ustrojstwa
Lodówka to 400-500Wh dobowo, Webasto żre 40-45W sztyftu żarowego nie licząc, nagrzewnica choć tylko podgrzać nim podłogówka chwyci temperaturę to znów wiatrak  do tego wentylacja nawiewna więc się uzbiera trochę potrzebnej energii która trzeba jakoś uzupełniać
 

48 minut temu, marek230482 napisał:

renoma victrona tu jest nieistotna. To proste jak budowa cepa.   Kupiłbym najtańsze

O stopniu skomplikowania elektronicznie Victrona się nie wypowiem - moja wiedza jest za słaba, mogę się wypowiadać jedynie z opisu jego funkcji.
Nie ma tu wielkiego  przepłacania za marke a własnie z klocków  Cyrix CT 120A  jest najtańszy 170zł  - wyłączając klecenie bo tak jak pisałem nie czuje sie na siłach  wymyślać i klecić czegoś Cyrixopodobnego - zgoda stówka też na ulicy nie leży ale zysk nie byłby tu jakiś b. duży zwa zywaszy że ta elepśtryka będzie kosztować grubo ponad 3 klocki :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To skoro chodzi o doładowywanie pokładowego z altka to po co w ogóle jakieś dodatkowe urządzenia? Szkoda kasy. Zrób przekaźnik. Proste, tanie, skuteczne. Ja myślałem, że chodzi Ci o doładowanie rozruchowego jak jest pokładowy full (wykorzystanie nadmiaru mocy). Bo o czymś takim wspominałeś kiedyś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cyrix załatwia obie te sprawy  - priorytet ładowania ma na rozruchowy - jak rozruchowy jest pełny to ładuje z altka pokładowe, jak pokładowe są pełne to z solara ładuje rozruchowy oraz dodatkowo umożliwia rozruch z pokładowych - tego 1 przekaźnik nie załatwi poza tym coś go musi wysterować, coś musi też badać napięcie na pokładowym i rozruchowym - to też będzie kosztować parę złotych - Wróć do wcześniejszych postów lub przeczytaj specyfikacje Cyrixa
Owszem można zrobić ze np po godzinie jazdy zasterujesz przekaźnik z ręki i Adam we wcześniejszych postach  pisał np. o heblu u siebie ale ja założyłem że ma być automatycznie. Tak jak pisałem 170zł to nie jest szał przy kwocie jaką i tak na elektrykę wywalam  więc po prostu  sie zdecydowałem na Cyrixa - tu można by się rozczulać Victron czy Tracer bo to 500zł a w sumie zbudować układ na przekaźnikach i zaoszczędzić stówkę  przy tych kosztach uważam że to nie ma sensu pomimo ze to też pieniądz 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.05.2020 o 12:34, Dario 73 napisał:

Bo to tak jakby ładować aku z dwóch żródeł jednocześnie.

Mam wannę i leję do niej wode dwoma wężami, jeden podłączony do kranu z sieci a drugi z beczki, czy beczce coś się stanie od tego? wszystko zależy od tego jak beczka skonstruowana. Samemu akumulatorowi to nie zaszkodzi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, PolariS napisał:

Samemu akumulatorowi to nie zaszkodzi. 

Dzięki za łopatologiczną odpowiedź Piotr - mamy jasność co do wanny ---   tfu nie wanny a akumulatora :) 
Ale czy nasza beczka w postaci Tracera/Victrona + Cyrixa + alternatora  jest odpowiednio skonstruowana  ?   
Uważam że  tak  - skoro u tylu ludzi to hula i nic się nie dzieje - ale ze mnie marny bednarz :)   
A właśnie obawy to raczej chyba tej beczki bardziej dotyczyły :) 

Edytowane przez smok_wawelski (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, smok_wawelski napisał:

A właśnie obawy to raczej chyba tej beczki bardziej dotyczyły :) 

Wszystko zależy jak tracer będzie postrzegał akumulator który ma wyższe napięcie (bo ładowany z sieci) niż on chciał dać. Nie widziałem schematu wewnętrznego więc ciężko mi się wypowiedzieć. Ale skoro daje radę to chyyyba jest ok. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie doktoryzowałem się nad tym ale ja też mam normalnie solar wpięty bezpośrednio w obwód aku pokładowego. Po odpaleniu silnika pokładowy z rozruchowym się łączy i alternator ładuje oba jednocześnie z solarami. Nie wiem co dokładnie się dzieje na regulatorze ale wszystko cały czas działa dobrze :D 

A mój regulator to jakiś krzak, tylko mocno przewymiarowany. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 6.04.2020 o 17:31, smok_wawelski napisał:

elektryka-tracer.jpg

Też chcę użyć cyrix ct 120 ale mam 2x100 AGM 30A a nie kwasiaki jakich chce użyć kolega więc mam inne napięcia ładowania. Więc moje pytanie brzmi: Czy będę mógł bezpośrednio podłączyć pod separator czy też muszę użyć jakiś dodatkowy moduł ładowania? Albo może cyrix już to ogarnia?

Według opisu baterii mają napięcia ładowania:

Cytat

Ładowanie buforowe: 13,5 – 13,8 V (-18 mV/C)

Ładowanie cykliczne: 14,5 – 15,0 V (-30 mV/C)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.