Skocz do zawartości

akumulator - jaki wybrać?!


miodziomiodzio

Rekomendowane odpowiedzi

Będzie ze dwa tygodnie temu, dorwałem Noco Geniusa 5 za niecałe 190 zł. Funkiel nowy, w sklepie, normalnie z półki (wyprzedaż likwidacyjna w Norauto). Nie było się co zastanawiać. Jak tylko złapię wolną chwilę, rozładowarka, aerometr i Genius w garść, i trzeba zająć się 3 aku - po 2 razy rozładować i naładować do pełna, konserwacyjnie.  

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 580
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

41 minut temu, czyś napisał:

Będzie ze dwa tygodnie temu, dorwałem Noco Geniusa 5 za niecałe 190 zł. Funkiel nowy, w sklepie, normalnie z półki (wyprzedaż likwidacyjna w Norauto). Nie było się co zastanawiać. Jak tylko złapię wolną chwilę, rozładowarka, aerometr i Genius w garść, i trzeba zająć się 3 aku - po 2 razy rozładować i naładować do pełna, konserwacyjnie.  

 

myślę że będziesz zadowolony.  ja właśnie reanimuje kolejnego trupka. 

20210414_183830.thumb.jpg.209cec249000b57424ab8925b2a6641c.jpg

40 minut temu, miikii83 napisał:

@Suzu4x4 Ale że niby jak? Ten sam tryb ładowania do żelowych i kwasiaków?

nie wiem czy żelowe muszą mieć jakąś specjalną charakterystykę ładowania, nie zgłębiałem tematu .

Noco ma trzy programy : dla AGM, Litowych i pozostałych. osobno funkcja "recond" (odsiarczanie dla kwasowych) i ładowanie aku 6v. 

Ctek ma tylko dwa programy , dla AGM i dla pozostałych + recond

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.04.2021 o 21:30, jacekzoo napisał:

@Tofel dzięki za ten opis. Czyli wg tego co wkleiłem do moich potrzeb taki będzie chyba ok

Zobacz ofertę: Akumulator 12V 92Ah 850A Exide dual AGM EP800 https://allegro.pl/oferta/akumulator-12v-92ah-850a-exide-dual-agm-ep800-9280943467

Witam,

Przepraszam, że dopiero teraz. Postaram się nie zagmatwać odpowiedzi.

Wg mnie dokładnie ten akumulator będzie bardzo dobrym wyborem. Nie jest zwykłym akumulatorem rozruchowym, jednakże ma bardzo wysoki prąd rozruchowy. Gdyby miał podany parametr RC (czas rozładowania dla 25A - wartości stosowana przy rozwiązaniach przemysłowych) byłoby super. Jest ciekawym typem akumulatora, pozwala bowiem na dość znaczne rozładowanie bez utraty pojemności (zużycia) co z kolei jest charakterystyczne dla deep żelków. Bardzo istotne jest (co nie zdaża się często) że producent dla tej serii pozwala na ładowanie prądem 0,1-0,2 C czyli u Ciebie 20 A.

Dlaczego będzie taka analiza z mojej strony. Ja mam lekką przyczepę więc mover niewiele pociągnie z mojego Ultracell Deep Cycle Gel. W Twoim przypadku, dla większej masy przyczepy, wartości prądu - pomimo że najprawdopodbniej zdecydowanie większe - nie zrobią na Dual AGM najmniejszego wrażenia. Ten akumulator, wg producenta, obsługuje urządzenia pokładowe o dłuższym w czasie i zwiększonym poborze prądu, np. podłączone do przetwornicy czajnik, termę i inne. O ledach i ładowarkach wspominać nie muszę.

Przygotowując odpowiedź dla Ciebie zastanawiałem się jak określić Nasze potrzeby. Akumulator w przyczepie ma zasilać małe odbiorniki ale musi być również gotowy na bardzo duży wydatek prądowy. Szukając odpowiedzi znalazłem rynek MARINE.

