Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

Przecież wystarczy lifepo4 zainstalować w przestrzeni mieszkalnej i tam raczej w czasie eksploatacji ujemnych temperatur nie uświadczymy. Poza tym ograniczenie ładowania w "minusach" to bardziej dotyczy ładowania i rozładowania prądami maksymalnymi, stosując rozsądnie niższe te wartości możemy aku używać i w ujemnych temperaturach. Nie wspomnę że akumulator ładowany-rozladowywany sam się ogrzewa.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale w momencie postawienia pojazdu z solarami na parkingu np zimą należało by pamiętać o odłączeniu ładowania z solarów...tak samo jak rozpięcia od "ładowania" z samochodu...bo może się zdarzyć, że solar lub alternator będzie chciał doładować akumulator i można go wówczas uszkodzić (w sytuacji kiedy nie używamy pojazdu "karawaningowo")...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie "przyzwoite" LiFePo4 mają BMSy które zabezpieczają przed ładowaniem w ujemnych temperaturach. Więc jeśli nasz LifePo4 ma taki BMS to sprawa jest banalnie prosta, nie ma się o co martwić. Jeśli BMS nie oferuje takiego zabezpieczenia to trzeba się oczywiście pilnować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisze Misio nawet w przestrzeni mieszkalnej podczas postoju mogą wystąpić ujemne temperatury
BMS oczywiście jak ma zabezpieczenie to zrobi swoje ale właśnie też mam obawy jak zachowa się cały uklad
Słabo anglicze ale wydaje mi się też że w manualu Tracera nie ma jasno określone czy jego zabezpieczenie temperaturowe odetnie solar czy aku


Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, smok_wawelski napisał:

Słabo anglicze ale wydaje mi się też że w manualu Tracera nie ma jasno określone czy jego zabezpieczenie temperaturowe odetnie solar czy aku

Moim zdaniem "przerwie ładowanie"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok przerwie i o to chodzi aby przy minusie przerwał - jednak BMS też można by powiedzieć że przerwie odłączając Aku.
Właśnie mi chodzi o to w jaki sposób przerwie :). Myślę na logikę że pewnie przewidziano to tak aby przerwanie nie było groźne dla układu ale jednak mały cień wątpliwości mam :)

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli ładowanie przerwie BMS wbudowany w akumulator to dla Tracera będzie to awaria, wyświetli błąd akumulatora i tracer odłączy go nam, nawet jeśli temperatura wzrośnie i BMS pozwoli na ładowanie.
Ale jeśli taką funkcję włączymy w samym Tracerze to jest bardzo prawdopodobne, że kontroler odcinając samemu akumulator zgodnie z ustawieniami przez nas wprowadzonymi, gdy temperatura wzrośnie, zacznie nam ładować akumulator.

W dniu 15.03.2021 o 10:00, filipert napisał:

Moim zdaniem "przerwie ładowanie"

Też tak myślę...
Chyba przytargam Tracera do domu podepnę pod kompa i pobawię się ustawieniami. Zobaczymy zachowanie.
Tylko czemu odcina też odbiorniki... To akurat niefajnie z jego strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Panowie, właśnie na własnej skórze dotyka mnie problem o którym piszecie...

Zamówiłem na próbę cele LiFePo4 (4x32Ah) - (https://pl.aliexpress.com/item/1005001314940641.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d7e5c0fIghu55)

baterię złożyłem z tanim BMS (30A Life separete)  - (https://pl.aliexpress.com/item/33027173225.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.23a05c0fOMee2I)

do tego solar 150W - (https://pl.aliexpress.com/item/4000263193262.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.23a05c0fOMee2I)

oraz tani kontrolerek - (https://pl.aliexpress.com/item/4001197858467.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d7e5c0fIghu55)

do kontroli obwodów zamówiłem panel - (https://pl.aliexpress.com/item/4000277374061.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d7e5c0fIghu55)

Ogólne projekt zrobiony po taniości z chin.

Aktualnie zamontowałem wszystko w przyczepie i podłączyłem do siebie akumulator, kontroler i solar.

Solar ładuje akumulator do pełna, BMS odcina akumulator gdy jest pełny i kontroler puszcza na instalację 18V z solara bo słoneczko świeci (narazie tylko na panel - reszty nie podłączałem).

Podłączyłem jeden z przełączników pod plus solara aby móc go ręcznie odłączać. Czy jest jakieś rozwiązanie jak to zautomatyzować? Tak aby nie spaliło mi kontrolera i nie tylko?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, Hothar napisał:

Panowie, właśnie na własnej skórze dotyka mnie problem o którym piszecie...

