Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

3 minuty temu, filipert napisał:

Cały czas widzę rolę BMS jako "stróża" który pilnuje, aby nie podać zbyt wysokiego napięcia, aby nie rozładować poniżej zadanego napięcia, nic go nie obchodzi ile czasu podaję napięcia ładowarką, jeśli mieszczą się w zadanych "bezpiecznych" przedziałach.

Naładować, naładuje się, ale skutki wpływu na żywotność to już detale których mam wrażenie, nawet producenci się uczą.

Producenci znają żywotność i ją podają, i nie ma na to wpływ ładowarka tylko ilość tzw cykli pełnego ładowania i rozładowania i utrata pojemności. Około 20% przy 2 000 pełnych cykli.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

24 minuty temu, Yaca1966 napisał:

utrata pojemności. Około 20% przy 2 000 pełnych cykli.

jak źle będziesz się obchodził z aku, to może 30%, albo 40%, albo 20% po 500 cyklach...

kto to sprawdzi w naszych warunkach? 

Jeden jeździ i używa aku na maxa  przez 100 dni w roku, a inny 3x w roku stanie na dziko.

Jak by nie było, dzięki BMS trudniej zniszczyć LiFePo4 i trudniej go szybciej zużyć niż kwasiaka.

 

Może niepotrzebnie dzielimy włos na czworo, ja nawet jeszcze nie mam LiFePo4 :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, filipert napisał:

jak źle będziesz się obchodził z aku, to może 30%, albo 40%, albo 20% po 500 cyklach...

kto to sprawdzi w naszych warunkach? 

Jeden jeździ i używa aku na maxa  przez 100 dni w roku, a inny 3x w roku stanie na dziko.

Jak by nie było, dzięki BMS trudniej zniszczyć LiFePo4 i trudniej go szybciej zużyć niż kwasiaka.

 

Może niepotrzebnie dzielimy włos na czworo, ja nawet jeszcze nie mam LiFePo4 :rolleyes:

Wierz mi, że niepotrzebnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Co robi BMS? Zabezpiecza czy ładuje ogniwa LFP?

Wg Victrona:

Zrzut.thumb.png.e243f8571e33cd54a8268c6f0fdc8543.png

źródło: materiał firmy Victron Energy / Soltech

Dla akumulatorów LFP napięcie FLOAT przyjęło postać dwóch możliwych poziomów

Stand-by - 98% SoC lub Storage - 50% SoC

W przeciwieństwie do akumulatorów np.AGM - LFP nie powinny być utrzymywane w stanie 100%SoC pod napięciem pow. tego punktu gdy I [A] > 0.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Tofel napisał:

Witam.

Co robi BMS? Zabezpiecza czy ładuje ogniwa LFP?

Wg Victrona:

Zrzut.thumb.png.e243f8571e33cd54a8268c6f0fdc8543.png

źródło: materiał firmy Victron Energy / Soltech

Dla akumulatorów LFP napięcie FLOAT przyjęło postać dwóch możliwych poziomów

Stand-by - 98% SoC lub Storage - 50% SoC

W przeciwieństwie do akumulatorów np.AGM - LFP nie powinny być utrzymywane w stanie 100%SoC pod napięciem pow. tego punktu gdy I [A] > 0.

Pozdrawiam

Dane dotyczą akumulatorów litowo jonowych pkt 2 napiecie 4,2V  które nie powinny być utrzymywane w stanie 100% naładowania.

Problem ten nie dotyczy akumulatorów LiFePO4.

Nie wiem  z jakiego roku pochodzą te "wiadomości". Współczesny BMS oprócz zabezpieczenia przed rozładowaniem, przeładowaniem, zwarciem, przegrzaniem pod koniec cyklu ładowania wyrównuje napięcia na poszczególnych ogniwach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Yaca1966 napisał:

Nie wiem  z jakiego roku pochodzą te "wiadomości". Współczesny BMS oprócz zabezpieczenia przed rozładowaniem, przeładowaniem, zwarciem, przegrzaniem pod koniec cyklu ładowania wyrównuje napięcia na poszczególnych ogniwach.


Wyrównuje przy końcu ładowania, ale może i po naładowaniu kwestia ustawienia w apce.
Co do cykli to u mnie po miesiącu apka podaje 3 cykle czyli 2000 osiągnę za jakieś 55 lat :D Zobaczymy po roku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, Yaca1966 napisał:

Dane dotyczą akumulatorów litowo jonowych pkt 2 napiecie 4,2V  które nie powinny być utrzymywane w stanie 100% naładowania.

Problem ten nie dotyczy akumulatorów LiFePO4.

Materiały źródłowe

1853424678_VictronEnergyAkumulatoryLifePO4-1.thumb.jpg.60ca9b3ba94b901a22894dad4174d7ef.jpg

i oryginał Victrona

78312290__victronlithiumbattery-1.thumb.jpg.65eb6e9d5e67fdb8dda071961b2b9fbe.jpg

Pozdrawiam

21 minut temu, Yaca1966 napisał:

Współczesny BMS oprócz zabezpieczenia przed rozładowaniem, przeładowaniem, zwarciem, przegrzaniem pod koniec cyklu ładowania wyrównuje napięcia na poszczególnych ogniwach.

Dokładnie jest to napisane w prezentowanych materiałach.

