Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

1 godzinę temu, adaml61 napisał:

Nie tylko rozładowany akumulator , nawet spalony alternator , i co najgorsze podczas powrotu z Grecji .Uratowały mnie solary , ale jazda tylko w dzień .

I winny za to był przekaźnik? Czy uszkodzony/ne akumulatory. A może właśnie awarii uległ alternator i to on jest winny wszystkim kłopotom...?
Mnie raczej chodzi o codzienną eksploatację nie awarię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, adaml61 napisał:

Nie tylko rozładowany akumulator , nawet spalony alternator , i co najgorsze podczas powrotu z Grecji .Uratowały mnie solary , ale jazda tylko w dzień .

Winisz za zaistniałą sytuację przekaźnik? Czy to efekt awarii samego alternatora albo któregoś z akumulatorów.
Ja się zastanawiam czy podpięcie bezpośrednio kontrolera solarów pod akumulator i uruchomienie silnika nie jest błędem.
Skoro alternator ma za zadanie utrzymywać 14,4V chyba max... W trafiku u kumpla po odpaleniu napięcie rośnie do 14 z hakiem, później spada i zatrzymuje się na 13,2V.
Mnie regulator daje do 15V i teraz co się dzieje jak jedziemy samochodem w pełnym słońcu i mamy15V w instalację a regulator w alternatorze dąży do 13,2...?

 

3 godziny temu, adaml61 napisał:

AZTO 30 A .

Jest lepszy od popularnych tracerów? Zachowuje się lepiej w słabym nasłonecznieniu i w pochmurne dni? Szybciej łapie optymalny punkt pracy?

 

Przepraszam za dwie wiadomości, pierwszą wysłałem jeszcze z pracy teraz zauważyłem że jednak się wysłała ...
 

Edytowane przez Paweł7 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też sobie zrobiłem schemacik jak mam połączoną elektrykę, tak na wszelki wypadek jak zapomnę. Coś dodać/Zmienić? Głównie chodzi mi o bezpieczniki bo sam układ działa.

Pewnie jakąś diodę na solary i bezpiecznik victron->aku? Na przetwornicę też dać? Czy posiłkować się wbudowaną? Pewnie jeszcze będę musiał dać bezpiecznik sieć 230 neutralny -> Przełącznik N?

A uziemienie może być połączona z przetwornicą? Czy olać ją?

Elektryka.thumb.png.e4c33d07ff81a80038315c2d08cd8772.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przetwornicę możesz uziemić ale moim zdaniem jest to zbędne. Na pewno nie zaszkodzi.
Jeśli chodzi o bezpieczniki to zasada jest taka, że bezpiecznik zabezpiecza przewód a nie urządzenie. Urządzenie powinno mieć zabezpieczenie adekwatne do własnych potrzeb. Ja mam bezpiecznik główny akumulatora zaraz przy klemie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Paweł7 napisał:

Winisz za zaistniałą sytuację przekaźnik? Czy to efekt awarii samego alternatora albo któregoś z akumulatorów

Przekażnik , alternator dostał z dużego obciążenia . To jest łączenie na zasadzie chybił trafił , Był pisk paska , i po zawodach . A alternator z 100tyś przebiegu to takie minimum pół żywota .Mam kilka gadżetów z AZTO , zero problemów , myślę że jakość za rozsądną cenę . Przy Cyrixie jest możliwość wspomagania rozruchu , też fajna opcja  przy mrozach . Mam podpiętą , działa fajnie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas wymiany regulatora , solary miałem przysypane lekko śniegiem , dzień był bez słońca ale taki jasny , dawało miedzy 1,5-2 A  , na PWM nie było nic . W tym samym czasie moja domowa elektrowni dawała 1,5 KW a po ośnieżeniu 4 KW . Pewnie kamperowa po odśnieżeniu  by dała z 4 A .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, adaml61 napisał:

Przekażnik , alternator dostał z dużego obciążenia . To jest łączenie na zasadzie chybił trafił , Był pisk paska , i po zawodach . A alternator z 100tyś przebiegu to takie minimum pół żywota .Mam kilka gadżetów z AZTO , zero problemów , myślę że jakość za rozsądną cenę . Przy Cyrixie jest możliwość wspomagania rozruchu , też fajna opcja  przy mrozach . Mam podpiętą , działa fajnie .

No ok, ale cyrix też łączy akumulatory na "sztywno". I rozumiem że pierwsze uderzenie przejmuje akumulator który wcześniej osiągnął te 13-13,8V. Z przekaźnikiem jest podobnie.
Kolega miał zwarcie w jednej z cel akumulatora, pojechał do elektryka ale nie z powodu jakiś problemów z prądem. Pojechał bo mu słabo rozrusznik kręcił i od elektryka dowiedział się, że ma uszkodzony akumulator. Jeździł tak z dobry miesiąc i nic się nie stało z alternatorem mimo iż cierpiał katusze próbując osiągnąć napięcie 14V.
Nie znam wszystkich szczegółów, Ale nie dopatrywałbym się tutaj winy przekaźnika.
Ok, już nie wnikam. 

