Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

Jestem już po wymianie zwykłego AGM na LifePo4 i montazu paneli. Powiem wam że jestem zachwycony tym jak ten zestaw super się ładuje, chyba już nie będzie mi potrzebne podłączanie do prądu i problemów z prądem. 
W niecałe 5h jestem w stanie naładować aku od zera do pełna. To jest inny stopień użytkowania akumulatorów w karawaningu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Voku napisał:

Jestem już po wymianie zwykłego AGM na LifePo4 i montazu paneli. Powiem wam że jestem zachwycony tym jak ten zestaw super się ładuje, chyba już nie będzie mi potrzebne podłączanie do prądu i problemów z prądem. 
W niecałe 5h jestem w stanie naładować aku od zera do pełna. To jest inny stopień użytkowania akumulatorów w karawaningu.

Jaki koszt takiej wymiany akumulatora i montażu paneli, 5h z paneli?

Edytowane przez peja76 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Voku napisał:

Jestem już po wymianie zwykłego AGM na LifePo4 i montazu paneli. Powiem wam że jestem zachwycony tym jak ten zestaw super się ładuje, chyba już nie będzie mi potrzebne podłączanie do prądu i problemów z prądem. 
W niecałe 5h jestem w stanie naładować aku od zera do pełna. To jest inny stopień użytkowania akumulatorów w karawaningu.

A jaki używasz regulator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, peja76 napisał:

Jaki koszt takiej wymiany akumulatora i montażu paneli, 5h z paneli?


Z tego co mówił Michał montaż u niego to 100zł/h

Mam Panele 190W x 2 / 2 x 100Ah LifePo4 / Regulator Victrona 

Przy tej pogodzie jaka była na święta panele w szczycie dawały 20A + z alternatora szło 25-30A Średnio wychodziło około 40A na ładowanie. 

Screenshot_20220416-133036.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Voku napisał:


Z tego co mówił Michał montaż u niego to 100zł/h

Mam Panele 190W x 2 / 2 x 100Ah LifePo4 / Regulator Victrona 

Przy tej pogodzie jaka była na święta panele w szczycie dawały 20A + z alternatora szło 25-30A Średnio wychodziło około 40A na ładowanie. 

Screenshot_20220416-133036.jpg:D

Zle zadałem pytanie:D, jaki jest koszt całej instalacji plus akumulatory i panele? oraz czy to wszystko ma Michał czy trzeba samemu kupić.

 Chyba że będą na YT podane ceny to poczekam;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, peja76 napisał:

Zle zadałem pytanie:D, jaki jest koszt całej instalacji plus akumulatory i panele? oraz czy to wszystko ma Michał czy trzeba samemu kupić.

 Chyba że będą na YT podane ceny to poczekam;)

sugerowałbym zacząć od określenia własnych potrzeb energetycznych czy wykonania bilansu zapotrzebowania na energię ;)

bo możesz zmieścić się  np w 3000 pln w przypadku "małej instalacji" a i wydać ponad 15000 tyś , jak chcesz mieć zapewniającą  pełną niezależność energetyczną na kilka dni z ładowaniem bateri do rowerów elektrycznych , korzystaniem z przetwornicy itd.

Można przyjąć że na przeciętną instalację aku LiFePo4 100Ah + dwa panele + regulator+ ładowarka 230v  kable itd na dobrej jakości komponentach wydasz z montażem ok 6000 -7000 pln z FV.

Zamawiając samemu na aliexpress , nie licząc robocizny zrobisz to samo za nieco ponad połowę tej kwoty. 

 

Edytowane przez Suzu4x4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zainspirowany pytaniem @coxWlkp, znalazłem ciekawy artykuł w kwestii ładowania lifepo4

 

Wbrew temu co próbują nam wcisnąć niektórzy producenci/sprzedawcy akumulatorów LFP, NIE nadają się one do ładowania ładowarkami/regulatorami z algorytmami dla akumulatorów kwasowych.

Tę nieprawdę intensywnie propagują producenci gotowych akumulatorów typu drop-in, oraz producenci ładowarek starego typu. Po prostu chcą zachęcić potencjalnych kupców i przekonać ich, że wystarczy wsadzić nowe akumulatorki w miejsce kwasowych i wszystko będzie działać super. Nie będzie.

