Skocz do zawartości

Akumulator LiFePO4 zamiast kwasowego


Yaca1966

Rekomendowane odpowiedzi

7 minut temu, jacek00 napisał:

 

Prawda, no ale Ci renomowani producenci się nie bardzo kwapią aby iść w lifepo4

Tego właśnie rozumiem. Technologia wydaje się być przyszłościowa a co za tym idzie można by się spodziewać ogromnych zysków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A np Victron to nie jest renomowana firma?

np

https://allegro.pl/oferta/lifepo4-battery-12-8v-100ah-akumula-victron-energy-9773459798

3 godziny temu, jacek00 napisał:

A co to były za aku?

To były jakieś Chińczyki, jedno to było Varicar czy coś takiego, drugiego nie pamiętam (mogę się dowiedzieć).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Misio napisał:

w bardzo wysokich temperaturach jego sprawność mocno spada...wiec zimą grzanie, latem przewiew...

z karty Victrona wychodzi, że jednak w niskich spada, może to jest powód, że zastosowanie jest ograniczone

image.thumb.png.6efc368516dd7266c93e096cf3dab2fa.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że w niskich temperaturach spada to jasne ale to chyba nie problem...przy +40 / +50 masz podobną pojemność jak jak przy -20 (czyli około połowy)...ale mając tą baterie w kamperze rzadko się zdarzy że będziemy ją używali gdy będzie temperatura ujemna...natomiast gdy będzie powyżej 40 już prędzej...poza tym łatwiej jest zagrzać (nawet są takie aku co mają własne maty grzewcze) niż zestudzić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Misio napisał:

Że w niskich temperaturach spada to jasne ale to chyba nie problem...przy +40 / +50 masz podobną pojemność jak jak przy -20 (czyli około połowy)...ale mając tą baterie w kamperze rzadko się zdarzy że będziemy ją używali gdy będzie temperatura ujemna...natomiast gdy będzie powyżej 40 już prędzej...poza tym łatwiej jest zagrzać (nawet są takie aku co mają własne maty grzewcze) niż zestudzić...

Dziwi mnie, że nie ma informacji o spadku wraz ze wzrostem temperatury.

Patrzę na tabelkę i widzę, że im cieplej tym większa pojemność. Oczywiście wniosek jest uproszczeniem, bo nominalna pojemność jest podana na górze tabelki ;)

Masz gdzieś informację jak wygląda spadek pojemności w stosunku do wzrostu temperatury?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

49 minut temu, Misio napisał:

A np Victron to nie jest renomowana firma?

Renomowana :) Ale to tylko wyjątek potwierdzający regułę. 

49 minut temu, Misio napisał:

To były jakieś Chińczyki, jedno to było Varicar czy coś takiego, drugiego nie pamiętam (mogę się dowiedzieć).

Nie ma potrzeby. Z ciekawości pytam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 2.02.2022 o 16:45, Misio napisał:

mając tą baterie w kamperze rzadko się zdarzy że będziemy ją używali gdy będzie temperatura ujemna...natomiast gdy będzie powyżej 40 już prędzej...poza tym łatwiej jest zagrzać (nawet są takie aku co mają własne maty grzewcze) niż zestudzić...

po niemal roku użytkowania LiFePo4   przy temperaturach zewnętrznych od -20 do +35 mogę napisać parę słów ;)

w przypadku montażu akumulatora w fabrycznym miejscu  w półintegrze np w kabinie pod fotelem pasażera trzeba pamiętać że jednak kabina nie jest izolowana jak zabudowa a że podczas postoju nie jest ogrzewana od strony silnika to  może tam dojść do spadku temperatury w okolice "0" a w niektórych akumulatorach BMS odcina ładowanie jak temperatura spada poniżej +5 .

Początkowo zainstalowałem matę grzewczą i dałem dużą warstwę izolacji pomiędzy podłogą a akumulatorem, ale znalazłem teraz prostszy patent, mianowicie na jeden z nadmuchów ogrzewania  webasto nakładam "przedłużkę" z rurki PCV która kieruje ciepłe powietrze do komory akumulatora. Patent zdał egzamin no i co najważniejsze ogrzewanie w przeciwieństwie do maty grzewczej odbywa się bez dodatkowego obciążenia dla akumulatora bo webasto i tak u mnie w zimie  chodzi cały czas.

Oczywiście dogrzewanie komory akumulatora w moim przypadku nie jest konieczne cały czas tylko jak temperatura zewnętrzna spada poniżej -12 /-15 stopni. (zainstalowałem jeden z czujników temperatury w komorze akumulatora i monitoruje) .

ja jestem w pełni zadowolony, zamiast fabrycznych 2 x 95 Ah AGM mam jeden LiFePo4 150 Ah.

Wystarcza w zimie na weekend bez uruchamiania silnika przy webasto odpalonym 24h/dobę , i normalnym użytkowaniu przy czterech osobach a korzystamy też z przetwornicy do ekspresu do kawy i suszarki do włosów .

Ładowanie  z alternatora mam ograniczone do 40A przez ładowarkę DC-DC + do 20A z solarów 

na zimowych wyjazdach nie rozładowałem jeszcze aku poniżej 50%   oczywiście nie stoimy nigdy w jednym miejscu w zimie dłużej niż  2-3 dni więc zawsze się podładuje podczas przejazdów.