Jakie zatem mogą wystapić możliwe scenariusze zasilania:

a.thumb.png.eb2603bf3df4d1a8261a8441366d82b6.png

Z reguły w przyczepie kempingowej akumulator wykorzystywany jest wg scenariusz nr 2

b.thumb.png.a7809daf08a33212d46ef726871953fa.png

Zatem można wskazać 3 typy akumulatorów w zależności od ich przeznaczenia.

c.thumb.png.fae47f982c090eb2e4d842fbaa911658.png

I tu opis konkretnych rozwiązań wg EXIDE

e.thumb.png.4dacf835da7d4049b0016a7f30f264ce.png

Zwykle AGMy nie osiągają porównywalnej ilości cykli w porównaniu do GEL głębokiego rozłądowania.

Tutaj wcale nie jest tak najgorzej.

d.thumb.png.b07bac1d59087538ef9a0e68e46e1330.png

To aby podsumować do czego jest Dual AGM wg EXIDE

j.thumb.png.93682ea42a6950f050aae072eadc90d3.png

Całkiem fajny akumulator. Mamy wiele zalet z akumulatora żelowego do głębokiego rozładowania jednocześnie nie straciwszy zdolności do przyjmowania sporych - i wcale nie krótkotrwałych - obciążeń prądowych.

Jasne że wszystko jest kwestią kompromisu. Ale z drugiej strony - mało komfortowe byłoby wożenie ze sobą dwóch różnych akumulatorów.

Tak sobie szukając materiałów od tym akumulatorze, natrafiłem na info, że jest on certyfikowany przez DNV GL - norweskie stowarzyszenie sportów morskich (łodzie, jachty i inne sprzęty pływające) oraz przez - co dla karawaningowców istotne - brytyjski NCC. Opinia NCC wpływa na rekomendacje wydawane przez organizacje karawaningowe m.in Caravan Club oraz Camping and Caravaning Club (to Ci od tych corocznych AWARDów). Uzyskanie certyfikatów od w/w uwarunkowane jest m.in względami bezpieczeństwa podczas użytkowania oraz poprzez spełnienie warunków wynikających z oczekiwań co do sposobu wykorzystania akumulatorów w specyficznych warunkach jakimi są sailing (MARINE) albo caravaning (LEISURE).

To wyróżnienie oznaczane jest

93906000_@NCCPOS68-Caravan-Motorhome-Batteries-01.png.1e68c61c7da2a80b492d480538dd14f7.png

Akumulatory klasyfikowane są w trzech grupach

868607614_@NCCPOS68-Caravan-Motorhome-Batteries-03e.png.0a31c0df6e6c6d31e62d801ee0fa3423.png

Akumulator EXIDE Dual AGM EP 800 zalicza się do klasy A.

Jak widać, akumulator jest przystowsowany do rożnych obciążeń: od odświetlenia, poprzez zasilanie sprzętu AGD, aż po pracę pod moverem. Oznaczony jest dodatkowo jako zasilanie główne będące często wykorzystywane samodzielnie czyli bez dostępu do możliwości podładowywania. Oznacza to zdolność do eksploatacji w stanie częściowego rozładowania.

Dodatek

Z informacji które ja posiadam, mogę porównać ten akumulator do baterii Century Yuasa. I byłby to odpowiednik DeepCycle AGM lub nawet Dual Force +

Podsumowując EP 800 to akumulator AGM głębokiego rozładowania przystosowany do pracy cyklicznej, umożliwiający przyśpieszone ładowanie i zdolny do oddawania wysokiego prądu rozruchowego.

Wg mnie całkiem ciekawy produkt.

ps. Nie wiem czy o takie info Ci chodziło?

źródło: wszystkie informacje i grafiki pochodzą z materiałów informacyjnych EXIDE

Pozdrawiam

 

Edytowane przez Tofel (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Suzu4x4 napisał:

nie wiem czy żelowe muszą mieć jakąś specjalną charakterystykę ładowania, nie zgłębiałem tematu

Ja specjalistą też nie jestem, ale w ofertach sprzedawców jest często zaznaczone że AGM i GEL muszą mieć specjalną ładowarkę, co kłóciłoby się z ładowaniem ich na tym samym programie co zwykle kwasiaki.

