Skocz do zawartości

Elektryka w zielonej puszce


Rekomendowane odpowiedzi

9 godzin temu, miras5000 napisał:

Tak zgadza sie lecz ja posiadam wszystkie bezpiecznki  na przewodach plusowych razem z obudowami ich coś takiego

https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-megaval-100a-32v-littelfuse-amerykansk-9936116146?snapshot=MjAyMS0wMi0yNlQxODoxNjoyNC44ODFaO2J1eWVyO2YzNzQ3ZWNiYWQ5N2U2YzUzODMyMWZiYzQ5YTM5Nzk0OTkyNzYyNDJkMDA5NGM1YzlmODg0MDUwMzFjMmQ3Yjg%3D

https://allegro.pl/oferta/bezpiecznik-megaval-100a-32v-littelfuse-amerykansk-9936116146?snapshot=MjAyMS0wMi0yNlQxODoxNjoyNC44ODFaO2J1eWVyO2YzNzQ3ZWNiYWQ5N2U2YzUzODMyMWZiYzQ5YTM5Nzk0OTkyNzYyNDJkMDA5NGM1YzlmODg0MDUwMzFjMmQ3Yjg%3D

Czyli proponujesz  od przetwornicy plus i minus bezpośrednio do akumulatora

Reszta kabli plusa czyli od Regulatora , Seperatora Cyryx, Skrzynka bezpiecznika, przez tego Hebla i od niego do akumulatora

Myślałem, że to są automatyczne bezpieczniki którymi można też wyłączać. Przetwornice przeważnie podłączamy jak najbliżej akumulatora i w miarę bezpośrednio w celu uniknięcia wszelkich strat na kablach, przełącznikach, złączkach itd. Nie wiem jakiej mocy jest ta przetwornica i jaką mocą będziesz ja obciążać. Będzie pracować non-stop czy od czasu do czasu.
Jakie bezpieczniki ( ilu amperowe ) zastosowałeś i w jakich miejscach. Jaki masz panel PV i regulator...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam taki przewiduje schemat planowanego rozmieszczenia w aucie

1 SCHEMAT ten który mam teraz ale myślę czy nie zrobić tak jak w drugim rysunku 

2.schemat drugi z Heblem 100A od przewodu plusowego Akumulatora i do niego przewody wszystkie przewody plusowe oprócz seperatora Cyryx 120.   Czy to dobry pomysł czy się mylę 

SCHEMAT.png

SCHEMAT 2.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, miras5000 napisał:

Witam taki przewiduje schemat planowanego rozmieszczenia w aucie

1 SCHEMAT ten który mam teraz ale myślę czy nie zrobić tak jak w drugim rysunku 

2.schemat drugi z Heblem 100A od przewodu plusowego Akumulatora i do niego przewody wszystkie przewody plusowe oprócz seperatora Cyryx 120.   Czy to dobry pomysł czy się mylę 

SCHEMAT.png

SCHEMAT 2.png

Drugi schemat, jak dla mnie, jest logiczniejszy. Jednak nadal jestem za przetwornicą bezpośrednio pod akumulator ( bezpiecznik oczywiście zostaje ).
Ta przetwornica w szczycie mocy pociągnie więcej niż 100A i musi być z pełnym sinusem jeśli chcesz nią lodówkę zasilać. Jednak jeśli nie przewidujesz podłączania nic po za lodówką to może być przez ten hebel 100A.
Jeszcze jedna sprawa, jeśli między CYRYX a akumulatorem dajesz bezpiecznik to te 120A jest przesadą. Wymusza ciągnięcie dość grubego przewodu, tak ze 16mm2.
Inną sprawą jest, że taki prąd to tam chyba nigdy nie popłynie. 120A to jest maksymalny prąd łączeniowy CYRYX zdaje się. Ja to bym w ogóle jakieś ograniczenie prądu łączeniowego zrobił. Jeśli pokładowy będzie dość mocno rozładowany to takie brutalne złączenie rozładowanego pokładowego z naładowanym rozruchowym chyba nie jest za zdrowe ?. Tutaj faktycznie może popłynąć spory prąd. Bezpiecznik z mniejszym prądem i cieńszy kabel może nam to złagodzić.