Maksymalne i minimalne napięcia systemu LiFePO4

Przyjrzyjmy się kilku parametrom kluczowym przy ładowaniu.

Minimum capacity:200Ah
End-of-Discharge Voltage: 2.5V
Charge Voltage:3.65V
Cycle life (80%DOD): 4000 cycles

Podane powyżej skrajne parametry ładowania (3.65V) i rozładowania (2.5V) są to maksymalne bezpieczne wartości napięcia.

Jeśli naładujemy ogniwo do napięcia 3.65V, a następnie rozładujemy do 2.5V to powinniśmy uzyskać podawaną przez producenta pojemność. W tym wypadku 200Ah. Jednak ten sam producent podaje, że ogniwo wytrzymuje 4000 cykli przy głębokości rozładowania 80%. Innymi słowy producent pisze, że ogniwo ma 4000 cykli jeśli nie będziemy się zbliżać za bardzo do tych skrajnych wartości.

Jeśli pomnożymy 3.65V*4 ogniw = 14.6V
Czyli 14.6V jest absolutnym limitem. I to przy założeniu, że wszystkie ogniwa dobiją do samej góry jednocześnie… Jest to limit o tyle bezpieczny, że nic nam się nie zapali, czy nie wybuchnie, ale ładując regularnie do limitu skracamy żywotność naszych ogniw.

Zobaczmy co zaleca firma Victron dla swoich akumulatorów

Firma Victron podaje widełki napięcia ładowania 14.0-14.4V, przy czym zalecane jest 14.2V.

Rod Collins z MarineHowTo ładuje swoje ogniwa napięciem 13.8V i twierdzi, że dobija do 100% naładowania.
Eric Bretscher z Nordkyn Design uważa, że ogniwa powinny być ładowane przynajmniej do napięcia 3.5V (14.0V dla systemu 12V).

Pamiętajmy, że aby zwiększyć żywotność ogniw, to nie chcemy ich ładować aż do granic wytrzymałości. Akumulatorom Litowym nic się nie stanie jeśli je naładujemy do 90%.

Dlatego ja na razie kończę ładowanie przy napięciu 13.85V i prądzie 1/10C. Pewnie musi minąć parę miesięcy użytkowania, żebym miał jakieś swoje przemyślenia na ten temat.

Przerwanie ładowania akumulatorów litowych

Napięcia ładowania akumulatorów LFP są dość zbliżone (choć niższe) do kwasowych i na pierwszy rzut oka można by faktycznie odnieść wrażenie, że skoro napięcia są tak bliskie to ładowarka kwasówek będzie ok.

Jednak to co najbardziej różni te dwa profile ładowania to kiedy ładowanie zostanie przerwane. Na rynku ładowarek królują obecnie “sprytne” trzystopniowe ładowarki. Fazy ładowania nazywają się zwykle “bulk”, “absorption” i “float”.

Fazy ładowania akumulatora kwasowego Ładowanie akumulatora kwasowego firmy Lifeline.

Powyżej mamy fazy ładowania akumulatora AGM firmy Lifeline.

  1. Podczas fazy “bulk” ładowarka ładuje pełną parą. Napięcie na akumulatorze powoli rośnie aż do ustalonego napięcia. W tym wypadku 14.4V.
  2. Następnie ładowarka przechodzi do fazy “absorption”. Ładowarka utrzymuje stałe napięcie 14.4V a prąd ładowania powoli spada. Kiedy spadnie do poziomu 0.5%C, akumulator jest uważany za w pełni naładowany.
  3. Ładowarka przechodzi do fazy float i napięcie spada do 13.4V.

Degradacja ogniw przez przeładowanie

Zwróć uwagę ile trwa faza “absorption”. To 4.5 godziny. Standardowa ładowarka, regulator do solarów czy alternatora (jedynym wyjątkiem jest tu Wakespeed) nie wie, jaki jest prąd ładowania. Widzą tylko napięcie i działają trochę na ślepo.