I jeszcze o ogniwach

2081188042_LiFePO4CellVotages.thumb.png.b85450f6622c0d3dec5a9362c4fd87ee.png

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Voku napisał:


Co do cykli to u mnie po miesiącu apka podaje 3 cykle czyli 2000 osiągnę za jakieś 55 lat :D Zobaczymy po roku. 

Właściwości użytkowe akumulatorów LiFePO4 sprawiają, że obszar ich zastosowania wykraczać może daleko poza prozaiczne zastosowania w celach rekreacyjnych.;)

Przy rozsądnej logice zarządzania procesem ładowania (lub bardziej niedoładowania) można osiągnąć iście "zawodowe" rezultaty.

Zastosowanie odpowiednich parametrów ładowania umożliwi znaczne zwiększenie życia akumulatorów LFP czyli tzw. ilości cykli. Warto rozważyć korzystanie z nieco mniejszej pojemności uzyskując w zamian wydłużenie "życia" akumulatora LFP.

Każdy ocenia wg siebie:

185258193_LFP01aLiFePO4BatteryVoltageChartsImageAccu.jpg.04ec60928efa83d7eeff0c34e139bf09.jpg 

I dane które powyższe info najlepiej zobrazują:

2056910896_LFP09bLifePO4VoltageChartandLifespanSpecifications.thumb.png.b7e87dba9165029044fbeb8f5d951ea9.png

 

Porównanie do AGM nie ma najmniejszego sensu (tym bardziej dla ok.50% DoD)

2047600706_DoDforLiFePO4andAGM.png.69696ea58b686979853eaa1db1b781ab.png

Pozdrawiam

 

 

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok widze ze moje pytanie wywołało żywą dyskusję :)

Ogólnie moim pomysłem jest zmiana AGM na Lifepo4 z uwagi na wagę - mój AGM 90ah dobija do 30kg (27kg czy jakoś tak nie pamietam dokładnie). Ale gdybym kupił Lifepo4 to pewnie nie sprzedawałbym przyczepy za jakiś czas z tym Lifepo4 bo wątpie aby ktoś to docenił w cenie, więc AGMa wtedy wrzucę ponownie. Więc skoro tak bym z aku zrobił to tak samo zrobię z ładowarką i tyle. Co do aku to myślałem coś w stylu Volta Lifepo4 niebieskiego 100Ah. @Tomii Ty chyba takiego wrzuciłeś do nowej przyczepy, jaką ładowarkę do niego masz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, golob napisał:

Ok widze ze moje pytanie wywołało żywą dyskusję :)

Ogólnie moim pomysłem jest zmiana AGM na Lifepo4 z uwagi na wagę - mój AGM 90ah dobija do 30kg (27kg czy jakoś tak nie pamietam dokładnie). Ale gdybym kupił Lifepo4 to pewnie nie sprzedawałbym przyczepy za jakiś czas z tym Lifepo4 bo wątpie aby ktoś to docenił w cenie, więc AGMa wtedy wrzucę ponownie. Więc skoro tak bym z aku zrobił to tak samo zrobię z ładowarką i tyle. Co do aku to myślałem coś w stylu Volta Lifepo4 niebieskiego 100Ah. @Tomii Ty chyba takiego wrzuciłeś do nowej przyczepy, jaką ładowarkę do niego masz?

Tak mam niebieskiego Volta z BMS 100 Ah, 100A. 
Jak go kupiłem to aplikacja pokazała że ma 40% naładowania. Ładowałem go na razie tylko raz. Użyłem w tym celu swojego CTEKa  - ale przepraszam w tej chwili z głowy nie powiem jaki to model (wrócę do domu to sprawdzę i opiszę). Moja ładowarka ma program ze śnieżką i jak sobie pomierzyłem, to to mi najbardziej pasowało. Program ten dawał wyższe napięcie niż inne tzn. 14,4 V. Jako że ładowarka ma 5A, a tak naprawdę maks co szło to były 4A, ładowało się to dość długo (a po zakończeniu aplikacja akumulatora w telefonie stwierdziła że stopień naładowania to 99%).
W sumie nie wiem co robić. Czy kupować coś dedykowanego do LiFePO4, a CTEKa zostawić sobie na podorędziu w garażu. Czy zamontować na stałe w budzie CTEKa. Jeszcze myślę :D


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Tomii napisał:

W sumie nie wiem co robić. Czy kupować coś dedykowanego do LiFePO4, a CTEKa zostawić sobie na podorędziu w garażu. Czy zamontować na stałe w budzie CTEKa. Jeszcze myślę :D

IMO największy minus tego CTEKa to właśnie prąd ładowania na poziomie 5A. Do 100Ah powinien być prąd ładoawania min. 10A aby efektywniej ładować aku. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

34 minuty temu, Tomii napisał:

Moja ładowarka ma program ze śnieżką i jak sobie pomierzyłem, to to mi najbardziej pasowało. Program ten dawał wyższe napięcie niż inne tzn. 14,4 V. Jako że ładowarka ma 5A, a tak naprawdę maks co szło to były 4A, ładowało się to dość długo (a po zakończeniu aplikacja akumulatora w telefonie stwierdziła że stopień naładowania to 99%).

pewnie ten model 5.0

1 minutę temu, jacek00 napisał:

IMO największy minus tego CTEKa to właśnie prąd ładowania na poziomie 5A. Do 100Ah powinien być prąd ładoawania min. 10A aby efektywniej ładować aku. 

Mój obecny CTEK ma 7A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.