Edytowane przez miikii83 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ogólnie polecacie akumulatory EXIDE? 

https://m.intercars.pl/produkty/1224322-akumulator-exide-dual-95ah-450wh-l bo ja jeszcze się zastanawiam i tam myśle o tym dobre ceny maja bo u nas na miejscu dużo dużo wiecej trzeba dać za akumulator. 

A tu Warta

https://m.intercars.pl/produkty/258166-akumulator-varta-professional-dual-purpose-efb-90ah-800a-p

Edytowane przez Kdl (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Tofel napisał:

Witam,

Przepraszam, że dopiero teraz. Postaram się nie zagmatwać odpowiedzi.

Wg mnie dokładnie ten akumulator będzie bardzo dobrym wyborem. Nie jest zwykłym akumulatorem rozruchowym, jednakże ma bardzo wysoki prąd rozruchowy. Gdyby miał podany parametr RC (czas rozładowania dla 25A - wartości stosowana przy rozwiązaniach przemysłowych) byłoby super. Jest ciekawym typem akumulatora, pozwala bowiem na dość znaczne rozładowanie bez utraty pojemności (zużycia) co z kolei jest charakterystyczne dla deep żelków. Bardzo istotne jest (co nie zdaża się często) że producent dla tej serii pozwala na ładowanie prądem 0,1-0,2 C czyli u Ciebie 20 A.

Dlaczego będzie taka analiza z mojej strony. Ja mam lekką przyczepę więc mover niewiele pociągnie z mojego Ultracell Deep Cycle Gel. W Twoim przypadku, dla większej masy przyczepy, wartości prądu - pomimo że najprawdopodbniej zdecydowanie większe - nie zrobią na Dual AGM najmniejszego wrażenia. Ten akumulator, wg producenta, obsługuje urządzenia pokładowe o dłuższym w czasie i zwiększonym poborze prądu, np. podłączone do przetwornicy czajnik, termę i inne. O ledach i ładowarkach wspominać nie muszę.

Przygotowując odpowiedź dla Ciebie zastanawiałem się jak określić Nasze potrzeby. Akumulator w przyczepie ma zasilać małe odbiorniki ale musi być również gotowy na bardzo duży wydatek prądowy. Szukając odpowiedzi znalazłem rynek MARINE.

Jakie zatem mogą wystapić możliwe scenariusze zasilania:

a.thumb.png.eb2603bf3df4d1a8261a8441366d82b6.png

Z reguły w przyczepie kempingowej akumulator wykorzystywany jest wg scenariusz nr 2

b.thumb.png.a7809daf08a33212d46ef726871953fa.png

Zatem można wskazać 3 typy akumulatorów w zależności od ich przeznaczenia.

c.thumb.png.fae47f982c090eb2e4d842fbaa911658.png

I tu opis konkretnych rozwiązań wg EXIDE

e.thumb.png.4dacf835da7d4049b0016a7f30f264ce.png

Zwykle AGMy nie osiągają porównywalnej ilości cykli w porównaniu do GEL głębokiego rozłądowania.

Tutaj wcale nie jest tak najgorzej.

d.thumb.png.b07bac1d59087538ef9a0e68e46e1330.png

To aby podsumować do czego jest Dual AGM wg EXIDE

j.thumb.png.93682ea42a6950f050aae072eadc90d3.png

Całkiem fajny akumulator. Mamy wiele zalet z akumulatora żelowego do głębokiego rozładowania jednocześnie nie straciwszy zdolności do przyjmowania sporych - i wcale nie krótkotrwałych - obciążeń prądowych.

Jasne że wszystko jest kwestią kompromisu. Ale z drugiej strony - mało komfortowe byłoby wożenie ze sobą dwóch różnych akumulatorów.

