Skocz do zawartości

Bezpiecznik na zasilaniu przyczepy


petek

Rekomendowane odpowiedzi

Chcę założyć drugie gniazdo 7-pinowe w samochodzie do zasilania oświetlenia i lodówki w przyczepie. Poprowadzę przewody bezpośrednio z akumulatora. Myślę, że warto jest taką instalację zabezpieczyć bezpiecznikiem, tylko nie wiem jak duży musi być. Poza tym może ktoś ma pomysł na obudowę takiego bezpiecznika? Myślałem o zwykłym płaskim bezpieczniku samochodowym, na który założyłbym metalowe zaciski i zaizolował taśmą. Boję się jednak, że jakby zaczęło się to grzać to mogłoby być nieciekawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 70
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Myślę, że powinieneś zainstalować typowe gniazdo bezpiecznikowe jak np. takie: http://www.allegro.pl/item243471802_gniazdo_bezpiecznika_samochodowego_bezpiecznikowe.html

 

Każdy sklep motoryzacyjny sprzedaje takie. Do tego jakieś oczko (na klemę akku), przewód 2,5 mm² (wszystko kupisz we wspomnianym sklepie) i chwila czasu. Z narzędzi to polecam lutownicę - pewniejsze połączenie. Bezpiecznik myślę 20, max 25 A ze względu na obciążalność przewodu. Oprawkę z bezpiecznikiem zabudować jak najbliżej klemy - aby w razie przetarcia gdzieś izolacji czy innej nieprawidłowości miało to miejsce za bezpiecznikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla przewodu 1,5 mm² musisz zastosować bezpiecznik nie większy niż 15 A. Musisz sam oszacować zapotrzebowanie na prąd, uwzględniając współczyniki jednoczesności tzn. co z czym może równocześnie pobierać prąd i jaka więc będzie sumaryczna jego wartość. Zbyt cienki przewód i duże zabezpieczenie mogą być przyczyną pożaru. Nie ma żartów, jak Ci wyjdzie, że przyczepa będzie pobierać >15 A to lepiej dać 2,5 mm² lub nawet lepiej. Przy tak małych ilościach przewodów (kilka zł) nie ma co oszczędzać. Tak myslę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do zasilania przyczepy (lodówka, oświetlenie wewnętrzne i pompka wody) użyłem bezpiecznika 15A.

 

Z tego co oglądałem typowe gniazda do bezpiecznika były one do 10A. Trzeba by było poszukać czegoś w sklepie z car-audio żeby znaleźć oprawkę która wytrzyma więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

petek lepiej będzie jak od akumulatora przez bezpiecznik 16 Amp do gniazda pociągniesz instalację przewodem 2,5 mm2. Będziesz miał dużo mniejszy spadek napięcia o którym wszyscy zapominają. Takim samym przewodem pociągnij masę. Większy bezpiecznik nie jest potrzebny gdyż po przyjeździe na miejsce przechodzisz na inne zasilanie lodówki aby nie rozładować aku samochodu. Wiekszy bezpiecznik daj tylko wtedy gdy ten nie wytrzyma. Jestem elektrykiem i wiem co doradzam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 220V nie sprawdzalem, tylko 12V. Z tego wynika, że każdy powinien swoja sprawdzić nim zrobi instalacje jakąś pod nia :-). A może moja jest jakaś dziwna, bo na 12V słabo grzeje, tj chłodzi, ale jak pamiętam to wiekszość tak ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przez bezpiecznik 16 Amp
Lepciaku, kochany to chyba skrzywienie zawodowe :piwko: . W samochodowych instalacjach za wyjątkiem bezpiecznika 7,5A wszystkie inne to krotność 5 (czyli 5,10,15,20,25i 30A) a nie 8 jak w wypadku instalacji 230V :ok:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adi to tylko wydaje się, że na napięciu 12 V lodówka gorzej chłodzi jeżeli obie grzałki są tej samej mocy. Włącz lodówkę na 24 godziny na 230 V i po dniu przerwy zrób to samo na napięciu 12 V. Efekt chłodzenia powinien być taki sam. Sprawdź woltomierzem czy na wejściu do lodówki masz 12 V przy włączonej grzałce. Jeżeli napięcie będzie mniejsze to rzeczywiście moc grzałki też będzie mniejsza a więc i chłodzenie również. Niższe napięcie na grzałce to wina spadku napięcia. U mnie tego nie ma bo zasilanie od aku do przyczepy jest pociagnięte przewdem 2,5 mm2 a w przyczepie producent dał przewód 4 mm2. Podczas jazdy napięcie na grzałce jest wyższe gdyż pracuje alternator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za porady.

Na początek zrobię tak: dam bezpiecznik 15 A i pociągnę przewód, który już kupiłem - niestety 1,5 mm2, ale szkoda by było ot tak go wyrzucić. Przetestuję, jak będzie ok zostanie, a jak nie wymienię przewód na grubszy.

Pozdrawiam :piwko:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bede sprawdzal, Twoja teoria jest dla mnie jasna i czytelna. JA mam zasilanie albo z wlasnego akku albo z auta, a poniewaz mam 7 pinowe gniazdo to cycepa bierze z postojowego, no i naturalne jest, ze tam pewnie jest spory spadek napiecia, przy tej ilosci lampek .... dzieki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica w spadku napięcia nie jest jakaś bardzo duża. Załóżmy, że przewód od akumulatora ma 4 m i płynie przez niego całe 15 A. Dla przewodu 1,5 mm² mamy spadek o wartości około 0,72V a przy 2,5 mm² około 0,44 V. Alternator daje około 14,5 V czyli spadki wynoszą procentowo odpowiednio około 5 i 3 %. Znacznie bardziej istotne (ze względu na spadek napięcia) są pewne połączenia masy oraz złącz gniazda przyczepy.

Oczywiście to co napisałem powyżej nie zmienia faktu, iż im grubszy przewód tym lepiej a oszczędności ekonomiczne na kilku metrach przewodu są pomijanie małe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.