 

 

2 godziny temu, adaml61 napisał:

Podczas wymiany regulatora , solary miałem przysypane lekko śniegiem , dzień był bez słońca ale taki jasny , dawało miedzy 1,5-2 A  , na PWM nie było nic . W tym samym czasie moja domowa elektrowni dawała 1,5 KW a po ośnieżeniu 4 KW . Pewnie kamperowa po odśnieżeniu  by dała z 4 A .

Wiem jaka jest różnica między PWM I MPPT. Chodziło mi raczej o różnicę między konkretnie Tracerami a tym Twoim. Jak szybko znajduje najlepszy punkt pracy i czy jest pozbawiony znanych dziwnych zachowań Tracerów. Mam właśnie Tracera i niektóre jego zachowania są dla mnie irracjonalne. Niebawem będę miał na testy regulator AZO i obaczę czy lepiej sobie radzi. Victron wydaje mi się za drogi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.02.2021 o 21:54, Paweł7 napisał:

No ok, ale cyrix też łączy akumulatory na "sztywno". I rozumiem że pierwsze uderzenie przejmuje akumulator który wcześniej osiągnął te 13-13,8V. Z przekaźnikiem jest podobnie.

Nie do końca tak , jak zepniesz dwa nie doładowane to popłynie bardzo wysoki prąd . Cyrix spina dopiero jak jeden osiągnie napięcie zbliżone do maksymalnego , i prąd już nie jest duży . To tak jak głodny z najedzonym przy jednym stole , kontra dwóch głodnych .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, miras5000 napisał:

Panowie kupiłem Kran i pompkę zanurzeniową i teraz pytanko

czy te przewody od kranu i pompki łączy się razem do kostki razem i od kostki do tej puszki

czy dobrze kumam

Chyba z osiem lat temu rysowałem takie podłączenia w różnych tematach, zajrzyj np. tu.

Pamiętaj też o prawidłowej polaryzacji pompki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam prośbę chodzi o podłączenie wszystkich kabli plusowych które dochodzą do akumulatora czyli od

Regulatora, Przetwornicy ,Cyryx, skrzynki 12v,

co sądzicie o takim podłączeniu jak na fotce z tym głównych przełącznikiem Hebel 

Aby wszystkie przewody plusowe do Hebla i od niego jeden przewód do akumulatora.

3758bcaf42605d12799e113142498fab (1).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, miras5000 napisał:

Mam prośbę chodzi o podłączenie wszystkich kabli plusowych które dochodzą do akumulatora czyli od

Regulatora, Przetwornicy ,Cyryx, skrzynki 12v,

co sądzicie o takim podłączeniu jak na fotce z tym głównych przełącznikiem Hebel 

Aby wszystkie przewody plusowe do Hebla i od niego jeden przewód do akumulatora.

3758bcaf42605d12799e113142498fab (1).jpg

Jak dla mnie może być. Ale zastanowiłbym się czy przetwornicę nie podłączyć po za rozłącznikiem... i tak masz ją podłączoną przez indywidualny bezpiecznik którym możesz ją wyłączyć w razie potrzeby.
Właściwie tak prawdę mówiąc chyba ten rozłącznik jest Ci zbędny, bo wszystko jesteś w stanie wyłączyć tymi automatycznymi bezpiecznikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak zgadza sie lecz ja posiadam wszystkie bezpiecznki  na przewodach plusowych razem z obudowami ich coś takiego

https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-megaval-100a-32v-littelfuse-amerykansk-9936116146?snapshot=MjAyMS0wMi0yNlQxODoxNjoyNC44ODFaO2J1eWVyO2YzNzQ3ZWNiYWQ5N2U2YzUzODMyMWZiYzQ5YTM5Nzk0OTkyNzYyNDJkMDA5NGM1YzlmODg0MDUwMzFjMmQ3Yjg%3D

https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-megaval-100a-32v-littelfuse-amerykansk-9936116146?snapshot=MjAyMS0wMi0yNlQxODoxNjoyNC44ODFaO2J1eWVyO2YzNzQ3ZWNiYWQ5N2U2YzUzODMyMWZiYzQ5YTM5Nzk0OTkyNzYyNDJkMDA5NGM1YzlmODg0MDUwMzFjMmQ3Yjg%3D

Czyli proponujesz  od przetwornicy plus i minus bezpośrednio do akumulatora

Reszta kabli plusa czyli od Regulatora , Seperatora Cyryx, Skrzynka bezpiecznika, przez tego Hebla i od niego do akumulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.