Tak sobie szukając materiałów od tym akumulatorze, natrafiłem na info, że jest on certyfikowany przez DNV GL - norweskie stowarzyszenie sportów morskich (łodzie, jachty i inne sprzęty pływające) oraz przez - co dla karawaningowców istotne - brytyjski NCC. Opinia NCC wpływa na rekomendacje wydawane przez organizacje karawaningowe m.in Caravan Club oraz Camping and Caravaning Club (to Ci od tych corocznych AWARDów). Uzyskanie certyfikatów od w/w uwarunkowane jest m.in względami bezpieczeństwa podczas użytkowania oraz poprzez spełnienie warunków wynikających z oczekiwań co do sposobu wykorzystania akumulatorów w specyficznych warunkach jakimi są sailing (MARINE) albo caravaning (LEISURE).

To wyróżnienie oznaczane jest

93906000_@NCCPOS68-Caravan-Motorhome-Batteries-01.png.1e68c61c7da2a80b492d480538dd14f7.png

Akumulatory klasyfikowane są w trzech grupach

868607614_@NCCPOS68-Caravan-Motorhome-Batteries-03e.png.0a31c0df6e6c6d31e62d801ee0fa3423.png

Akumulator EXIDE Dual AGM EP 800 zalicza się do klasy A.

Jak widać, akumulator jest przystowsowany do rożnych obciążeń: od odświetlenia, poprzez zasilanie sprzętu AGD, aż po pracę pod moverem. Oznaczony jest dodatkowo jako zasilanie główne będące często wykorzystywane samodzielnie czyli bez dostępu do możliwości podładowywania. Oznacza to zdolność do eksploatacji w stanie częściowego rozładowania.

Dodatek

Z informacji które ja posiadam, mogę porównać ten akumulator do baterii Century Yuasa. I byłby to odpowiednik DeepCycle AGM lub nawet Dual Force +

Podsumowując EP 800 to akumulator AGM głębokiego rozładowania przystosowany do pracy cyklicznej, umożliwiający przyśpieszone ładowanie i zdolny do oddawania wysokiego prądu rozruchowego.

Wg mnie całkiem ciekawy produkt.

ps. Nie wiem czy o takie info Ci chodziło?

źródło: wszystkie informacje i grafiki pochodzą z materiałów informacyjnych EXIDE

Pozdrawiam

 

@Tofel aż takiego wypracowania się nie spodziewałem ? ale przekonałeś mnie i zamawiam tego duala, trochę ciężki bo celowałem w coś ok 20kg ale najwyżej mniej gaci zapakuje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, miikii83 napisał:

@powolniak, to jakiegoś wypasa masz ? Podrzuć jaki to model jak możesz.

A co do wentylatora to jak głośne jest to udogodnienie? Da się spać z ładującą ładowarką w przyczepie jeżeli nie byłaby nigdzie schowana?

Bo ja wiem czy to full wypas? Najpewniej są lepsze, wydajniejsze ładowarki.

Ja kupowałem ładowarkę wiosną 2014, pod potrzeby konkretnego akumulatora (Megaliht Power AGM 100Ah głębokiego rozładowania, który w 2021 r. wymieniłem na taki sam, ale 115Ah), w zestawie solarnym przyczepy, służącym do zasilania Movera, instalacji 12V i przetwornicy 12V/230V.

Mój model, to mniej więcej taki jak ten https://www.sonarsklep.pl/ladowarka-schumacher-sci-12a-6v12v-z-odsiarczaniem-do-akumulatorow-zelowych-p-1103.html (różnica w cenie, za mój płaciłem ponad 400 zł).

Ładowarka w mojej ocenie nie nadaje się do mocowania na stale w zestawie, gdyż trzeba ręcznie odpalić urządzenie by ładowało (no chyba, że jest się podpiętym pod słupek i ładowarka po naładowaniu przełączy się w tryb ładowania konserwującego). Zresztą w moim przypadku nie ma potrzeby montowania ładowarki do przyczepy, gdyż na bieżąco solar uzupełnia energię w akumulatorze. Zatem ładowarkę wykorzystuję tylko okazjonalnie gdy zachodzi potrzeba okazjonalnego naładowania akumulatora (np. w samochodzie, baterii z przyczepy wymonontowanej na okres zimy do okresowego rozładowania/naładowania w domu).