Jeszcze jedno, bezpiecznik z kontrolera solara to max 20A bo taki maksymalny prąd może przez niego płynąć ( Twój model ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś przy włączonym silniku i włączonej przetwornicy uzyskałem ponad 80A (na kablu podpiętym do Cyrixa) testując co i jak...ale aku było w miarę naładowany...i pewnie też parę A płynęło z regulatora solarów (do przetwornicy)

A przewód łączący mam właśnie 16mm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na przewodze od Cyrix mam 100A bezpiecznik przewód  25mm2

Regulator Tracer 2210AN firma Suntrack pisze ze 30A bedzie najlepszy bezpiecznik i reszt firm tak mi odpowiedziała w e-mail,przewód od regulatora 16mm2

Przetwornica 1000/500 Eco Mode bezpiecznik  jak producent m odpisał to 80A do 100A, przewód 25mm2 do akumulatora 

 

Edytowane przez miras5000 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm...
Ja napiszę tak. . .
Skoro tracer daje max 20A i nie będziesz go używać do włączania czegokolwiek, czyli wyjście LOAD nieużywane a sam Twój panel ( 170 W ) przy czysto teoretycznych warunkach da max 10A ładowania akumulatora, to 30A jest jak dla mnie za dużym bezpiecznikiem. 50A też będzie działać tylko czy spełni swoje zadanie. Jeśli jednak będziesz używać wyjścia LOAD to dałbym bezpiecznik na maksymalny prąd jaki może dać regulator. Tak ja bym zrobił.
Co do Cyrixa, jeśli masz 25m2 to taki 100A bezpiecznik jest ok. Ja robię tak instalację by akumulator pod maską nie był obciążany częścią mieszkalną. Zawsze chcę mieć pewność, że odpalę silnik. Należy pamiętać, że spięcie 2 akumulatorów to dla alternatora jest jak ładowanie 2 razy większego akumulatora ( 2x100Ah ) albo ich wielokrotność. I cyrix szczególnie przez tak grube przewody robi to dość brutalnie. Cieńszy przewód nie pozwala na popłynięcie zbyt dużego prądu, dzięki temu nieco łagodzi te udary prądowe. Alternator nie dostaje tak po dupie.

Dobrze jest policzyć co ile da a co ile będzie pobierać i pod to dopasować bezpieczniki i przewody. Przed wczoraj włączyłem moje całe oświetlenie łącznie z zewnętrznym + TV i prąd pobierany z akumulatora oscylował w okolicach 12A... U mnie jeszcze prądożerna jest pompa wody ( układ ciśnieniowy ) nie włączałem bo woda spuszczona z układu.

1614959061687.jpg

1614959061691.jpg

1614959061694.jpg

1614959061651.jpg

1614959061646.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanko przetwornica AZO IPS 1000S Pro 12V 1000W/550 czy przewody 16mm2 będą wystarczające bo te 25mm2 są sporo grube chyba bardziej do przetwornicy  3000/1500W.

Co sądzicie o tych przewodach 16mm2 do Azo

 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszej fotce w moim poprzednim poście "górne" oświetlenie jest na minimum, na drugiej fotce jest na max i choć nie niespecjalnie widać różnicę to po jasności oświetlenia w oknach ( niezmienione ) widać różnicę w natężeniu światła.


Ja bym połączył to w ten sposób jak na moim obrazku. Według Twojego schematu jak wyłączysz hebel to wyjścia kontrolera solara nie będzie połączone z zaciskami akumulatora, może się tam pojawić nieustalone napięcie. U mnie kontroler pokazuje awarię akumulatora ( też mam Tracera ). Może jutro uda mi się sprawdzić co tam na zaciskach się pojawi w chwili odłączenia akumulatora od kontrolera gdy solary pracują i oddają moc.
Nie wiem czy wiesz, ale Tracery potrafią zawyżyć napięcie i niektóre przetwornice ulegają uszkodzeniu. Jest gdzieś wątek o tym.

 

Schemat kamper.jpg

7 minut temu, miras5000 napisał:

Jeszcze pytanko przetwornica AZO IPS 1000S Pro 12V 1000W/550 czy przewody 16mm2 będą wystarczające bo te 25mm2 są sporo grube chyba bardziej do przetwornicy  3000/1500W.