Zamówiłem na próbę cele LiFePo4 (4x32Ah) - (https://pl.aliexpress.com/item/1005001314940641.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d7e5c0fIghu55)

baterię złożyłem z tanim BMS (30A Life separete)  - (https://pl.aliexpress.com/item/33027173225.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.23a05c0fOMee2I)

do tego solar 150W - (https://pl.aliexpress.com/item/4000263193262.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.23a05c0fOMee2I)

oraz tani kontrolerek - (https://pl.aliexpress.com/item/4001197858467.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d7e5c0fIghu55)

do kontroli obwodów zamówiłem panel - (https://pl.aliexpress.com/item/4000277374061.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2d7e5c0fIghu55)

Ogólne projekt zrobiony po taniości z chin.

Aktualnie zamontowałem wszystko w przyczepie i podłączyłem do siebie akumulator, kontroler i solar.

Solar ładuje akumulator do pełna, BMS odcina akumulator gdy jest pełny i kontroler puszcza na instalację 18V z solara bo słoneczko świeci (narazie tylko na panel - reszty nie podłączałem).

Podłączyłem jeden z przełączników pod plus solara aby móc go ręcznie odłączać. Czy jest jakieś rozwiązanie jak to zautomatyzować? Tak aby nie spaliło mi kontrolera i nie tylko?

 

Czy BMS ma 3 przewody ?

 

Jeśli tak to nie potrzebujesz regulatora solar podłączasz bezpośrednio między żółty kabelek i plus akumulatora, a przyczepę zasilasz czarny kabelek i plus akumulatora do minusa akumulatora idzie niebieski kabelek. Jeśli akumulator się naładuje to odcinany jest sam solar i przyczepa ma zasilanie z akumulatora.  Jeśli akumulator się rozładuje to odcinane jest napięcie do przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Yaca1966 napisał:

Jeśli tak to nie potrzebujesz regulatora solar podłączasz bezpośrednio między żółty kabelek i plus akumulatora, a przyczepę zasilasz czarny kabelek i plus akumulatora do minusa akumulatora idzie niebieski kabelek. Jeśli akumulator się naładuje to odcinany jest sam solar i przyczepa ma zasilanie z akumulatora.  Jeśli akumulator się rozładuje to odcinane jest napięcie do przyczepy.

Ładowanie akumulatora bez regulatora???

Przecież tam idzie do 18V

Może czegoś nie wiem o LiFePo4?

4 godziny temu, Hothar napisał:

Solar ładuje akumulator do pełna, BMS odcina akumulator gdy jest pełny i kontroler puszcza na instalację 18V z solara bo słoneczko świeci

Coś źle podłączyłeś albo, źle rozumiesz działanie kontrolera. Regulator nie odcina akumulatora tylko przestaje ładować a napięcie wyjścia na przyczepę ma napięcie akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, filipert napisał:

Ładowanie akumulatora bez regulatora???

Przecież tam idzie do 18V

Może czegoś nie wiem o LiFePo4?

 

Rolę regulatora zastępuje BMS.  Solar ma 18V na otwartym obwodzie jeśli podłączy się do niego akumulator to napięcie zostanie obniżona do aktualnego stanu naładowania akumulatora, i popłynie prąd zależny od mocy solara i nasłonecznienia. Jeśli napięcie na dowolnym ogniwie wzrośnie powyżej 3,65V to BMS odetnie ładowanie do akumulatora.

LiFePO4 można ładować pełnym prądem do max napiecia 3,65V na ogniwo, nie potrzebuje tak jak kwasowy obniżenia prądu pod koniec ładowania, więc nie potrzeba regulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam ten sposób podłączenie działa u mnie. Podłączyłem solar bezpośrednio do BMS, jak dotąd przyczepa nie spłoneła a akumulator jest cały czas naładowany. BMS odłącza solar i z akumulatorem nic złego się nie dzieje.  Dziękuję bardzo za wskazanie rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, Hothar napisał:

Potwierdzam ten sposób podłączenie działa u mnie. Podłączyłem solar bezpośrednio do BMS, jak dotąd przyczepa nie spłoneła a akumulator jest cały czas naładowany. BMS odłącza solar i z akumulatorem nic złego się nie dzieje.  Dziękuję bardzo za wskazanie rozwiązania.

Cieszę się , że jest OK . Zapomniałem tylko o jednej rzeczy wspomnieć , szeregowo z solarem powinna być dioda 10A , aby w nocy nie płynął prąd wsteczny przez solar.

Nie jest on w niczym groźny ani dla solara ani nie rozładuje akumulatora  jeśli w następny dzień będzie na słońcu. Diodę ,można kupić gotowa w złączu MC4 lub dolutować przy BMS.

Może być to dioda krzemowa lub Shottky`ego z małym radiatorkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.04.2021 o 18:34, Yaca1966 napisał:

Rolę regulatora zastępuje BMS.  Solar ma 18V na otwartym obwodzie jeśli podłączy się do niego akumulator to napięcie zostanie obniżona do aktualnego stanu naładowania akumulatora, i popłynie prąd zależny od mocy solara i nasłonecznienia.

Jeżeli źródłem prądu jest solar 18V, to podpięcie akumulatora np. 12,5V obniża napięcie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.