Jump to content

Bezpiecznik na zasilaniu przyczepy


petek
 Share

Recommended Posts

Chcę założyć drugie gniazdo 7-pinowe w samochodzie do zasilania oświetlenia i lodówki w przyczepie. Poprowadzę przewody bezpośrednio z akumulatora. Myślę, że warto jest taką instalację zabezpieczyć bezpiecznikiem, tylko nie wiem jak duży musi być. Poza tym może ktoś ma pomysł na obudowę takiego bezpiecznika? Myślałem o zwykłym płaskim bezpieczniku samochodowym, na który założyłbym metalowe zaciski i zaizolował taśmą. Boję się jednak, że jakby zaczęło się to grzać to mogłoby być nieciekawie.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • kiszon

    10

  • arnie

    9

  • ed

    8

  • petek

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

Myślę, że powinieneś zainstalować typowe gniazdo bezpiecznikowe jak np. takie: http://www.allegro.pl/item243471802_gniazdo_bezpiecznika_samochodowego_bezpiecznikowe.html

 

Każdy sklep motoryzacyjny sprzedaje takie. Do tego jakieś oczko (na klemę akku), przewód 2,5 mm² (wszystko kupisz we wspomnianym sklepie) i chwila czasu. Z narzędzi to polecam lutownicę - pewniejsze połączenie. Bezpiecznik myślę 20, max 25 A ze względu na obciążalność przewodu. Oprawkę z bezpiecznikiem zabudować jak najbliżej klemy - aby w razie przetarcia gdzieś izolacji czy innej nieprawidłowości miało to miejsce za bezpiecznikiem.

Link to comment
Share on other sites

Dla przewodu 1,5 mm² musisz zastosować bezpiecznik nie większy niż 15 A. Musisz sam oszacować zapotrzebowanie na prąd, uwzględniając współczyniki jednoczesności tzn. co z czym może równocześnie pobierać prąd i jaka więc będzie sumaryczna jego wartość. Zbyt cienki przewód i duże zabezpieczenie mogą być przyczyną pożaru. Nie ma żartów, jak Ci wyjdzie, że przyczepa będzie pobierać >15 A to lepiej dać 2,5 mm² lub nawet lepiej. Przy tak małych ilościach przewodów (kilka zł) nie ma co oszczędzać. Tak myslę.

Link to comment
Share on other sites

Do zasilania przyczepy (lodówka, oświetlenie wewnętrzne i pompka wody) użyłem bezpiecznika 15A.

 

Z tego co oglądałem typowe gniazda do bezpiecznika były one do 10A. Trzeba by było poszukać czegoś w sklepie z car-audio żeby znaleźć oprawkę która wytrzyma więcej.

Link to comment
Share on other sites

Moja lodówka bierze ok 100W, co przy zasilaniu 12V daje jeśli się nie mylę 8,3A. Jeśli zamontujesz 15A bezpiecznik to masz 2x zapas - sporo jak na żaróweczki.

Link to comment
Share on other sites

Moja lodówka ma 105 W ale na 230 V.

Na 12V co ciekawe ma 160 W.

 

:piwko:

Link to comment
Share on other sites

petek lepiej będzie jak od akumulatora przez bezpiecznik 16 Amp do gniazda pociągniesz instalację przewodem 2,5 mm2. Będziesz miał dużo mniejszy spadek napięcia o którym wszyscy zapominają. Takim samym przewodem pociągnij masę. Większy bezpiecznik nie jest potrzebny gdyż po przyjeździe na miejsce przechodzisz na inne zasilanie lodówki aby nie rozładować aku samochodu. Wiekszy bezpiecznik daj tylko wtedy gdy ten nie wytrzyma. Jestem elektrykiem i wiem co doradzam.

Link to comment
Share on other sites

Przy 220V nie sprawdzalem, tylko 12V. Z tego wynika, że każdy powinien swoja sprawdzić nim zrobi instalacje jakąś pod nia :-). A może moja jest jakaś dziwna, bo na 12V słabo grzeje, tj chłodzi, ale jak pamiętam to wiekszość tak ma.

Link to comment
Share on other sites

przez bezpiecznik 16 Amp
Lepciaku, kochany to chyba skrzywienie zawodowe :piwko: . W samochodowych instalacjach za wyjątkiem bezpiecznika 7,5A wszystkie inne to krotność 5 (czyli 5,10,15,20,25i 30A) a nie 8 jak w wypadku instalacji 230V :ok:
Link to comment
Share on other sites

adi to tylko wydaje się, że na napięciu 12 V lodówka gorzej chłodzi jeżeli obie grzałki są tej samej mocy. Włącz lodówkę na 24 godziny na 230 V i po dniu przerwy zrób to samo na napięciu 12 V. Efekt chłodzenia powinien być taki sam. Sprawdź woltomierzem czy na wejściu do lodówki masz 12 V przy włączonej grzałce. Jeżeli napięcie będzie mniejsze to rzeczywiście moc grzałki też będzie mniejsza a więc i chłodzenie również. Niższe napięcie na grzałce to wina spadku napięcia. U mnie tego nie ma bo zasilanie od aku do przyczepy jest pociagnięte przewdem 2,5 mm2 a w przyczepie producent dał przewód 4 mm2. Podczas jazdy napięcie na grzałce jest wyższe gdyż pracuje alternator.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wszystkim za porady.

Na początek zrobię tak: dam bezpiecznik 15 A i pociągnę przewód, który już kupiłem - niestety 1,5 mm2, ale szkoda by było ot tak go wyrzucić. Przetestuję, jak będzie ok zostanie, a jak nie wymienię przewód na grubszy.

Pozdrawiam :piwko:

Link to comment
Share on other sites

Nie bede sprawdzal, Twoja teoria jest dla mnie jasna i czytelna. JA mam zasilanie albo z wlasnego akku albo z auta, a poniewaz mam 7 pinowe gniazdo to cycepa bierze z postojowego, no i naturalne jest, ze tam pewnie jest spory spadek napiecia, przy tej ilosci lampek .... dzieki.

Link to comment
Share on other sites

Różnica w spadku napięcia nie jest jakaś bardzo duża. Załóżmy, że przewód od akumulatora ma 4 m i płynie przez niego całe 15 A. Dla przewodu 1,5 mm² mamy spadek o wartości około 0,72V a przy 2,5 mm² około 0,44 V. Alternator daje około 14,5 V czyli spadki wynoszą procentowo odpowiednio około 5 i 3 %. Znacznie bardziej istotne (ze względu na spadek napięcia) są pewne połączenia masy oraz złącz gniazda przyczepy.

Oczywiście to co napisałem powyżej nie zmienia faktu, iż im grubszy przewód tym lepiej a oszczędności ekonomiczne na kilku metrach przewodu są pomijanie małe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share


×
×
  • Create New...