Dlatego to ile trwa faza “absorption” jest odgórnie zdefiniowane i trwa zwykle 3-6 godzin. Nawet jeśli akumulator AGM jest prawie naładowany w momencie rozpoczęcia ładowania, to tak długa faza absorpcji nic mu nie zrobi. W przypadku LFP następuje powolna degradacja ogniw. Nic się oczywiście nie zapali, ale za każdym takim przetrzymaniem nasze ogniwo się niepotrzebnie zużywa.

Poprawne ładowanie

Poprawne ładowanie LiFePO4 Poprawne ładowanie LiFePO4. Źródło: enerdrive.com.au

Powyżej mamy poprawny przebieg ładowania LFP. Kiedy akumulator dochodzi do zadanego napięcia, ładowanie jest przerwane . Nie ma fazy absorpcji (lub jest bardzo krótka) i napięcie spada od razu do ok 13.4-13.5V.

Ile powinna trwać faza absorpcji?

To ile powinna trwać w takim razie absorbcja? Poniżej cytat z manuala firmy Victron:

Absorption time: 2 hrs for a 100% charge or a few minutes for a 98% charge. Tłumacząc: Czas absorpcji: 2 godziny dla 100% naładowania lub kilka minut dla 98% naładowania.

Jak widzimy wystarczy kilka, dosłownie kilka minut, by dobić do 98%. Trzymając komórki dużo dłużej powoduje, że zyskujemy 2% pojemności, ale skracamy ich żywotność.

Nie ma jednej uniwersalnej recepty na te wszystkie ustawienia, bo to zależy od tego, jakim prądem ładujemy akumulator litowy. Jeśli jest to duży prąd rzędu 0.5C, to absorpcja będzie trwała trochę dłużej. Jeśli prąd ładowania jest bardzo mały (ładujemy solarem) to w zupełności wystarczy minuta absorpcji.

Nasz czas absorbcji jest de facto momentem, kiedy przerywamy ładowanie. Jeśli trwa za długo, to zbyt długo trzymamy ogniwa na niezdrowym poziomie napięcia nie zyskując nic, ponieważ nie absorbują one już energii.

W zależności od systemu najlepiej go określić eksperymentalnie. Tak, żeby regulator przerywał ładowanie przy prądzie C/30-C/20. Im mniejszy prąd to będzie, tym bardziej zbliżamy się do 100% naładowania.

Jaka ładowarka do akumulaotrów LFP?

Odpowiedź jest prosta. Musi to być ładowarka programowalna. Nie taka, gdzie ustawiamy pokrętłem profil ładowania. Taka, z którą możemy się połączyć aplikacją lub komputerem z odpowiednim oprogramowaniem i samemu ustawić każdy parametr.

Z mojego rozeznania wynika, że większość ładowarek, która chwali się profilem LiFePO4, najzwyczajniej się do tego nie nadaje, ponieważ stosują algorytm odpowiedni dla akumulatorów kwasowych przy lekko (jeśli w ogóle) obniżonym napięciu.

Do solarów zdecydowanie polecam regulatory MPPT firmy Victron Energy. Mamy takie 2 na Crystal. Można się z nimi połączyć smartfonem za pomocą Bluetooth i w aplikacji ustawić wszystkie parametry.

Jako regulator do alternatora bez dwóch zdań najlepszy będzie Wakespeed, ponieważ jest jedynym regulatorem kontrolującym również prąd płynący do akumulatora. Na drugim miejscu będzie Balmar z serii MC. Nie kontroluje on prądu, ale przy odpowiednim ustawieniu programowalnych parametrów można uzyskać to, co się chce.

Jako ładowarkę brzegową wybrałbym Victrona MultiPlus. Tak jak w przypadku regulatorów solarnych, można w nim wszystko zaprogramować.

My mamy na Crystal ładowarkę firmy Sterling Niby ma ona program LiFePO4, jednak nic nie wiadomo na temat czasu absorpcji i jak działa algorytm. Dlatego podejrzewam, że się ona nie nadaje. Ale że jesteśmy podłączeni do prądu na brzegu może z pięć razy do roku, to nie ma to znaczenia. Jak algorytm nie będzie się nadawał, to po prostu będą odłączał ładowarkę po dobiciu do 80% naładowania.