Co sądzicie o tych przewodach 16mm2 do Azo

 

Przewodem o średnicy 16m2 może płynąć prąd o natężeniu 160A. Zależy to też od kilku czynników i samej konstrukcji kabla ale w Twoim przypadku możesz spokojnie taki dać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Paweł7 napisał:

Co do Cyrixa, jeśli masz 25m2 to taki 100A bezpiecznik jest ok. Ja robię tak instalację by akumulator pod maską nie był obciążany częścią mieszkalną. Zawsze chcę mieć pewność, że odpalę silnik. Należy pamiętać, że spięcie 2 akumulatorów to dla alternatora jest jak ładowanie 2 razy większego akumulatora ( 2x100Ah ) albo ich wielokrotność. I cyrix szczególnie przez tak grube przewody robi to dość brutalnie. Cieńszy przewód nie pozwala na popłynięcie zbyt dużego prądu, dzięki temu nieco łagodzi te udary prądowe. Alternator nie dostaje tak po dupie.

Nie cieńszy! :nono:

Kurcze, czytam coś takiego już w którymś poscie tego tematu. :look: Tak się nigdy nie robi! Nie ogranicza się wartości płynącego prądu, przekrojem przewodów!!!
Przekroje przewodów mają być tak dobrane i to z odpowiednim zapasem, aby wytrzymały maksymalną wartość prądu, która może wystąpić w każdej sytuacji podczas normalnej, niezakłóconej pracy w tym obwodzie. Obwód ma być zabezpieczony bezpiecznikiem, o wartości 25 - 50 % wyższej, niż max znamionowy prąd dla tego obwodu. To wszystko. Jak ktoś to przeczyta i zechce w podany wcześniej sposób ograniczać płynący prąd przekrojem przewodu, to prądu nie ograniczy, ale zależnie od sytuacji i elementów tego obwodu, przewody mogą "zaświecić" zamiast żarówek lub grzałki bojlera. :sciana:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam drobne pytanie odnośnie podłączenia dodatkowych wyjść pod instalację 12V, pod dodatkową listwę chciałem podłączyć taśmę led 1m, czujnik gazu, dodatkowe oświetlenie przedsionka 2m taśmy led. 

moje pytanie czy w miejscu A lub B muszę zamontować jakiś separator lub diode która odetnie w razie czego prądy wsteczne? 

image.png.d5d88314538466d9ecda9137ff8e6e20.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Kristofer napisał:

Nie cieńszy! :nono:

Kurcze, czytam coś takiego już w którymś poscie tego tematu. :look: Tak się nigdy nie robi! Nie ogranicza się wartości płynącego prądu, przekrojem przewodów!!!
Przekroje przewodów mają być tak dobrane i to z odpowiednim zapasem, aby wytrzymały maksymalną wartość prądu, która może wystąpić w każdej sytuacji podczas normalnej, niezakłóconej pracy w tym obwodzie. Obwód ma być zabezpieczony bezpiecznikiem, o wartości 25 - 50 % wyższej, niż max znamionowy prąd dla tego obwodu. To wszystko. Jak ktoś to przeczyta i zechce w podany wcześniej sposób ograniczać płynący prąd przekrojem przewodu, to prądu nie ograniczy, ale zależnie od sytuacji i elementów tego obwodu, przewody mogą "zaświecić" zamiast żarówek lub grzałki bojlera. :sciana:

 

Tak, tak... zobacz jakie są fabrycznie montowane przewody... I mój elektroblok spina oba akumulatory na sztywno w momencie kiedy alternator zaczyna ładować.
Nigdzie nie mam nawet 16mm2. I nie piszę, że masz ograniczyć prąd cieńszym przewodem tylko że cieńszy przewód nie pozwala na popłynięcie większego prądu ze względu na swoją rezystancję. Pod ten przewód dobrać bezpiecznik. I tyle nasza zabudowa to nie rozrusznik i chyba spawać nikt nie będzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Kristofer napisał:

Obwód ma być zabezpieczony bezpiecznikiem, o wartości 25 - 50 % wyższej, niż max znamionowy prąd dla tego obwodu.

Jaki popłynie prąd w momencie spięcia przez cyrix dwóch akumulatorów w różnym stanie naładowania? Jak dobierzesz średnicę przewodu i bezpiecznik?

12 minut temu, brylant napisał:

Witam, mam drobne pytanie odnośnie podłączenia dodatkowych wyjść pod instalację 12V, pod dodatkową listwę chciałem podłączyć taśmę led 1m, czujnik gazu, dodatkowe oświetlenie przedsionka 2m taśmy led. 

moje pytanie czy w miejscu A lub B muszę zamontować jakiś separator lub diode która odetnie w razie czego prądy wsteczne? 

image.png.d5d88314538466d9ecda9137ff8e6e20.png

To co opisałeś jako "trafo" to co to i jakie ma zadanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.