 

w lecie nie odnotowałem temperatury większej niż +35 , nie odnotowałem też z tego powodu żadnego widocznego spadku pojemności  (oczywiście może taki spadek występować tyle że dla nas nie był on zauważalny)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Suzu4x4 napisał:

Ładowanie  z alternatora mam ograniczone do 40A przez ładowarkę DC-DC + do 20A z solarów 

Czemu aż tak bardzo ograniczyłeś ładowanie?

LiFePo4 nie ma z tym problemu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Misio napisał:

Czemu aż tak bardzo ograniczyłeś ładowanie?

LiFePo4 nie ma z tym problemu...

nie ja tylko producent kampera. ładowarka DC-DC z programem do LiFePo4 była już zamontowana fabrycznie, wystarczyło zmienić program z AGM na LiFePo4 ;)

i o ile faktycznie sam aku nie miał by z tym problemu bo przyjmie tyle na ile pozwoli mu BMS czyli w moim przypadku 150A to dla alternatora pobieranie takiego wysokiego prądu przez dłuższy czas mogło by nie być   wskazane a fabryczna instalacja do ładowania aku pokładowego też nie jest do tego przystosowana (przekroje przewodów i bezpiecznik główny 50A )

 

Edytowane przez Suzu4x4 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50A przy BMS 150A jeszcze zrozumiem...

Zabezpieczenie alternatora...jak najbardziej...ale gdyby on podawał 50-80A niewiele pewnie by mu to szkodziło...

20A solar? Bo taki masz regulator?

Jest takie wyposażenie fabryczne - chociaż aku nie był fabryczny - więc może warto coś zmienić, by Twoja zmiana była jeszcze "lepsza"...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Misio napisał:

Zabezpieczenie alternatora...jak najbardziej...ale gdyby on podawał 50-80A niewiele pewnie by mu to szkodziło

Pytanie ile ma max A ten alternator, jak 120A, to też uważam, że 80A spokojnie może pracować. No i jeszcze trzeba policzyć ile idzie na pracę bieżącą, chyba mam w instrukcji Viano każdy element elektryczny auta rozpisany z poborem, u mnie najwięcej powietrzna nagrzewnica elektryczna ciągnie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Misio napisał:

(...)

20A solar? Bo taki masz regulator?

Jest takie wyposażenie fabryczne - chociaż aku nie był fabryczny - więc może warto coś zmienić, by Twoja zmiana była jeszcze "lepsza"...

zamontowałem regulator Victrona  20A bo fabryczny był na mniejszy prąd (fabrycznie był jeden solar , ja dołożyłem drugi)

kabla 230v praktycznie   nie używam a jak już to tylko do gniazdek 230 i lodówki , fabryczna ładowarka 230/12 odłączona bo na część instalacji 12v wystarczą solary + alternator.

Nawet w zimie jak solary dużo mniej dają to ładowanie 40A z alternatora powoduje że jak wracam "pod dom" to mam naładowany aku zabudowy na 100% więc w moim przypadku ładowarka 230/12 w zasadzie bezużyteczna.

więcej nic nie zamierzam zmieniać bo osiągnąłem już niezależność energetyczną która zaspokaja nasze potrzeby  ;)

12 godzin temu, Misio napisał:

A w nowych/młodych, sporych autach są jeszcze alternatory poniżej 120-140A?

są większe ale jest inny problem obecnie ze względu na normy emisji spalin stosuje się tzw "inteligentne" alternatory które np praktycznie nie ładują na wolnych obrotach za to ładują dużym prądem np przy hamowaniu czy jak algorytm w sterwniku alternatora stwierdzi że jest odpowiedni moment na ładowanie.

Powoduje to  kolejne problemy i duże wahania napięcia w zakresie od 12 do nawet 15v  ( u jednego z kolegów  w kamperze alternator dawał czasami 15 v na akumulator co powodowało że BMS w Lifepo4 obcinał ładowanie)

stąd osobiście nie pokusiłbym się w aucie wyposażonym w "inteligentny alternator"  o ładowanie jakiegokolwiek akumulatora bezpośrednio ze sterownika alternatora bez odpowiedniej ładowarki DC-DC

https://www.victronenergy.pl/dc-dc-converters/buck-boost-dc-dc-converter-25a-50a

https://www.redarc.com.au/dual-input-40a-in-vehicle-dc-battery-charger

https://techtron.pl/p2939,ladowarka-dodatkowego-akumulatora-12v-50a-odc-tbs-electronics.html

https://www.amazon.pl/Schaudt-9990359-Booster-WA-121525/dp/B0754R1Q94

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

100% racji że nie ma sensu wpinać LiFePo4 wprost pod alternator, szczególnie "inteligentnego" auta...

Reszta oczywiście jasna...i już rozumiem z czego te Twoje ograniczenia :D

Dodam że ja też nie korzystam z zewnętrznego 230V, chociaż do pełnej niezależności energetycznej mi jeszcze daleko - ale to niestety u mnie kwestia kosztów i "wymogów" które bym chciał...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.