źródło: Ładowanie akumulatorów LiFePO4 (cz.6/7) - S/V Crystal - Rejs Dookoła Świata | Rejsy morskie jachtem (skiff.pl)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainspirowany pytaniem [mention=38159]coxWlkp[/mention], znalazłem ciekawy artykuł w kwestii ładowania lifepo4  

 

Wbrew temu co próbują nam wcisnąć niektórzy producenci/sprzedawcy akumulatorów LFP, NIE nadają się one do ładowania ładowarkami/regulatorami z algorytmami dla akumulatorów kwasowych.

Tę nieprawdę intensywnie propagują producenci gotowych akumulatorów typu drop-in, oraz producenci ładowarek starego typu. Po prostu chcą zachęcić potencjalnych kupców i przekonać ich, że wystarczy wsadzić nowe akumulatorki w miejsce kwasowych i wszystko będzie działać super. Nie będzie.

Maksymalne i minimalne napięcia systemu LiFePO4

Przyjrzyjmy się kilku parametrom kluczowym przy ładowaniu.

Minimum capacity:200Ah

End-of-Discharge Voltage: 2.5V

Charge Voltage:3.65V

Cycle life (80%DOD): 4000 cycles

Podane powyżej skrajne parametry ładowania (3.65V) i rozładowania (2.5V) są to maksymalne bezpieczne wartości napięcia.

Jeśli naładujemy ogniwo do napięcia 3.65V, a następnie rozładujemy do 2.5V to powinniśmy uzyskać podawaną przez producenta pojemność. W tym wypadku 200Ah. Jednak ten sam producent podaje, że ogniwo wytrzymuje 4000 cykli przy głębokości rozładowania 80%. Innymi słowy producent pisze, że ogniwo ma 4000 cykli jeśli nie będziemy się zbliżać za bardzo do tych skrajnych wartości.

Jeśli pomnożymy 3.65V*4 ogniw = 14.6V

Czyli 14.6V jest absolutnym limitem. I to przy założeniu, że wszystkie ogniwa dobiją do samej góry jednocześnie… Jest to limit o tyle bezpieczny, że nic nam się nie zapali, czy nie wybuchnie, ale ładując regularnie do limitu skracamy żywotność naszych ogniw.

Zobaczmy co zaleca firma Victron dla swoich akumulatorów

Firma Victron podaje widełki napięcia ładowania 14.0-14.4V, przy czym zalecane jest 14.2V.

Rod Collins z MarineHowTo ładuje swoje ogniwa napięciem 13.8V i twierdzi, że dobija do 100% naładowania.

Eric Bretscher z Nordkyn Design uważa, że ogniwa powinny być ładowane przynajmniej do napięcia 3.5V (14.0V dla systemu 12V).

Pamiętajmy, że aby zwiększyć żywotność ogniw, to nie chcemy ich ładować aż do granic wytrzymałości. Akumulatorom Litowym nic się nie stanie jeśli je naładujemy do 90%.

 

Nie będę się mądrzył ale coś mi to trochę sponsorowanym postem troszkę zalatuje. Mogę się mylić...

Pozatym jak pozliczałem te wszystkie wklejone urządzenia to wychodzi mi, że lepiej jednak zostawić tą ładowarkę i booster który mam a oszczędzone środki przeznaczyć na kolejny akumulator jeśli by wcześniej padł.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z przedmówcą. Można ładować dowolną ładowarką. To  BMS w akumulatorze pilnuje aby akumulator nie był przeładowany. O ile w akumulatorach litowo jonowych ładowanie do pełna i rozładowanie do minimalnego napięcia ma wpływ na żywotność akumulatora , to w przypadku LiFePO4 nie ma to żadnego znaczenia.

Na potrzeby spraw zawodowych wykonałem pełne 4 tysiące cykli ładowania prądem 1Q do wartości 3,65 V a następnie rozładowywałem do napięcia 2,5V akumulatory rożnych producentów i spadek pojemności w zależności od producenta wahał się w granicach 5 do 10% pojemności początkowej.

 

 

 

Edytowane przez Yaca1966 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.