Wentylator trochę wydaje odgłosów, a czy jest to w jakiś sposób przeszkadzające, to już jest sprawą indywidualnej wrażliwości na jednostajny szum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, jacekzoo napisał:

@Tofel aż takiego wypracowania się nie spodziewałem ? ale przekonałeś mnie i zamawiam tego duala, trochę ciężki bo celowałem w coś ok 20kg ale najwyżej mniej gaci zapakuje ?

E tam. Samo tak jakoś wyszło. ?

A co do wagi. To chyba norma. 

Mam u siebie różne accu. 60Ah mokry waży 17.5kg. Jego odpowiednik 62Ah industrial AGM - 22.5kg i jest nieco większy. To chyba koszt nowszej, lepszej technologii. ?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja jestem z wagą trochę na styk a jeszcze klima doszła ? a powiedz mi, bo parę postów wyżej ktoś napisał że do takiego aku powinna być ładowarka 10A a ja mam 5A. Ma to jakiś negatywny wpływ na aku czy tylko będzie dłużej ładowany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, jacekzoo napisał:

...do takiego aku powinna być ładowarka 10A a ja mam 5A. Ma to jakiś negatywny wpływ na aku czy tylko będzie dłużej ładowany?

Tylko to drugie. Jeśli akceptujesz wydłużony czas trwania etapu stałoprądowego (aż do uzyskania napięcia 14,7 dla CTEK) to przy prądzie na poziomie 0,05C wszystko będzie OK.

Prywatnie, akumulatory w samochodach i te luzem ładuję właśnie małym prądem. Żadnym nieprawidłowości w eksploatacji i stanie zdrowia baterii nie zauważyłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, jacekzoo napisał:

No ja jestem z wagą trochę na styk (...)

to pomyśl nad zakupem LiFePo4 .

Ja się długo wachałem się nad zakupem (cena) ale nadarzyła się okazja i kupiłem.

Póki co testuje, 150 Ah waży niecałe 16 kg,

odpiąłem solara wiec aku nie ma żadnego ładowania, na zewnątrz temperatury od +1 do +6 od poniedziałku chodzi u mnie non stop webasto i w środku 22 st i ciepełko , codziennie wieczorami coś dłubię więc oświetlenie i radio do tego przedwczoraj testowałem przetwornicę z chwilowymi prądami poboru max 141 A (suszarka, odkurzacz, ekspres do kawy a nawet farelka) .

dziś rano skurczybyk miał 12,9 V. więc jeśli wierząc charakterystyce producenta to ma jeszcze z 50% pojemności ?

 

Bez tytułu.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Suzu4x4 napisał:

to pomyśl nad zakupem LiFePo4 .

Ja się długo wachałem się nad zakupem (cena) ale nadarzyła się okazja i kupiłem.

Póki co testuje, 150 Ah waży niecałe 16 kg,

odpiąłem solara wiec aku nie ma żadnego ładowania, na zewnątrz temperatury od +1 do +6 od poniedziałku chodzi u mnie non stop webasto i w środku 22 st i ciepełko , codziennie wieczorami coś dłubię więc oświetlenie i radio do tego przedwczoraj testowałem przetwornicę z chwilowymi prądami poboru max 141 A (suszarka, odkurzacz, ekspres do kawy a nawet farelka) .

dziś rano skurczybyk miał 12,9 V. więc jeśli wierząc charakterystyce producenta to ma jeszcze z 50% pojemności ?

 

Bez tytułu.jpg

@Suzu4x4 takim aku podwoje wartość budy ??? na razie mi szkoda kasy, wole przez austrie przejechać bez wody w budzie ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.