Skocz do zawartości

akumulator - jaki wybrać?!


miodziomiodzio

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 575
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 27.02.2021 o 11:05, jacek00 napisał:

To teraz pytanie czy takiego BMSa potrzebuje? ładowarka Victrona którą mam trzyma parametry i nie przeładowywuje. WIęc tylko rozładowanie w grę wchodzi. W apce jest możliwość ustawienia minimalnego napięcia "Allowed-To-Discharge cell voltage" np do 2,8V. Pytanie czy aku zatrzyma sie na tym. Bo jeśli tak to po co właśnie ten BMS?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elektronika, która jest w akumulatorze, to raczej jedynie zapewnienie informacji na ekranie telefonu i nic więcej.
Dla wspomnianego akumulatora, na stronach producenta i dystrybucji podano następującą informację:

LiFePO4 do prawidłowej i bezawaryjnej pracy wymaga jednego z poniższych BMS-esów:
- VE.Bus BMS – zalecany do systemów z inwerterem/ładowarką Victron
- Mini BMS – zalecany w małych instalacjach
- BMS 12/200 – zalecany do stosowania w instalacjach samochodowych i jachtowych z odbiornikami DC i alternatorami
- Smart BMS CL 12/100 – zalecany do stosowania instalacjach samochodowych i jachtowych z odbiornikami DC i alternatorami

Skoro producent podaje, że "System zarządzania baterią"  jest tu wymagany, aby accu mógł prawidłowo i bezawaryjnie pracować, to moim zdaniem, powinno się go stosować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Weekend napisał:

To teraz pytanie czy takiego BMSa potrzebuje?

Sam BMS monitoruje napięcie poszczególnych ogniw podczas ładowania i rozładowywania. Też w przypadku zbyt dużego prądu rozładowywania zabezpieczy akumulator, odetnie zasilanie w przypadku spadku napięcia itp itd. BMS jest konieczny aby nie zniszczyć aku. 

23 godziny temu, Weekend napisał:

ładowarka Victrona którą mam trzyma parametry i nie przeładowywuje.

Może i nie przeładowywuje, ale w takim wypadku nie masz urządzenia, które monitoruje Ci wszystkie cele w akumulatorze i np odłącza którąś kiedy jest już przeładowana. 

23 godziny temu, Weekend napisał:

WIęc tylko rozładowanie w grę wchodzi.

BMS też odpowiada za rozładowywanie, pilnuje tego, zapobiega nadmiernemu rozłaodwywaniu itp. Dzięki temu nie zniszczysz aku

23 godziny temu, Weekend napisał:

W apce jest możliwość ustawienia minimalnego napięcia "Allowed-To-Discharge cell voltage" np do 2,8V. Pytanie czy aku zatrzyma sie na tym. Bo jeśli tak to po co właśnie ten BMS?


Skoro ten aku ktoś stosował bez BMS i go rozładował, to być może jest on już uszkodzony. To mogłoby tłumaczyć fakt sprzedaży go za tak niską cenę.

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj pierwszy raz ladowalem.
Weszło 130Ah.

W momencie przeładowania 4tej celi lądowanie się wyłączyło.
Jak sprawdziłem później poziom się wyrównał a ładowarka weszła w tryb float.
To teraz muszę sprawdzić rozładowanie.

W jednym z serwisów tez mi powiedzieli to samo co sprzedający ze w sumie ten BMS niepotrzebny, ze to elektronika w aku już będzie sterować itd.
Chyba muszę pomyśleć o auto casco przyczepy ;-)



a136b096ad16ae9acaec5697f3508df2.jpg

950517d40a109bd163e3b5173f5e4678.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Weekend napisał:

Wczoraj pierwszy raz ladowalem.
Weszło 130Ah.

W momencie przeładowania 4tej celi lądowanie się wyłączyło.
Jak sprawdziłem później poziom się wyrównał a ładowarka weszła w tryb float.
To teraz muszę sprawdzić rozładowanie.

W jednym z serwisów tez mi powiedzieli to samo co sprzedający ze w sumie ten BMS niepotrzebny, ze to elektronika w aku już będzie sterować itd.
Chyba muszę pomyśleć o auto casco przyczepy ?


a136b096ad16ae9acaec5697f3508df2.jpg

950517d40a109bd163e3b5173f5e4678.jpg

Wygląda na to, że mimo wszystko jakiś układ monitorujący w tym aku się znajduje. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wygląda na to, że mimo wszystko jakiś układ monitorujący w tym aku się znajduje. 

I dlatego zgłupiałem bo Victron nie jest chyba taki wspaniałomyślny ze dorzuca jakas elektronikę do środka a jednocześnie strzela sobie w kolano produkując BMS które w zasadzie są niepotrzebne.
Monitorujący tak ale czy regulujący?

Tu jest opisany podział, wg którego w aku siedzi BTV a oddzielny BMS wyłącza lub odłącza układ.


3b4bf5869a2986ee91f231052d023dc6.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2021 o 18:59, filipert napisał:

Na pewno polecam AGM.

Dalej to pytanie, co to są dla Ciebie rozsądne pieniądze, dla mnie to takie, które sprawią, że za 2-3 lata akumulator, dobrze traktowany, nie wyzionie ducha. Dzwoniłem do zaufanego sklepu i dobre, polecane akumulatory AGM 110Ah wychodziły ponad 1000zł a znalazłem w tej cenie Victrona wiec się nie zastanawiałem.

Spójrz na akumulator który pochwalił @powolniak, przy tak dobrej żywotności (w jego konfiguracji), jeżeli nadal produkują w tej jakości, to wart swojej ceny moim zdaniem.

I stało się.

Akumulator Megaliht Power AGM głębokiego rozładowania kupiony i to miast 100 Ah stanęło na 115 Ah. A to dlatego, że wymiary jego podstawy dokładnie były identyczne jak dotychczasowego 100 Ah, przez co pasował do uchwytu i ograniczników podstawy w przyczepie. Za to nabytek jest o prawie 5 cm wyższy i tylko 6 kg cięższy. Jest co dźwigać - 33 kg.

Edytowane przez powolniak (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, powolniak napisał:

Akumulator Megaliht Power AGM głębokiego rozładowania kupiony i to miast 100 Ah stanęło na 115 Ah.

Z ciekawości ile daleś za niego? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jesteś pewien, że to, co o tym akumulatorze napisano w linkowanej ofercie jest prawdą, to odpowiedź na Twoje pytanie jest twierdząca - nadaje się.

Pytanie tylko, czy ta treść jest prawdziwa i jak to sprawdzić, ponieważ przypuszczam, że nawet firma, której nadruk widnieje na akumulatorze, takich informacji nie zapewnia :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.